Gå til innhold

Hva gjør du på en utradisjonell måte? (oppdragelse)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, helt enig, men det er faktisk beinhardt å være den eneste forelderen som ikke kjører til fotballtrening, sitter og ser på at barna trener og så kjører de hjem igjen. Vi er de eneste på laget og selv om jeg ikke er usikker på valget vårt, så er det litt tøft. 

Anonymkode: 984e2...fe5

Vi gjør de samme :)

Har ikke bil (jeg kan ikke ha førerkort av medisinske årsaker), og bare det er jo veldig utradisjonelt så fort man beveger seg ut av Oslo-gryta. Bor i en middels stor by på Østlandet. "Alle" har bil, gjerne to, og det er så og si bare gamlinger og ungdommer som tar buss. Pluss meg :P Ungene må gå eller sykle når de skal på fritidsaktiviteter. Tror egentlig det er bra for dem, men som du sier så blir man jo litt usikker når "alle andre" kjører ungene hit og dit og gjerne står på sidelinja og heier.

 

Jeg har også tatt et valg om ikke å stille som foreldrekontakt, FAU og lignende. Synes for å være helt ærlig det er noe stort tull. Har lyst til å styre fritida mi selv fremfor å stille på diverse arrangementer som de arrangerer, og synes sjelden de gjør noe bra, er mest pjatt. Blir vel bitt hodet av for å si dette, men. TS etterlyste utradisjonelle... 

Anonymkode: 8b6af...927

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også tatt et valg om ikke å stille som foreldrekontakt, FAU og lignende. Synes for å være helt ærlig det er noe stort tull. Har lyst til å styre fritida mi selv fremfor å stille på diverse arrangementer som de arrangerer, og synes sjelden de gjør noe bra, er mest pjatt. Blir vel bitt hodet av for å si dette, men. TS etterlyste utradisjonelle... :)

Anonymkode: 8b6af...927

Så fint for dine unger at de har en forelder som følger opp og tar barna med på opplevelser. Og at barna har et stort nettverk med flere venner. Du vet at arrangementer i skolens regi/FAU er for klassens/skolens samhold, og at det er mange barn som ikke har foreldre som kan/vil ta de med på opplevelser. Mange barn som ikke har venner og ikke blir invitert med i bursdag eller hjem til noen. Slike felles arrangement hvor man inkluderer alle er viktige for mange. Helt enig i at ikke alt er like godt arrangert, men jeg tenker at det er viktig at vi bryr oss om fellesskapet. 

Anonymkode: b6d4e...77e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mann1979 skrev:

Vi er nok ganske mainstream.

Det eneste jeg kommer på er at jeg aldri hever stemmen mot barna, bare blir mer bestemt enn vanlig når de gjør noe galt. Det fungerer overraskende bra.

Vi har klare rammer for hva som er lov (og ikke) hjemme hos oss, men utover det får barna utforske det aller meste på egenhånd.

Dette ER jo mainstream. Det er mer mot strømmen å faktisk heve stemmen til barn idag. De skal jo forklares alt, gjerne så pedagogisk som mulig. Og man skal selvfølgelig ikke heve stemmen. 

Min ikke-mainstreame ting:

1.) Jeg hever faktisk stemmen, voksne kan også bli både sinte og lei seg. 

2.) Nei, jeg trenger ikke forklare alt til deg, jeg er voksen du er barn. Noe er bare nei, fordi mamma sier nei!

3.) vi kan spille ulike spill (Nintendo, playststion) sammen i timesvis. Eller se tegnefilm sammen i mange timer. 

4.) Dere overlever om vi skulker skolen en og annen gang for å prioritere en opplevelse. Si at du var syk. Jo; det er lov å lyve til læreren noen ganger! 

5.) Det er helt greit å ta igjen om noen er slem. Du er ikke noen sin hakkekylling.

6.) De kan få sove oppi senga til de er tenåringer om de har lyst til det. Og ja; det er fult mulig å ha et sexliv for mamma og pappa likevel; kjøkkenbenken, vaskerommet, stua og verandaen er like gode plasser (om en ikke bedre) - om ungene har sovna i vår seng.

7.) De får velge fritidsaktiviter selv, og det er også helt OK å bestemme seg for å slutte. 

8.) Is før frokost er lov innimellom. Tilogmed på en ukedag. 

9.) Ja, vi kan kjøpe en dyr leke/ting helt uten grunn på hvilket som helst tidspunkt bare fordi du/vi hadde veldig veldig lyst på det.

10.) Dere overlever fint noen timer lørdag og søndag morgen med hver deres iPad og restene av godteriet fra kvelden før. 

11.) Såklart vi kan ta med bestevennen din på en langweekend til en-random-storby-du-så-video-av-på-YouTube. - Men bare den bestevennen mamma og pappa også faktisk liker! 

12.) Nei, du er ikke verdens navle.

