Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, deedee_ skrev:

Skjønner ikke hvorfor alle mener at veganer-barn skal få spise uvegansk når de er hos andre? Hadde du gitt svinekjøtt til en muslim?

Det er litt mer omfattende å tilrettelegge vegansk, enn å la være å servere svinekjøtt eller kjøtt generelt. Ikke alle har kunnskap om hva vegansk kost vil tilsi. 

Anonymkode: 35b7d...b20

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.3.2019 den 13.58, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det relevant hvor B12en kommer fra? Er samme vitaminen om det kommer fra tilskudd, eller en ku som har blitt sprøytet med det samme tilskuddet. Det som er viktig er at jeg har kunnskap om B12 og at B12 er noe barnet mitt kommer til å få i seg, utover det er det vel revnende likegyldig hvor det kommer i fra?

Hvor har du kilder på at vegansk kost er utilstrekkelig? 

Anonymkode: 43430...d9f

Jeg forholder meg til Helsedirektoratet sine anbefalinger. 

"

Strenge, ensidige dietter kan ha alvorlige følger for barns vekst og utvikling, og frarådes.(...)

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/vegetarkost-for-barn

 

Videre er dette helsedirektoratets anbefalte kosthold. 

"Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker."

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet

Anonymkode: 24617...b20

Innlegget er ryddet for brudd på reglene om opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, deedee_ skrev:

Skjønner ikke hvorfor alle mener at veganer-barn skal få spise uvegansk når de er hos andre? Hadde du gitt svinekjøtt til en muslim?

Jeg hadde servert det jeg følte for der og da, og så hadde det vært opp til den enkelte om de ville spise eller ei.

Hvis en muslim da ville spise gris, så er ikke det min sak.

 

 

Endret av Oppgitt78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er melk fra mennesket vegansk, mens melk fra kua ikke er det? 

Anonymkode: 3f78e...871

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

IGJEN, jeg er selvfølgelig klar over dette da jeg selv har vært vegetarianer siden fødsel, og har vært veganer siden jeg var ungdom. Jeg legger meg ikke opp i hvor mye McDonalds eller Grandis andre mennesker gir barna sine, jeg stoler på at dem nok har kontroll. Skulle bare ønske at jeg som veganer fikk samme tillit. Mine barn kommer til å ha et variert og sunt kosthold. 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe å kritisere. Noen folk spiser mye junkfood og halvfabrikat, og da mater de selvfølgelig også barna med det. Andre familier er opptatt av økologisk og sunn mat, og da mater de også barna med det. Med en gang noen ikke skal mate barna kjøtt, klikker folk. Det er FULLT mulig å få i seg tilstekkelig av ALLE næringstoffer på plantekost. Hvorfor er dette noe andre folk skal bry seg om. Bry deg heller om foreldre som har overvektige barn pga de mater barna med drittmat. Skjønner ikke hva som er ekstremt med å servere en unge fullkornspasta med linsebolognesesaus istedenfor kjøttbolognesesaus. Det er bare mat, barnet skal ikke sulte.

Anonymkode: 43430...d9f

Hvis du vil at ditt syn skal respekteres og forstår bør du se på hva du slenger ut her. Ser du flere ganger i tråden nevner Grandiosa og McDonalds som om det er det eneste alternativet du klarer å se for deg til veganisme?

Vel, barna mine er med og slakter så de vet hvor måten kommer fra, de tvinges ikke til å spise noe de ikke vil, kjøtt inkludert, fordi det er viktig for meg at mine barn hele tiden gjør egne, veloverveide valg. Vi har vegetarmat innimellom, de vet godt hva vegetar og vegan er og jeg vet med meg selv at kommer de en dag og sier de vil bli veganere så kommer jeg til å støtte dem i det. Vi har samme holdning ovenfor alle store spørsmål og avgjørelser barna vil møte, religion, seksualitet osv. 

For meg er det helt greit om du vil oppdra barna dine som veganer, tar det som en selvfølge at du vet hva du holder på med, men jeg synes et mye viktigere spørsmål er hvordan du vil reagere dersom barnet en dag ytrer ønske om å spise kjøtt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er melk fra mennesket vegansk, mens melk fra kua ikke er det? 

