Gå til innhold

Ikke religiøs, men tror på gud


Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har hørt flere si..  Jeg tror på gud, men jeg er ikke religiøs.  Er dette rett å si? Er man ikke religiøs når man tror på gud?  Jeg forstår at de sikter til at de sier de er kristne, men ikke leser bibelen eller går i kirka på gudstjenester osv, slik kanskje mesteparten av nordmenn gjør.

Men det skurrer ihvertfall at noen kan påstå at de ikke er religiøse, men de tror på (en) gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Myrsnipa skrev:

Dette er noe jeg har hørt flere si..  Jeg tror på gud, men jeg er ikke religiøs.  Er dette rett å si? Er man ikke religiøs når man tror på gud?  Jeg forstår at de sikter til at de sier de er kristne, men ikke leser bibelen eller går i kirka på gudstjenester osv, slik kanskje mesteparten av nordmenn gjør.

Men det skurrer ihvertfall at noen kan påstå at de ikke er religiøse, men de tror på (en) gud.

Hvorfor? :klo: 

Jeg tror på solen. At den står opp og ned og styrer på med sitt. Men ulikt mine forfedre tror jeg ikke at den er noe å tilbe. Jeg tror solen er blanke likegyldig med om jeg ofrer ting, tid eller krefter på den. 

Så også med folk - en kan tro at det finnes (en) gud uten å tilbe den eller ønske å ha noe med den å gjøre.

 

For tilbedelse krever at en enten tenker at gud vil bli pissed off dersom en ikke tilber, eller at en tenker at gud vil strø litt goder om en tilber. Altså at en får en klar fordel av å legge seg flat. Og i forhold til den bibelske (kristne) gud så kan en jo godt forstå at dersom folk oppriktig tror den psykopatiske jævelen eksisterer, så tilber man. For makan til skummel personlighet, altså. 

 

Sammenlign det med kristne som tror på djevelen men ikke tilber den. Samma greia..

Anonymkode: 966b8...ee4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart for meg at det står en bevissthet (Gud) bak universet, men det gjør meg ikke religiøs. Jeg kaller meg troende eller åndelig. Jeg har aldri greid å presse min tro inn i rammene til en religion. Religionene er Guds budskap i forskjellig innpakning. Og som når jeg gir gaver, så liker jeg å pakke inn selv!
 

Anonymkode: 51436...0a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du på Gud er du religiøs.

Anonymkode: 2d255...27a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre hvordan dere selv tenker. 

Så for å være religiøs, så må man da følge en religion, med det som hører til, men hvis det ikke passer en, så kan man da selv velge og vrake og fortsatt kalle seg kristen (eller noe annet) og tro på (en) gud, men er da ikke religiøs?

Jeg synes fortsatt det er vanskelig å klare å skille det å være troende og det å være religiøs, da jeg ser på det som det samme. Men det er ulike nivåer av det. Fra å "kun" tro i det stille, til det å tilbe eller være ekstem på det og vie alt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Myrsnipa skrev:

Kjekt å høre hvordan dere selv tenker. 

Så for å være religiøs, så må man da følge en religion, med det som hører til, men hvis det ikke passer en, så kan man da selv velge og vrake og fortsatt kalle seg kristen (eller noe annet) og tro på (en) gud, men er da ikke religiøs?

Jeg synes fortsatt det er vanskelig å klare å skille det å være troende og det å være religiøs, da jeg ser på det som det samme. Men det er ulike nivåer av det. Fra å "kun" tro i det stille, til det å tilbe eller være ekstem på det og vie alt til det.

Ja man kan faktisk "velge og vrake" hva man selv tror på. Er du selv ateist når du ordlegger deg på denne måten ? Veldig svart/hvitt måte å tenke på vertfall. Det finnes x antall religioner og du kan KUN få lov til å tro på noe "gudommelig" om du velger en av de x-antall religionene som allerede eksisterer..? Nei. Selvfølgelig kan man velge selv hva man tror på. 

