Gå til innhold

Hvordan møter du lavtlønte og fattige som er misunnelig på deg som ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser mye av det her inne, lavtlønte fattige arbeidere som er ekstremt sinte på de som er uføre. Jeg skjønner at de kan være vanskelig å se at det skulle være rettferdig at noen har 300 000,- før skatt som uføre, når en sjøl må slite 40 timer i uka for det samme. 

Fattigdom er ekstremt tungt og vanskelig. Jeg stiller meg gjerne på de fattiges side, men det er vanskelig når jeg blir angrepet sånn.

Hvordan møter du som ufør de fattige? Hva sier du? Her og i virkeligheten? Blir du like frustrert som meg når de fattige bli sinte på deg, og ikke på fordelingspolitikken i Norge? La oss diskutere. 

PS: Fint om ikke utbroderer om diagnoser og vondter. Vi som er uføre vet hvorfor vi er det, og vi vet hvorfor andre er uføre. 

Anonymkode: 899c3...f45

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De forstår ikke hvor alvorlig psyken og fysisk sykdom kan ødelegge for deg. Mangler rett og slett forståelse, enten de vil se det selv, eller ikke. 

Det gjør meg forbannet at folk er "sjalu" på uføretrygdede. Jeg er sjalu på friske mennesker, som kan jobbe. Og ha overskudd til det. 

Anonymkode: e13a7...806

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart mange uføre reiser så mye. Viser frem iphone 10, reiser, legger negler, frisør hver mnd, spiser ute og virker veldig oppegående. Er da folk i full jobb som ikke har råd til slikt. De legger opp til det selv når alt dokumenteres i SoMe.

Anonymkode: ca5dc...a30

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er da folk i full jobb som ikke har råd til slikt. 

Anonymkode: ca5dc...a30

Jo, de aller fleste har råd til det.

Anonymkode: 1070e...8cd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt utrolig at det er mulig å være sjalu på noen som er ufør. Tenk å være sjalu på noen som er for syk til å arbeide! Man burde heller være takknemlig for å være frisk. 

Anonymkode: 2887c...8f7

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør om de vil heller, for 18.000 i mnd, ha null sosial liv og være sengeliggende 4 av 7 dager i uka, og til fysioterapi resten. Resten av livet. Bruker å bli stille da

Anonymkode: dd092...ecb

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De forstår ikke hvor alvorlig psyken og fysisk sykdom kan ødelegge for deg. Mangler rett og slett forståelse, enten de vil se det selv, eller ikke. 

Det gjør meg forbannet at folk er "sjalu" på uføretrygdede. Jeg er sjalu på friske mennesker, som kan jobbe. Og ha overskudd til det. 

Anonymkode: e13a7...806

Ja, det har du nok rett i. Men mange av oss uføre er som økonomer å regne, lever evig på begrensa midler. Vi burde ha blitt hørt på av de fattige. 

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart mange uføre reiser så mye. Viser frem iphone 10, reiser, legger negler, frisør hver mnd, spiser ute og virker veldig oppegående. Er da folk i full jobb som ikke har råd til slikt. De legger opp til det selv når alt dokumenteres i SoMe.

Anonymkode: ca5dc...a30

Det kan være en god forsikring da? Jeg har en slik. Og kanskje du legger særlig godt merke til dette? Eller at familien bidrar. Eller at hen bruker kredittkort? 

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I året?

Anonymkode: 1070e...8cd

I året ja. 

TS

TS

Anonymkode: 899c3...f45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som jobber 40 timer i uka og sliter med det, kan jo være glad for at de ikke sliter hele tiden kanskje. Som ganske mange uføre gjør.

Å spørre om de ikke er glad for det kan jo være en måte å møte dem på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør om de vil heller, for 18.000 i mnd, ha null sosial liv og være sengeliggende 4 av 7 dager i uka, og til fysioterapi resten. Resten av livet. Bruker å bli stille da

Anonymkode: dd092...ecb

Gjør du det? Føler du ikke at det blir å måtte forsvare deg selv? Før mye fokus på det negative? Jeg klarer ikke dette jeg, å si hvorfor jeg er ufør. Jeg synes min helse er privat. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært uføretrygdet i 12 år, og har aldri møtt noen som er "misunnelig" på meg som uføretrygdet. Aldri.