Anonymkode: 3f78e...871

Kua kan ikke gi samtykke..

Endret av Oppgitt78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, deedee_ skrev:

Skjønner ikke hvorfor alle mener at veganer-barn skal få spise uvegansk når de er hos andre? Hadde du gitt svinekjøtt til en muslim?

Enkelt og greit fordi det er ganske enkelt å utelate svinekjøtt fra vanlig kosthold. Det er også ganske enkelt å utelate kjøtt og fisk fra vanlig kosthold. 

Det er atskillig mer komplisert å utelate absolutt alt animalsk fra et vanlig, norsk kosthold. 

Jeg har aldri støtt på problemer med å ha muslimske venner eller vegetarianere på besøk. Det er lett som en plett å utelate kjøtt, fisk og/eller svinekjøtt.

Det er veldig mye mer komplisert for en ikke-veganer å måtte utelukke melk, egg, smør, ost osv. osv. 

 

 

Anonymkode: ba0e3...8b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at til barnet kan bestemme selv, så skal den få normal mat. 

Anonymkode: acc0b...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Kua kan ikke gi samtykke..

Det kan ikke poteten heller, for å si det sånn. 

Anonymkode: 3f78e...871

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke poteten heller, for å si det sånn. 

Anonymkode: 3f78e...871

Jeg er ikke uenig med deg!

Men, den problemstillingen er visst ikke så interessant å diskutere, ser det ut til..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Jeg forholder meg til Helsedirektoratet sine anbefalinger. 

"

Strenge, ensidige dietter kan ha alvorlige følger for barns vekst og utvikling, og frarådes.(...)

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/vegetarisk-kosthold/vegetarkost-for-barn

 

Videre er dette helsedirektoratets anbefalte kosthold. 

"Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker."

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet

Anonymkode: 24617...b20

Jeg har gode kunnskapet om mat og næringstoffer, så det er ikke noe problem, du glemte å ta med denne delen av det som står om plantekost på helsenorge: 

."Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere. (...)

Det står altså ingen sted at det er farlig å oppdra barn på plantekost. Jeg trenger ikke tips på hva jeg skal gi mine fremtidige barn. Jeg er rådvill og lei meg for at folk tror jeg er dum og kommer til å mishandle barnet mitt fordi jeg vil at dem ikke skal spise animalsk

På 12.3.2019 den 14.31, Absol skrev:

Hvis du vil at ditt syn skal respekteres og forstår bør du se på hva du slenger ut her. Ser du flere ganger i tråden nevner Grandiosa og McDonalds som om det er det eneste alternativet du klarer å se for deg til veganisme?

Vel, barna mine er med og slakter så de vet hvor måten kommer fra, de tvinges ikke til å spise noe de ikke vil, kjøtt inkludert, fordi det er viktig for meg at mine barn hele tiden gjør egne, veloverveide valg. Vi har vegetarmat innimellom, de vet godt hva vegetar og vegan er og jeg vet med meg selv at kommer de en dag og sier de vil bli veganere så kommer jeg til å støtte dem i det. Vi har samme holdning ovenfor alle store spørsmål og avgjørelser barna vil møte, religion, seksualitet osv. 

For meg er det helt greit om du vil oppdra barna dine som veganer, tar det som en selvfølge at du vet hva du holder på med, men jeg synes et mye viktigere spørsmål er hvordan du vil reagere dersom barnet en dag ytrer ønske om å spise kjøtt?


Jeg nevnte det kun en gang, og det var ikke ment i det hele tatt som at det er eneste alternativ, da må du lese på nytt. Eneste jeg skulle frem til med det var at det finnes foreldre som er ikke-veganere som kanskje ikke gir ungene sine helt sunne måltider hver dag, men folk flest skjønner at de helt sikkert har alt under kontroll og legger seg ikke opp i det. Men når noen vil oppdra barn som veganer, skal alle legge seg opp i det og synse og mene ting om det og komme med "velmenede råd". Dette er veldig irriterende hvis du er fullstendig klar over at du selvfølgelig skal gi barnet ditt et variert kosthold, og har forståelse for at det er litt mer jobb.

