Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husdyr får ikke b12 som tilskudd, men jorda blir gødslet med tilsetninger eller de får kraftfôr tilsatt kobolt. Kobolt syntetiseres til b12 i vommen på drøvtyggere og uten nok kobolt produserer de for lite b12. Spesielt viktig hos f eks spedkalver; de er avhengig av melk fra mor med høyt nok inntak av kobolt eller tilskudd. 

Mange typer kraftfôr til hest er tilsatt b12 og/eller kobolt. Hester syntetiserer b12 av mikrober i blindtarm og tykktarm. 

Anonymkode: ad23f...aea

Men ingenting av dette tilsvarer påstanden om at kyr får b12 sprøyte. De får b12 via maten sin, slik de naturlig skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Absol skrev:

Men ingenting av dette tilsvarer påstanden om at kyr får b12 sprøyte. De får b12 via maten sin, slik de naturlig skal. 

Nei, akkurat det med b12-sprøyter stemmer ikke, men de fleste får b12 tilsatt i fôret/saltsten/gjødsel jo - på hvilken måte er dette naturlig? Pluss kobolt som sørger for høy nok produksjon av b12 selvsagt. 

Anonymkode: ad23f...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2019 at 10:40 PM, AnonymBruker said:

Det som ikke er heldig for barn er å spise mat som gjør en syk, noe de fleste barn i Norge gjør. Så mange overvektige og syke barn det finnes i Norge. For mye kjøtt, sukker og tilsetningsstoffer. Stakkars barn! 

Og du velger å fokusere på at et vegansk kosthold ikke er bra? Da har du faktisk veldig snever kunnskap om et slikt kosthold. 

 

Anonymkode: 3395a...35c

Det er dette som kan gjøre at man blir forbannet på veganere av og til.  At de gir uttrykk for at når man har kjøtt i kostholdet, så kjører man naturligvis på med mye sukker og tilsetningsstoffer samtidig!  Slutt å generalisere!  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Muskath skrev:

Det er dette som kan gjøre at man blir forbannet på veganere av og til.  At de gir uttrykk for at når man har kjøtt i kostholdet, så kjører man naturligvis på med mye sukker og tilsetningsstoffer samtidig!  Slutt å generalisere!  

Les innlegget mitt engang til. Du har nok misforstått. 

Men ja, veganere er generelt flinkere til å ikke gi like mye sukker og tilsetningsstoffer som ikke veganere. 

Anonymkode: 3395a...35c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Muskath skrev:

Det er dette som kan gjøre at man blir forbannet på veganere av og til.  At de gir uttrykk for at når man har kjøtt i kostholdet, så kjører man naturligvis på med mye sukker og tilsetningsstoffer samtidig!  Slutt å generalisere!  

Kan si det samme om kjøttetere, med en gang man nevner at man spiser vegansk så tror alle at man ikke får i seg det man skal. Like mye generalisering begge veier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Les innlegget mitt engang til. Du har nok misforstått. 

Men ja, veganere er generelt flinkere til å ikke gi like mye sukker og tilsetningsstoffer som ikke veganere. 

Anonymkode: 3395a...35c

Javel. Alle produktene som veganere kan kjøpe ferdig, f.eks burger-og pølselignende produkter osv inneholder sikkert ingen tilsetningsstoffer.  Og jeg er ikke sikker på at du har rett mht sukker.  Jeg mener at man kan klare å respektere hverandre og godta at folk selv må få velge hva de vil spise.  Men noen har ingen vilje til å prøve å respektere engang.  Jaja, sånn er det bare da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Muskath skrev:

Javel. Alle produktene som veganere kan kjøpe ferdig, f.eks burger-og pølselignende produkter osv inneholder sikkert ingen tilsetningsstoffer.  Og jeg er ikke sikker på at du har rett mht sukker.  Jeg mener at man kan klare å respektere hverandre og godta at folk selv må få velge hva de vil spise.  Men noen har ingen vilje til å prøve å respektere engang.  Jaja, sånn er det bare da. 

Det er jo nettopp det Ts opplever av andre som spiser kjøtt også. Lite respekt. Like før enkelte ringer barnevernet hvis et barn får servert vegansk mat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Muskath skrev:

Javel. Alle produktene som veganere kan kjøpe ferdig, f.eks burger-og pølselignende produkter osv inneholder sikkert ingen tilsetningsstoffer.  Og jeg er ikke sikker på at du har rett mht sukker.  Jeg mener at man kan klare å respektere hverandre og godta at folk selv må få velge hva de vil spise.  Men noen har ingen vilje til å prøve å respektere engang.  Jaja, sånn er det bare da. 

Det er undersøkelser og fakta, ikke egen mening.

Jeg respekterer de som spiser kjøtt på lik linje med de som er veganere. Men det er så mange som har så lite kunnskap om vegansk kosthold, men likevel uttaler seg. I utgangspunktet har jeg ikke noe imot folk som spiser kjøtt. Men pga miljøbelastningen og dyrevelferd kjøttspisingen går utover synes jeg man bør være litt mer bevisst å kutte ned litt på kjøtt. Også for sin egen helse. 

