Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt normalt å spise dyr som å være veganer. 

La veganere være veganere og de som spiser kjøtt la de spise kjøtt! 

Nå må folk slutte å legge seg opp i hva andre gjør! 

Ts! Ikke la venninna di passe barnet ditt! Hun er så respektløs! Jeg er ikke veganer, men om jeg skulle passet barnet ditt hadde jeg selvfølgelig respektert at du ville at ditt barn skulle få vegansk mat. Helt utrolig at folk ikke har mer i toppen enn det! 

Anonymkode: 6c941...797

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skankhunt-42

En 4 åring burde vite det, om de foreksempel er med noen på fisketur, eller kjenner noen som bor på gård... dessuten sier de ikke i barnehagen at pølser vokser på trær, de sier jo at vi får det av grisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånne kommentarer som dette jeg irriterer meg over. Selvfølgelig er jeg klar over dette - det sårer meg at folk tror jeg tar et slikt valg uten noe som helst peiling på hva jeg driver med. 

 

Det er ingenting å være irritert over. At folk gir dere fornuftige og velmenende råd burde du være takknemlig for. Alle husker vel sakene om barna som ble oppdratt vegansk og døde som følge av b12 mangel.

Jeg personlig skjønner ikke at dere er så prinsippfaste at dere nekter egg, melk, yoghurt osv og heller ønsker at barnet skal ta regelmessige sprøyter og kosttilskudd. Samtidig blir de holdt utenfor all matservering, ink kake, i selskaper.

Håper ikke dere velger å fortelle barnet mye om at det er galt å spise kjøtt. Barn støtter gjerne foreldre og deres holdninger og det å bekymre seg over at dyr lider og at andre folk gjør feil i å spise kjøtt er ikke noe jeg synes barn skal trenge å ta stilling til.

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånne kommentarer som dette jeg irriterer meg over. Selvfølgelig er jeg klar over dette - det sårer meg at folk tror jeg tar et slikt valg uten noe som helst peiling på hva jeg driver med. 

 

Det er uaktuelt når barnet er så liten, da det er mitt barn og jeg bestemmer selv hva hen spiser frem til den blir gammel nok til å bestemme selv. Jeg har ikke lyst å sette barn til live om det skal gå imot mine etiske standpunkter. Jeg føler at jeg ikke dytter noe på barnet noe mer enn de som tar valg for sine barn om at de skal spise kjøtt, f.eks. Man gir jo barnet det man selv mener er sunnest og det beste for barnet. Jeg vil ikke at andre skal mate ungen min med ting jeg ikke er enig i. Det blir det samme om det skulle vært snakk om godteri og lignende. 

 

Jeg er uenig. Meg og min samboer har tatt et etisk standpunkt og valg som vi mener er riktig for oss og våre potensielle familie. Synes mer at barn bør får velge om de vil spise animalsk, da dette faktisk er et etisk valg. Så lenge jeg bestemmer og de er små skal de spise det jeg mener er best, når de blir ungdommer kan de selvsagt velge selv hva de vil spise, for da har de sannsynligvis nok kunnskap til å kunne basere valget sitt på noe. Ser ingen grunn til at når dette er et "livssyn" de er oppdratt med, at de plutselig kommer til å ha lyst å spise dyr. De kommer til å vite fra de er små hvorfor vi ikke spiser dyr, og jeg som har vokst opp som vegetarianer selv hadde aldri lyst til å spise dyr selv når jeg fikk "velge selv" fordi jeg visste og var enig i grunnene til hvorfor vi ikke spiste det hjemme. Jeg er så takknemlig for at jeg aldri har blitt påtvunget å spise dyr, jeg da.

Anonymkode: 43430...d9f

Vel, det er greit, men du kan ikke forvente at andre foreldre, skolen osv skal tilrettelegge for ditt barn. Du vet at du blir nødt til å ta med egen is, egen mat og eget godteri absolutt overalt?

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Mange barn kobler ikke dette. En fireåring skjønner ikke sammenhengen i kjøtt/døde dyr. Og eldre barn vil faktisk ikke se sammenhengen. Veldig mange voksne lukker også øynene for denne sannheten. Tror også at mange ville droppet kjøtt hvis de selv måtte slakte dyrene. Klarer man å spise kjøtt, bør man også være i stand til å drepe og slakte dyrene selv. 

Mener du at ingen av bøndenes barn spiser kjøtt? De er jo med i fjøset, med på slakting osv fra de er små. 

