Gå til innhold

Hvilke land har den beste maten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mat fra Midtøsten, spesielt palestinsk. Italia, Norge og Danmark

Anonymkode: 5e733...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Indisk mat er kanskje en favoritt, men jeg synes det er mye god mat å få overalt jeg da :)  Marrokansk, etiopisk, mat fra Midtøsten, og pizza/ pasta i Italia. Fårikål eller kjøttkaker med kålstuing på hjemlige trakter 😍

Anonymkode: 3c125...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord Italia og Frankrike syd for Paris.

Hater mat fra tropiske/subtropiske strøk som er ødelagt av sterkt krydder for å døyve smaken av dårlige og ofte råtne råvarer som eksempelvis mye indisk mat og mat Mexico og sydover

Anonymkode: 0526b...50d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen favoritt, men en fellesnevner er vel at landene ligger rundt ekvator. 

Forstår virkelig ikke hvordan folk kan skrive Norge, Danmark osv......

Endret av herremann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2019 den 4.20, AnonymBruker skrev:

Norge 😁

Anonymkode: 8e381...beb

Faktisk enig. Jeg elsker mat fra hele verden, og spiser for det meste mat fra andre kulinariske kjøkken, men kunne aldri klart meg uten det norske/skandinaviske. Jeg blir fort lei indisk, thai eller meksikansk. Indonesisk og kinesisk og for den saks skyld. Men det norske kjøkkenet... Ok, det italienske også, går jeg bare ikke lei av. Jeg liker at råvarene får skinne, og at det er rene smaker. Kjøtt smaker kjøtt, og fisk smaker fisk. Det norske kjøkkenet er også blant verdens aller sunneste, og det skader heller ikke 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Italia, Spania,  Mexico, Danmark.

Oppsiktsvekkende å starte en tråd om land med god mat og ikke nevne kokkekunstens soleklare sentrum: Frankrike.

Anonymkode: 02286...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, HalldirV2 skrev:

Faktisk enig. Jeg elsker mat fra hele verden, og spiser for det meste mat fra andre kulinariske kjøkken, men kunne aldri klart meg uten det norske/skandinaviske. Jeg blir fort lei indisk, thai eller meksikansk. Indonesisk og kinesisk og for den saks skyld. Men det norske kjøkkenet... Ok, det italienske også, går jeg bare ikke lei av. Jeg liker at råvarene får skinne, og at det er rene smaker. Kjøtt smaker kjøtt, og fisk smaker fisk. Det norske kjøkkenet er også blant verdens aller sunneste, og det skader heller ikke 😊

Dette var nytt for meg. Og hva menes med "det norske kjøkkenet"? Kan du komme med linker eller nærmere info? 

Anonymkode: 72bcf...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn liker norsk mat, fordi ellers så ville det ikke vært norsk mat. Nordmenn er villig til å spise utenlandsk mat av og til, men ikke hver dag.

Personlig så liker jeg best kinesisk mat, og det er også hva jeg spiser.

Anonymkode: 3a8ba...2d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppsiktsvekkende å starte en tråd om land med god mat og ikke nevne kokkekunstens soleklare sentrum: Frankrike.

Anonymkode: 02286...069

Har aldri vært i Frankrike.

Anonymkode: faf4d...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt umulig og svare på. Husmannskost fra de fleste stedene. Fra Norge til Afghanistan og mye mellom der😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle. Når lokale råvarer og tradisjoner blir servert på sitt aller beste. 

Personlig vil jeg nok si Japan, med det fokuset de har på råvarene og perfeksjon. Men jeg har ikke vært i et land (ca 70) der jeg ikke har hatt en eksepsjonell matopplevelse. 

Anonymkode: fe859...97a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppsiktsvekkende å starte en tråd om land med god mat og ikke nevne kokkekunstens soleklare sentrum: Frankrike.

Anonymkode: 02286...069

Fransk mat kan være veldig godt, men jeg kjenner jeg steiler litt når man alltid omtaler Frankrike som "kokkekunstens sentrum" eller den ubestridte høyden av kulinariske opplevelser. Altså, hovedgrunnen til at vi tenker sånn, er at vi i Vesten tradisjonelt har vært veldig eurosentriske og automatisk oppvurdert vesteuropeisk og dermed fransk kjøkken - mens andre verdensdelers mat liksom er simpel i forhold og tas ikke med i betraktningen når vi rangerer. Det er selvsagt ikke noen objektiv sannhet. 

I mine øyne er både etiopisk mat og mye av maten fra landene i Midtøsten (f.eks. Libanon) vel på høyde med den franske, og ofte et solid hakk over. 

Anonymkode: b22f4...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 17.15, AnonymBruker skrev:

I mine øyne er både etiopisk mat og mye av maten fra landene i Midtøsten (f.eks. Libanon) vel på høyde med den franske, og ofte et solid hakk over. 

Kan det komme noe godt fra Nasaret? Joda, ser ikke bort fra at både Afrika og Asia kan bidra med noen godbiter, på tross av den utbredte fattigdommen i de brede lag.
Men for å holde seg til noe mer nærliggende, synes jeg det var merkelig at det ble nevnt tre europeiske land i startinnlegget, men ikke Frankrike, som ubestridt er det kulinariske sentrum og fransk som jo er språket for mat.

Anonymkode: 02286...069

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...