Om barnet mitt ønsker å spise kjøtt når den blir gammel nok til å ha nok kunnskap til å ta et veloverveid valg, har jeg ikke noe makt til å nekte dette. Jeg vet meg meg selv at dette ikke var noe jeg ønsket som voksen, etter å ha lært grunnene til hvorfor vi ikke spiste kjøtt som liten. Jeg håper selvfølgelig at det vil ha nok kunnskap når den dagen kommer til å fortsette å ville være veganer, men absolutt ingen tvang what so ever. 

Anonymkode: 43430...d9f

Innlegget er ryddet for brudd på reglene om opphavsrett.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen er så ekstremistiske så er det vanskelig å la sitt indre nett troll ligge, spesielt når det er barn involvert.

Anonymkode: fa47c...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe. Hva gjør veganere hvis barnet trenger morsmelkerstatning? Finnes det veganske alternativer? Er jo ikke alltid fullamming går uansett hvor hardt man prøver for å få det til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.3.2019 den 14.50, AnonymBruker skrev:

Jeg har gode kunnskapet om mat og næringstoffer, så det er ikke noe problem, du glemte å ta med denne delen av det som står om plantekost på helsenorge: 

."Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for folk i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere. (...)

Det står altså ingen sted at det er farlig å oppdra barn på plantekost. Jeg trenger ikke tips på hva jeg skal gi mine fremtidige barn. Jeg er rådvill og lei meg for at folk tror jeg er dum og kommer til å mishandle barnet mitt fordi jeg vil at dem ikke skal spise animalsk


Jeg nevnte det kun en gang, og det var ikke ment i det hele tatt som at det er eneste alternativ, da må du lese på nytt. Eneste jeg skulle frem til med det var at det finnes foreldre som er ikke-veganere som kanskje ikke gir ungene sine helt sunne måltider hver dag, men folk flest skjønner at de helt sikkert har alt under kontroll og legger seg ikke opp i det. Men når noen vil oppdra barn som veganer, skal alle legge seg opp i det og synse og mene ting om det og komme med "velmenede råd". Dette er veldig irriterende hvis du er fullstendig klar over at du selvfølgelig skal gi barnet ditt et variert kosthold, og har forståelse for at det er litt mer jobb.

Om barnet mitt ønsker å spise kjøtt når den blir gammel nok til å ha nok kunnskap til å ta et veloverveid valg, har jeg ikke noe makt til å nekte dette. Jeg vet meg meg selv at dette ikke var noe jeg ønsket som voksen, etter å ha lært grunnene til hvorfor vi ikke spiste kjøtt som liten. Jeg håper selvfølgelig at det vil ha nok kunnskap når den dagen kommer til å fortsette å ville være veganer, men absolutt ingen tvang what so ever. 

Anonymkode: 43430...d9f

Innlegget er ryddet for brudd på reglene om opphavsrett.

Er fri tolkning av fakta også noe som hører til vegansk livsstil? Vegankost er langt mer restriktivt en de andre vegetariske retningene. Om du hadde klart å dra hodet ditt opp den vegaske kvikksanden det åpenbart befinner seg i hadde du fått med deg at jeg på ingen måte har påstått at det er risikabelt å oppdra barn vegetarisk, men spesifikt vegansk. Det betyr ikke at ungen nødvendigvis dør, eller blir deformert av næringsmangel. Men selv det å ende som 150 høy, pga foreldres valg: kan være relativt kjipt som voksen. 

