Gå til innhold

Jeg tror ikke på overnaturlige ting. Er skeptiker. Men nå skjedde det noe - igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en godt voksen kvinne. Er ateist, og tror dessuten ikke på såkalte overnaturlige ting. 

Men så skjedde det noe i morges. 

Forhistorien: For flere tiår siden begynte jeg å jobbe i kontormiljøer. Og jeg skremte vettet av kollegaer (og meg selv), fordi hver gang jeg kom på jobb og fortalte at jeg hadde hatt en drøm om voldsomme flyulykker inntraff en stor ulykke bare noen timer etterpå. Jeg hadde disse drømmene kanskje 2-4 ganger pr. år. Det samme gjentok seg hele tiden: Drøm om stor flyulykke, og rett etterpå skjedde det. Etterhvert sluttet jeg å snakke om det. Og prøvde å slutte å tenke på det. 

Senere i livet begynte jeg å jobbe som selvstendig næringsdrivende, og etterhvert med hjemmekontor. Så færre (ingen) kollegaer å prate med om smått og stort. Flyulykkedrømmene har jeg fortrengt. Altså selv om jeg har drømt, og ulykker har skjedd, har jeg ikke fortalt det til noen og prøvd å ikke tenke på det. 

Jeg traff min mann for rundt 20 år siden. Har aldri fortalt ham om disse drømmene, og har faktisk ikke tenkt noe særlig mer på det før i morges. Han sto opp litt før meg, og satt i stua da jeg kom tuslende ca. 08.30. Jeg var helt utslitt, etter et voldsomt mareritt om en stor flyulykke. Så jeg fortalte ham om drømmen min, for å forklare hvorfor jeg var så sliten. Han laget kaffe til meg, og var veldig omtenksom. Han sitter med pc og leser nyheter. Og sier: Wow. Tror du er litt sanndrømt. Nå er det en stor flyulykke der de tror alle er døde. 

Jeg ble kvalm, og måtte ut på do for å kaste opp. 

Jeg har vært uvel hele dagen, og ekstra uvel fordi han hele tiden minner meg på hva som skjedde i morges. 

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette. Tror ikke på "sanne drømmer", og tror ikke på overnaturlige ting. Men måtte bare skrive det ned. Takk for at du leste. 

Anonymkode: cbe9d...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2-4 ganger pr.år? Skjer det så ofte?? 

Jeg fikk gåsehud når jeg leste innlegget ditt. Mest fordi jeg skjønner hvor sjokkartet det må oppleves. Nå vet jeg ikke helt med tilfeldigheter. Hva det sånn egentlig helt er. Jeg er langt fra ateist og jeg ignorerer ikke ting. Jeg er kritisk, men det paranormale kan være interessant. Hva tenker du nå, sånn helt ærlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å skrive ned og se på statistikk i forhold til hvor ofte dette skjer? Som skeptiker forstår du kanskje at hjernen har en tendens til å lure oss og finne sterke koblinger der de egentlig ikke finnes. Prøv å skrive ned hver gang du drømmer om dette og så sammenligner du med datoene det skjer store flyulykker, så kanskje du får en bedre forståelse av hva som skjer?

Anonymkode: 9e20a...7d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å skrive ned og se på statistikk i forhold til hvor ofte dette skjer? Som skeptiker forstår du kanskje at hjernen har en tendens til å lure oss og finne sterke koblinger der de egentlig ikke finnes. Prøv å skrive ned hver gang du drømmer om dette og så sammenligner du med datoene det skjer store flyulykker, så kanskje du får en bedre forståelse av hva som skjer?

Anonymkode: 9e20a...7d9

Jeg skrev ned alt på 80- og 90-tallet. Og det stemte hver gang. Uten et eneste lite unntak. 

Siden har jeg ikke tenkt så mye på det. Før ulykken i morges. 

Anonymkode: cbe9d...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var den forrige flyulykken du drømte om? Hvor mange må være døde for at du skal regne det som et "treff"?

Anonymkode: 183b4...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du drømmer tilfeldigvis mye om flyulykker. Og hver gang det skjer en ulykke, så husker du automatisk drømmen før veldig tydelig. Du har nok drømt ofte om flyulykker der det ikke skjedde, og derfor husker du det ikke og setter det i klar sammenheng. 

Er ikke mer magisk enn det. 

Anonymkode: 8b0a3...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du opplevd alt dette og så tror du ikke på sanndrømmer? Utrolig.

Anonymkode: e4103...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Har du opplevd alt dette og så tror du ikke på sanndrømmer? Utrolig.

Anonymkode: e4103...3c0

Det er den type mangel på rasjonell tilnærming som gjør at folk tror på de merkeligeste ting. Det har aldri skjedd at en person som har trodd det TS gjør har hatt rett i antakelsene sine hvis man går grundig til verks og luker bort alle feilkilder. I denne saken er en form for kognitiv bias den mest sannsynlige forklaringen.

Anonymkode: 183b4...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...