Anonymkode: 2fcfd...fdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forbinder det å være religiøs med å tilhøre og leve etter en religiøs kultur/levesett/lover og regler. Jeg tror at det finnes noe "der ute", og har ofte en sikkerhet på at det finnes en gud. Men uten en helt klar definisjon av det, eller et levesett jeg følger, vil jeg ikke kalle meg selv religiøs. Kanskje troende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja man kan faktisk "velge og vrake" hva man selv tror på. Er du selv ateist når du ordlegger deg på denne måten ? Veldig svart/hvitt måte å tenke på vertfall. Det finnes x antall religioner og du kan KUN få lov til å tro på noe "gudommelig" om du velger en av de x-antall religionene som allerede eksisterer..? Nei. Selvfølgelig kan man velge selv hva man tror på. 

Anonymkode: 2fcfd...fdb

Jo man kan jo mikse både gud og buddha og alt man vil tro på, det er opp til en hver.  Men poenget var at jeg synes det er vanskelig å skal da si at en person ikke er religiøs, uansett hva han måtte tro på innenfor religion.   Jeg mener ikke dette som noe negativt, jeg vil bare høre hva andre mener om dette.

Og nå ser jeg at flere tenker på å være religiøs som det å leve etter/følge visse lover og regler innad i religionen, mens det å være troende er mer beskrivende for dem som har en gudstro uten å gjøre så mye mer enn det (som flesteparten mest sannsynlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet kan kokes ned til dette: Er man religiøs hvis man har laget sin egen skapelsesmyte? Jeg vil si ja.

Anonymkode: e5007...07f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er en bevistthet som vi alle har en del av, inni oss. Vår sjel er denne bevisttheten.

Når vi blir skapt i livmoren, så fylles kroppen vår med bevistthet fra denne Gud. Det er som å ta en kopp, og fylle den med vann fra havet. Selv om koppen med vann er adskilt fysisk med resten av havet, så er vannet i koppen fortsatt en del av havet, fordi dem er koblet sammen, ikke fysisk, men spirituellt. Vår sjel er fortsatt koblet til Gud's bevistthet, selv om vi er en individuell fysisk person.

Hele universet er bevisst og tenkende. Energien i universet, er klar over sin eksistens. Det er dette som er Gud, denne bevistheten. Det finnes heller ingen Gud i religion. Religion er menneskeskapt, uansett hvor mye religiøst overbeviste vil tro det er en Gud i religion. Dette er min mening.

Religion er en avledningsmanøver, for å ta oss vekk fra den virkelige Gud. Etter hva jeg tror, så finnes Gud i det okkulte. Med okkult praksis og ritualer, så kan en få kjennskap til Gud. Med religion, så ber folk i feil retning, da det ikke finnes noen Gud i religion.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎03‎.‎2019 den 9.34, Myrsnipa skrev:

Dette er noe jeg har hørt flere si..  Jeg tror på gud, men jeg er ikke religiøs.  Er dette rett å si? Er man ikke religiøs når man tror på gud?  Jeg forstår at de sikter til at de sier de er kristne, men ikke leser bibelen eller går i kirka på gudstjenester osv, slik kanskje mesteparten av nordmenn gjør.

Men det skurrer ihvertfall at noen kan påstå at de ikke er religiøse, men de tror på (en) gud.

Vet du hva? Det står i bibelen at til å med demonene tror på gud. Men det betyr ikke at de er kristne.

Å tro at noe finnes og det å aktivt leve etter en kristen tro er to helt forskjellige ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2019 den 9.34, Myrsnipa skrev:

Dette er noe jeg har hørt flere si..  Jeg tror på gud, men jeg er ikke religiøs.  Er dette rett å si? Er man ikke religiøs når man tror på gud?  Jeg forstår at de sikter til at de sier de er kristne, men ikke leser bibelen eller går i kirka på gudstjenester osv, slik kanskje mesteparten av nordmenn gjør.