Det er kun her på KG jeg har lest et og annet surt innlegg fra folk som påstår at de også har lyst å dra seg på sofaen dagen lang og "få gratis penger". Det tror jeg ærlig talt ikke noe på. Det er et kjedelig og ensformig liv å være uføretrygdet. Man går glipp av mye når man ikke er i arbeid. Jeg savner arbeidsplassen min ennå, etter så mange år. Drømte faktisk om den her om dagen, og om min gamle sjef og kolleger.

Forteller heller ikke folk hva jeg har i inntekt i året. Det er mer enn foreslått sum i hovedinnlegget. Det er kun faren min som vet hva jeg har i inntekt. Ikke engang eksen visste det. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Million skrev:

Jeg har vært uføretrygdet i 12 år, og har aldri møtt noen som er "misunnelig" på meg som uføretrygdet. Aldri.

Det er kun her på KG jeg har lest et og annet surt innlegg fra folk som påstår at de også har lyst å dra seg på sofaen dagen lang og "få gratis penger". Det tror jeg ærlig talt ikke noe på. Det er et kjedelig og ensformig liv å være uføretrygdet. Man går glipp av mye når man ikke er i arbeid. Jeg savner arbeidsplassen min ennå, etter så mange år. Drømte faktisk om den her om dagen, og om min gamle sjef og kolleger.

Forteller heller ikke folk hva jeg har i inntekt i året. Det er mer enn foreslått sum i hovedinnlegget. Det er kun faren min som vet hva jeg har i inntekt. Ikke engang eksen visste det. 

Vi vanker nok i forskjellige miljøer - for jeg får en del av dette IRL. Men selvsagt her også. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi mange føler at det er for enkelt å bli uføre? At kanskje ikke alle som er uføretrygdet burde vært det.  Sitter også litt med dette inntrykket. Kjenner en kamerat som ble 100% uføretrygdet i en alder av 33 år med 25.000 kr utbetalt i måneden etter skatt.  Nei han fikk ikke skattesmell, men igjen på skatten.    Han er veldig aktiv på flere frivillige foreninger og kunne fint klart å jobbe.  Men han gikk aktivt inn for å bli uføretrygdet og har ingen planer om å miste den.  Så fort uføretrygda var orden begynte han å jobbe noe hos faren sin så mye han har lov å jobbe uten å tape på det.  

Anonymkode: 5cb95...548

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt utrolig at det er mulig å være sjalu på noen som er ufør. Tenk å være sjalu på noen som er for syk til å arbeide! Man burde heller være takknemlig for å være frisk. 

Anonymkode: 2887c...8f7

Dette. Frister av og til å si at de vær så god kan utføre risikable aktiviteter som kan medføre alvorlig sykdom. Så får de håpe på at de selv blir ufør og kjenne hvor "kjekt" og "lukseriøst" det er. Siden de også er fattige havner de nok rundt minstesats selv...

Jeg misliker dem sterkt og ser veldig ned på dem. De er på bunnen av samfunnet. De er råtne mennesker tvers gjennom. De er late, dumme (mistenker at de er blandt dem som har lavest IQ blandt befolkningen) og utakknemlige. De er sikkert også de første som snylter hvis de har muligheten til det. Jeg mistenker også at flere psykopater er blandt disse skapningene. Hvis de er så misfornøyd med jobben sin så for de ta seg selv i nakken og gjøre noe med det! Men nei, det gjør de ikke, fordi de er for late til det...

Anonymkode: 5b17a...a19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør du det? Føler du ikke at det blir å måtte forsvare deg selv? Før mye fokus på det negative? Jeg klarer ikke dette jeg, å si hvorfor jeg er ufør. Jeg synes min helse er privat. 

TS

Anonymkode: 899c3...f45

Jeg klarte ikke det før, jeg skjulte det og gjemte meg. Jeg forteller ikke hvorfor dette skjer eller hva slags sykdom jeg har, bare hverdagen grovt oppsummert. 

Anonymkode: dd092...ecb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Frister av og til å si at de vær så god kan utføre risikable aktiviteter som kan medføre alvorlig sykdom. Så får de håpe på at de selv blir ufør og kjenne hvor "kjekt" og "lukseriøst" det er. Siden de også er fattige havner de nok rundt minstesats selv...