Jeg spiser kjøtt en sjelden gang, men mest plantekost. 

Anonymkode: 3395a...35c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, akkurat det med b12-sprøyter stemmer ikke, men de fleste får b12 tilsatt i fôret/saltsten/gjødsel jo - på hvilken måte er dette naturlig? Pluss kobolt som sørger for høy nok produksjon av b12 selvsagt. 

Anonymkode: ad23f...aea

Selvfølgelig er det lite ved dyrehold som er naturlig. Å påstå noe annet er temmelig naivt. De fleste streber vel etter "Så naturlig som mulig"

Men det bare irriterer meg når noen presenterer noe som verre enn det egentlig er for å skape en større reaksjon. Foretrekker at alle parter holder seg til fakta og ikke slenger rundt seg med påstander som ikke er sanne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Absol skrev:

Selvfølgelig er det lite ved dyrehold som er naturlig. Å påstå noe annet er temmelig naivt. De fleste streber vel etter "Så naturlig som mulig"

Men det bare irriterer meg når noen presenterer noe som verre enn det egentlig er for å skape en større reaksjon. Foretrekker at alle parter holder seg til fakta og ikke slenger rundt seg med påstander som ikke er sanne. 

Haha, hvis vi først skal spikke fliser så skrev brukeren du siterte at dyr får "b12 tilskudd" - altså ikke et ord om sprøyter. Vet ikke helt hva du mener er "ikke sant" her? Du skrev at dyrene "får b12 via maten sin, som de naturlig skal", men når maten ikke er "naturlig" hva hjelper det? Mener du at det er greit at de får b12 som tilskudd via kraftfôr o.l, men ikke hvis de hadde fått det som f.eks sprøyter? Spør fordi jeg lurer. 

Anonymkode: ad23f...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, hvis vi først skal spikke fliser så skrev brukeren du siterte at dyr får "b12 tilskudd" - altså ikke et ord om sprøyter. Vet ikke helt hva du mener er "ikke sant" her? Du skrev at dyrene "får b12 via maten sin, som de naturlig skal", men når maten ikke er "naturlig" hva hjelper det? Mener du at det er greit at de får b12 som tilskudd via kraftfôr o.l, men ikke hvis de hadde fått det som f.eks sprøyter? Spør fordi jeg lurer. 

Anonymkode: ad23f...aea

Jeg gidder rett og slett ikke å bla gjennom 18 sider for å finne og sitere de gangene det har blitt sagt "sprøyter" og injeksjoner. Mat er mer naturlig enn sprøyter. At maten er tilsatt mineraler og vitaminer dyrene trenger er mer naturlig enn at de (eller vi, for den saks skyld) får sprøyter.

Jeg støtter alle som vil følge en vegansk livsstil, til og med om de vil la barna sine oppdras innen denne, men slike unødvendige og smålige virkemidler i en debatt irriterer meg.

Man kan si "dyrene får fortilskudd som innholdet kobolt som gjør det mulig for dem å produsere b12 i tarmene sine " i stedet for å legge det frem som at bonden sprøyter dem fulle av kjemikalier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart at man tror barnet kan «velge selv» når de blir voksne om de vil spise kjøtt, når du har nektet dem det hele livet? Blir ikke det litt som å preke kristendommen hele livet, bare vise barna bibelen og ingen annen religion eller livssyn, for å så si, «de kan få velge selv altså!». ? Man har jo ikke akkurat fri vilje lenger når noe har blitt implementert på denne måten med morsmelken? Det ville være ganske naivt vil jeg si. 

Har en venninne som er veganer som ønsker å gi barnet sitt vegansk kost, men siden hun er usikker på hvordan man må gjøre det skal hun fast gå til en klinisk ernæringsfysiolog. Veldig smart dame med selvinnsikt, ville anbefale alle som vurderer dette å gjøre som henne, så går det nok bra skal du se!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har nok fått stereotypen av ekstreme veganere av typen moralpoliti opp i halsen, og tenker derfor at alle veganere er sånn. En slitsom gruppe dette, men langt ifra alle som er sånn.

Anonymkode: 165b6...f50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Pentagon said:

Synes det er litt rart at man tror barnet kan «velge selv» når de blir voksne om de vil spise kjøtt, når du har nektet dem det hele livet? Blir ikke det litt som å preke kristendommen hele livet, bare vise barna bibelen og ingen annen religion eller livssyn, for å så si, «de kan få velge selv altså!». ?

