Gå til innhold

Uføre avler uføre.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begge mine foreldre er uføre og har ikke gått noe mer skole enn ungdomsskole, jeg er i jobb og snart ferdig med universitetsutdanning 🖕

Anonymkode: 03ac7...010

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ung ufør. Mine søsken, foreldre, besteforeldre(før de ble pensjonister) , tanter, onkler og søskenbarn har alltid jobbet. Jeg er den eneste i familien som er uføretrygdet. Er 30 år, har ingen barn og ingen planer om å få barn heller.

Anonymkode: 6a27a...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt rykter om det var lett å få uføretrygd for mange tiår siden. Så for all del: mulig påstanden var relevant før 2000 engang. I dag er den kanskje mer empirisk bevis på at ts sitt hode ikke akkurat er en Mercedes og kanskje burde vært uføretrygdet. 

Anonymkode: e3cd5...577

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å huske at helse også går i arv.. Ikke grunnet dårlig livsstil eller miljø, men gener. Jeg kan virkelig ikke noe for genene jeg fikk... 🙄 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble dessverre også ufør delvis pga dårlige gener. Det lå til dels alvorlige psykiske, og fysiske, lidelser hos begge par besteforeldre og hos begge foreldrene mine. Dermed fikk jeg meg en dysfunksjonell oppvekst og en alvorlig psykisk lidelse til å toppe det i voksenlivet. 

Har aldri ønsket meg barn, og ville uansett aldri utsatt dem for et slikt liv. Så jeg avler ikke noe uførhet videre ihvertfall. 

 

Anonymkode: 075f9...8a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så korttenkte folk er da... Det kan kanskje tenkes at det er sykdommer som går i arv, som gjør at folk blir uføre? Ikke at det er så innmari kult å være ufør?? Tråden er forøvrig rapportert.

Anonymkode: 51de7...e16

Hvorfor rapportert? Uføre og snylting er viktig å diskutete

Anonymkode: ef1ed...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag er den kanskje mer empirisk bevis på at ts sitt hode ikke akkurat er en Mercedes og kanskje burde vært uføretrygdet. 

Hva er det du prøver å si her? Jeg skjønte ihvertfall ingen ting.

Anonymkode: 0f398...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MizBiz

Det er vel riktigere å si at holdninger ofte går i arv; enkelte familier ville sett det som svært skamfullt å gå på NAV i det hele tatt, mens andre familier er dette noe normalt. Holdninger til utdanning smitter jo dessverre også; barn av utdanna foreldre, tar oftere utdanning. Deretter vil jo også tilgang på nettverk påvirke muligheter for jobb. Dessuten barn av uføretrygda får kanskje ikke like mye hjelp til lekser, økonomisk støtte etc. 

Det er en grov forenkling TS kommer med. En sannhet med (store) modifikasjoner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Duckie skrev:

Det er utført statistikk som viser at uføretrygd går i arv. Det er ikke bare i familier, men i hele samfunnet man ser en smittsom effekt. At det er fullt så enkelt som TS legger opp til er jeg nok ikke enig i. Men ut fra det jeg har lest ser det ut til at i miljøer hvor det er mer akseptert å være ufør er det også høyere andel uføretrygdede.

For meg er det gammel lærdom og jeg har alltid visst at det var sånn.  Man blir påvirket av foreldrene i stor grad. Hvis ingen av foreldrene eller familien forøvrig noengang har jobbet skjønner jo ikke en unge at det er nødvendig å skaffe til veie en utdannelse for å få et noenlunde bra yrke.  De ser jo at de kan ha det greit OG SLIPPE å jobbe. Foreldrene er de fremste forbildene.  Har begge foreldrene høy utdannelse og er f.eks leger er det sjelden at barna ender opp i kassa på Kiwi.  Det er nok også sjelden at barn av uføretrygdede blir f.eks professorere eller forsker.  Men det finnes selvsagt unntak. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SupaWoman skrev:

For meg er det gammel lærdom og jeg har alltid visst at det var sånn.  Man blir påvirket av foreldrene i stor grad. Hvis ingen av foreldrene eller familien forøvrig noengang har jobbet skjønner jo ikke en unge at det er nødvendig å skaffe til veie en utdannelse for å få et noenlunde bra yrke.  De ser jo at de kan ha det greit OG SLIPPE å jobbe. Foreldrene er de fremste forbildene.  Har begge foreldrene høy utdannelse og er f.eks leger er det sjelden at barna ender opp i kassa på Kiwi.  Det er nok også sjelden at barn av uføretrygdede blir f.eks professorere eller forsker.  Men det finnes selvsagt unntak. 

