Gå til innhold

Hvordan ville samfunnet vårt (Vesten) sett ut dersom kvinner ikke hadde stemmerett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du mener du stiller et helt objektivt spørsmål - heeeeelt uten agenda og slagside - om samfunnet ville sett bedre ut om kvinner ikke hadde stemmerett? Da svarer jeg et rungende nei! Det ville ført vårt samfunn hundre år tilbake i tid å umyndiggjøre og undertrykke et helt kjønn.

Det er sikkert helt normalt å lete etter forklaringer når samfunnet utvikler seg en vei man ikke liker. Men nå er det ikke alltid at det du opplever som problematisk faktisk er problematisk, for eksempel hvordan kvinner og menn stemmer politisk. Har du tenkt tanken at samfunnet kanskje hadde sett verre ut i dine øyne om bare menn skulle gå til stemmeurnene? Eller bare de rike? 

Demokratiet har definitivt sine svakheter, men er slik jeg ser det den beste styreformen som finnes i dag. Problemer og utfordringer vil det alltid være, og hva disse er vil endre seg etter årstall, geografi og hvordan ting generelt utvikler seg. Folk utvikler seg også, og den generelle opinionen blant kvinner og menn vil også endre seg etter hvordan situasjonen endrer seg. Feks er jeg nokså sikker på at situasjonen med gutter som skoletapere vil løse seg, og at det asylpolitisk sett settes på en kraftig brems. Dette skjer jo allerede - se feks til Danmark.

Det jeg finner eiendommelig er evnen du og flere har til å renne til og skylde på kvinner for alt som du/dere opplever galt. Og så kyles det ut argumenter om følelsesstyrte kvinner med manglende evne til å tenke rasjonelt, mens menn opphøyes til å være fornuftens høyborg. Det er stygt, feil og ekstremt frustrerende. Fornuften sitter ikke i kuken, for å si det sånn. 

Anonymkode: 0d18c...b5b

At menn og kvinner tenker forskjellig er nok et poeng, uten at noen tar feil.

At kvinner tenker omsorg mer enn menn, samtidig tenker menn mer på beskyttelse av "sin flokk" enn kvinner.

Idag ,tror jeg, at tankemønstre krasjer. Mange (spesielt kvinner) føler omsorg for alle de unge mennene som kommer. Stakkars dem. Menn ser for seg de potensielle farene de representerer for seg og sine.

Så står menn og kvinner der og slår hverandre i hodet. Menn blir kalles ofte rasister når de viser til statistikk og de menn som blir kalt det "fryder" seg hver gang somaliske fettere gjengvoldtar unge damer sammen og håper det var en fra erkefienden sosialistisk feminist. Vi fikk rett lizzom. Dette advarte vi om.

Pressen mørklegger bakgrunnen til voldtektsmenn og kvinner skylder på at menn generelt voldtar.ref Zara Larsson. Ackliga menn!! Norske menn sier at det er ikke oss, men vi får skylda siden utsatte grupper ikke skal bli stigmatisert.

Og sånn går no dagan....

 

Anonymkode: eacf9...b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ThotSlayer
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trenger ikke gå lenger tilbake enn til mormoren min før jeg ser undertrykkelse. Hun fikk ikke lov å utdanne seg av faren. Moren min sluttet på skolen etter 8 klasse, og var hjemmeværende i mange år. Hun kan ingenting om økonomi, er helt avhengig av min far. Det er trist å se, selvfølgelig burde hun ha gjort andre valg. Men man skal ikke undervurdere den sosiale arven. Har man godt utdannede foreldre som oppmuntrer en til utdannelse er det et stort pluss. Er foreldrene dine Navere ender du der ofte selv. Det er noe du skal tenkte på i diskusjonen- forbilder og holdninger. Jeg er ikke det minste undertrykt, men ser at man ikke trenger gå langt bakover. 

Anonymkode: dcdda...38c

Ja, hvor mange kvinner idag fra 15+ er undertrykt? Hvor mange kvinner under 40 er det som er undertrykt? Det du kommer med er bare bullshit. Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at samfunnet idag har gått over i andre delen av spekteret, nemlig det å hevde at det ikke er noen grenser for hva kvinner kan bli og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor reagerer du ikke på at TS mener menn er undertrykt? At gutter sliter på skolen, selvmord er mye høyere blant menn osv? Det er kun menn som har rett til å klage? 

Anonymkode: dcdda...38c

Det at menn gjør det verre kan ikke nødvendigvis spores tilbake til systematisk undertrykkelse. Det kan også være som følge av personlige årsaker også. 