Anonymkode: 24617...b20

Endret av Elaine Marley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir litt utslitt av denne tråden og angrer litt på at jeg gadd å lage den i det hele tatt. Jeg har veldig mye kunnskap om vegansk mat og næringsstoffer - i hvilke matvarer man finner hvilke næringsstoffer og hvor mye av dette trengs og blabla. Jeg er ikke bekymret for dette. Har også nevnt at jeg selvsagt kommer til å hjelpe til med å tilrettelegge i bursdager, på skole/i barnehage og så videre for at det alltid skal være alternativer som barnet mitt kan ha som er tilsvarende det de andre får. Nei, jeg kommer ikke til å nekte barnet mitt å spise uvegansk når hen blir eldre til dere som er bekymret for det. Er barnet mitt på besøk hos noen forventer jeg at den familien gjør så godt de kan, serverer noe frukt eller en brødskive med syltetøy omså. Jeg kommer til å prøve å lære barnet gode verdier og forklare grunnene for at vi ikke spiser animalsk i vår familie, og håper selvfølgelig at barnet har nok informasjon til å ta et veloverveid valg når den tid kommer.

Det jeg er lei av er alle fordommene og drittslengingen, og at alle tror det er fripass fro å blande seg inn i barneoppdragelsen kun fordi vi er veganere. Jeg ønsker ikke å bringe et barn inn i denne verden om jeg skal bli anklaget for barnemishandling. Jeg syns dette er latterlig, og synes at voksne mennesker skal holde seg for gode for å ha så sterke meninger om noe de ikke vet noe om. 

Dette er noe jeg er veldig redd for i fremtiden, jeg har ikke lyst til at folk skal hviske og mene at jeg bedriver omsorgssvikt. Hvis det virkelig er slik, så lar jeg heller være å få barn. Synes bare det er trist.

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er fri tolkning av fakta også noe som hører til vegansk livsstil? Vegankost er langt mer restriktivt en de andre vegetariske retningene. Om du hadde klart å dra hodet ditt opp den vegaske kvikksanden det åpenbart befinner seg i hadde du fått med deg at jeg på ingen måte har påstått at det er risikabelt å oppdra barn vegetarisk, men spesifikt vegansk. Det betyr ikke at ungen nødvendigvis dør, eller blir deformert av næringsmangel. Men selv det å ende som 150 høy, pga foreldres valg: kan være relativt kjipt som voksen. 

Anonymkode: 24617...b20

Hvorfor må du være så utrolig spydig? Er det nødvendig. Det finnes som nevnt mange kilder til de næringsstoffene som man finner i animalsk kosthold, så lenge barnet får i seg tiltrekkelig med næringsstoffer så har det vel ikke noe å si hva det kommer fra? Blir så utslitt og lei meg av at folk skal være så utrolig slemme, bare fordi jeg ikke vil mate ungen min med noe animalsk.

Har du kilder på at veganske barn blir lavere enn ikke-veganske barn?
 

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en god mor❤️ Ville aldri «kanskje» utsatt mine barns helse

Anonymkode: fa47c...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker grandiosa og potetgull er naturlig kosthold? Eller å spise kjøtt hver dag som våre forfedre aldri gjorde er naturlig? 

Det er interessant at folk kommer med den "naturlige" greia når mennesker idag lever langt fra det som er naturlig, og har utviklet teknologi der vi kan sitte på pc-er, kjøre bil og hjelpe mennesker med kreft. Når vi da har funnet en måte å leve på der vi ikke trenger drepe dyr, så er dette bare enda et positivt resultat av vår teknologiske utvikling. Vi kan nå ta en b12 piller istedetfor å drepe uskyldige dyr. Fantastisk! At det er unatrulig har ingenting med saken å gjøre, det eneste som betyr noe er om det er mulig; og det er det. 

Ellers så er det fortsatt mye vi ikke vet om opptak av næringsstoffer (eller, ihvertfall, det er mye som ikke er allmenn foprnuft hos den gjengse personen). Om alt vi trodde om ernæring var riktig, så burde det være umulig at 1 av 7 norske barn har jernmangel mtp at mer eller mindre alle norske barn får kjøtt i kosten hver eneste dag. 

Samspillet i vitaminene og mineralene man spiser er mye viktigere enn det isolerte vitaminet. For eksempel, om du spiser for mye jern, vil det redusere mengden fosfor i kroppen din. Om du spiser mindre jern og mer fosfor, vil ikke disse to påvirke hverandre negativt lenger og du vil ha et mer optimalt kosthold. Så det er ikke automatisk slik at det er bra å spise mer jern, om du ikke har mye fosfor i kostholdet, så kan det tvert imot være negativt. Alle mineraler har denne type samspill med andre mineraler. Å spise mye kjøtt vil ikke gi et optimalt forhold mellom vitaminer og mineraler. 