Jeg misliker dem sterkt og ser veldig ned på dem. De er på bunnen av samfunnet. De er råtne mennesker tvers gjennom. De er late, dumme (mistenker at de er blandt dem som har lavest IQ blandt befolkningen) og utakknemlige. De er sikkert også de første som snylter hvis de har muligheten til det. Jeg mistenker også at flere psykopater er blandt disse skapningene. Hvis de er så misfornøyd med jobben sin så for de ta seg selv i nakken og gjøre noe med det! Men nei, det gjør de ikke, fordi de er for late til det...

Anonymkode: 5b17a...a19

😂😂😂😂😂

Anonymkode: 1070e...8cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er helt utrolig at det er mulig å være sjalu på noen som er ufør. Tenk å være sjalu på noen som er for syk til å arbeide! Man burde heller være takknemlig for å være frisk. 

Anonymkode: 2887c...8f7

Finnes folk som har jukset seg til uføret...bekjente av bekjente...vet om folk. Dårlig gjort . Ødelegger for dem som er syke. Særlig de som er syke med veldig lav økonomi og minimal inntekt til hjelp da.

Generelt er systemet i Norge urettferdig. Finnes dem som har jobbet mye, deretter blitt lite et par år før de havner i klemma med sykdom og helvete uten at det var noe dem ønsket, og ender på AAP og deretter uføre penger. Da får dem automatisk svært lite, siden det regnes jo hvor mye det er tjent de siste 3 år...sukk...

Anonymkode: 2046e...f54

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finnes folk som har jukset seg til uføret...bekjente av bekjente...vet om folk. Dårlig gjort . Ødelegger for dem som er syke. Særlig de som er syke med veldig lav økonomi og minimal inntekt til hjelp da.

Generelt er systemet i Norge urettferdig. Finnes dem som har jobbet mye, deretter blitt lite et par år før de havner i klemma med sykdom og helvete uten at det var noe dem ønsket, og ender på AAP og deretter uføre penger. Da får dem automatisk svært lite, siden det regnes jo hvor mye det er tjent de siste 3 år...sukk...

Anonymkode: 2046e...f54

😂😂😂😂

Anonymkode: 1070e...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt rart mange uføre reiser så mye. Viser frem iphone 10, reiser, legger negler, frisør hver mnd, spiser ute og virker veldig oppegående. Er da folk i full jobb som ikke har råd til slikt. De legger opp til det selv når alt dokumenteres i SoMe.

Anonymkode: ca5dc...a30

Jeg vet ikke hva slags uføre dette er snakk om, men de jeg vet om som er ufør, har ikke råd til dette her. 

Desuten så finnes det folk som er flink til å spare penger, og også får mye støtte fra familie feks. Kredittkort kan også brukes til ett visst punkt. Det er mange muligheter. Men en normal uføretrygded, vil definetivt ikke kunne leve slik som akkurat mente mange uføre kunne. 

La meg bare legge til, at en ufør som kanskje reiser mye, får kanskje behandlingsreiser dekket. Og den ferien er forøvrig alt annet en ferie, det er behandling. Det er mye du ikke vet om situasjonene til folk, men på generelt basis, så kan ikke uføre leve ett slikt liv. 

 

Anonymkode: e13a7...806

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Million skrev:

Jeg har vært uføretrygdet i 12 år, og har aldri møtt noen som er "misunnelig" på meg som uføretrygdet. Aldri.

Det er kun her på KG jeg har lest et og annet surt innlegg fra folk som påstår at de også har lyst å dra seg på sofaen dagen lang og "få gratis penger". Det tror jeg ærlig talt ikke noe på. Det er et kjedelig og ensformig liv å være uføretrygdet. Man går glipp av mye når man ikke er i arbeid. Jeg savner arbeidsplassen min ennå, etter så mange år. Drømte faktisk om den her om dagen, og om min gamle sjef og kolleger.

Forteller heller ikke folk hva jeg har i inntekt i året. Det er mer enn foreslått sum i hovedinnlegget. Det er kun faren min som vet hva jeg har i inntekt. Ikke engang eksen visste det. 

Jeg er enig her, jeg er på sosialpenger,skal begynne på behandling og forhåpentligvis endelig bli ufør etter å vært ute av arbeidlivet i 15 år. Jeg firtelller ikke hvor mye penger jeg mottar i mnd til folk.

 

Kan gjøre det her, 8 tusen, når jeg ble samboer ble det 9 tusen og det er inkludert husleie. 

Anonymkode: 1070e...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...