Så ingen uføre har høyere utdanning, og de oppfordrer ikke barna sine til å ta utdanning? Uføre er uføre for å slippe å jobbe, og ikke fordi de er syke? Når barna ser at foreldrene er syke og kanskje ikke har den høyeste inntekten, tenker barna at "yes! nå skal jeg virkelig gjøre alt jeg kan for å bli syk selv slik at jeg kan leve fattig, ha vondt hver dag, men jeg slipper jo trossalt å jobbe? Mitt høyeste ønske er å arve mammas/pappas alvorlige sykdom! ❤️ "

Noen av arbeidsføre burde ikke reprodusere seg... Hvor lav IQ går det an å ha.

Anonymkode: 51de7...e16

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Million skrev:

Eller, som det står i denne artikkelen, så er det mange uføre der fordi arbeidsledigheten er så stor, og regjeringen foretrekker heller at folk er uføretrygdet enn arbeidsledige. Noe med at det ser penere ut på noen statistikker. Jeg så et innslag på tv på NRK (? tror det var det) en gang også, og da sa en lege rett ut at det var enklere å finne på en diagnose og uføretrygde folk, enn å ha dem arbeidsledige i små bygder etc.

 

"

Professor i ledelsesfag ved Norges Handelshøyskole, William Brochs-Haukedal, mener dette viser at regjeringen foretrekker å ha folk på uføretrygd framfor at de er arbeidsledige.

– Jeg tror ikke at arbeidsministeren har så mye imot at folk blir uføretrygdede framfor å være arbeidsledige, det ser mye penere ut på arbeidsledighetsstatistikken, sier han."

https://kommunal-rapport.no/artikkel/flest_pa_uforetrygd_i_sma_kommuner

Dette må være tull. 

Anonymkode: b5d1f...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være tull. 

Anonymkode: b5d1f...4eb

Kilden "Kommunal rapport" tyder på at det er langt fra tull, men realiteten i en del kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ung ufør som 23 og moren min fikk ufør 3 år etter meg. Hun orket knapt å ha barn, for hun ble sykere av det. Og kanskje det var med på å svekke helsen min sånn i det store og hele. 

Så at uføre avler uføre... Ja og nei. Har man syke gener og bringer de videre, så blir det jo gjerne sånn. Men det har ikke noe med personlighet og verdier til den uføre å gjøre. Hvis jeg får barn nå, så blir jo ikke barnet mitt 3.generasjons ufør om barnet ikke regelrett er sykt! Man er jo ikke sykdommen sin. 

Anonymkode: 9928d...b20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor rapportert? Uføre og snylting er viktig å diskutete

Anonymkode: ef1ed...0ef

Uføre snylter ikke 

Anonymkode: dbcf8...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uføre snylter ikke 

Anonymkode: dbcf8...116

uføre OG snylting

Anonymkode: ef1ed...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aner folk her som påstår at uføre snylter, hvor vanskelig det er å få søkt uføretrygd, og langt verre å få det innvilget? 
 

Anonymkode: 3cbd0...d3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så ingen uføre har høyere utdanning, og de oppfordrer ikke barna sine til å ta utdanning? Uføre er uføre for å slippe å jobbe, og ikke fordi de er syke? Når barna ser at foreldrene er syke og kanskje ikke har den høyeste inntekten, tenker barna at "yes! nå skal jeg virkelig gjøre alt jeg kan for å bli syk selv slik at jeg kan leve fattig, ha vondt hver dag, men jeg slipper jo trossalt å jobbe? Mitt høyeste ønske er å arve mammas/pappas alvorlige sykdom! ❤️ "

Noen av arbeidsføre burde ikke reprodusere seg... Hvor lav IQ går det an å ha.

Anonymkode: 51de7...e16

Klarer du ikke lese et helt innlegg før du svarer?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SupaWoman skrev:

Klarer du ikke lese et helt innlegg før du svarer?

Det klarer jeg, og det eneste jeg ser er FORDOMMER og at du undertrykker og undervurderer både uføreforeldre og barn av uføre. Hvorfor vil du ikke svare på mine spørsmål?

Anonymkode: 51de7...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som overskriften sier så ser man at uføre går i arv. Mange uføre får en drøss med unger, for det orker de, men jobbe orker de ikke.

Alle disse ungene lærer ikke arbeidsmoral hjemme, for foreldrene har ikke arbeidsmoral. Det de derimot lærer hjemme er hva de har krav på at samfunnet betaler for de, og hvordan de går fram for å få uføretrygd.

Det er min påstand, rett eller galt? 

Anonymkode: 5fab4...e58

Både rett og galt. Rett ift at det går i arv, rett ift at det er gjerne de mest ressurssvake som får flest unger.

Feil at de egentlig orker og ta vare på de ungene de får og feil ift at ungene lærer dårlig arbeidsmoral hjemmefra.

Statistisk så blir de fleste som er uføre ufør pga psykisk sykdom. Det sier seg selv at psykiatriske lidelser ikke akkurat går hånd i hånd med å ta være på barn. Min påstand er derfor at uførhet går i arv pga at veldig mange uføre ødelegger ungene sine og gjør dem psykisk syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...