Gå til innhold

Oppdra barn på vegansk kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min prøver, og vi er begge to veganere og har vært det i mange år. Jeg selv har blitt oppdratt som vegetarianer. Det jeg merker på folk rundt meg er at de er veldig skeptiske til at jeg skal oppdra det potiensielle barnet som veganer, og mener at barnet burde få bestemme selv. Det er uaktuelt for meg å lage uvegansk mat til et barn, og jeg mener at barnet selvfølgelig skal få bestemme selv når barnet blir gammel nok til å kunne ta slike valg. Opplever mange prøver å bælere meg hele tiden om at jeg på passe på ditt og datt - som om jeg ikke er klar over hva slags næringstoffer barn trenger og i hvilke matvarer jeg kan finne disse.

Har som sagt vært veganer lenge og jeg er fullstendig klar over og har god peiling på kosthold, så jeg kjenner jeg blir litt skuffa over at folk tror jeg er helt dum og ikke har tenkt på disse tingene før. Er så lei av å bli fortalt hvordan jeg skal oppdra et barn. Alle oppdrar barn sånn de føler er best, og det er ingenting som tilsier at barn ikke kan leve på plantebasert kosthold. Hadde en venninne som sa at hun kom til å gi barnet mitt kjøtt/egg/melk om hun noengang skulle passe barnet. Dette synes jeg er helt feil og trist og jeg er egentlig litt rådvill. Er litt usikker på om det i det hele tatt er vits i å få barn da jeg ikke har lys til å bli uthengt som barnemishandler. Hvorfor skal folk legge seg opp i noe de åpenbart ikke har kunnskap om.

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen Folk har fått det for seg at alle veganere i verden er mennesker som går rundt med griseblod de kaster på folk med pelskåper. Altså ekstreme. 

Jeg selv ser ikke problemet med å ha et visst type kosthold, så fremt man faktisk veit hva man bør ha i seg. Spesielt for barn er det uhyre viktig, tror det er der mange reagerer. De tror at ingen veit hva som skal til, enda de er som dere (spist vegansk/vegetariansk hele/deler av livet) 

Anonymkode: 4434d...c4e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk b-12 sprøyte til barnet fra lege pluss tilskudd av omega 3 (Udos Choice feks). Så lenge man har et sunt kosthold med nok fett osv skal det jo gå bra, men da er det 100% opp til foreldrene og forsikre seg om at alle næringsbehov er dekket og ta en sjekk innimellom på vitaminnivåer.

Anonymkode: abf2f...8ed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå bra :) Jeg kutter ned på meieri og kjøtt her hjemme, og det kjøttet vi spiser er oftere og oftere økologisk eller elg og reinkjøtt. Ungen min klager ikke på maten når det er melke og kjøttfritt. Så ikke stress med det :) Unger spiser det de blir vant til, og folk rundt dere må bare akseptere det til slutt. Det viktigste er at dere står fast i det dere mener. 

Anonymkode: 12d14...7f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Du forenkler noe voldsomt her. Det er langt mer risikabelt å fore opp en unge på vegansk mat, enn det er for en voksen å spise vegansk. Skadene på en voksen er gjerne reversible om ikke kostholdet er tilstrekkelig. Det er det som regel IKKE på et barn, fordi barnet er i vekst. Du kan heller ikke kontrollere barnets kosthold i samme grad som ditt eget fordi du ikke kan tvinge i en unge den og den mengden mat, av akkurat det du ønsker den skal spise. Hvorfor ta risken når det er hevet over enhver tvil at vegansk kosthold IKKE er heldig for barn. 

 

Anonymkode: 24617...b20

Det er overhodet ikke hevet over enhver tvil! 

Anonymkode: 12d14...7f9

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer til å gå bra :) Jeg kutter ned på meieri og kjøtt her hjemme, og det kjøttet vi spiser er oftere og oftere økologisk eller elg og reinkjøtt. Ungen min klager ikke på maten når det er melke og kjøttfritt. Så ikke stress med det :) Unger spiser det de blir vant til, og folk rundt dere må bare akseptere det til slutt. Det viktigste er at dere står fast i det dere mener. 

Anonymkode: 12d14...7f9

Klart det går bra for dere. Dere er jo ikke veganere.

Anonymkode: 8452e...b5f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 minutter siden, Skankhunt-42 skrev:

Syns barn kan selv få velge om de vil være veganer/vegetarianer.

Selv synes jeg barn selv skal få velge om de vil spise døde dyr eller ikke.

Hva tror du selv, vis ungen et lite lam, kylling eller grisunge og spør, vil du at vi skal drepe og slakte dette dyret for at du skal få spise, tror du ungen velger dette da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er overhodet ikke hevet over enhver tvil! 

Anonymkode: 12d14...7f9

Neivel: så vis den forskningen som sier at det er bedre for barn å leve på plantekost, en å ha tilgang til alle næringsgrupper. 

Anonymkode: 24617...b20

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjøre det du mener er rett TS....

Det dukker stadig opp ny forskning som viser feks giftstoffer i mat. Husk at feks fisk spiser mikroplast, og mikroplast har en ru overflate som tar til seg all slags gift som ligger i havet. Giften fra plasten går inn i fiskekjøttet og dette spiser vi. 

Vegetarianer mat er jo utrolig bra. Men det du kan gjøre er jo å snakke med en flink diettspesialist. Da kan du jo si til alle disse som mener ditt og datt, at du faktsik har tenkt mye på dette og snakke med leger og spesialister og ikke bare synser villt. 