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skankhunt-42

Gjør som dere vil, men husk at det blir aldri 100% vegansk, mange vaksiner inneholder egg, og plantejord er ikke vegansk, og cola inneholder billeskall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Skankhunt-42 skrev:

Gjør som dere vil, men husk at det blir aldri 100% vegansk, mange vaksiner inneholder egg, og plantejord er ikke vegansk, og cola inneholder billeskall

Innholder cola billeskall altså? Det var nytt. Er det et av e-stoffene som er fremstilt av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vokste opp i et samfunn der slaver var akseptert og vanlig, ville du hatt lyst på unger? Jeg syntes vi lever på mange måter i middelalderen og skal av den grunn ikke ha barn. At vold mot dyr fortsatt blir sett på som normalt og positivt av de fleste er ganske absurd. Vi lever i et samfunn der man skal være "grei og snill" mot andre mennesker og dyr, men om man har lyst på bacon er det helt innafor å slå ihjel et par griser for moro skyld. 

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Du forenkler noe voldsomt her. Det er langt mer risikabelt å fore opp en unge på vegansk mat, enn det er for en voksen å spise vegansk. Skadene på en voksen er gjerne reversible om ikke kostholdet er tilstrekkelig. Det er det som regel IKKE på et barn, fordi barnet er i vekst. Du kan heller ikke kontrollere barnets kosthold i samme grad som ditt eget fordi du ikke kan tvinge i en unge den og den mengden mat, av akkurat det du ønsker den skal spise. Hvorfor ta risken når det er hevet over enhver tvil at vegansk kosthold IKKE er heldig for barn. 

 

Anonymkode: 24617...b20

Det er faktisk mange norske barn som har for eksempel jernmangel, og mange gravide kvinner får i seg for lite jod og folat. Man er ikke så mye tryggere på et kosthold med kjøtt. Har du ikke peiling på kosthold risikerer du at barnet ditt får uoptimal næring gjennom graviditet og barnetid uansett. 

En person som har peiling på kosthold vil gi barnet alt den trenger om det spiser vegansk eller ikke. 

Anonymkode: 97ced...b35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er greit, men du kan ikke forvente at andre foreldre, skolen osv skal tilrettelegge for ditt barn. Du vet at du blir nødt til å ta med egen is, egen mat og eget godteri absolutt overalt?

Anonymkode: 285d5...cc6

Jeg kommer selvfølgelig til å ordne dette om ikke eventuelt vertskap/skole tilbyr seg. Jeg opplevde ikke dette som et problem selv som barn, og vi lagde mye vegetarretter hele klassen i mat og helse timene sånn at jeg slapp å lage helt egen mat hele tiden, andre ganger lagde jeg noe annet og spiste samme tilbehør. Jeg tenker ikke at dette kommer til å bli noe stort problem, da det er sånn jeg har hatt det lenge selv i alle mulige selskaper og sosiale sammenkomster.

 

 

12 minutter siden, Salvie skrev:

Det er ingenting å være irritert over. At folk gir dere fornuftige og velmenende råd burde du være takknemlig for. Alle husker vel sakene om barna som ble oppdratt vegansk og døde som følge av b12 mangel.

Jeg personlig skjønner ikke at dere er så prinsippfaste at dere nekter egg, melk, yoghurt osv og heller ønsker at barnet skal ta regelmessige sprøyter og kosttilskudd. Samtidig blir de holdt utenfor all matservering, ink kake, i selskaper.

Håper ikke dere velger å fortelle barnet mye om at det er galt å spise kjøtt. Barn støtter gjerne foreldre og deres holdninger og det å bekymre seg over at dyr lider og at andre folk gjør feil i å spise kjøtt er ikke noe jeg synes barn skal trenge å ta stilling til.

Som nevnt over kommer jeg selvfølgelig til å sende med barnet egen mat i selskaper om ikke vertskapet ønsker å lage noe selv. Det må jeg da gjøre nå også i visse sammenhenger og det er ikke noe problem. Det er kun b12 man ikke får gjennom plantekost, og det er lett å gi barnet noen dråper hver dag i en havregrøt på morgenen. Dette er heller ikke noe problem. Barnet skal få melk og yoghurt, bare veganske alternativer av dette.

Vi skal selvfølgelig opplyse barnet/barna våre om grunnlaget til hvorfor vi ikke spiser kjøtt, det sier seg selv. Om barnet støtter våre syn, og ser det på samme måte i voksen alder er det bare bra. Var slik jeg ble oppdratt, og ville aldri hatt det på noen annen måte. Jeg fikk ikke lov å gå i dyrehager/sirkus som barn, og forstod veldig godt hvorfor. 

