Gå til innhold

NSB skifter navn til Vy


NordicViking

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Druid said:

Stort sett fordi gruppen som bestemmer hva staten skal gjøre, er velgerene, og de er javnt over dumme som brød. Bare 50% er over gjennomsnitlig inteligent og resten er enda mer inkomptente.

Mange er kanskje dumme som brød, godt hjulpet av media som styres av pengekreftene - ikke av fornuft.
Media forteller ikke sannheten, men det pengekreftene til en hver tid ønsker vil skal tro og vite.

Nå forsøker du sikkert å late som våre "demokratiske" mulighehter er uante, men den gang ei.
La oss si at mellom ytterste høyre og ytterste venstre er en meterstokk - 1000 millimeter.
I virkeligheten er forskjellen bare 30 mm, altså omtrent ingen forskjell på hva stemmene utgjør.
Fordi politikerne har egne agendaer og dessuten styres av bakre krefter. Skyggeregjeringen har jeg hørt det kalles...

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

43 minutter siden, slask skrev:

Nå har du muligheten til å fortelle meg noe jeg selv ikke vet.
Venter spent på svaret.

Den som ikke klarer følge resonnementet over to etterfølgende avsnitt....  

41 minutter siden, slask skrev:

Media forteller ikke sannheten, men det pengekreftene til en hver tid ønsker vil skal tro og vite.

Fortell meg hvem som er de reelle pengekreftene bak løssalgspressen. (I dagens del og lik kultur er nærmest all presse å regne som løssalgspresse)

43 minutter siden, slask skrev:

Nå forsøker du sikkert å late som våre "demokratiske" mulighehter er uante, men den gang ei.
La oss si at mellom ytterste høyre og ytterste venstre er en meterstokk - 1000 millimeter.
I virkeligheten er forskjellen bare 30 mm, altså omtrent ingen forskjell på hva stemmene utgjør.

Enig. Det kalles samfunnspolitisk kultur, og er grunnen til at Nordmenn ikke forstår Engelsk, fransk , eller amerikansk politikk og hvorfor de store forskjellene ikke er ett problem. 

45 minutter siden, slask skrev:

Fordi politikerne har egne agendaer og dessuten styres av bakre krefter. Skyggeregjeringen har jeg hørt det kalles...

Her er ett tips. Det dagen noe som helst politisk styre fremstår som funksjonelt strategisk og operativt , kan man begynne å mistenke skygge regjeringer.

Det totale hodeløse kaoset vi lever i, har ingen styring. Vi endrer 30 mm retning i hytt og fucking pine ved nærmest hvert eneste valg uavhengig om det er styrende og selv om det avtegner seg en retning over 30 år, er det ingen tydelig ideologisk linje på det. 

Synd å si har vi 300+ dritings aper ved rattet som skratter og prøver styre etter innfallsmetoden, der ingen har den minste forståelse for noe som pågår rundt dem, og hele grunnen til at vi skal stole på dem, er at de er ett bedre valg enn alle alternativene vi har sett til nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Druid said:

Synd å si har vi 300+ dritings aper ved rattet som skratter og prøver styre etter innfallsmetoden, der ingen har den minste forståelse for noe som pågår rundt dem, og hele grunnen til at vi skal stole på dem, er at de er ett bedre valg enn alle alternativene vi har sett til nå...

Jeg klarer ikke å lese det som noe annet enn at du mener det er optimalt ut fra situasjonen.
300+ dritings aper uten noen som helst forståelse er det beste alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, slask skrev:

Jeg klarer ikke å lese det som noe annet enn at du mener det er optimalt ut fra situasjonen.
300+ dritings aper uten noen som helst forståelse er det beste alternativet?

Nope, det er universelt shitty! 

Men jeg er vokst opp med mennesker som likte Hitler og synes det var en god ide,jeg har møtt i deres nettverk i Norge. Jeg har forholdt meg til folk som foretrekker Marx og jeg har vært nødt til å forholde meg til mennesker som ikke helt vet om de er anarkister eller liberetanere. 

Og i den settingen begynner 300+ dritings aper uten noen som helst forståelse å se rimelig sexy ut, dont get me wrong!

Ikke nødvendigvis for at de har rett, men for at de til sammen ikke pr def. har feil. 