Anonymkode: 2d90c...83a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange veganere er utrolige flinke med mat og kan dette med ernæring mer enn mange som spiser kjøtt, egg og meieriprodukter. Det er ikke næring i kjøtt annet  enn protein som du kan få fra mye annet. Mange som spiser kjøtt mangler viktige vitaminer og mineraler, så å spise kjøtt er ikke ensbetydende med å få i seg næring som mange tror.  Meieriprodukter smaker faktisk bare godt ,men ikke sunt. Mange får skikkelige akneproblemer av det og finner ut at å kutte ut det hjelper mye + at de får bedre fordøyelse og energi av å kutte ned/ut. Selvfølgelig skal barnet deres selv få velge hva det vil spise når h*n blir eldre, men hvis dere mener dere har satt dere skikkelig inn i dette med ernæring og kosthold så kan barnet få vegansk. Kjenner selv veganere som ga sine døtre vegansk mat. De er kjernesunne hele gjengen. Far på 70 jogger gjerne en dobbel runde enda, og de mangler ikke noe. 

Endret av wintergirl
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Skankhunt-42 skrev:

Syns barn kan selv få velge om de vil være veganer/vegetarianer.

lar jeg barnet mitt velge så eter de potetgull hver dag. Voksne vet best

Anonymkode: 2d90c...83a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk b-12 sprøyte til barnet fra lege pluss tilskudd av omega 3 (Udos Choice feks). Så lenge man har et sunt kosthold med nok fett osv skal det jo gå bra, men da er det 100% opp til foreldrene og forsikre seg om at alle næringsbehov er dekket og ta en sjekk innimellom på vitaminnivåer.

Anonymkode: abf2f...8ed

Det er sånne kommentarer som dette jeg irriterer meg over. Selvfølgelig er jeg klar over dette - det sårer meg at folk tror jeg tar et slikt valg uten noe som helst peiling på hva jeg driver med. 

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å fortsette med det kostholdet dere har hjemme, og selvfølgelig sørge for at barnet får alt det trenger. Men, også la barnet spise andre ting når det er hos andre og i barnehagen. Da Har dere fortsatt kostholdet deres, samtidig som at dere ikke dytter det på barnet og gir barnet en mulighet til å velge

Anonymkode: d0dcc...3bc

Det er uaktuelt når barnet er så liten, da det er mitt barn og jeg bestemmer selv hva hen spiser frem til den blir gammel nok til å bestemme selv. Jeg har ikke lyst å sette barn til live om det skal gå imot mine etiske standpunkter. Jeg føler at jeg ikke dytter noe på barnet noe mer enn de som tar valg for sine barn om at de skal spise kjøtt, f.eks. Man gir jo barnet det man selv mener er sunnest og det beste for barnet. Jeg vil ikke at andre skal mate ungen min med ting jeg ikke er enig i. Det blir det samme om det skulle vært snakk om godteri og lignende. 

 

10 minutter siden, Skankhunt-42 skrev:

Syns barn kan selv få velge om de vil være veganer/vegetarianer.

Jeg er uenig. Meg og min samboer har tatt et etisk standpunkt og valg som vi mener er riktig for oss og våre potensielle familie. Synes mer at barn bør får velge om de vil spise animalsk, da dette faktisk er et etisk valg. Så lenge jeg bestemmer og de er små skal de spise det jeg mener er best, når de blir ungdommer kan de selvsagt velge selv hva de vil spise, for da har de sannsynligvis nok kunnskap til å kunne basere valget sitt på noe. Ser ingen grunn til at når dette er et "livssyn" de er oppdratt med, at de plutselig kommer til å ha lyst å spise dyr. De kommer til å vite fra de er små hvorfor vi ikke spiser dyr, og jeg som har vokst opp som vegetarianer selv hadde aldri lyst til å spise dyr selv når jeg fikk "velge selv" fordi jeg visste og var enig i grunnene til hvorfor vi ikke spiste det hjemme. Jeg er så takknemlig for at jeg aldri har blitt påtvunget å spise dyr, jeg da.

Anonymkode: 43430...d9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Skankhunt-42
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

lar jeg barnet mitt velge så eter de potetgull hver dag. Voksne vet best

Anonymkode: 2d90c...83a

Du er bare ute etter å krangle😂 kom deg på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 minutter siden, Skankhunt-42 skrev:

Barn er vet at pølser er DØD gris, og at pinnekjøtt er DØDT lam 

Mange barn kobler ikke dette. En fireåring skjønner ikke sammenhengen i kjøtt/døde dyr. Og eldre barn vil faktisk ikke se sammenhengen. Veldig mange voksne lukker også øynene for denne sannheten. Tror også at mange ville droppet kjøtt hvis de selv måtte slakte dyrene. Klarer man å spise kjøtt, bør man også være i stand til å drepe og slakte dyrene selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Klarer man å spise kjøtt, bør man også være i stand til å drepe og slakte dyrene selv. 

Nei, nå..!

Anonymkode: 2d90c...83a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Selv synes jeg barn selv skal få velge om de vil spise døde dyr eller ikke.

Hva tror du selv, vis ungen et lite lam, kylling eller grisunge og spør, vil du at vi skal drepe og slakte dette dyret for at du skal få spise, tror du ungen velger dette da? 

Mine barn har vært med på reinslakting ved gjerdet, de har laget pølser, partert, flådd osv. Ungene spiser fortsatt masse kjøtt. 

Anonymkode: 285d5...cc6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...