Det er jo nøyaktig det samme som at du forteller barna dine at det er greit å drepe hundretusen og millioner av dyr for lystens skyld

Anonymkode: 97ced...b35

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nøyaktig det samme som at du forteller barna dine at det er greit å drepe hundretusen og millioner av dyr for lystens skyld

Anonymkode: 97ced...b35

Ja, og du tror ikke at denne arrogante måten å snakke til andre på er nøyaktig grunnen til at de sier kjipe ting om livsstilsvalget dere har tatt? Du vet utrolig lite om meg og hvordan vi lever, men allikevell pålegger du meg og min familie denne holdningen? Til info så har vi vegetar middag 2 ganger i uken og bryr oss om at det konsumeres alt for mye kjøtt og hvor dårlig det er for kroppen og miljøet. Så om mitt barn finner ut at han vil være vegetarianer har han blitt informert om denne muligheten tidlig i livet, og muligheten for å ikke være vegetarianer. Kjenner mange barn som veldig tidlig tar ett standpunkt til dette, som med alle fakta på bordet klarer å ta den avgjørelsen selv. Men da er det jo viktig å legge frem alle alternativer, nyansere det, og prøve å ikke være partisk, for da gjør jo bare barna det samme som deg, ergo forsvinner fri vilje. 

Jeg prøvde faktisk bare å belyse dette veldig komplekse temaet med fri vilje og hvor fort den forsvinner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 10.17, AnonymBruker skrev:

Alle levende organismer har bevissthet, poenget er å ikke spise noe med høyere bevissthetsnivå enn NØDVENDIG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.3.2019 den 13.34, Snaskesnusken skrev:

Du vet at helsedirektoratet anbefaler magert kjøtt, grove kornprodukter, frukt og grønt basert på forskning om mat som har en god helseeffekt på lang sikt?? 

Skal være forsiktig med å ta alle rådene fra Helsedirektoratet for god fisk.

De gamle kostholdstipsene forutsetter for eksempel et mye høyere kjøttopptak enn det noen av verdens fremste forskere har kommet fram er bærekraftig gjennom EAT Rapporten.

Til og med Helsedirektoratet ser til å ta inn over seg at vi muligens må redusere kjøttinntaket fra et bærekraftperspektiv

Dagbladet artikkel etter EAT rapporten

Og det er vel ingen som mener at vi ikke skal leve bærekraftig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 15.00, Snaskesnusken skrev:

Flokker vil vokse ukontrollert da bestanden ikke blir holdt nede... Er det noen av dere veganere som har skjønner denne problematikken?

Jeg er veganer, og i den grad bestander vokser seg ut av kontroll (som skjer), så mener jeg at den bør høstes, og det som høstes bør vi utnytte mest mulig.  Jeg har ingen problemer med at det spises vilt som er høstet for å forhindre at annet vilt sulter, jeg hadde til og med spist kjøtt selv hvis det hadde vært nødvendig for å overleve.

Tror ikke jeg skiller meg veldig fra de fleste veganere på det området der.

Men dette er jo som du helt sikkert vet en ytterst marginal del av kjøttkonsumet vårt. Det aller meste er industriell produksjon hvor dyrene blir avlet (gjerne under forferdelige forhold, spesielt i andre steder av verden) KUN for å bli mat til oss. Ikke helt det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Fasiten skrev:

Skal være forsiktig med å ta alle rådene fra Helsedirektoratet for god fisk.

De gamle kostholdstipsene forutsetter for eksempel et mye høyere kjøttopptak enn det noen av verdens fremste forskere har kommet fram er bærekraftig gjennom EAT Rapporten.

Til og med Helsedirektoratet ser til å ta inn over seg at vi muligens må redusere kjøttinntaket fra et bærekraftperspektiv

Dagbladet artikkel etter EAT rapporten

Og det er vel ingen som mener at vi ikke skal leve bærekraftig?

Jeg personlig tar ikke alle anbefalingene fra Helsedirektoratet som «god fisk» men  anbefalingene er basert på forskning. Direktoratets mål er å gi råd som fremmer folkehelsen. 

Helsedirektoratet anser også vegansk mat som helsefremmende men plantebasert kosthold alene er ikke bærekraftig i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Fasiten skrev:

Jeg er veganer, og i den grad bestander vokser seg ut av kontroll (som skjer), så mener jeg at den bør høstes, og det som høstes bør vi utnytte mest mulig.  Jeg har ingen problemer med at det spises vilt som er høstet for å forhindre at annet vilt sulter, jeg hadde til og med spist kjøtt selv hvis det hadde vært nødvendig for å overleve.

Tror ikke jeg skiller meg veldig fra de fleste veganere på det området der.

Men dette er jo som du helt sikkert vet en ytterst marginal del av kjøttkonsumet vårt. Det aller meste er industriell produksjon hvor dyrene blir avlet (gjerne under forferdelige forhold, spesielt i andre steder av verden) KUN for å bli mat til oss. Ikke helt det samme.

Jeg har ingen veganere i min omgangskrets   men har vegetarianere samt to eks vegetarianere.

Som menneske er jeg altetende og spiser kjøtt og grønnsaker men jeg velger ikke å spise kjøtt fra de største aktørene på markedet (vil ikke nevne navn). Jeg er oppvokst med besteforeldre som har drevet med sauehold hvor hele dyret er blitt utnyttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...