Gå til innhold

Uføre avler uføre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som man kan lese av mange av svarene her er en stor gruppe av uføre med psykiske lidelser - som ofte går i arv eller som videreføres grunnet oppvekst og miljø.

Burde de med psykiske lidelser tvangssteriliseres sånn at disse lidelsene ikke ble videreført? Det må jo være en samfunnsnyttig og få stoppet denne utgiftsposten. 

Anonymkode: 5fab4...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Som man kan lese av mange av svarene her er en stor gruppe av uføre med psykiske lidelser - som ofte går i arv eller som videreføres grunnet oppvekst og miljø.

Anonymkode: 5fab4...e58

Er du psykolog siden du har diagnostisert mange i tråden med psykiske lidelser?

Anonymkode: 02a76...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du psykolog siden du har diagnostisert mange i tråden med psykiske lidelser?

Anonymkode: 02a76...07b

Hun viser til statistikken som ble delt lengre bak i tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, SupaWoman said:

Hun viser til statistikken som ble delt lengre bak i tråden. 

Les innlegget igjen: Som man kan lese av mange av svarene her er en stor gruppe av uføre med psykiske lidelser -

Anonymkode: 02a76...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les innlegget igjen: Som man kan lese av mange av svarene her er en stor gruppe av uføre med psykiske lidelser -

Anonymkode: 02a76...07b

Ja, de følger statistikken.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som man kan lese av mange av svarene her er en stor gruppe av uføre med psykiske lidelser - som ofte går i arv eller som videreføres grunnet oppvekst og miljø.

Burde de med psykiske lidelser tvangssteriliseres sånn at disse lidelsene ikke ble videreført? Det må jo være en samfunnsnyttig og få stoppet denne utgiftsposten. 

Anonymkode: 5fab4...e58

Er du dum, dust og en drittsekk? For det vi trenger beskyttelse mot er eugenikere som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er uføre på grunn av ptsd som jeg fikk fra barndommen. Jeg kommer til å avle opp de beste barna ever!!! ❤️

Anonymkode: 48e62...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, 007_008_007 skrev:

Er du dum, dust og en drittsekk? For det vi trenger beskyttelse mot er eugenikere som deg.

Du er litt drøy i språkbruken din. Er det ikke mulig og diskutere på et saklig nivå? 

Anonymkode: 5fab4...e58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sannhet med store modifikasjoner. 

Miljø, gener og flere ting kan spille inn. Jeg kjenner uføre som har jobbet livet av seg omtrent, kanskje derfor de ender opp som uføre. Jeg kjenner uføre som aldri har hatt en jobb. Jeg kjenner uføre med og uten barn. Single og par.

Jeg har sett mennesker gå til legen og NAV og nærmest har fått kastet uføretittelen etter seg, men jeg har også sett mennesker omtrent ligge i grava, da NAV har krevd at de prøver stadig nye ting, før de har blitt erklært ufør.

Enkelte uføre klarer seg kjempefint, mens andre sliter.

Jeg vil aldri se ned på en som sier at han/hun er ufør. 

Men ut fra hva jeg har opplevd og sett, så ser jeg at innenfor enkelte av disse gruppene med uføre, så "arves" også arbeidsmoralen og lysten til å skaffe seg jobb. Og da kan det være lett å kjenne på alle sine skavanker. Det er heller ikke alt man kan finne ut av. 

Jeg har sett uføre avle uføre. Jeg har også sett barn av uføre kjempe for å ikke havne i samme kategori. For noen kan uførheten føre til lysten til å "snylte". For andre kan den samme uførheten føre til lysten til å kjempe for å motbevise påstanden om at uføre avler uføre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er litt drøy i språkbruken din. Er det ikke mulig og diskutere på et saklig nivå? 

Anonymkode: 5fab4...e58

Det gir jeg en lang faen i fordi trådstarter bør få høre at man snakker om mennesker, ikke dyr. Dyr avles, mennesker fødes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er litt drøy i språkbruken din. Er det ikke mulig og diskutere på et saklig nivå? 

Anonymkode: 5fab4...e58

Mener du forslaget ditt om tvansterilisering er et saklig forslag?   De tvangsteriliserer ikke psykisk utviklingshemmede engang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygdet far gir økt sannsynlighet for at også barna blir uføretrygdet på et eller annet tidspunkt som voksen, viser forskning basert på NAV- og SSB-registre. Barn har nesten dobbelt så høy sannsynlighet for selv å bli uføretrygdet hvis far ble uføretrygdet før de fylte 20 år. Forskerne fant ingen virkning av at mor ble ufør.

Ikke dermed sagt at nesten alle som er erklært uføre og har en ufør far, ikke skulle vært trygdet.

AB som skrev om en ufør som går på shopping og cafébesøk med venner, har nok ikke skjønt at mange uføre ikke er like redusert hele tiden. Saken er at arbeidsgivere ikke driver med veldedighet og åpent hus der man kan være borte store deler av tiden og komme og gå litt ettersom. Det ville fort slitt ut både eieren og de friske ansatte, som får belastningen med å utføre jobben til den som ikke kommer, samtidig som de må gjøre sin egen jobb.

Flertallet uføre driver ikke med daglig shopping og cafébesøk. Å være i for dårlig form til å møte folk og gå på café tror jeg nok er vel så vanlig, for ikke å snakke om at mange er fattige og ikke kan gjøre det uansett om de hadde orket. Sosial isolasjon er ganske vanlig.

Anonymkode: 4b46a...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Uføre avler uføre.