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at når NSB nå privatiseres, og ikke er statseid lenger, så vil de ikke ha ordet "stat" i navnet. Jeg gremmes likevel over hvor mye penger som kommer til å brukes på dette. Dersom NSB får statlig støtte til navneendringen, kunne de pengene heller bitt brukt til å minske vedlikeholdsetterslepet på BaneNOR's ifrastruktur.

Det eneste gode med det nye navnet er at det er et norsk ord, og ikke engelsk. Men det burde jo vært et ord man forbinder med jernbane, i det minste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RedRobin skrev:

Jeg skjønner at når NSB nå privatiseres, og ikke er statseid lenger, så vil de ikke ha ordet "stat" i navnet. Jeg gremmes likevel over hvor mye penger som kommer til å brukes på dette. Dersom NSB får statlig støtte til navneendringen, kunne de pengene heller bitt brukt til å minske vedlikeholdsetterslepet på BaneNOR's ifrastruktur.

Det eneste gode med det nye navnet er at det er et norsk ord, og ikke engelsk. Men det burde jo vært et ord man forbinder med jernbane, i det minste. 

NSB er allerede ett AS og har vært det i 21++ år, så de henter pengene fra eget regnskap. Man kan snakke om at de snyter Staten for overskudd, men det handler ikke om en statlig støtte. 

Det er statens oppgave å minske vedlikeholdsetterslepet på Bane NOR sin infrastruktur, og mye av dette har direkte poster i statsbudsjettet. Noe av dette er knyttet til leie fra NSB, men skal dette fungere med ulike operatører (som det allerede finnes på Sørlandsbanen) må disse være like uavhengig av operatør.

Hele poenget med det nye navnet er nettopp at det ikke skal være knyttet til jernbane, siden NSB i dag driver med langt mere enn jenbane, bladt annet lokalbuss, langdistanse buss, utleiebiler og har fremtidige planer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HAHAHA....Vy?!...HAHAHA.

Det skulle vært Fy, istedet...HAHAHA.

Dumt navn. Det passer seg ikke, og det føles ikke naturlig i uttalelsen. En ting er at dette ordet kan ha en betydning i Frankrike, hvor dem faktisk bruker lignende ord, men i Norge....nei...nei...nei.

Hadde dem spurt meg, så skulle jeg gitt dem et nytt ord, helt gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Druid said:

NSB er allerede ett AS og har vært det i 21++ år, så de henter pengene fra eget regnskap. Man kan snakke om at de snyter Staten for overskudd, men det handler ikke om en statlig støtte. 

Det er statens oppgave å minske vedlikeholdsetterslepet på Bane NOR sin infrastruktur, og mye av dette har direkte poster i statsbudsjettet. Noe av dette er knyttet til leie fra NSB, men skal dette fungere med ulike operatører (som det allerede finnes på Sørlandsbanen) må disse være like uavhengig av operatør.

Hele poenget med det nye navnet er nettopp at det ikke skal være knyttet til jernbane, siden NSB i dag driver med langt mere enn jenbane, bladt annet lokalbuss, langdistanse buss, utleiebiler og har fremtidige planer

Ikke snyter staten, men snyter folket for overskudd i så fall.
Poenget er at alt som er bygget av infrastruktur må være folkets eie, så derfor skal man ikke tilrettelegge for at private skal sno til seg inntekter. Inntekter skal tilbake til folket (via staten).

Men når staten er så gjennom-infiltrert av korrupte parasitter, så er det så klart vanskelig.
Det sitter veldig langt inne å innrømme slikt naturligvis.

Feilen ligger i hvordan landet/nasjonen styres.
Vi har begrensede muligheter for å velge lederskap og minimale muligheter for å fjerne de som vanstyrer (ødelegger).
Derfor er det så mye snakk om direkte folkestyre, for den som følger med litt utenfor MSM og deres propaganda.

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 1.19, Druid skrev:

Det er statens oppgave å minske vedlikeholdsetterslepet på Bane NOR sin infrastruktur, og mye av dette har direkte poster i statsbudsjettet.

Jeg jobber for Bane NOR, så det vet jeg. Men 200 millioner til hadde jo hjulpet littegran. Etterslepet stod i fjor på stedet hvil. Det er det første året på lenge det ikke har økt, men det minket heller ikke. 

En god ting med navneendringen (muligens) er at folk nå kanskje endelig slutter å tenke at "alt på jernbanen er NSB", og skylde på dem for forsinkelser som er Bane NOR's feil. 

