Gå til innhold

Uføre avler uføre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 hours ago, AnonymBruker said:

Tror ikke det er riktig påstand mtp uføretrygd, men i noen miljøer er det utvilsomt smittsom å gå på trygd.

I nabolaget hos oss er det iallefall to eksempler på tre generasjoner (damer) som alle er trygdet. Årsak vet jeg ikke.

Anonymkode: 79ca3...7c6

Man ser det tydelig på småsteder hvor det tidligere har vært mange industriarbeidsplasser men som nå er preget av arbeidsløshet og fraflytting. De ressurssterke klarer seg godt selv om de blir boende. Deres barn utdanner seg og flytter gjerne bort, mens barna til de mer ressurssvake som jobbet lite eller ingenting før de ble trygdet går i sine foreldres fotspor. De har lite eller ingen utdanning, mer psykiske lidelser og står oftere utenfor arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, AnonymBruker said:

Nok en gang, den beste medisinen er motargument ikke å frata ytringer. En velger selv om man ønsker å delta eller ikke. Det å blokkere noe fordi en ikke liker det, hører ikke hjemme i et fritt samfunn og gagner ofte ikke til det gode heller.

 

La idiotien komme frem og vises.

Anonymkode: 270d2...005

Kg er et unntak, for der dominerer idiotien. De verste innleggene får flest likes, og den dårlige stemningen tiltrekker flere av samme sort. Noe som gjør at du får et veldig giftig miljø som liker de verste innleggene og skriver de verste meningene. Noe som vil påvirke noen som oppfatter samfunnet som dømmende. Om man allerede har opplevd fordommer fra mennesker i sin umiddelbare sosiale sirkel, vil denne type tråder bidra til å forsterke inntrykket av at uføre er annenrangs og ønskes ikke i befolkningen. Kombiner dette med de kjipe holdningene vi har sett fra politikerne de siste årene, der ordene lat og naver har dukket opp i flere overskrifter i medier, og der innstramninger i velferd blir begrunnet med at mange kunne kommet i jobb bare de får en liten dytt. 

Anonymkode: 02a76...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Million skrev:

Det er jo hele bygder i Finnmark for eksempel der mesteparten av innbyggerne er uføretrygdet. Så ikke bare går det i arv, det smitter i lokalsamfunnet også, ser det ut til. 

Ellers håper jeg at sønnen min klarer seg bra. Jeg jobbet i over 20 år selv før jeg ble uføretrygdet, og han rakk å oppleve noen år med begge foreldre i jobb før jeg ble uføretrygdet. Han holder på med utdannelse nå på skole.

Men ja, jeg har for lenge siden lest artikkelen om at uføretrygd går i arv. Det får vi inderlig ikke håpe det gjør her, for det er et kjedelig og ensformig liv.

Reell uføretrygdet het går ikke i arv, det er der det snuskes og jukses hvor det læres bort og går i arv tror jeg, statistikk lyver jo ikke, men du lærer ikke bort dårlig arbeidsmoral uten å ha det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, pautina skrev:

Reell uføretrygdet het går ikke i arv, det er der det snuskes og jukses hvor det læres bort og går i arv tror jeg, statistikk lyver jo ikke, men du lærer ikke bort dårlig arbeidsmoral uten å ha det :)

Selvfølgelig går reell uføretrygdethet i arv. Svært mange sykdommer er arvelige. Det er faktisk ikke mer mystisk enn det. Får far en kronisk sykdom er sjansen generelt sett langt større for at barna hans får en kronisk sykdom også. 

Anonymkode: 1af26...ee8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig går reell uføretrygdethet i arv. Svært mange sykdommer er arvelige. Det er faktisk ikke mer mystisk enn det. Får far en kronisk sykdom er sjansen generelt sett langt større for at barna hans får en kronisk sykdom også. 

Anonymkode: 1af26...ee8

Selvfølgelig, men da er det jo reelt igjen, statistikken tilsier at det smitter mer enn det som tilskrives genetikk...så ts sitt spørsmål var om dårlig arbeidsmoral smitter, og ja det tror jeg det gjør, men å være trygdet er ikke ensbetydende med dårlig arbeidsmoral så du lærer ikke ungene dine det ved å bli ufør,som som den jeg svarte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig går reell uføretrygdethet i arv. Svært mange sykdommer er arvelige. Det er faktisk ikke mer mystisk enn det. Får far en kronisk sykdom er sjansen generelt sett langt større for at barna hans får en kronisk sykdom også. 