Anonymkode: 5fab4...e58

Har de satt i gang avlsprogram altså? Så vi kan se fram mot noen superuføre etter hvert?

Anonymkode: 0f398...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.3.2019 den 16.44, Million skrev:

Det er jo hele bygder i Finnmark for eksempel der mesteparten av innbyggerne er uføretrygdet. Så ikke bare går det i arv, det smitter i lokalsamfunnet også, ser det ut til. 

Ellers håper jeg at sønnen min klarer seg bra. Jeg jobbet i over 20 år selv før jeg ble uføretrygdet, og han rakk å oppleve noen år med begge foreldre i jobb før jeg ble uføretrygdet. Han holder på med utdannelse nå på skole.

Men ja, jeg har for lenge siden lest artikkelen om at uføretrygd går i arv. Det får vi inderlig ikke håpe det gjør her, for det er et kjedelig og ensformig liv.

Det var lettere å få uføretrygd for noen år siden enn det er i dag. Vet ikke om det stemmer, men har hørt at tidligere var terskelen f.eks. i enkelte bygder i Finnmark lavere for å få innvilget uføretrygd siden det likevel ikke var jobber til dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thyra skrev:

Det var lettere å få uføretrygd for noen år siden enn det er i dag. Vet ikke om det stemmer, men har hørt at tidligere var terskelen f.eks. i enkelte bygder i Finnmark lavere for å få innvilget uføretrygd siden det likevel ikke var jobber til dem. 

"Noen år siden"? Hva legger du i det? Linken til NRK reportasjen som jeg la ut i denne tråden er fra 2015. Det er bare knappe tre-fire år.

Har ikke inntrykk av at så veldig mye har forandret seg i NAVs behandlings av uføresøknader siden det, men ok. Jeg har ikke fulgt så nøye med på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Million skrev:

"Noen år siden"? Hva legger du i det? Linken til NRK reportasjen som jeg la ut i denne tråden er fra 2015. Det er bare knappe tre-fire år.

Har ikke inntrykk av at så veldig mye har forandret seg i NAVs behandlings av uføresøknader siden det, men ok. Jeg har ikke fulgt så nøye med på akkurat det.

Det har ihvertfall blitt vanskeligere ig mer tidkrevende å få innvilget uføretrygd de senere årene. Uten at jeg har noen konkrete årstall å komme med. 

En annen ting er jo at levealderen er lavere og helsen generelt dårligere i Finnmark enn mange andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I forbindelse med kontroversen i denne tråden, syntes jeg det er svært viktig at det er rom for å stille spørsmål av en slik karakter som det her er gjort uten at det blir personangrep i retur.. Om en så er aldri så uenig i ting som tas opp, er det overhodet ikke sunt om en legger lokk på, og ikke våger ta opp spm som kan oppfattes som kontroversielle. Dessuten er det mest elementære ved ytringsfriheten at en fritt skal få ytre sine meninger. Verden er ikke sort/hvitt, folkens! Kun gråtoner! -Og dette gjelder oxo slikt som ytringsfriheten, da den jo åpner for at oxo de 'gale' meningene skal få komme til orde. - Det er bare det at fordelene er så veldig mange flere og sterkere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 10.3.2019 den 16.38, AnonymBruker skrev:

Sant! Man blir ufør pga arbeidsmoralen = 0

Anonymkode: ef1ed...0ef

Så alle som har blitt uføre ble det fordi de ikke gadd å jobbe? Takk for den. Skal huske å si det neste gang noen spør hvorfor jeg er ufør. Du har ikke snøring.

Anonymkode: 9b9c5...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 12.58, Kontorotta skrev:

En sannhet med store modifikasjoner. 

Miljø, gener og flere ting kan spille inn. Jeg kjenner uføre som har jobbet livet av seg omtrent, kanskje derfor de ender opp som uføre. Jeg kjenner uføre som aldri har hatt en jobb. Jeg kjenner uføre med og uten barn. Single og par.

Jeg har sett mennesker gå til legen og NAV og nærmest har fått kastet uføretittelen etter seg, men jeg har også sett mennesker omtrent ligge i grava, da NAV har krevd at de prøver stadig nye ting, før de har blitt erklært ufør.

Enkelte uføre klarer seg kjempefint, mens andre sliter.

Jeg vil aldri se ned på en som sier at han/hun er ufør. 

Men ut fra hva jeg har opplevd og sett, så ser jeg at innenfor enkelte av disse gruppene med uføre, så "arves" også arbeidsmoralen og lysten til å skaffe seg jobb. Og da kan det være lett å kjenne på alle sine skavanker. Det er heller ikke alt man kan finne ut av. 

Jeg har sett uføre avle uføre. Jeg har også sett barn av uføre kjempe for å ikke havne i samme kategori. For noen kan uførheten føre til lysten til å "snylte". For andre kan den samme uførheten føre til lysten til å kjempe for å motbevise påstanden om at uføre avler uføre. 

 

Du kjenner svært mange uføre. For ikke å snakke om hvor godt du kjenner til hvordan de har fått uføretrygden sin.

Anonymkode: e6f11...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 17.30, AnonymBruker skrev:

Har de satt i gang avlsprogram altså? Så vi kan se fram mot noen superuføre etter hvert?

Anonymkode: 0f398...014

Og jeg som trodde "Birgir" var det høyeste nivået vi mennesker kan oppnå.

Men han er vel kanskje ikke i toppnivået når det gjelder eliteuføre lenger?

maxresdefault.jpg

Anonymkode: 0f398...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...