Det er ikke kun menn som har rett til å klage, for hvis du har fulgt med i media de siste 15 årene, så vil du se at det primært har vært kvinner som syter, klager og bitcher over urettferdighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At menn og kvinner tenker forskjellig er nok et poeng, uten at noen tar feil.

At kvinner tenker omsorg mer enn menn, samtidig tenker menn mer på beskyttelse av "sin flokk" enn kvinner.

Idag ,tror jeg, at tankemønstre krasjer. Mange (spesielt kvinner) føler omsorg for alle de unge mennene som kommer. Stakkars dem. Menn ser for seg de potensielle farene de representerer for seg og sine.

Så står menn og kvinner der og slår hverandre i hodet. Menn blir kalles ofte rasister når de viser til statistikk og de menn som blir kalt det "fryder" seg hver gang somaliske fettere gjengvoldtar unge damer sammen og håper det var en fra erkefienden sosialistisk feminist. Vi fikk rett lizzom. Dette advarte vi om.

Pressen mørklegger bakgrunnen til voldtektsmenn og kvinner skylder på at menn generelt voldtar.ref Zara Larsson. Ackliga menn!! Norske menn sier at det er ikke oss, men vi får skylda siden utsatte grupper ikke skal bli stigmatisert.

Og sånn går no dagan....

 

Anonymkode: eacf9...b7f

Er ikke uenig i at vi har en polarisert debatt når det gjelder innvandring, og at tankemønstrene der krasjer. Men tror du overvurderer kvinners venstrevridde omsorg for fremmede menn. På samme måte som pressens «mørklegging» overvurderes.

Men gjentas det ofte nok blir det som regel en etablert sannhet.

Men vi står han nok av...

Anonymkode: 0d18c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vera skrev:

Det som egentlig slår meg gjentatte ganger når jeg leser innlegg her inne, er hvor bitre menn har blitt..de føler seg forbigått, krenket, diskriminert, ofret..hvem kan gjøre noe med det??

Jeg har heldigvis ikke møtt på disse " taper-mennene" i det virkelige liv, og tror heller ikke at de fleste menn her inne, er slik. Er vel heller 1-2 personer her inne som lider av kronisk tunnel-syn. 

Anonymkode: 3c86e...83f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vera skrev:

Vi er likeverdige ja, men som nevnt tidligere i tråden så har kvinner generelt sett lavere evne til langsiktig tenkning og det å se konsekvenser av valg.

Dette forblir bare en påstand så lenge du ikke kan vise til forskning på området. Et lite eksempel som går imot dette er at de fleste som sitter i fengsel er menn, når de utfører kriminelle handlinger som de vet kan føre til fengsel så er vel ikke konsekvens-tenkning deres sterkeste side. 

Anonymkode: 3c86e...83f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for brukerdebatt, avsporinger, spekulasjoner, latterliggjøring, nedsettende innhold, hatefulle utsagn, brukerangrep, innhold med opphavsrett og svar til dette.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt tanken at samfunnet kanskje hadde sett verre ut i dine øyne om bare menn skulle gå til stemmeurnene?

Ja, det har jeg jo. Det ligger egentlig i spørsmålet. Spørsmålet i HI kunne like gjerne vært: "hvordan ville samfunnet vært dersom det kun var menn som hadde stemmerett?".

Anonymkode: 260c1...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det har jeg jo. Det ligger egentlig i spørsmålet. Spørsmålet i HI kunne like gjerne vært: "hvordan ville samfunnet vært dersom det kun var menn som hadde stemmerett?".

Anonymkode: 260c1...855

Hva ville ditt/dine egne svar vært hvis du hadde svart i en tråd med den overskriften?

Anonymkode: 0160e...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva ville ditt/dine egne svar vært hvis du hadde svart i en tråd med den overskriften?

Anonymkode: 0160e...ab8

Eller heller, hva hadde dine svar vært hvis overskriften var; " Hvordan hadde samfunnet vært hvis menn ikke hadde stemmerett"?

Anonymkode: 0160e...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eller heller, hva hadde dine svar vært hvis overskriften var; " Hvordan hadde samfunnet vært hvis menn ikke hadde stemmerett"?

Anonymkode: 0160e...ab8

De hadde vært relativt like som svarene mine i denne tråden. Jeg hadde ikke skiftet synspunkt selv om formuleringen på problemstillingen hadde blitt endret.