Endret av RedRobin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, RedRobin said:

Jeg jobber for Bane NOR, så det vet jeg. Men 200 millioner til hadde jo hjulpet littegran. Etterslepet stod i fjor på stedet hvil. Det er det første året på lenge det ikke har økt, men det minket heller ikke. 

En god ting med navneendringen (muligens) er at folk nå kanskje endelig slutter å tenke at "alt på jernbanen er NSB", og skylde på dem for forsinkelser som er Bane NOR's feil. 


Folk flest får ofte ikke med seg helheten rundt endringer av sånne store lokomotiv-selskaper (tok du den?).
Fra før kjenner vi til Banenor, Rom eiendom, NSB, Jernbaneverket, Entur, Mantena(?) og nå altså det dustete to-bokstavs-tullet.
Selv folk som jobber i disse systemene har kanskje ikke mer enn halvveis oversikt.

Faren er at mange heller kan tenke "fillern, hvorfor måtte de ødelegge NSB" og dessuten lure på hva som er igjen av NSB...er det noen rester igjen av selskapet, fargene, togene - utover at skinnegangen naturligvis ligger der og også den har fått nytt navn fra korrupsjonspolitikken.

NSB er et navn som for mange er nesten umulig å glemme.
Tenk på hvordan dette selskapet har gjennomsyret et stort antall av Olsenbanden-filmene :-)

"Forsinka!?, Vy er aldri forsinka!" (en alternativ setning fra Egon Olsens munn, der han står med stoppeklokka, og ikke alt var så taima og tilrettelagt som planen var...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 4.13, TrekStar skrev:

HAHAHA....Vy?!...HAHAHA.

Det skulle vært Fy, istedet...HAHAHA.

Dumt navn. Det passer seg ikke, og det føles ikke naturlig i uttalelsen. En ting er at dette ordet kan ha en betydning i Frankrike, hvor dem faktisk bruker lignende ord, men i Norge....nei...nei...nei.

Hadde dem spurt meg, så skulle jeg gitt dem et nytt ord, helt gratis.

Jeg har alltid trodd at å ha vyer betyr å ha merkelige ideer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, slask skrev:


Folk flest får ofte ikke med seg helheten rundt endringer av sånne store lokomotiv-selskaper (tok du den?).

Du har rett i det.

Før jernbanereformen var det 10-12 forskjellige togselskaper (jernbaneforetak) på den norske jernbana, selv om persontogselskapene kun var NSB, Flytoget, SJ (tror jeg?), og NSB's datteselskap Gjøvikbanen, samt Flåmsbana som NSB eier ca. halvparten av. I tillegg kommer alle godstogselskapene, som GreenCargo, CargoNet (også datterselskap av NSB), og en del andre jeg ikke husker navnet på, som de som kjører malmtog på Ofotbanen. Så det var jo ikke sånn at "alt var NSB" tidligere heller.

Skinnegangen er heller ikke "igjen av NSB", som du skriver, den tilhører Bane NOR, og Jernbaneverket før dem. Og NSB og Jernbaneverket skilte lag på midten av 90-tallet, så det begynner jo å bli en stund siden og har ingenting å gjøre med dagens jernbanereform.

Så det er jo ikke sånn at før reformen så var alt samlet. Men nå blir det delt opp i så mange små biter at ingen har ansvaret for noe som helst lenger. Pluss at når alt skal privatiseres og ut på anbud, så er det kun pengene som rår, og det går utover både sikkerhet og ansattes rettigheter.

Dersom et jernbaneforetak vet at de får nok penger fra staten til at de greier seg, uansett om de har få reisende og høye lønnsutgifter, så kan de jo ta seg råd til å tenke så mye på sikkerhet som de faktisk bør, og gi de ansatte gode rettigheter og god pensjon. Sånn tror jeg ikke et privat selskap vil tenke. 

Jernabane har stordriftsfordeler. 

Jeg synes det er et demokratisk problem at folk vet så lite om hvordan jernbanen fungerer at man kan gjennomføre slike endringer uten store protester. Bare et nytt navn protesterer man mot. Jeg mener at folk flest ville vist sterkere motstand mot reformen dersom de visste mer.

Endret av RedRobin
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RedRobin skrev:

Du har rett i det.