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skankhunt-42
10 minutter siden, Salvie skrev:

Innholder cola billeskall altså? Det var nytt. Er det et av e-stoffene som er fremstilt av det?

Mange brus inneholder det ja, det er e stoff ja, tror cola også inneholdt det, har en venninne som ekstremist på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer selvfølgelig til å ordne dette om ikke eventuelt vertskap/skole tilbyr seg. Jeg opplevde ikke dette som et problem selv som barn, og vi lagde mye vegetarretter hele klassen i mat og helse timene sånn at jeg slapp å lage helt egen mat hele tiden, andre ganger lagde jeg noe annet og spiste samme tilbehør. Jeg tenker ikke at dette kommer til å bli noe stort problem, da det er sånn jeg har hatt det lenge selv i alle mulige selskaper og sosiale sammenkomster.

 

 

Som nevnt over kommer jeg selvfølgelig til å sende med barnet egen mat i selskaper om ikke vertskapet ønsker å lage noe selv. Det må jeg da gjøre nå også i visse sammenhenger og det er ikke noe problem. Det er kun b12 man ikke får gjennom plantekost, og det er lett å gi barnet noen dråper hver dag i en havregrøt på morgenen. Dette er heller ikke noe problem. Barnet skal få melk og yoghurt, bare veganske alternativer av dette.

Vi skal selvfølgelig opplyse barnet/barna våre om grunnlaget til hvorfor vi ikke spiser kjøtt, det sier seg selv. Om barnet støtter våre syn, og ser det på samme måte i voksen alder er det bare bra. Var slik jeg ble oppdratt, og ville aldri hatt det på noen annen måte. Jeg fikk ikke lov å gå i dyrehager/sirkus som barn, og forstod veldig godt hvorfor. 

Anonymkode: 43430...d9f

Det er ikke alle som har like godt opptak av b12 i tarmen. Det er derfor sprøyte er anbefalt for å være sikker på at man ikke får mangel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på stigmatiseringen og, barn er onde, de gjemmer seg ikke bak en bruker på ett forum.

Anonymkode: fa47c...d1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganisme er mulig, men det er for mennesker et unaturlig, begrenset og kunstig kosthold, og det krever mye tilrettelegging og kyndighet i ernæringslære, da vi fra naturens side gjennom hundretusener av år med evolusjon er formet som altetere. Det er mye enklere å få i seg det en trenger, og især hos barn som er i vekst, gjennom å kunne spise både vegetabilske og animalske produkter. Ernæring har også endel genetiske komponenter, som at de fleste nordmenn kan fordøye laktoseholdige meieriprodukter uten besvær, noe som for de fleste mennesker i verden er vanskelig. Finnes også forskjeller mellom folkegrupper når det kommer til fordøyelse av karbohydrater, proteiner fra kjøtt osv.

Selv mener jeg det er feil å påtvinge barn ens egne personlige oppheng og diller på noe så sentralt som kosthold, især når det man påtvinger er praksiser som kutter ut store deler av den maten vi er evolusjonært tilpasset å spise. Å være vegetarianer med egg og melk er ikke så vanskelig, men ren veganisme er for de fleste utenforstående nokså ekstremt, så du må være forberedt på at både deg og dine barn vil bli møtt med kritikk.

Anonymkode: 36f42...105

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At vold mot dyr fortsatt blir sett på som normalt og positivt av de fleste er ganske absurd. Vi lever i et samfunn der man skal være "grei og snill" mot andre mennesker og dyr, men om man har lyst på bacon er det helt innafor å slå ihjel et par griser for moro skyld. 

Anonymkode: 97ced...b35

Hva med vold mot planter..? Er det egentlig noe særlig bedre? 

Begge deler er levende organismer..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer selvfølgelig til å ordne dette om ikke eventuelt vertskap/skole tilbyr seg. Jeg opplevde ikke dette som et problem selv som barn, og vi lagde mye vegetarretter hele klassen i mat og helse timene sånn at jeg slapp å lage helt egen mat hele tiden, andre ganger lagde jeg noe annet og spiste samme tilbehør. Jeg tenker ikke at dette kommer til å bli noe stort problem, da det er sånn jeg har hatt det lenge selv i alle mulige selskaper og sosiale sammenkomster.