Men det skurrer ihvertfall at noen kan påstå at de ikke er religiøse, men de tror på (en) gud.

Det vil jeg si er feil. Å være religiøs er å tro på noe guddommelig. Man kan fint være religiøs uten å tilhøre en bestemt religion. Som å være glad i å trene uten å være organisert i en bestemt idrettsgren. Men å tro på Gud uten å være religiøs...det blir vrient🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.3.2019 den 10.32, AnonymBruker skrev:

Tror du på Gud er du religiøs.

Anonymkode: 2d255...27a

Nei, du trenger ikke å være religiøs for å tro på Gud. Når du er religiøs, lever og følger du etter en religion. Jeg religiøs, tror på den kristne Gud. For meg er det logisk at det finnes en skaper. Jeg har lest mye naturvitenskap og utdannet ingeniør og jeg er helt overbevist om at bak all den kompleksisteten så må det være noe større.

Anonymkode: c6496...1f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2019 den 21.34, BMW 5-serie 535D skrev:

Tror man på Gud er man religiøs, det sier seg selv 

Nei, det sier ikke seg selv. Å tro kan alle gjøre, du trenger ikke å dra i kirken eller lese bibelen for å tro, men som religiøs så tilhører du en religion og forsøker å leve etter religionen, som f.eks. gå i kirken, lese bibelen, osv.

Anonymkode: c6496...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du trenger ikke å være religiøs for å tro på Gud. Når du er religiøs, lever og følger du etter en religion. Jeg religiøs, tror på den kristne Gud. For meg er det logisk at det finnes en skaper. Jeg har lest mye naturvitenskap og utdannet ingeniør og jeg er helt overbevist om at bak all den kompleksisteten så må det være noe større.

Anonymkode: c6496...1f1

jeg tror også på Gud, men lurer på om jeg kan kalle meg frelst. Går ikke i noe kirke eller menighet, og enkelte småvalg jeg tar i hverdagen er kanskje ikke slik en kristen ville gjort. Hva vil det si å være frelst? 

Anonymkode: 6316c...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg tror også på Gud, men lurer på om jeg kan kalle meg frelst. Går ikke i noe kirke eller menighet, og enkelte småvalg jeg tar i hverdagen er kanskje ikke slik en kristen ville gjort. Hva vil det si å være frelst? 

Anonymkode: 6316c...28f

For meg som er kristen, så er jeg frelst på grunn av det Jesus gjorde. Dersom jeg ikke hadde vært religiøs hadde jeg ikke hatt noe tanker om å bli frelst, hva skal jeg da bli frelst fra dersom jeg ikke tror på synd og fortapelse? 

Her står det litt om frelse i kristendommen: https://no.wikipedia.org/wiki/Frelse_(kristendom)

Anonymkode: c6496...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2019 den 21.34, BMW 5-serie 535D skrev:

Tror man på Gud er man religiøs, det sier seg selv 

Enig i det. Men en kan være religiøs uten å tro på gud(er). F. eks. tror overraskende mange på sjelevandring, om en spør dem. En typisk religiøs forestilling, uten den aller minste vitenskaplige forankring, langt mindre sunn fornuft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det sier ikke seg selv. Å tro kan alle gjøre, du trenger ikke å dra i kirken eller lese bibelen for å tro, men som religiøs så tilhører du en religion og forsøker å leve etter religionen, som f.eks. gå i kirken, lese bibelen, osv.

Anonymkode: c6496...1f1

Tror du selv på det du selv sier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vox_populi skrev:

Enig i det. Men en kan være religiøs uten å tro på gud(er). F. eks. tror overraskende mange på sjelevandring, om en spør dem. En typisk religiøs forestilling, uten den aller minste vitenskaplige forankring, langt mindre sunn fornuft. 

Det er mulig, men men for meg virker det helt fjernt. Det er vel ikke religiøs da, men overtroisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...