Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått et spørsmål fra en venn, og jeg er usikker på akkurat denne.

Han har en venn som jobber på en tre mnd vikar kontrakt. Kontrakten sier at arbeidstiden er fra 06-14 og 37.5t uke.

Noen ganger får arbeiderne gå hjem før fordi de ikke får gjort mer, si eks kl 12, mens andre dager jobber de lengre enten til 16 eller 18. Han mener nå at bedriften skylder han penger i overtid. Vet ikke hvor mange timer det er snakk om. Det de lurte på er om bedriften kan trekke fra timer de gangene de bare jobber til 11 eller 12? i stede for å betale overtid for de timene de jobber ekstra andre dager?

Jeg har aldri opplevd å bli trukket i timer de gangene jeg har fått gå hjem før, men det har ikke vært vikar kontrakter. Hvordan er reglene rundt dette?

Anonymkode: 270ab...6cd

AnonymBruker
Skrevet

Dersom de blir sendt hjem fra jobb før avtalt tid skal vakten betales for i sin helhet, med mindre arbeidstakeren selv ber om å få gå hjem før mot trekk i lønn. Til gjengjeld kan arbeidsgiver kreve at arbeidstaker forblir på arbeidsplassen ut vakten, til tross for at det ikke er noe å gjøre. Så her kommer det helt an på hva som er avtalt. Dersom vennen din ønsker lønn for hele vakten bør h*n ta en samtale ang. dette neste gang arbeidsgiver ber h*n om å gå hjem, men da må h*n til gjengjeld være forberedt på å ikke få forlate arbeidsplassen før vakten tar slutt. 

Å avtale at merarbeid fører til timer til gode i avspasering som tas ut når det er lite å gjøre er ikke uvanlig. 

Anonymkode: d9426...944

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom de blir sendt hjem fra jobb før avtalt tid skal vakten betales for i sin helhet, med mindre arbeidstakeren selv ber om å få gå hjem før mot trekk i lønn. Til gjengjeld kan arbeidsgiver kreve at arbeidstaker forblir på arbeidsplassen ut vakten, til tross for at det ikke er noe å gjøre. Så her kommer det helt an på hva som er avtalt. Dersom vennen din ønsker lønn for hele vakten bør h*n ta en samtale ang. dette neste gang arbeidsgiver ber h*n om å gå hjem, men da må h*n til gjengjeld være forberedt på å ikke få forlate arbeidsplassen før vakten tar slutt. 

Å avtale at merarbeid fører til timer til gode i avspasering som tas ut når det er lite å gjøre er ikke uvanlig. 

Anonymkode: d9426...944

Takk for svar. Var slik jeg tenkte. Arb.taker har ikke avtale om at merarbeid gir avspasering når det er lite å gjøre. Da burde det fremkomme i kontrakt eller arb.giver må opplyse om dette?

ts

Anonymkode: 270ab...6cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...