 

 

Som nevnt over kommer jeg selvfølgelig til å sende med barnet egen mat i selskaper om ikke vertskapet ønsker å lage noe selv. Det må jeg da gjøre nå også i visse sammenhenger og det er ikke noe problem. Det er kun b12 man ikke får gjennom plantekost, og det er lett å gi barnet noen dråper hver dag i en havregrøt på morgenen. Dette er heller ikke noe problem. Barnet skal få melk og yoghurt, bare veganske alternativer av dette.

Vi skal selvfølgelig opplyse barnet/barna våre om grunnlaget til hvorfor vi ikke spiser kjøtt, det sier seg selv. Om barnet støtter våre syn, og ser det på samme måte i voksen alder er det bare bra. Var slik jeg ble oppdratt, og ville aldri hatt det på noen annen måte. Jeg fikk ikke lov å gå i dyrehager/sirkus som barn, og forstod veldig godt hvorfor. 

Anonymkode: 43430...d9f

Det er bare B12 man ikke får i plantekost, men det er slett ikke bare B12 barna kan få for lite av i vegansk kosthold. De skal suppleres med Jod og D-vitamin i tillegg (anbefalt av helsemyndighetene) og A-vtamin og kalsium er også noe som kan være utfordrende å få i dem nok av. 

Anonymkode: 24617...b20

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Veganisme er mulig, men det er for mennesker et unaturlig, begrenset og kunstig kosthold, og det krever mye tilrettelegging og kyndighet i ernæringslære, da vi fra naturens side gjennom hundretusener av år med evolusjon er formet som altetere. Det er mye enklere å få i seg det en trenger, og især hos barn som er i vekst, gjennom å kunne spise både vegetabilske og animalske produkter. Ernæring har også endel genetiske komponenter, som at de fleste nordmenn kan fordøye laktoseholdige meieriprodukter uten besvær, noe som for de fleste mennesker i verden er vanskelig. Finnes også forskjeller mellom folkegrupper når det kommer til fordøyelse av karbohydrater, proteiner fra kjøtt osv.

Du tenker grandiosa og potetgull er naturlig kosthold? Eller å spise kjøtt hver dag som våre forfedre aldri gjorde er naturlig? 

Det er interessant at folk kommer med den "naturlige" greia når mennesker idag lever langt fra det som er naturlig, og har utviklet teknologi der vi kan sitte på pc-er, kjøre bil og hjelpe mennesker med kreft. Når vi da har funnet en måte å leve på der vi ikke trenger drepe dyr, så er dette bare enda et positivt resultat av vår teknologiske utvikling. Vi kan nå ta en b12 piller istedetfor å drepe uskyldige dyr. Fantastisk! At det er unatrulig har ingenting med saken å gjøre, det eneste som betyr noe er om det er mulig; og det er det. 

Ellers så er det fortsatt mye vi ikke vet om opptak av næringsstoffer (eller, ihvertfall, det er mye som ikke er allmenn foprnuft hos den gjengse personen). Om alt vi trodde om ernæring var riktig, så burde det være umulig at 1 av 7 norske barn har jernmangel mtp at mer eller mindre alle norske barn får kjøtt i kosten hver eneste dag. 

Samspillet i vitaminene og mineralene man spiser er mye viktigere enn det isolerte vitaminet. For eksempel, om du spiser for mye jern, vil det redusere mengden fosfor i kroppen din. Om du spiser mindre jern og mer fosfor, vil ikke disse to påvirke hverandre negativt lenger og du vil ha et mer optimalt kosthold. Så det er ikke automatisk slik at det er bra å spise mer jern, om du ikke har mye fosfor i kostholdet, så kan det tvert imot være negativt. Alle mineraler har denne type samspill med andre mineraler. Å spise mye kjøtt vil ikke gi et optimalt forhold mellom vitaminer og mineraler. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv mener jeg det er feil å påtvinge barn ens egne personlige oppheng og diller på noe så sentralt som kosthold, især når det man påtvinger er praksiser som kutter ut store deler av den maten vi er evolusjonært tilpasset å spise. Å være vegetarianer med egg og melk er ikke så vanskelig, men ren veganisme er for de fleste utenforstående nokså ekstremt, så du må være forberedt på at både deg og dine barn vil bli møtt med kritikk.

Anonymkode: 36f42...105

Du påtvinger barnet ditt å spise kjøtt. Du påtvinger barnet å drepe dyr fordi det er enklere for deg som forelder, og fordi det er det du liker. Alle verdier og holdnigner du lærer barnet til er også dine meninger som du påtvinger barnet. 

