Gå til innhold

Gifte meg utenfor london snarest, er det for mye å be gjester om?


Gjest sandymor

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Daria skrev:

Når brudeparet kommer fra forskjellige land må jo nødvendigvis en del av gjestene få lang reisevei uansett hva man gjør.  Men regn med at noen vil melde avbud - alle har ikke mulighet til å bruke så mye tid og penger på et bryllup, uansett hvor gjerne de vil.

Dette. Og dere har ikke lov til å bli fornærmet om enkelte ikke har lyst eller mulighet til å peioritere å komme. Jeg hadde nok prioritert det selv. Om Per og Nina bosatt på Hamar hadde invitert sin norske familie og vennekrets til bryllup i Italia: neppe. 

Anonymkode: 717bf...d44

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flybilletter kan man finne billige, men å ta tog i England er hinsides dyrt. Og siden Ts ikke skal gifte seg i London så kan det fort bli en kostbar affære med fly, tog og overnatting 

Anonymkode: b1ea7...0c3

Togbilletter kan man få veldig billig om man booker 12 uker før avreise, og det bør jo være mulig her:-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere skriver at det er billige flybilletter til London. Det gjelder bare om man bor i/ved storby. For meg ville bare reisen ha kommet på 3000kr, og jeg bor rett ved en middels stor norsk by. Så er det mat og drikke på turen, overnatting, gave?, klær, og reisen i England i tillegg. Og hva om man er et par? Skal barna være med?

Hadde jeg vært gjest, skulle jeg ønske jeg fikk vite om det tidligere, sånn at jeg kunne spart opp penger. Om du var en nær venn eller familiemedlem, hadde jeg prøvd å få det til uansett.

Anonymkode: 6c87a...f21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Neidr skrev:

Finnes steder i Norge som er vanskeligere å komme seg til enn London. De som virkelig ønsker å komme, de kommer, de som kanskje er mer perifere kan det hende dropper ut.

Helt riktig. Med bosted og bryllup i Oslo, og halve slekta er spredd rundt i Finnmark og Troms så var det ikke mulig for alle å komme i bryllupet vårt...    Jeg har også dratt i bryllup i Norge hvor jeg har måttet fly/ bo på hotell, men det var ikke forventet at alle skulle ta seg råd til det :) 

Anonymkode: d6df9...04b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke å invitere :)  Men ha i bakhodet at enkelte kanskje ikke kan komme fordi det er kort varsel eller på grunn av økonomi, men en invitasjon er ikke forpliktende: det er lov å si nei :) 

Anonymkode: bd0d1...475

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sagt nei. 

Hadde heller prioritert en egen reise med min familie enn å bruke flere 1000 kroner + tid på bryllup. 

Anonymkode: 29ee1...ae0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er for kort tid! For utenlandstur må jeg på grunn av budsjett planlegge i lang tid..

Anonymkode: 05ebc...529

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av disse 50 barn? 

Ser mange mener det er det samme om man må reise langt i Norge eller dra utenlands. Er egentlig ikke enig i den. Ofte kan man få overnatte hos familie, flere reiser sammen i bil o.l. Ene familiebryllupet overnatta vi faktisk i telt i hagen til et familiemedlem. Tog er også mindre stressende enn å fly.

Anonymkode: 1b24a...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Har noen av disse 50 barn? 

Ser mange mener det er det samme om man må reise langt i Norge eller dra utenlands. Er egentlig ikke enig i den. Ofte kan man få overnatte hos familie, flere reiser sammen i bil o.l. Ene familiebryllupet overnatta vi faktisk i telt i hagen til et familiemedlem. Tog er også mindre stressende enn å fly.

Anonymkode: 1b24a...522

Jeg reiser heller til London enn mange steder i Norge sånn med tanke på komfort og pris. Men så lenge brudeparet har en relasjon til stedet festen er så tenker jeg ikke på prisen.

Anonymkode: 05ffb...7b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg hadde kommet dersom du hadde gitt meg et år til å planlegge for da hadde jeg lagt opp ferien min deretter.

Jeg ble for en stund tilbake invitert til et bryllup veldig mye lenger vekke med fire måneders varsel. Dette gjorde meg ordentlig lei meg for det er ikke tvil om at jeg hadde lyst å besøke dette stedet men det var ikke mulig å få til.

For meg virker en invitasjon til utenlandsbryllup med så kort frist som en invitasjon der du egentlig ikke er interessert i at jeg kommer. Spesielt provosert blir jeg av at du alt har planlagt ditt og datt, men en liten "sett av datoen" kunne du ikke sende til dine nærmeste med litt lenger frist? Hvorfor kan du ikke vente et år slik at du kan sende ut varsel i rimelig tid slik at flest mulig kan komme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke et problem at dere feirer i England. Som flere nevner, en av sidene må uansett reise, og det er ofte relativt sett billigere for nordmenn å reise utenlands, enn for utlendinger å komme hit.