Før jernbanereformen var det 10-12 forskjellige togselskaper (jernbaneforetak) på den norske jernbana, selv om persontogselskapene kun var NSB, Flytoget, SJ (tror jeg?), og NSB's datteselskap Gjøvikbanen, samt Flåmsbana som NSB eier ca. halvparten av. I tillegg kommer alle godstogselskapene, som GreenCargo, CargoNet (også datterselskap av NSB), og en del andre jeg ikke husker navnet på, som de som kjører malmtog på Ofotbanen. Så det var jo ikke sånn at "alt var NSB" tidligere heller.

Skinnegangen er heller ikke "igjen av NSB", som du skriver, den tilhører Bane NOR, og Jernbaneverket før dem. Og NSB og Jernbaneverket skilte lag på midten av 90-tallet, så det begynner jo å bli en stund siden og har ingenting å gjøre med dagens jernbanereform.

Så det er jo ikke sånn at før reformen så var alt samlet. Men nå blir det delt opp i så mange små biter at ingen har ansvaret for noe som helst lenger. Pluss at når alt skal privatiseres og ut på anbud, så er det kun pengene som rår, og det går utover både sikkerhet og ansattes rettigheter.

Dersom et jernbaneforetak vet at de får nok penger fra staten til at de greier seg, uansett om de har få reisende og høye lønnsutgifter, så kan de jo ta seg råd til å tenke så mye på sikkerhet som de faktisk bør, og gi de ansatte gode rettigheter og god pensjon. Sånn tror jeg ikke et privat selskap vil tenke. 

Jernabane har stordriftsfordeler. 

Jeg synes det er et demokratisk problem at folk vet så lite om hvordan jernbanen fungerer at man kan gjennomføre slike endringer uten store protester. Bare et nytt navn protesterer man mot. Jeg mener at folk flest ville vist sterkere motstand mot reformen dersom de visste mer.

Dette perspektivet er så viktig at jeg ville det skulle gjentas, selv om jeg ikke er udelt enig. 

Men det deprimerende historiske faktum er jo at mye av grunnen til at vi er i den situasjonen vi er i, nettopp er at den biten jeg har uthevet ikke stemmer.

Man skulle forventet at statsbedrifter var i stand til å prioritere mellom behov, men ser man opp igjennom tiden fra slutten av 70-tallet, har det politiske klimaet i folket fjernet legitimiteten til  forvaltningsbedrifter.

Dette har vært en selvforsterkende dødsspiral, fordi det har krevd innsparinger, der statsbedriftene har økonomiavdelinger som tenker anderledes enn publikum. Man har spart på penger, ikke gjordt selskapet mer kostnadseffektivt. Det er litt som å slanke seg ved å amputere.  

Jeg deler bekymringen din når det gjelder ansvar. Men vi KAN komme til å oppleve det nett motsatte: at det blir enklere å se hvor ansvarene ligger.

Den typen skandaler der togene som kjøpes inn er defekte i lys av Norsk vinterbruk, blir mye tydeligere når det ikke fremstår som en litt lite gjennomtenkt bestilling på vegne av kundeavdelingen i NSB, men av profesjonelle togutleiere i ett selskap som  kun har strategisk fokus på kvaliteten av togsettene.

(Og jeg kan trøste deg med at du aldri hadde sett de 280 mill uansett. Dette er budsjettsukker (mesteparten av kostnaden er ikke avhengig av logo og navneskifte; dette er løpende kostnader som nå får sin egen budsjettpost gjennom en periode, og fjerner operative kostnader andre steder).  Og selv om Staten skulle hentet ut 280 mill i ekstra utbytte, kan du ta deg faen de ikke hadde blitt dumpet hos dere som ekstraordinært tilskudd. )

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syne det kunne hete NSB jeg. Disse bokstavene trenger ikke nødvendigvis være forkortelse for noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 14.39, Druid skrev:

Dette perspektivet er så viktig at jeg ville det skulle gjentas, selv om jeg ikke er udelt enig. 

Men det deprimerende historiske faktum er jo at mye av grunnen til at vi er i den situasjonen vi er i, nettopp er at den biten jeg har uthevet ikke stemmer.

Man skulle forventet at statsbedrifter var i stand til å prioritere mellom behov, men ser man opp igjennom tiden fra slutten av 70-tallet, har det politiske klimaet i folket fjernet legitimiteten til  forvaltningsbedrifter.