Anonymkode: 260c1...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som deg irriterer meg. Minner meg om barn som skriker og lager drit når de ikke får viljen sin. Du vil frita kvinner stemmerett fordi de ikke stemmer slik som du vil de skal stemme. Hvorfor er din oppfatning av hva som er rett den veien alle andre skal gå??
Jeg tilhører selv høyresiden. Stemt både Høyre og FRP siden jeg fikk stemmerett. Vært med i begge ungdomspartier. Nå har vi en blå regjering og de har da ikke gjort mye bra. Bompenger, sukkeravgift, ikke strengere straffer, ikke kasta ut Krekar, ikke kasta ut alle de ulovlige innvandrerne vi huser, ikke skapet flere arbeidsplasser. Det er sunt og viktig for landet at politikere er redde for valg. Det du ønsker å innføre er skadelig for landet. Høyre ville nok vunnet mye på dette og blitt late, som de er nå. Det er ikke bra.
Og jeg tviler sterkt på at du er kvinne. Å gi fra seg stemmeretten er livsfarlig. Da kan det innføres lover som regulerer kvinner så til de grader. Tvangsekteskap, tvinge oss til å føde så så mange barn, nekte abort.... Grøss!!

Forresten, hvilket parti stemmer du på? Får inntrykk av at du hater frihet så du kan umulig tilhøre høyresiden der man faktisk ønsker frihet, liker individualitet. Ikke at staten skal tvinge oss alle til å gjøre det samme!!

Anonymkode: d9c00...541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å gi fra seg stemmeretten er livsfarlig. Da kan det innføres lover som regulerer kvinner så til de grader. Tvangsekteskap, tvinge oss til å føde så så mange barn, nekte abort.... Grøss!!

Jeg har tiltro til mennene våre. De har vist tidligere at de er kapable til å ta beslutninger som ganger samfunnet som helhet. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, hvilket parti stemmer du på? Får inntrykk av at du hater frihet så du kan umulig tilhøre høyresiden der man faktisk ønsker frihet, liker individualitet. Ikke at staten skal tvinge oss alle til å gjøre det samme!!

Jeg har stemt blått tidligere. Neste valg skal jeg stemme ShP tenker jeg. Jeg er ikke fornøyd med hva den blå regjeringen har fått til, eller ikke fått til er kanskje mer riktig. Bare tull og fjas fra ende til annen. Jeg er faktisk utrolig skuffet.

Anonymkode: 260c1...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner hadde ikke blitt sett på som individer og mennesker, og hadde derfor mye lettere blitt brukt som sexleketøy og gjenstander

Det hadde eksistert en ide om at noen mennesker ikke hadde verdi, og dette ville spredd seg til også menn. Dvs, flere menn hadde blitt sett på som noe man kunne bruke og kaste, på lik linje med kvinneliv. 

Å redusere verdien av et enkeltmennesker påvirker hvordan vi oppfatter andre mennesker. Å redusere kvinner betyr at en reduserer eget syn på andre mennesker

Anonymkode: 6a45d...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner hadde ikke blitt sett på som individer og mennesker, og hadde derfor mye lettere blitt brukt som sexleketøy og gjenstander

Det hadde eksistert en ide om at noen mennesker ikke hadde verdi, og dette ville spredd seg til også menn. Dvs, flere menn hadde blitt sett på som noe man kunne bruke og kaste, på lik linje med kvinneliv. 

Å redusere verdien av et enkeltmennesker påvirker hvordan vi oppfatter andre mennesker. Å redusere kvinner betyr at en reduserer eget syn på andre mennesker

Anonymkode: 6a45d...a69

Så du ser ikke på svensker som bor i Norge som individer og mennesker? Du mener svensker, og andre utlendinger som oppholder seg i Norge, lettere blir brukt som sexleketøy og gjenstander? Hvorfor? Gruppene listet opp her, altså utlendinger som bor i Norge, har ikke rett til å stemme ved valg. 

Anonymkode: 260c1...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tiltro til mennene våre. De har vist tidligere at de er kapable til å ta beslutninger som ganger samfunnet som helhet. 

Det samme har sikkert kvinnene i Afghanistan, mennene der har jo klart å skape et unikt samfunn hvor lykke og omsorg er de mest fremtredende egenskapene ved landet. Fy søren så urettferdig at jeg ble født i Norge hvor til og med statsministeren er en kvinne, følgene viser seg jo med elendig helsevesen, masse korrupsjon, mange barn barn som ikke får gå på skolen men heller må arbeide fra de er en neve stor pga MYE fattigdom i drittlandet Norge! Med andre ord jeg heier på MENNENE, de klarer alltid å skape fantastiske samfunn, Afghanistan er et lysende eksempel på det! 

Anonymkode: 3c86e...83f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samfunnet har blitt langt mer venstreorientert siden kvinner fikk stemmerett er ikke noen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...