Anonymkode: 1af26...ee8

Nei. Det er svært få personer som blir arbeidsuføre pga en en alvorlig, arvelig sykdom. Det er snarere den sosiale arven som er avgjørende i disse tilfellene. 

Anonymkode: cdc97...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Kvartz skrev:

Har du navn på noen av disse bygdene? Hadde vært interessant å lese om.

Jeg gjorde et søk på NRK TV på nett, og fant et innslag/tv-program som omhandler dette. Er usikker på om det er det samme tv-programmet jeg så en gang, der en lege sa at det var lettere å uføretrygde folk enn å ha dem arbeidsledige i bygdene.

Har ikke sett ferdig hele programmet, som heter "Bygd på trygd", men du kan jo se det her selv. Her er Nordlands-bygda Ballangen i fokus, pga sin rekordhøye andel uføretrygdede mennesker.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2015/MDDP11001115/avspiller

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier så ser man at uføre går i arv. Mange uføre får en drøss med unger, for det orker de, men jobbe orker de ikke.

Alle disse ungene lærer ikke arbeidsmoral hjemme, for foreldrene har ikke arbeidsmoral. Det de derimot lærer hjemme er hva de har krav på at samfunnet betaler for de, og hvordan de går fram for å få uføretrygd.

Det er min påstand, rett eller galt? 

Anonymkode: 5fab4...e58

Påstanden din er nå en ting, men ordvalget ditt er elendig. Du bruker ordet avle. Er det slike ord man bruker om mennesker? Bedre blir det ikke av at du skriver "Uføre avler uføre". Hele setningen er negativ fra ende til annen i tillegg til å være fordømmende og deterministisk. Det er flere grunner til at noen blir uføre. Noen få misbruker systemet, men jeg tror at de fleste er det ufrivillig. Hvorfor har du dette behovet for å rakke ned på en allerede marginalisert gruppe? Argumentet ditt stinker av forutinntatthet og det er fravær av faktorer som kan spille inn i at noen blir uføre.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde vært å knipe litt på pengene. Da kommer de ut i jobb igjen skal du se. 

Anonymkode: 97725...3b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste hadde vært å knipe litt på pengene. Da kommer de ut i jobb igjen skal du se. 

Anonymkode: 97725...3b7

Så godt at du har funnet kuren for alle sykdommer, nobelprisen i medisin for deg! 

 

Anonymkode: 040d0...f0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmannen i distriktet mitt har ved flere anledninger uttalt hvordan de ser at kriminalitet, rusmisbruk og generelt hvordan det å være ressurssvak går i arv. Regner med det gjelder uføre også.

Anonymkode: 5d70f...7c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok dessverre noe sannhet i det. Nav-foreldre er gode på å lære barna å gå på NAV, og ikke så mye annen virksomhet. Har hatt slike foreldre, har slitt selv 10-dobbelt pga. det. Ansvar er et fremmedord for slike mennesker, så ikke forvent noen innrømmelser fra de. 

Anonymkode: 19daa...a97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er svært få personer som blir arbeidsuføre pga en en alvorlig, arvelig sykdom. Det er snarere den sosiale arven som er avgjørende i disse tilfellene. 

Anonymkode: cdc97...87c

Tull. 

Anonymkode: 1af26...ee8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kun helse, alene og isolert, som påvirker sjansen til å bli ufør. Man må også se på årsaker til helseproblemer. Sosiale normer, fattigdom, hvordan de sosioøkonomiske forholdene er i området man bor i, er eksempler på faktorer som spiller inn på både helse og sjanse for å ende opp som ufør.

Utdanning og yrkesvalg påvirker også om man blir ufør (de fleste blir uføre godt oppi åra!) og vi vet at utdanningsvalg og yrkesvalg går i arv. Noen yrker er hardere mot helsa enn andre. I tillegg vet vi at høy utdanning "beskytter" mot uføretrygd.