Dette har vært en selvforsterkende dødsspiral, fordi det har krevd innsparinger, der statsbedriftene har økonomiavdelinger som tenker anderledes enn publikum. Man har spart på penger, ikke gjordt selskapet mer kostnadseffektivt. Det er litt som å slanke seg ved å amputere.  

Jeg deler bekymringen din når det gjelder ansvar. Men vi KAN komme til å oppleve det nett motsatte: at det blir enklere å se hvor ansvarene ligger.

Den typen skandaler der togene som kjøpes inn er defekte i lys av Norsk vinterbruk, blir mye tydeligere når det ikke fremstår som en litt lite gjennomtenkt bestilling på vegne av kundeavdelingen i NSB, men av profesjonelle togutleiere i ett selskap som  kun har strategisk fokus på kvaliteten av togsettene.

(Og jeg kan trøste deg med at du aldri hadde sett de 280 mill uansett. Dette er budsjettsukker (mesteparten av kostnaden er ikke avhengig av logo og navneskifte; dette er løpende kostnader som nå får sin egen budsjettpost gjennom en periode, og fjerner operative kostnader andre steder).  Og selv om Staten skulle hentet ut 280 mill i ekstra utbytte, kan du ta deg faen de ikke hadde blitt dumpet hos dere som ekstraordinært tilskudd. )

 

Takk for svar, det var interessant :) 

Vi ser fra andre land som har privatisert jernbanen at det går utover sikkerhet og ansattes rettigheter. Det er ikke så trygt og godt å jobbe på jernbanen som det engang var. Så dersom vi ser på hva som har skjedd andre steder, holder jeg fast ved at jernbane har stordriftsfordeler. Selv om Jernbaneverket sløste bort mye penger på dårlig prosjektstyring ( prosjektledere satt langt vekk fra arbeidsplassen og hadde ingen lokalkunnskap).

Og det blir ikke lettere for godstogseskap å drive nå, med ny kjøreveisavgift, f.eks., så vi får kanskje mer gods på veien og mindre på jernbane (tror det tar ca 40 trailere for å erstatte ett eneste godstog?) 

Vy er i det minste et sånn noenlunde norsk (fransk?) navn, og ikke engelsk som de hurtigbåtene som heter "Vision of the Fjords" eller lignende.

Møtte forresten en konduktør i dag som gjorde et lite hopp på plattformen og sang "Skal du reise fra by til by? Det naturlige valget - er Vyyyy!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.3.2019 den 4.13, TrekStar skrev:

HAHAHA....Vy?!...HAHAHA.

Det skulle vært Fy, istedet...HAHAHA.

Dumt navn. Det passer seg ikke, og det føles ikke naturlig i uttalelsen. En ting er at dette ordet kan ha en betydning i Frankrike, hvor dem faktisk bruker lignende ord, men i Norge....nei...nei...nei.

Hadde dem spurt meg, så skulle jeg gitt dem et nytt ord, helt gratis.

Inspirert av Trek Star : "Trekk", Trekk er ikke så verst. Lokomotivene trekker, og NSB er ett (egtentlig mange) av samfunnets lokomotiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 4.13, TrekStar skrev:

En ting er at dette ordet kan ha en betydning i Frankrike, hvor dem faktisk bruker lignende ord, men i Norge....nei...nei...nei.

Ordet er et velkjent lånord som er i hyppig bruk på norsk, i særdeleshet i flertall: vyer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge E24 er navnet for kort...

NSB får ikke kalle seg Vy – navnet er for kort
NSB skal altså bytte navn til Vy. Men på papiret får de ikke hete det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, slask skrev:

I følge E24 er navnet for kort...

NSB får ikke kalle seg Vy – navnet er for kort
NSB skal altså bytte navn til Vy. Men på papiret får de ikke hete det.

Dette har vært dekket før, men kan godt gjentas, for det er kunnskapsløst av E24:

Foretaksnavnet kan ikke være på to bokstaver. Dette er velkjent, og er irrelevant. Vy er merkevaren ikke organisasjonsnavnet.

Det kommer til å eksistere ett Vy buss og ett Vy tog. Dette er også irrelevant ovenfor alle andre enn de som er ansatt, kjøper eller selger fra dem.

Det er rett ut skremmende at en person som Elden, som er advokat og E24 som medium for forretningsintereserte kan lage en sak rundt noe så grunnleggende velkjent praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...