Ellers så er det riktig at TS vil risikere møte mye motgang. På samme måte som mennesker som har vært forut sin tid har møtt motgang gjennom tidene. Selv om man har rett i det man gjør, så vil majoriteten motarbeide deg når de er uenige. 

Anonymkode: 97ced...b35

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare B12 man ikke får i plantekost, men det er slett ikke bare B12 barna kan få for lite av i vegansk kosthold. De skal suppleres med Jod og D-vitamin i tillegg (anbefalt av helsemyndighetene) og A-vtamin og kalsium er også noe som kan være utfordrende å få i dem nok av. 

Anonymkode: 24617...b20

IGJEN, jeg er selvfølgelig klar over dette da jeg selv har vært vegetarianer siden fødsel, og har vært veganer siden jeg var ungdom. Jeg legger meg ikke opp i hvor mye McDonalds eller Grandis andre mennesker gir barna sine, jeg stoler på at dem nok har kontroll. Skulle bare ønske at jeg som veganer fikk samme tillit. Mine barn kommer til å ha et variert og sunt kosthold. 

 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veganisme er mulig, men det er for mennesker et unaturlig, begrenset og kunstig kosthold, og det krever mye tilrettelegging og kyndighet i ernæringslære, da vi fra naturens side gjennom hundretusener av år med evolusjon er formet som altetere. Det er mye enklere å få i seg det en trenger, og især hos barn som er i vekst, gjennom å kunne spise både vegetabilske og animalske produkter. Ernæring har også endel genetiske komponenter, som at de fleste nordmenn kan fordøye laktoseholdige meieriprodukter uten besvær, noe som for de fleste mennesker i verden er vanskelig. Finnes også forskjeller mellom folkegrupper når det kommer til fordøyelse av karbohydrater, proteiner fra kjøtt osv.

Selv mener jeg det er feil å påtvinge barn ens egne personlige oppheng og diller på noe så sentralt som kosthold, især når det man påtvinger er praksiser som kutter ut store deler av den maten vi er evolusjonært tilpasset å spise. Å være vegetarianer med egg og melk er ikke så vanskelig, men ren veganisme er for de fleste utenforstående nokså ekstremt, så du må være forberedt på at både deg og dine barn vil bli møtt med kritikk.

Anonymkode: 36f42...105

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe å kritisere. Noen folk spiser mye junkfood og halvfabrikat, og da mater de selvfølgelig også barna med det. Andre familier er opptatt av økologisk og sunn mat, og da mater de også barna med det. Med en gang noen ikke skal mate barna kjøtt, klikker folk. Det er FULLT mulig å få i seg tilstekkelig av ALLE næringstoffer på plantekost. Hvorfor er dette noe andre folk skal bry seg om. Bry deg heller om foreldre som har overvektige barn pga de mater barna med drittmat. Skjønner ikke hva som er ekstremt med å servere en unge fullkornspasta med linsebolognesesaus istedenfor kjøttbolognesesaus. Det er bare mat, barnet skal ikke sulte.

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Skankhunt-42 skrev:

Gjør som dere vil, men husk at det blir aldri 100% vegansk, mange vaksiner inneholder egg, og plantejord er ikke vegansk, og cola inneholder billeskall

Du vet tydeligvis ikke hva veganisme handler. 

Og Cola inneholder ikke billeskall, må du gi deg. Cola inneholder bare to e-stoffer; E150d og E338. De er veganske, som resten av ingrediensene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skankhunt-42
6 minutter siden, FantasDick skrev:

Du vet tydeligvis ikke hva veganisme handler. 

Og Cola inneholder ikke billeskall, må du gi deg. Cola inneholder bare to e-stoffer; E150d og E338. De er veganske, som resten av ingrediensene. 

Hun veganeren jeg kjenner sa det, trodde på hun jeg😂 og hun fant ut hun ikke kunne spise tomat og jordbær pga drivhus og humler(stenge de inne og drepe de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skankhunt-42
9 minutter siden, FantasDick skrev:

Du vet tydeligvis ikke hva veganisme handler. 

Og Cola inneholder ikke billeskall, må du gi deg. Cola inneholder bare to e-stoffer; E150d og E338. De er veganske, som resten av ingrediensene. 

Du har rett jeg vet ingenting om å være ekstrimist, det får dere styre selv😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...