Det er strenge helsemessige vilkår for å få innvilget uføretrygd, men det er også slik at mange jobber til tross for alvorlige helseproblemer som andre blir uføre av. Disse helseproblemene, som mange klarer å jobbe med, kunne artet seg annerledes i praksis, for et annet menneske med andre ressurser og muligheter, slik at det kunne endt i uføretrygd.

Og ja, vi må tørre å snakke om at både sosial arv og ønsker/evne til å tenke løsningsorientert, påvirker sjansen for å holde seg i arbeidslivet.

Disse årsakssammenhengene er uhyre komplekse! Og at det er sykdom/skade/lyte alene, sett isolert, som fører til uføretrygd,eller at det er en slags "mor di snylta, så da gjør du det og"-moral (satt på spissen), er like feil begge deler.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull. 

Anonymkode: 1af26...ee8

Nei, bare se på statistikken over hvilke lidelser og plager som gjør at folk blir uføretrygdede; det er veldig sjeldent pga alvorlige, organiske sykdommer som feks. cystisk fibrose eller huntingtons sykdom, som er eksempler på direkte arvelige sykdommer. 

To tredjedeler av alle uføre har enten lettere psykiske lidelser eller plager og symptomer fra muskler og ledd som det i dag finnes god behandling for. 

Anonymkode: cdc97...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bare se på statistikken over hvilke lidelser og plager som gjør at folk blir uføretrygdede; det er veldig sjeldent pga alvorlige, organiske sykdommer som feks. cystisk fibrose eller huntingtons sykdom, som er eksempler på direkte arvelige sykdommer. 

To tredjedeler av alle uføre har enten lettere psykiske lidelser eller plager og symptomer fra muskler og ledd som det i dag finnes god behandling for. 

Anonymkode: cdc97...87c

Cystisk fibrose og huntingtons er sjeldne lidelser og dermed dårlige eksempler. 

Jeg har aldri noensinne sett en statistikk på uførhet som skiller så spesifikt på for eksempel graden av psykiske lidelser. Hvorfor lenker du ikke til denne statistikken du henviser til? Denne statistikken er nemlig ikke enig med deg. 

Anonymkode: 1af26...ee8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cystisk fibrose og huntingtons er sjeldne lidelser og dermed dårlige eksempler. 

Jeg har aldri noensinne sett en statistikk på uførhet som skiller så spesifikt på for eksempel graden av psykiske lidelser. Hvorfor lenker du ikke til denne statistikken du henviser til? Denne statistikken er nemlig ikke enig med deg. 

Anonymkode: 1af26...ee8

Nevnte de to sykdommene spesifikt siden det ble nevnt direkte arvelige sykdommer som skulle være såpass alvorlige at pasientene blir arbeidsuføre. Dette var de to jeg kom på i farten, har du noen eksempler så kom gjerne med dem.

Denne statistikken illustrerer nettopp det jeg skrev, mellom 60-70% av uføre har psykiske vansker av forskjellig slag eller plager og lidelser fra muskel- og skjelettsystemet. Altså ikke arvelige sykdommer, som sagt.  

Anonymkode: cdc97...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke-uføre kan også avle uføre. Nå er ikke jeg uføre da, men jeg kan kanskje bli det. Mamma har aldri vært arbeidsledig. Ingen i familien min faktisk, men jeg sliter som bare faen med motivasjon for livet generelt. Utredes for aspergers, psykose og adhd..mulig pers.forstyrrelse. Hvem skal jeg skylde på? Har ikke vært slike problemer i familien vår før. Men mamma fikk barn med en mann som tydelig sliter med noe...og det har jeg arvet

Anonymkode: fc282...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Million skrev:

Jeg gjorde et søk på NRK TV på nett, og fant et innslag/tv-program som omhandler dette. Er usikker på om det er det samme tv-programmet jeg så en gang, der en lege sa at det var lettere å uføretrygde folk enn å ha dem arbeidsledige i bygdene.

Har ikke sett ferdig hele programmet, som heter "Bygd på trygd", men du kan jo se det her selv. Her er Nordlands-bygda Ballangen i fokus, pga sin rekordhøye andel uføretrygdede mennesker.

https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2015/MDDP11001115/avspiller

Er det ikke merkelig at noen bygder har mye høyere andel uføre enn andre bygder/byer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...