Men, jeg ville vært veldig rask med å sende invitasjoner. Jeg hadde satt pris på muligheten til å kombinere bryllupet med litt ferie, når jeg først skal reise et stykke, og sånt krever litt planlegging.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 12.08, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser heller til London enn mange steder i Norge sånn med tanke på komfort og pris. Men så lenge brudeparet har en relasjon til stedet festen er så tenker jeg ikke på prisen.

Anonymkode: 05ffb...7b8

Sier noen med god råd... Er det et nært familiemedlem vil de aller fleste gjort alt de kunne for å komme, men det er forskjell på singel med god råd og storfamilie med trang økonomi (og alle varianter imellom). 3000 per pers virker noe optimistisk.

Anonymkode: 1b24a...522

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Sier noen med god råd... Er det et nært familiemedlem vil de aller fleste gjort alt de kunne for å komme, men det er forskjell på singel med god råd og storfamilie med trang økonomi (og alle varianter imellom). 3000 per pers virker noe optimistisk.

Anonymkode: 1b24a...522

Jeg har ikke god råd. Men det koster meg mye mindre å dra til London (også inkludert togreisen) enn å reise mange steder i Norge. Vi var i bryllup i fellesferien og kunne fått det ned i 2500 per pers. (Valgte å legge ferien dit også så ble dyrere). Skal i bryllup på Helgelandskysten til sommeren. Ikke sjans at det blir under 5000 per voksen.

Anonymkode: 05ffb...7b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det var veldig kort reisevei utenfor London (type hyppige togavganger, maks 30 min reisevei osv) så hadde jeg vurdert det om vi stod hverandre veldig nærme eller var i familie.

Om vi var litt perifere venner eller bekjente, eventuelt ikke helt nær familie hadde jeg nok måtte droppe det av hensyn til manglende barnevakt/økonomi osv. 

Jeg kommer til å prioritere min brors bryllup, men er ikke villig til å bruke like mye penger på andres bryllup.

3000 kroner tror jeg skal veldig godt gjøres, jeg har iallefall aldri hatt så billige reiser når alt kommer til alt (mange dropper å regne med alle andre reisekostnader som er med, og mange andre utgifter man får).

Men du kan jo bare sende ut invitasjoner med tidlig rsvp, og så eventuelt legge opp til et intimt bryllup om det viser seg at ikke mange kan komme?

 

Anonymkode: b8a08...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres i prinsippet fint ut dette, men send ut hold av datoen og info om at det blir i Londonområdet så tidlig som mulig (ikke vent på trykk av invitasjoner etc.) Når det gjelder reise til og fra herregården og London, ville jeg selv satt pris på om brudeparet bisto med transport her - sette opp felles buss med en avgang til og et par på kveldstid. For min de er det ikke pengene det står på, men jeg synes det kan bli mye mas med taxi til og fra bryllup i utlandet (taxien tar lengre tid, en blir stående lenge i telefonkø, taxi dukker ikke opp osv). 

Anonymkode: 4ecfe...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy

Tenker at det er jo kjempe at du vil gifte deg utenfor London, men ikke bli sinna eller lei om det er noen som ikke kan ta seg råd til en slik begivenhet. Det har nok ikke noe med at de ikke ønsker å ta del i deres store dag :)  Evt. at man lager til en liten sammenkomst i Norge på et senere tidspunkt hvor man invitterer de som ikke har anledning å ta del i bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.3.2019 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kommet hvis jeg hadde råd, men når du legger bryllup til et annet land enn der du bor må du nesten regne med at noen velger å bli hjemme. 

Anonymkode: ee82e...f24

Men det er jo ikke situasjonen. Hun bor i England og skal gifte seg med en engelskmann. Hun har gjester spredt utover hele Norge, sier hun. Reiser man fra Tromsø, kan man like gjerne dra til London som til f.eks Oslo. Og holdes bryllupet her, blir jo bare problemet omvendt, at gjestene fra hans side må reise fra England til Norge. Alternativet blir å gifte seg på en oljeplattform i Nordsjøen, så blir det likt for alle:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det blitt vanskelig, jeg hadde måtte spare slik at jeg hadde tid og råd til turen. Pluss at vi måtte finne noen som kan passe katten vår.

For selv om prisen på reisen ikke blir ekstremt kostbar, så må man ha overnatting, mat, antrekk og gave. Hadde du gitt beskjed litt tidligere før de fleste har bestilt ferie for sommeren så hadde nok flere hatt mulighet til å legge av både tid og penger til bryllupet til høsten. Jeg syns helt ærlig 6 mnd er litt kort varsel for ett bryllupet når man har gjester som må reise ett stykke. Så jeg hadde ikke hatt problemer med å reise, bare med å få det til innen tidsfristen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såklart en glede. Men også en byrde, for meg i hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kommet hvis jeg hadde råd, men når du legger bryllup til et annet land enn der du bor må du nesten regne med at noen velger å bli hjemme. 

Anonymkode: ee82e...f24

Hun bor jo i England.

Anonymkode: 36bc9...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...