Du påtvinger barnet ditt å spise kjøtt. Du påtvinger barnet å drepe dyr fordi det er enklere for deg som forelder, og fordi det er det du liker. Alle verdier og holdnigner du lærer barnet til er også dine meninger som du påtvinger barnet. 

Ellers så er det riktig at TS vil risikere møte mye motgang. På samme måte som mennesker som har vært forut sin tid har møtt motgang gjennom tidene. Selv om man har rett i det man gjør, så vil majoriteten motarbeide deg når de er uenige. 

Anonymkode: 97ced...b35

Ååå, du er en av fanatikere. Omg.

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg blir litt utslitt av denne tråden og angrer litt på at jeg gadd å lage den i det hele tatt. Jeg har veldig mye kunnskap om vegansk mat og næringsstoffer - i hvilke matvarer man finner hvilke næringsstoffer og hvor mye av dette trengs og blabla. Jeg er ikke bekymret for dette. Har også nevnt at jeg selvsagt kommer til å hjelpe til med å tilrettelegge i bursdager, på skole/i barnehage og så videre for at det alltid skal være alternativer som barnet mitt kan ha som er tilsvarende det de andre får. Nei, jeg kommer ikke til å nekte barnet mitt å spise uvegansk når hen blir eldre til dere som er bekymret for det. Er barnet mitt på besøk hos noen forventer jeg at den familien gjør så godt de kan, serverer noe frukt eller en brødskive med syltetøy omså. Jeg kommer til å prøve å lære barnet gode verdier og forklare grunnene for at vi ikke spiser animalsk i vår familie, og håper selvfølgelig at barnet har nok informasjon til å ta et veloverveid valg når den tid kommer.

Det jeg er lei av er alle fordommene og drittslengingen, og at alle tror det er fripass fro å blande seg inn i barneoppdragelsen kun fordi vi er veganere. Jeg ønsker ikke å bringe et barn inn i denne verden om jeg skal bli anklaget for barnemishandling. Jeg syns dette er latterlig, og synes at voksne mennesker skal holde seg for gode for å ha så sterke meninger om noe de ikke vet noe om. 

Dette er noe jeg er veldig redd for i fremtiden, jeg har ikke lyst til at folk skal hviske og mene at jeg bedriver omsorgssvikt. Hvis det virkelig er slik, så lar jeg heller være å få barn. Synes bare det er trist.

Anonymkode: 43430...d9f

Hvis du velger å påtvinge barna dine en veldig sær diett som adskiller seg veldig fra det som er vanlig i samfunnet, og fra det som barna vil møte i barnehage, på skolen, i bursdager, blant venner og i andre sosiale sammenhenger, så bør du tåle såpass at folk reagerer på det. At folk har fordommer er heller ikke så rart. Er f.eks stadig nyheter om foreldre som har blitt fratatt barna sine fordi de har blitt feilernært av å ha blitt satt på et unaturlig vegansk kosthold.

Hva du gjør som voksen er din sak, men når det er barn i bildet må du lære å leve med at folk har meninger om alt mulig rart, ihvertfall hvis du insisterer på at barna dine skal ha en sær ideologisk kost som kutter ut store deler av den maten mennesker er ment å spise. Da bør du ha tykk hud og være særdeles kyndig ernæringsmessig, samt at du bør ha forståelse for at du konstruerer ekstra sosiale utfordringer for dine egne barn.

 

Anonymkode: 36f42...105

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal ta deg nær av hva folk skriver her. Velg det du mener er best for barnet ditt. Det høres ut som om du vet mye om kosthold og vil kunne sørge for rett sammensetning med tanke på alle næringsstoffer. Ikke bli trist av dette, bare aksepter at ikke alle er enige og tydeligvis har uhyre sterke meninger om dette. Du har ikke gjort noe galt og kommer ikke til å gjøre noe galt. Stå opp for deg selv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...