13.) Ingen liker en sutrekopp eller en sladrehank! 

14.) «hvor mange enheter tåler ditt barn» - Mange! Men det tåler ikke å være rundt voksne som er aggressive, utilregnelige eller uforutsigbare. 

15.) Det er helt OK å være middelmådig. Du trenger ikke jobbe ekstra for å bli best. 

16.) Du trenger ikke like alle eller leke med alle men du skal heller ikke gjøre livet deres surt.

17.) Det er lov å si både faen og helvette. Men ikke for ofte.

18.) Gå på rommet ditt fordi mamma og pappa skal se vold på TV’n!

19.) Ja: mamma og pappa krangler! Noen ganger høyt. Men vi elsker hverandre og blir alltid venner igjen, akkurat som at du kan krangle med dine bestevenner og bli venn igjen. 

 

Anonymkode: a1a5e...3cb

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva da? 

Anonymkode: 066eb...cce

At eksplosivt sinne anses som en normal omgangsform, for eksempel...jeg hadde blitt livredd

Anonymkode: 2eb16...f4b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At eksplosivt sinne anses som en normal omgangsform, for eksempel...jeg hadde blitt livredd

Anonymkode: 2eb16...f4b

Nei det hadde du ikke nødvendigvis.

Jeg har selv blitt så sint at jeg har brølt til barnet og knuste en ting i gulvet. Barnet hadde gjort noe barnet selv forsto var galt, i en kontekst hvor det var sundt for barnet å se en slik reaksjon. Det var «på sin plass» (barnet hadde særdeles ufin adferd, noe som hadde vedvart en periode) det er upedagogisk som bare faen, men det er også effektivt og fungerer!

Og nei, jeg har ikke eksplosivt raseri i hytt og gevær, tide og utide. Men er barnet skikkelig ufin og «prøver seg» blir det rimelig kjapt satt på plass!

Jeg ser barn idag som er stygge i munnen, utakknemlige og ufine. Hadde et barn på besøk som sto å gjeipte til meg og rakk tunge og kom med stygge kommentarer til andre barn. Barnet fikk beskjed (på en rolig måte) om at slikt var uakseptabelt hos oss, og enten måtte be om unnskyldning eller gå. Barnet valgte å gå. Foreldre informerte om at det var så «hardt og vanskelig» for dette barnet å si unnskyld (!!) 🙄 Barnet har i perioder praktisk talt bodd hjemme hos oss; sier aldri takk og aldri vær så snill. 

Barn kan blir arrogante, nedlatende uempatiske narsissister om de har foreldre som aldri setter dem skikkelig på plass og hele tida «forstår seg ihjel». Da ender du opp det at ungen din blir upopulær og ufyselig. Litt av en «gave».. 

Anonymkode: a1a5e...3cb

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ER jo mainstream. Det er mer mot strømmen å faktisk heve stemmen til barn idag. De skal jo forklares alt, gjerne så pedagogisk som mulig. Og man skal selvfølgelig ikke heve stemmen. 

Min ikke-mainstreame ting:

1.) Jeg hever faktisk stemmen, voksne kan også bli både sinte og lei seg. 

2.) Nei, jeg trenger ikke forklare alt til deg, jeg er voksen du er barn. Noe er bare nei, fordi mamma sier nei!

3.) vi kan spille ulike spill (Nintendo, playststion) sammen i timesvis. Eller se tegnefilm sammen i mange timer. 

4.) Dere overlever om vi skulker skolen en og annen gang for å prioritere en opplevelse. Si at du var syk. Jo; det er lov å lyve til læreren noen ganger! 

5.) Det er helt greit å ta igjen om noen er slem. Du er ikke noen sin hakkekylling.

6.) De kan få sove oppi senga til de er tenåringer om de har lyst til det. Og ja; det er fult mulig å ha et sexliv for mamma og pappa likevel; kjøkkenbenken, vaskerommet, stua og verandaen er like gode plasser (om en ikke bedre) - om ungene har sovna i vår seng.

7.) De får velge fritidsaktiviter selv, og det er også helt OK å bestemme seg for å slutte. 

8.) Is før frokost er lov innimellom. Tilogmed på en ukedag. 

9.) Ja, vi kan kjøpe en dyr leke/ting helt uten grunn på hvilket som helst tidspunkt bare fordi du/vi hadde veldig veldig lyst på det.

10.) Dere overlever fint noen timer lørdag og søndag morgen med hver deres iPad og restene av godteriet fra kvelden før. 

11.) Såklart vi kan ta med bestevennen din på en langweekend til en-random-storby-du-så-video-av-på-YouTube. - Men bare den bestevennen mamma og pappa også faktisk liker! 

12.) Nei, du er ikke verdens navle.

13.) Ingen liker en sutrekopp eller en sladrehank! 

14.) «hvor mange enheter tåler ditt barn» - Mange! Men det tåler ikke å være rundt voksne som er aggressive, utilregnelige eller uforutsigbare. 

15.) Det er helt OK å være middelmådig. Du trenger ikke jobbe ekstra for å bli best. 

16.) Du trenger ikke like alle eller leke med alle men du skal heller ikke gjøre livet deres surt.

17.) Det er lov å si både faen og helvette. Men ikke for ofte.

18.) Gå på rommet ditt fordi mamma og pappa skal se vold på TV’n!

19.) Ja: mamma og pappa krangler! Noen ganger høyt. Men vi elsker hverandre og blir alltid venner igjen, akkurat som at du kan krangle med dine bestevenner og bli venn igjen. 

 

Anonymkode: a1a5e...3cb

Les punkt 14 igjen. Og les resten av punktene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette ER jo mainstream. Det er mer mot strømmen å faktisk heve stemmen til barn idag. De skal jo forklares alt, gjerne så pedagogisk som mulig. Og man skal selvfølgelig ikke heve stemmen. 

Min ikke-mainstreame ting:

1.) Jeg hever faktisk stemmen, voksne kan også bli både sinte og lei seg. 

2.) Nei, jeg trenger ikke forklare alt til deg, jeg er voksen du er barn. Noe er bare nei, fordi mamma sier nei!

3.) vi kan spille ulike spill (Nintendo, playststion) sammen i timesvis. Eller se tegnefilm sammen i mange timer. 

4.) Dere overlever om vi skulker skolen en og annen gang for å prioritere en opplevelse. Si at du var syk. Jo; det er lov å lyve til læreren noen ganger! 

5.) Det er helt greit å ta igjen om noen er slem. Du er ikke noen sin hakkekylling.

6.) De kan få sove oppi senga til de er tenåringer om de har lyst til det. Og ja; det er fult mulig å ha et sexliv for mamma og pappa likevel; kjøkkenbenken, vaskerommet, stua og verandaen er like gode plasser (om en ikke bedre) - om ungene har sovna i vår seng.

7.) De får velge fritidsaktiviter selv, og det er også helt OK å bestemme seg for å slutte. 

8.) Is før frokost er lov innimellom. Tilogmed på en ukedag. 

9.) Ja, vi kan kjøpe en dyr leke/ting helt uten grunn på hvilket som helst tidspunkt bare fordi du/vi hadde veldig veldig lyst på det.

10.) Dere overlever fint noen timer lørdag og søndag morgen med hver deres iPad og restene av godteriet fra kvelden før. 

11.) Såklart vi kan ta med bestevennen din på en langweekend til en-random-storby-du-så-video-av-på-YouTube. - Men bare den bestevennen mamma og pappa også faktisk liker! 

12.) Nei, du er ikke verdens navle.

13.) Ingen liker en sutrekopp eller en sladrehank! 

14.) «hvor mange enheter tåler ditt barn» - Mange! Men det tåler ikke å være rundt voksne som er aggressive, utilregnelige eller uforutsigbare. 

15.) Det er helt OK å være middelmådig. Du trenger ikke jobbe ekstra for å bli best. 

16.) Du trenger ikke like alle eller leke med alle men du skal heller ikke gjøre livet deres surt.

17.) Det er lov å si både faen og helvette. Men ikke for ofte.

18.) Gå på rommet ditt fordi mamma og pappa skal se vold på TV’n!

19.) Ja: mamma og pappa krangler! Noen ganger høyt. Men vi elsker hverandre og blir alltid venner igjen, akkurat som at du kan krangle med dine bestevenner og bli venn igjen. 

 

Anonymkode: a1a5e...3cb

Virkelig???

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, SoWhat? skrev:

Les punkt 14 igjen. Og les resten av punktene.

Dette er årsaken til at foreldre ikke tørr snakke om «tabu» ting. Hva er poenget ditt?

At siden punkt 19 konstanterer at mamma og pappa krangler så er det relevant til punkt 14? (Alkohol?)

gjelder det altså alle ting vi gjør «utafor» boksen?

Spiller spill med barna i timesvis har noe med alkohol å gjøre? 

Eller at de får samsove? 

Altså skjerp deg!

Det er mye mer skadelig med voksne som ikke klarer ha et nyansert forhold til følelser og alkohol. 

Kranglinga skjer aller helst i en helt annen kontekst;høyst sannsynlig klokka 06.30 om morgenen og alle skal på badet til samme tid, ytterjakken som ble vasket kvelden før ble avglemt i vaskemaskina og nå må man finne nødløsning på ytterklær fordi det ble 10 grader kaldere enn hva man hadde trodd, osv.  Osv. Typisk hverdagsstress. Alkoholen skjer rundt middagsbordet om kvelden, med musikk og tente lys. Over lange samtaler og avslappa stemning. Helst tre eller fem runder Uno. Igjen: barna tåler x—antall enheter, men ikke aggressiv og uforutsigbar oppførsel.

Ikke alle er permanent skada for livet av «Norges fylla» 

Anonymkode: a1a5e...3cb

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tanuki skrev:

Virkelig???

Ja; virkelig. Hva er det du reagerer på? Mener du barn alltid skal presses til å jobbe knallhardt hele tiden fordi de MÅ bli best? Er du også best i alt? Eller er det bare barna du forventer skal være det?

Du spiser aldri usunt? Aldri spist is etter midnatt ? Eller en sjokoladebit til kaffen istedenfor frokost? - eller er det bare barna som skal ha rigid og spise konstant sundt?

Aldri skulket en dag på skolen selv? Tar du noensinne fri en ekstra dag for å reise bort på ei langhelg? Nei, aldri? Eller er det bare barna som alltid skal prestere hver uke, måned og år, men foreldrene kan godt reise på langhelg og sydenturer? 

Verdens navle? Lærer du barna dine at de er det? Vel, dine barn er ikke verdens midtpunkt for meg. Hva med å lære barna at alle er like viktig? 

Og ja: sutrekopper og sladrehanker er slitsomme. Noen ganger må man bite sammen tenna og noen ganger må man ordne opp sjøl! 

Anonymkode: a1a5e...3cb

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er årsaken til at foreldre ikke tørr snakke om «tabu» ting. Hva er poenget ditt?

At siden punkt 19 konstanterer at mamma og pappa krangler så er det relevant til punkt 14? (Alkohol?)

gjelder det altså alle ting vi gjør «utafor» boksen?

Spiller spill med barna i timesvis har noe med alkohol å gjøre? 

Eller at de får samsove? 

Altså skjerp deg!

Det er mye mer skadelig med voksne som ikke klarer ha et nyansert forhold til følelser og alkohol. 

Kranglinga skjer aller helst i en helt annen kontekst;høyst sannsynlig klokka 06.30 om morgenen og alle skal på badet til samme tid, ytterjakken som ble vasket kvelden før ble avglemt i vaskemaskina og nå må man finne nødløsning på ytterklær fordi det ble 10 grader kaldere enn hva man hadde trodd, osv.  Osv. Typisk hverdagsstress. Alkoholen skjer rundt middagsbordet om kvelden, med musikk og tente lys. Over lange samtaler og avslappa stemning. Helst tre eller fem runder Uno. Igjen: barna tåler x—antall enheter, men ikke aggressiv og uforutsigbar oppførsel.

Ikke alle er permanent skada for livet av «Norges fylla» 

Anonymkode: a1a5e...3cb

Tenkte ikke på alkoholen. . Tenkte på uforutsigbarheten. Som barna slapp å leve med. Det var mye uforutsigbarhet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Tenkte ikke på alkoholen. . Tenkte på uforutsigbarheten. Som barna slapp å leve med. Det var mye uforutsigbarhet. 

For deg som leser dette i en tekst satt på spissen er det sikkert det. For barna er det ikke. Veldig enkelt oppsummert; mamma og pappa kan bli sint, men da veit vi som regel sjøl at vi har gjort noe galt. De krangler seg imellom, særlig når det er noe stress, men de blir alltid venner igjen så det går bra. Vi er ikke verdens midtpunkt men de elsker oss over alt på jord og har alltid åpne armer (og ei trygg varm seng midt på natta når man har hatt mareritt og er mørkredd) De er barnslige og synes de samme tingene som vi gjør, er morsomt og kult. Men de de er voksne og når de sier nei så er det nei, uansett hvor mye vi maser, Basta bom! Vi trenger ikke være best i alt, vi er gode nok som vi er. Noen ganger drar vi på utflukter, vi reiser bort og opplever eventyr, ser verden og er sammen, også returnerer vi til den grå hverdagen. Om noen er slem med meg skal jeg sette grenser for meg selv. Mamma og pappa støtter meg i det. Men har jeg vært slem med noen kan jeg forvente meg et helvette, fordi jeg er ikke verdens navle og mamma og pappa aksepterer ikke dårlig oppførsel. 

Det er ganske tydelige klinke klare grenser i vårt hjem. 

Forutsigbart. Men ikke nødvendigvis så A4 eller tradisjonelt . 

Anonymkode: a1a5e...3cb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For deg som leser dette i en tekst satt på spissen er det sikkert det. For barna er det ikke. Veldig enkelt oppsummert; mamma og pappa kan bli sint, men da veit vi som regel sjøl at vi har gjort noe galt. De krangler seg imellom, særlig når det er noe stress, men de blir alltid venner igjen så det går bra. Vi er ikke verdens midtpunkt men de elsker oss over alt på jord og har alltid åpne armer (og ei trygg varm seng midt på natta når man har hatt mareritt og er mørkredd) De er barnslige og synes de samme tingene som vi gjør, er morsomt og kult. Men de de er voksne og når de sier nei så er det nei, uansett hvor mye vi maser, Basta bom! Vi trenger ikke være best i alt, vi er gode nok som vi er. Noen ganger drar vi på utflukter, vi reiser bort og opplever eventyr, ser verden og er sammen, også returnerer vi til den grå hverdagen. Om noen er slem med meg skal jeg sette grenser for meg selv. Mamma og pappa støtter meg i det. Men har jeg vært slem med noen kan jeg forvente meg et helvette, fordi jeg er ikke verdens navle og mamma og pappa aksepterer ikke dårlig oppførsel. 

Det er ganske tydelige klinke klare grenser i vårt hjem. 

Forutsigbart. Men ikke nødvendigvis så A4 eller tradisjonelt . 

Anonymkode: a1a5e...3cb

Hvorfor skriver du som om du var et av barna her? 

Syns ikke alle bør være tradisjonelle og a-4 i det hele tatt. Syns det er fint at ikke alle fremstår som perfekte! Men jeg syns det du ramser opp var bare snålt og ikke like bra. Ser ikke noen klinkende klare regler. Tvert i mot. Når er det greit å lyve? (!) Og gjelder det bare lærere? Når er det is om morgenen? Når er skulking (!) og neste "utflukt"? Hvilket helvete (!) venter? De vet "som regel" at de har gjort noe galt? Så hva når de ikke vet, og hvorfor vet de ikke? Når kan de komme med betroelser eller fortelle at noe er galt uten å bli kalt sladrehank? Når kan de være lei seg/i dårlig humør uten å bli kalt sutrete? De får lov til å ha med en venn, men den de ønsker å ha med må byttes ut med en dere liker? 

Nei, var alt for mye rart du skrev som jeg reagerte på. Det får du jo tåle å lese. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Hvorfor skriver du som om du var et av barna her? 

Syns ikke alle bør være tradisjonelle og a-4 i det hele tatt. Syns det er fint at ikke alle fremstår som perfekte! Men jeg syns det du ramser opp var bare snålt og ikke like bra. Ser ikke noen klinkende klare regler. Tvert i mot. Når er det greit å lyve? (!) Og gjelder det bare lærere? Når er det is om morgenen? Når er skulking (!) og neste "utflukt"? Hvilket helvete (!) venter? De vet "som regel" at de har gjort noe galt? Så hva når de ikke vet, og hvorfor vet de ikke? Når kan de komme med betroelser eller fortelle at noe er galt uten å bli kalt sladrehank? Når kan de være lei seg/i dårlig humør uten å bli kalt sutrete? De får lov til å ha med en venn, men den de ønsker å ha med må byttes ut med en dere liker? 

Nei, var alt for mye rart du skrev som jeg reagerte på. Det får du jo tåle å lese. 

Såklart jeg tåler det. Tråden handler om ting man gjør som foreldre som ikke er A4. Jeg ramset opp mine ting. At du skal ut med pekefingeren og kritisere og moralisere er jo bare morsomt, åpner jo opp for andre som også har sine ting de ønsker å dele i tråden. Not.

«Når er det greit å lyve»: - hvit løgn er Ok. Løgn som er stor og skader noen = ikke Ok. 

«Når kan man komme med betroelser uten å bli kalt sladrehank»; når betroelsen er noe de selv åpenlyst ikke klarer å rydde opp i. Å hele tida påpeke feil hos andre = sladrehank. 

«Når kan de være lei seg»: når som helst. Lei seg og «sutrete» er ikke det samme. Synd dine foreldre ikke lærte deg det men alt dette kan altså mine barn.. 

«når kan de få ha med seg en venn»; nesten alltid. Vi er nok de foreldrene som alltid har døra åpen. Hver ukedag, og helg. Våre barn har hatt med sine venner på turer, utflukter og overnatting langt hyppigere enn visa versa. Det veit jo også barna våre.  Men de vennene som er ufine og uoppdragne liker vi ikke like godt å tilbringe ei hel helg med . Det skjønner faktisk 11 åringen min.

Rart at du som voksen har problemer med å forstå dette ? 

 

Kunne utbrodert flere svar til det du skriver men gidder ikke. Du vil sutre og bitche, jeg trenger ikke forklare mer enn hva jeg allerede har gjort. :)  Mine unger skjønner faktisk dette.

tror en stor feil foreldre idag gjør er at de tørr ikke sette strenge grenser eller krav til barna med mindre disse kravene er politisk korrekt (type: spis Sundt og gjør leksene dine). - for all del: gode verdier det altså. Men foreldre som lar barna dampveivalse over seg og aksepterer masse dritt lærer også barna at de kan behandle mennesker i nære relasjoner på en bedriten måte. Mine unger vet at jeg også er menneske med følelser og preferanser. Det må de ta hensyn til. Det gjør dem til forståelsesfulle og hensynsfulle mennesker. Som igjen gjør at de blir godt likt og sosialt sterke og kompetente. 

Men er det typisk pedagogisk og politisk korrekt idag? Nei. Fordi foreldre idag skal nærmest være selvutslettende perfekte mennesker, som alltid pusher barna til å være flinkest og best. Nei takk. 

Anonymkode: a1a5e...3cb

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ER jo mainstream. Det er mer mot strømmen å faktisk heve stemmen til barn idag. De skal jo forklares alt, gjerne så pedagogisk som mulig. Og man skal selvfølgelig ikke heve stemmen. 

Min ikke-mainstreame ting:

1.) Jeg hever faktisk stemmen, voksne kan også bli både sinte og lei seg. 

2.) Nei, jeg trenger ikke forklare alt til deg, jeg er voksen du er barn. Noe er bare nei, fordi mamma sier nei!

3.) vi kan spille ulike spill (Nintendo, playststion) sammen i timesvis. Eller se tegnefilm sammen i mange timer. 

4.) Dere overlever om vi skulker skolen en og annen gang for å prioritere en opplevelse. Si at du var syk. Jo; det er lov å lyve til læreren noen ganger! 

5.) Det er helt greit å ta igjen om noen er slem. Du er ikke noen sin hakkekylling.

6.) De kan få sove oppi senga til de er tenåringer om de har lyst til det. Og ja; det er fult mulig å ha et sexliv for mamma og pappa likevel; kjøkkenbenken, vaskerommet, stua og verandaen er like gode plasser (om en ikke bedre) - om ungene har sovna i vår seng.

7.) De får velge fritidsaktiviter selv, og det er også helt OK å bestemme seg for å slutte. 

8.) Is før frokost er lov innimellom. Tilogmed på en ukedag. 

9.) Ja, vi kan kjøpe en dyr leke/ting helt uten grunn på hvilket som helst tidspunkt bare fordi du/vi hadde veldig veldig lyst på det.

10.) Dere overlever fint noen timer lørdag og søndag morgen med hver deres iPad og restene av godteriet fra kvelden før. 

11.) Såklart vi kan ta med bestevennen din på en langweekend til en-random-storby-du-så-video-av-på-YouTube. - Men bare den bestevennen mamma og pappa også faktisk liker! 

12.) Nei, du er ikke verdens navle.

13.) Ingen liker en sutrekopp eller en sladrehank! 

14.) «hvor mange enheter tåler ditt barn» - Mange! Men det tåler ikke å være rundt voksne som er aggressive, utilregnelige eller uforutsigbare. 

15.) Det er helt OK å være middelmådig. Du trenger ikke jobbe ekstra for å bli best. 

16.) Du trenger ikke like alle eller leke med alle men du skal heller ikke gjøre livet deres surt.

17.) Det er lov å si både faen og helvette. Men ikke for ofte.

18.) Gå på rommet ditt fordi mamma og pappa skal se vold på TV’n!

19.) Ja: mamma og pappa krangler! Noen ganger høyt. Men vi elsker hverandre og blir alltid venner igjen, akkurat som at du kan krangle med dine bestevenner og bli venn igjen. 

 

Anonymkode: a1a5e...3cb

👏👏👏👏👏👏👏👏👏

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såklart jeg tåler det. Tråden handler om ting man gjør som foreldre som ikke er A4. Jeg ramset opp mine ting. At du skal ut med pekefingeren og kritisere og moralisere er jo bare morsomt, åpner jo opp for andre som også har sine ting de ønsker å dele i tråden. Not.

«Når er det greit å lyve»: - hvit løgn er Ok. Løgn som er stor og skader noen = ikke Ok. 

«Når kan man komme med betroelser uten å bli kalt sladrehank»; når betroelsen er noe de selv åpenlyst ikke klarer å rydde opp i. Å hele tida påpeke feil hos andre = sladrehank. 

«Når kan de være lei seg»: når som helst. Lei seg og «sutrete» er ikke det samme. Synd dine foreldre ikke lærte deg det men alt dette kan altså mine barn.. 

«når kan de få ha med seg en venn»; nesten alltid. Vi er nok de foreldrene som alltid har døra åpen. Hver ukedag, og helg. Våre barn har hatt med sine venner på turer, utflukter og overnatting langt hyppigere enn visa versa. Det veit jo også barna våre.  Men de vennene som er ufine og uoppdragne liker vi ikke like godt å tilbringe ei hel helg med . Det skjønner faktisk 11 åringen min.

Rart at du som voksen har problemer med å forstå dette ? 

 

Kunne utbrodert flere svar til det du skriver men gidder ikke. Du vil sutre og bitche, jeg trenger ikke forklare mer enn hva jeg allerede har gjort. :)  Mine unger skjønner faktisk dette.

tror en stor feil foreldre idag gjør er at de tørr ikke sette strenge grenser eller krav til barna med mindre disse kravene er politisk korrekt (type: spis Sundt og gjør leksene dine). - for all del: gode verdier det altså. Men foreldre som lar barna dampveivalse over seg og aksepterer masse dritt lærer også barna at de kan behandle mennesker i nære relasjoner på en bedriten måte. Mine unger vet at jeg også er menneske med følelser og preferanser. Det må de ta hensyn til. Det gjør dem til forståelsesfulle og hensynsfulle mennesker. Som igjen gjør at de blir godt likt og sosialt sterke og kompetente. 

Men er det typisk pedagogisk og politisk korrekt idag? Nei. Fordi foreldre idag skal nærmest være selvutslettende perfekte mennesker, som alltid pusher barna til å være flinkest og best. Nei takk. 

Anonymkode: a1a5e...3cb

Jeg bruker ikke pekefinger. Jeg forteller deg ikke hva du bør gjøre. Jeg forteller hva jeg reagerer på. Det er noe helt annet enn å dømme eller belære. 

Du vet vel ikke hva mine foreldre lærte meg? Jeg var ikke akkurat et barn som sutret. Ikke sladret jeg heller. Og kanskje derfor jeg reagerer? Fordi jeg hadde både flinke, ryddige og snille foreldre, men de var strenge. Dvs mest faren min. Det var ikke akseptabelt å hverken sladre eller å sutre. Og dermed måtte jeg tåle (for) mye uten at de støttet meg når jeg ble utsatt for div. Hvis jeg prlvde meg, så repliserte faren min med "og hva gjorde DU"? Jeg hadde liksom ikke alltid gjort noe. Å viste jeg sur mine, fikk jeg beskjed om å gå på rommet og komme ut igjen når jeg var blid igjen. Så...de lærte meg nok litt av hvert. Ikke alt like viktig og heldig vil jeg si. 

Jeg fikk også klar beskjed om hvem jeg burde ha som venner. Jeg likte jenta som hadde en får som var alkoholiker og en mor som tidvis dro fra dem. Klart den jenta slet, men de var ikke "akseptable". Og det husker jeg såret meg og gjorde meg fortvilet, for den jenta og jeg hadde det gøy sammen! Så derfor jeg reagerte. Du kan jo tenke etter hvorfor noen barn kanskje ikke har fått oppdragelse ved å lære høflighet osv? Kanskje de trenger en "utflukt" mer enn mange andre? Som voksen så har jeg skjønt det da kan du si.

Men jeg fikk ikke juge og skulke. Vi satt aldri alene om morgenene heller. Så jeg kjente meg ikke igjen i alt nei. 

Du snakker negativt om andre foreldre selv, men kaller meg bicth (?) og sutrete. Jeg er ikke det i det hele tatt. Jeg kan ikke akkurat sette inn smileemoij bak hver setning heller. 

Så da har jeg forklart. Ingen foreldre er perfekte! Men å yte sitt beste syns jeg alle bør. Barn også. Men ja, det fins en gyllen middelvei. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
7 hours ago, AnonymBruker said:

Dette ER jo mainstream. Det er mer mot strømmen å faktisk heve stemmen til barn idag. De skal jo forklares alt, gjerne så pedagogisk som mulig. Og man skal selvfølgelig ikke heve stemmen. 

Min ikke-mainstreame ting:

1.) Jeg hever faktisk stemmen, voksne kan også bli både sinte og lei seg. 

2.) Nei, jeg trenger ikke forklare alt til deg, jeg er voksen du er barn. Noe er bare nei, fordi mamma sier nei!

3.) vi kan spille ulike spill (Nintendo, playststion) sammen i timesvis. Eller se tegnefilm sammen i mange timer. 

4.) Dere overlever om vi skulker skolen en og annen gang for å prioritere en opplevelse. Si at du var syk. Jo; det er lov å lyve til læreren noen ganger! 

5.) Det er helt greit å ta igjen om noen er slem. Du er ikke noen sin hakkekylling.

6.) De kan få sove oppi senga til de er tenåringer om de har lyst til det. Og ja; det er fult mulig å ha et sexliv for mamma og pappa likevel; kjøkkenbenken, vaskerommet, stua og verandaen er like gode plasser (om en ikke bedre) - om ungene har sovna i vår seng.

7.) De får velge fritidsaktiviter selv, og det er også helt OK å bestemme seg for å slutte. 

8.) Is før frokost er lov innimellom. Tilogmed på en ukedag. 

9.) Ja, vi kan kjøpe en dyr leke/ting helt uten grunn på hvilket som helst tidspunkt bare fordi du/vi hadde veldig veldig lyst på det.

10.) Dere overlever fint noen timer lørdag og søndag morgen med hver deres iPad og restene av godteriet fra kvelden før. 

11.) Såklart vi kan ta med bestevennen din på en langweekend til en-random-storby-du-så-video-av-på-YouTube. - Men bare den bestevennen mamma og pappa også faktisk liker! 

12.) Nei, du er ikke verdens navle.

13.) Ingen liker en sutrekopp eller en sladrehank! 

14.) «hvor mange enheter tåler ditt barn» - Mange! Men det tåler ikke å være rundt voksne som er aggressive, utilregnelige eller uforutsigbare. 

15.) Det er helt OK å være middelmådig. Du trenger ikke jobbe ekstra for å bli best. 

16.) Du trenger ikke like alle eller leke med alle men du skal heller ikke gjøre livet deres surt.

17.) Det er lov å si både faen og helvette. Men ikke for ofte.

18.) Gå på rommet ditt fordi mamma og pappa skal se vold på TV’n!

19.) Ja: mamma og pappa krangler! Noen ganger høyt. Men vi elsker hverandre og blir alltid venner igjen, akkurat som at du kan krangle med dine bestevenner og bli venn igjen. 

 

Anonymkode: a1a5e...3cb

Jeg er ikke enig i alle punktene her, men syns likevel ikke dette var noe å reagere så veldig på heller, som et par andre gjør. Jeg reagerer mer negativt på reaksjonene du har fått i tråden... 

Nei, barn trenger ikke klinkende klare regler som gjelder absolutt hele tiden, med mindre de har spesielle utfordringer. Det er viktig å lære barn nyanser. Jeg syns også det er helt supert å lære barn at middelmådighet er ok. Noen ganger er det til og med greit å være dårlig. Vi skal være lykkelige og gode mennesker, ikke flinke. 

Det med å alltid være velkommen i foreldrene mine sin seng vokste jeg også opp med. Sist jeg sov der var jeg 16, etter å ha sett en skrekkfilm. :ler: Man trenger ikke frykte at det er noe som gjentar seg ofte akkurat... 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg likte 3cb sine punkter. Men kan ikke være like fleksibel selv. 

Jeg vet ikke helt hva jeg gjør som er utradisjonelt egentlig. Men kanskje: 

* Jeg har aldri likt greia med lørdagsgodt. For min del (og barna da) er det bedre å spise noen ruter sjokolade feks omtrent hver dag enn å være superstreng hele uka og plutselig skal vi frotse i søtt. 

* Jeg er gjerne med ut og leker med tenåringsbarna. Aker, sklir på isen, leker i en bekk, nerf er veldig gøy de gangene jeg blir med på det etc. Så vi er nok litt barnslige hele gjengen. 

Ellers er jeg helt enig i at man ikke trenger å være best. Det er bare sunt. 

Anonymkode: 3f46c...5d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel kanskje ikke så veldig utradisjonell.. Men har vel noen punkter som kan føres opp her. Har selv vokst opp relativt strengt, så gjør noe annerledes enn hva mine egne foreldre gjorde.

- Snakket tidlig om legning med barnet. Det at jenter kan like jenter og gutter liker gutter, er like okey som når jenter og gutter liker hverandre. H*n var vel 3 år ca når dette ble tatt opp. Det er veldig viktig for meg at barnet mitt får utforske seg selv så tidlig som mulig, uten at jeg skal farge dette på noen som helst måte. 

- Det er lov å ta igjen! Jeg blir aldri sint om barnet mitt tar igjen med et annet barn som gjør noe. 

- At barnet tusler opp tidlig i helgene selv, og ser på ipad eller TV er helt okey. 

- Det er helt greit å ikke være flink i alt og gjøre feil. Det er fullstendig menneskelig. 

- Om ikke så lenge skal jeg ta porno-praten. Slik at jeg er tidligere ute enn da dem starter å oppsøke sånt selv. Fortelle om at dette ikke er ekte og hvilke konsekvenser hyppig bruk av porno kan føre til. Dette føler jeg er like viktig som sex-praten. 

Anonymkode: 343e3...a2c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gutten min gikk i barnehage, kjøpte vi nye rosa sko til han fordi det var det han ønsket seg (han trengte nye sko).

 

Her hater begge foreldre å stå på ski, så det blir eksplisitt akebrett på vinteraktivitets-dager med for gutten med klassen. 

Anonymkode: b3628...08b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Vi har latt barna bestemme leggetiden fra de var små, dvs så har de aldri hatt fast leggetid men lagt seg når de føler seg trøtt. Det er vell kanskje ganske utrodisjonelt, men det har fungert utmerket, aldri hatt lakenskrekk, hyppige oppvåkninger på natt eller forskjøvet døgnrytme.

Anonymkode: 5fec8...095

Dette er veldig interessant. Jeg har alltid oppfatningen av fast leggetid, eller tidligere hvis barnet viser tegn til å være trøtt.. Fordi min opplevelse er at de ikke regulerer seg selv. Men det må jo være en fantastisk egenskap å ha med videre i livet, å forstå selv og ta et valg på at man trenger å sove 😄

Men, hvordan er det med oppvåkningen? Sover de så lenge de trenger? Hva hvis dere må vekke for å dra i barnehage/på jobb, bryter det med søvnen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...