AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #1 Skrevet 11. mars 2019 Jeg er nyutdannet og på let etter leilighet, har nå funnet en til grei pris og god standard. Har hatt uhell i jobbsøking, så får nå hjelp av nav til å finne noe, får derfor en grei sum i måneden, nok til at jeg kan bo og leve. Da jeg møtte med leietaker, var hun svært opptatt av å spørre om dette og min fritid, og sa at det var viktig for henne og mannen at jeg var en person som hadde hobbyer og "noe å gå til" fordi det var så lett å bli apatisk når man gikk på nav... Jeg sa at det ikke er lenge til jeg får gå i arbeidspraksis. Lurte på om hun var redd for at jeg skulle være en rotekopp eller noe (da jeg syns det er rart å fokusere så på dette). Er litt vanskelig å bre helt ut om hvor rart det virket for meg, for det går nok mye på hvordan jeg følte meg under samtalen. Så i bunn og grunn: leietaker gravde litt vel mye i min fritid, om jobbsøking, interesser etc. Hva kan motivet være for å bekymre seg for disse tingene på hennes side? Anonymkode: 0a474...372
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #2 Skrevet 11. mars 2019 Ja det er rar oppførsel. Anonymkode: a453f...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #3 Skrevet 11. mars 2019 Utleier mener du vel? Leietaker er den som skal leie husrom. Anonymkode: cf4b7...d45 18
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #4 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Utleier mener du vel? Leietaker er den som skal leie husrom. Anonymkode: cf4b7...d45 Nei, leietaker TAR leie, leieboer betaler. Anonymkode: 0a474...372 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #5 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, leietaker TAR leie, leieboer betaler. Anonymkode: 0a474...372 nei. Anonymkode: cf4b7...d45 21
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #6 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: nei. Anonymkode: cf4b7...d45 I kontrakter jeg har signert tidligere er den andre part oppført som leietaker, og jeg oppført som leieboer. Så får du le så mye du vil. Anonymkode: 0a474...372
Duff Skrevet 11. mars 2019 #7 Skrevet 11. mars 2019 Leietaker og leieboer er det samme. Det er vel ikke sååå merkelig oppførsel. Hvis du har snakket om hvor du er i livet med nav så har vel hun bare sagt sitt for å vise omsorg da. 11
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #8 Skrevet 11. mars 2019 Nei.... Leietaker er DEG i dette scenarioet. Ellers vil jeg jo si at jeg synes det kanskje var en litt gravende måte å stille spørsmål på, men jeg forstår godt hvorfor de lurer. Det er dessverre mange som går på NAV som ikke er flinke til å ta vare på seg selv eller boligen de bor i. Det kan være mye problemer under overflaten som man ikke vet om og de ønsker å sikre seg mest mulig stabile leietakere. Anonymkode: 9705a...ef1 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #9 Skrevet 11. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, leietaker TAR leie, leieboer betaler. Anonymkode: 0a474...372 Søt konklusjon, men det er feil. Når det er sagt ville blitt skeptisk til en utleier som er så nysgjerrig utover de nødvendige tingene. Det kan lett utvikle seg til å bli en utleier som henger over leietaker i tide og utide. Anonymkode: e4f64...642 11
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #10 Skrevet 11. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I kontrakter jeg har signert tidligere er den andre part oppført som leietaker, og jeg oppført som leieboer. Så får du le så mye du vil. Anonymkode: 0a474...372 Da tar dere begge feil. Anonymkode: cf4b7...d45 7
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #11 Skrevet 11. mars 2019 Vi leter etter leietakere nå, og etterspør kredittsjekk, referanser samt litt informasjonen om personen. Vil gjerne få et bilde av denne ukjente vi skal ha boende forholdsvis tett på barna våre. Førsteinntrykk er viktig. Anonymkode: 1aa24...1d3 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #12 Skrevet 11. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Søt konklusjon, men det er feil. Når det er sagt ville blitt skeptisk til en utleier som er så nysgjerrig utover de nødvendige tingene. Det kan lett utvikle seg til å bli en utleier som henger over leietaker i tide og utide. Anonymkode: e4f64...642 Dette er faktisk en liten bekymring jeg har. At de banker på for dumme ting, går inn når jeg ikke er hjemme og så videre. Har bare hatt greie UTLEIERE (😏) de 10 årene jeg har bodd for meg selv, men hørt skrekkhistorier fra mange andre.. Anonymkode: 0a474...372 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2019 #13 Skrevet 11. mars 2019 Går ut ifra at du mener utleier. Uansett, jeg var nylig på utkikk etter leilighet å leie sammen med min nåværende samboer. Endel utleiere i Oslo godtar ikke uføretrygd som inntekt, og i hvert fall ikke AAP. Har møtt mange fordomsfulle og direkte dømmende utleiere. Har også bodd i forskjellige kollektiv i et par år, og de jeg har hatt som utleiere der har vært langt hyggeligere. Men har vært på visninger der de tydeligvis skulle ha en nøyaktig oversikt over alt jeg foretar meg i løpet av en uke, virket det som. Anonymkode: a54cb...4f1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #14 Skrevet 12. mars 2019 Alle her sier at leietaker er det samme som leiebeboer, kanskje du må gi deg da:) Anonymkode: 620d2...d80 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2019 #15 Skrevet 12. mars 2019 Jeg leier nå, og går også på nav. Jeg var ærlig på alle hendvendelsene mine om at jeg ikke er i jobb pga sykdom, så fikk heller de som annså meg som utelukket å leie ut til heller la være å svare. Jeg leier av en kjempe koselig familie nå. Utleier stilte ingen innvaderende/personlige spørsmål under visningen, og sa at leiligheten er min om jeg vil ha den. Jeg har kjøpt leilighet i nybygg da, og han sa han ville leie ut til noen med en plan. Ikke at jeg har noen plan før jeg seg hvordan det går med helsen, men fikk inntrykk av at han følte seg trygg på meg etter inntrykket han fikk av meg og at han likte jeg hadde kjøpt leilighet så det var en plan som han sa. Jeg var også på en annen visning hvor jeg opplevde det samme som deg. Utleier stilre helt ekstremt mange spørsmål. Dølte det var rene dybdeintervjuet. Jeg fikk rett og slett ikke lyst til å leie av det menneske. Er grenser for hvor mye som er naturlig å spørre om vel..m Anonymkode: fb419...d2c
Million Skrevet 12. mars 2019 #16 Skrevet 12. mars 2019 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nyutdannet og på let etter leilighet, har nå funnet en til grei pris og god standard. Har hatt uhell i jobbsøking, så får nå hjelp av nav til å finne noe, får derfor en grei sum i måneden, nok til at jeg kan bo og leve. Da jeg møtte med leietaker, var hun svært opptatt av å spørre om dette og min fritid, og sa at det var viktig for henne og mannen at jeg var en person som hadde hobbyer og "noe å gå til" fordi det var så lett å bli apatisk når man gikk på nav... Jeg sa at det ikke er lenge til jeg får gå i arbeidspraksis. Lurte på om hun var redd for at jeg skulle være en rotekopp eller noe (da jeg syns det er rart å fokusere så på dette). Er litt vanskelig å bre helt ut om hvor rart det virket for meg, for det går nok mye på hvordan jeg følte meg under samtalen. Så i bunn og grunn: leietaker gravde litt vel mye i min fritid, om jobbsøking, interesser etc. Hva kan motivet være for å bekymre seg for disse tingene på hennes side? Anonymkode: 0a474...372 Det er du som er den potensielle leietakeren. De folkene du leier bolig av, er utleiere. Uansett er det ikke uvanlig at utleiere liker å vite hvem de tar inn i hus som leieboere. Det er litt med på å danne seg et bilde av hva slags person det er, om de vil være pålitelige betalere av husleien, rolige og ikke for bråkete osv. Da må de jo spørre, for å få greie på alt dette og danne seg et bilde av den som kanskje skal få bo på eiendommen deres. Endret 12. mars 2019 av Million 2
Honey Dew Skrevet 12. mars 2019 #17 Skrevet 12. mars 2019 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, leietaker TAR leie, leieboer betaler. Anonymkode: 0a474...372 Feil. Leieboer og leietaker er det samme.https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/kredittsjekk-av-leietakere Endret 12. mars 2019 av Honey Dew
Million Skrevet 12. mars 2019 #18 Skrevet 12. mars 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, leietaker TAR leie, leieboer betaler. Anonymkode: 0a474...372 Du tar feil. Det er ikke betalingen det siktes til, men boforholdet. Man "leier", altså er man "leietaker". 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå