Gå til innhold

Hva gjør du på en utradisjonell måte? (oppdragelse)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er streng, men kjefter aldri.  Skal du snakke til et barn så må du ned på nivået å se de i øynene å snakke med de, fortelle de tydelig hva som gjelder.

Jeg tillater ingen form for skjermbruk hjemme utenom tv. Trist å se hvor mange som brukes tlf/nettbrett for å aktivere barna sine, de hyler når foreldrene tar vekk tlf. Vi lever i en syk verden.

Mine barn skal ha mest mulig utetid, aktivere seg. Ellers kan de få slappe av med noe som bøker eller andre ting. Men IKKE skjerm!

Anonymkode: 5a6f5...484

Hvor gamle er barna dine? Jeg er veldig enig i at "kjefting" er en uting, men jeg har sprukket mange ganger, mener ikke at jeg står å vræler til barnet men jeg kan bli ganske sint. 

Helt ærlig ser jeg ikke hva som er så galt med skjermbruk så lenge det ikke overdrives. Vi ser nesten ikke på tv her, men nettbrett og pc er populært. Lar 4 åringen se på tegnefilmer mens jeg lager ferdig middagen etter barnehagen, og har ikke spesielle restriksjoner for som regel vil han heller leke med leker eller tegne etter middag. 

Eneste reglen vi har er at etter barnetv er det ryddetid og tid for bad, vil han se mer på tegnefilm da så blir det i stedet for å lese på sengen, så da pleier han å velge lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, Tanuki skrev:

Hvor gamle er barna dine? Jeg er veldig enig i at "kjefting" er en uting, men jeg har sprukket mange ganger, mener ikke at jeg står å vræler til barnet men jeg kan bli ganske sint. 

Helt ærlig ser jeg ikke hva som er så galt med skjermbruk så lenge det ikke overdrives. Vi ser nesten ikke på tv her, men nettbrett og pc er populært. Lar 4 åringen se på tegnefilmer mens jeg lager ferdig middagen etter barnehagen, og har ikke spesielle restriksjoner for som regel vil han heller leke med leker eller tegne etter middag. 

Eneste reglen vi har er at etter barnetv er det ryddetid og tid for bad, vil han se mer på tegnefilm da så blir det i stedet for å lese på sengen, så da pleier han å velge lesing.

Vi gjør som dere ift skjermbruk. Og det funker helt fint her. Jeg var superstreng med eldste. (Var alene de første tre årene). Han så kun 30min Fantorangen på ettermiddagen på hverdagen. I helgen så han 30min på morgenen og igjen fantorangen på ettermiddagen. Dette resulterte i en TV-slave uten like. Som straks han fikk litt mer tilgang ble krakilsk når TV-tiden var over. Litt som folk nevner i tråder om godteri. De som er veldig restriktive på godis kan få barn som blir helt desperate når de ser godteri. Med Nr to har vi vært mer avslappet. Et kompromiss mellom min mann som er veldig avslappet og meg som da er streng. Resultatet er et barn som gjerne ser TV/iPad osv men som gladelig gjør andre ting også. Og som fint kan forlate Barne-TV for å leke med dukken sin. Så her har en mellomting funket fint.

Ellers tror jeg vi er ganske normale. Jeg forventer at mine barn kan oppføre seg ved matbordet. Ikke sitte som tente lys med servietten på fanget og nippe til vannglasset, men at de kan sitte og prate og spise rolig samtidig. De største forsyner seg selv, minste lærer nå å skjære opp maten. Jeg forventer at de smaker på alt men ingen må spise opp dersom de er mett. Jeg forventer at de ikke leker med bestikk, heller ut vannglasset på tull. Jeg lærer dem å ikke smatte, takke for maten og generelt sette pris på den halvtimen vi alle er samlet, spiser og prater. Å ha god bordskikk er en kamp jeg velger å ta. Det samme gjelder å hoppe i sofaen (ikke lov), hyle det høyeste man kan inne (vi har innestemme, ta hensyn). Å løpe rundt inne er heller ikke ok, da kan man gå ut. Barna må legge sine klær til vask og rydde av bordet. Lekser må gjøres før annen moro og de har selv ansvar for å ta ut matboks og henge opp jakke. Også minste.

Om det er utradisjonelt vet jeg ikke, men de får innimellom en kjærlighet på butikken selv om det ikke er lørdag, minste på straks 3 har smakt brus og liker det, så innimellom får hun et lite glass. Hun får også lørdagsgodt nå.  Vi har sendt de eldste på rommet og ja, vi blir sinte. Men ikke ut av det blå og for ulogiske ting. Glemmer de matboksen en dag får de ikke kjeft. Men plager de katten får de tilsnakk. Hører de ikke etter da blir vi sinte. Men aldri eksploderende sinne. Det tror jeg ikke er bra. Samtidig må barn tåle at også voksne har følelser. Jeg tror på å være streng men rettferdig og å velge sine kamper.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, KatyP said:

Vi gjør som dere ift skjermbruk. Og det funker helt fint her. Jeg var superstreng med eldste. (Var alene de første tre årene). Han så kun 30min Fantorangen på ettermiddagen på hverdagen. I helgen så han 30min på morgenen og igjen fantorangen på ettermiddagen. Dette resulterte i en TV-slave uten like. Som straks han fikk litt mer tilgang ble krakilsk når TV-tiden var over. Litt som folk nevner i tråder om godteri. De som er veldig restriktive på godis kan få barn som blir helt desperate når de ser godteri. Med Nr to har vi vært mer avslappet. Et kompromiss mellom min mann som er veldig avslappet og meg som da er streng. Resultatet er et barn som gjerne ser TV/iPad osv men som gladelig gjør andre ting også. Og som fint kan forlate Barne-TV for å leke med dukken sin. Så her har en mellomting funket fint.

Ellers tror jeg vi er ganske normale. Jeg forventer at mine barn kan oppføre seg ved matbordet. Ikke sitte som tente lys med servietten på fanget og nippe til vannglasset, men at de kan sitte og prate og spise rolig samtidig. De største forsyner seg selv, minste lærer nå å skjære opp maten. Jeg forventer at de smaker på alt men ingen må spise opp dersom de er mett. Jeg forventer at de ikke leker med bestikk, heller ut vannglasset på tull. Jeg lærer dem å ikke smatte, takke for maten og generelt sette pris på den halvtimen vi alle er samlet, spiser og prater. Å ha god bordskikk er en kamp jeg velger å ta. Det samme gjelder å hoppe i sofaen (ikke lov), hyle det høyeste man kan inne (vi har innestemme, ta hensyn). Å løpe rundt inne er heller ikke ok, da kan man gå ut. Barna må legge sine klær til vask og rydde av bordet. Lekser må gjøres før annen moro og de har selv ansvar for å ta ut matboks og henge opp jakke. Også minste.

Om det er utradisjonelt vet jeg ikke, men de får innimellom en kjærlighet på butikken selv om det ikke er lørdag, minste på straks 3 har smakt brus og liker det, så innimellom får hun et lite glass. Hun får også lørdagsgodt nå.  Vi har sendt de eldste på rommet og ja, vi blir sinte. Men ikke ut av det blå og for ulogiske ting. Glemmer de matboksen en dag får de ikke kjeft. Men plager de katten får de tilsnakk. Hører de ikke etter da blir vi sinte. Men aldri eksploderende sinne. Det tror jeg ikke er bra. Samtidig må barn tåle at også voksne har følelser. Jeg tror på å være streng men rettferdig og å velge sine kamper.

 

Jeg synes ikke 30 min hverdag er strengt for en 3 åring! Jeg synes faktisk at det er ganske mye. 

Anonymkode: f0a67...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, KatyP said:

Vi gjør som dere ift skjermbruk. Og det funker helt fint her. Jeg var superstreng med eldste. (Var alene de første tre årene). Han så kun 30min Fantorangen på ettermiddagen på hverdagen. I helgen så han 30min på morgenen og igjen fantorangen på ettermiddagen. Dette resulterte i en TV-slave uten like. Som straks han fikk litt mer tilgang ble krakilsk når TV-tiden var over. Litt som folk nevner i tråder om godteri. De som er veldig restriktive på godis kan få barn som blir helt desperate når de ser godteri. Med Nr to har vi vært mer avslappet. Et kompromiss mellom min mann som er veldig avslappet og meg som da er streng. Resultatet er et barn som gjerne ser TV/iPad osv men som gladelig gjør andre ting også. Og som fint kan forlate Barne-TV for å leke med dukken sin. Så her har en mellomting funket fint.

Ellers tror jeg vi er ganske normale. Jeg forventer at mine barn kan oppføre seg ved matbordet. Ikke sitte som tente lys med servietten på fanget og nippe til vannglasset, men at de kan sitte og prate og spise rolig samtidig. De største forsyner seg selv, minste lærer nå å skjære opp maten. Jeg forventer at de smaker på alt men ingen må spise opp dersom de er mett. Jeg forventer at de ikke leker med bestikk, heller ut vannglasset på tull. Jeg lærer dem å ikke smatte, takke for maten og generelt sette pris på den halvtimen vi alle er samlet, spiser og prater. Å ha god bordskikk er en kamp jeg velger å ta. Det samme gjelder å hoppe i sofaen (ikke lov), hyle det høyeste man kan inne (vi har innestemme, ta hensyn). Å løpe rundt inne er heller ikke ok, da kan man gå ut. Barna må legge sine klær til vask og rydde av bordet. Lekser må gjøres før annen moro og de har selv ansvar for å ta ut matboks og henge opp jakke. Også minste.

Om det er utradisjonelt vet jeg ikke, men de får innimellom en kjærlighet på butikken selv om det ikke er lørdag, minste på straks 3 har smakt brus og liker det, så innimellom får hun et lite glass. Hun får også lørdagsgodt nå.  Vi har sendt de eldste på rommet og ja, vi blir sinte. Men ikke ut av det blå og for ulogiske ting. Glemmer de matboksen en dag får de ikke kjeft. Men plager de katten får de tilsnakk. Hører de ikke etter da blir vi sinte. Men aldri eksploderende sinne. Det tror jeg ikke er bra. Samtidig må barn tåle at også voksne har følelser. Jeg tror på å være streng men rettferdig og å velge sine kamper.

 

Mine foreldre var veldig strenge på både godteri og skjermtid da vi var små, eneste effekten det hadde var at vi ble kjempesure om vi ikke fikk sett ferdig favorittprogrammene og jeg og venninnen min satt i flere timer etter skolen og så på TV. Samme med godteri. Jeg er ikke på langt nær så streng, med unntak av brus, men det er fordi jeg ikke drikker det selv så jeg kjøper det aldri.

Jeg er helt enig med deg at jeg heller vil bruke tiden på å lærer gode manerer ved bordet og normal folkeskikk og den slags. Jeg kan fint la han få en kjeks, eller sjokolademelk mens jeg lager ferdig middagen, til gjengjeld er det helt uproblematisk å gå med han i butikken, han spør skjeldent om å få godteri eller is, men han er vill etter bær og frukt så det kjøper jeg mye av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd utenlands i 6 år hvor jeg studerte og jobbet før jeg flyttet hjem til Norge igjen da jeg fikk meg en gubbe som var norsk. Jeg har nok tatt med meg en del tips fra tiden min i utlandet (bodde i England), så jeg snakker blant annet engelsk til barna og de har gått i internasjonal barnehage. Sammen som familie snakker vi norsk, men jeg snakker i hovedsak engelsk til barna. Familien rundt meg har ofte stusset litt på det og syns det er litt sært ettersom vi begge er norske, men både jeg og mannen tenker at 3 og 6 åringen vår kommer til å ha stor nytte av dette senere i livet!

Videre prøver vi å begrense skjermbruk, så ingen tv før etter klokken 6 og heller ingen iPad eller at de får lov til å se på våre mobiler i ukedagene. Det er selvfølgelig dager det sluntrer i fra og de får lov, men som en tommelfingelreger fungerer det ganske bra i vår oppdragelse. 

Utenom det er vi nok ganske vanlige når det kommer til oppdragelse :-) 

Anonymkode: 17a14...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd utenlands i 6 år hvor jeg studerte og jobbet før jeg flyttet hjem til Norge igjen da jeg fikk meg en gubbe som var norsk. Jeg har nok tatt med meg en del tips fra tiden min i utlandet (bodde i England), så jeg snakker blant annet engelsk til barna og de har gått i internasjonal barnehage. Sammen som familie snakker vi norsk, men jeg snakker i hovedsak engelsk til barna. Familien rundt meg har ofte stusset litt på det og syns det er litt sært ettersom vi begge er norske, men både jeg og mannen tenker at 3 og 6 åringen vår kommer til å ha stor nytte av dette senere i livet!

Videre prøver vi å begrense skjermbruk, så ingen tv før etter klokken 6 og heller ingen iPad eller at de får lov til å se på våre mobiler i ukedagene. Det er selvfølgelig dager det sluntrer i fra og de får lov, men som en tommelfingelreger fungerer det ganske bra i vår oppdragelse. 

Utenom det er vi nok ganske vanlige når det kommer til oppdragelse 🙂

Anonymkode: 17a14...6de

Lærer du ikke barna "norsk-engelsk" da? Altså, de kan ikke lære å snakke flytende engelsk av en person som ikke har engelsk som morsmål?

Anonymkode: 8b6af...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Lærer du ikke barna "norsk-engelsk" da? Altså, de kan ikke lære å snakke flytende engelsk av en person som ikke har engelsk som morsmål?

Anonymkode: 8b6af...927

Vil nok tro etter 6 år her i UK hvor jeg også var sammen med en brite 4 av årene så er nok engelsken min mer "britisk-engelsk" enn "norsk-engelsk", og ganske tilnærmet som et morsmål. Jeg jobber også i dag i en engelsktalende bedrift her hjemme i Norge så jeg praktiserer også engelsken daglig her, og blir ofte tatt for å være britisk enn norsk av kollegaer og kunder. Jeg tok trossalt utdanningen min her i UK samt jobbet i en engelsk bedrift etterpå så levde et liv på engelsk kan man si. Gubben min mobber meg stadig om at jeg ikke alltid kan de norske ordene på ting selvom jeg har bodd i Norge en del år nå ;) 

 

Anonymkode: 17a14...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tanuki skrev:

Mine foreldre var veldig strenge på både godteri og skjermtid da vi var små, eneste effekten det hadde var at vi ble kjempesure om vi ikke fikk sett ferdig favorittprogrammene og jeg og venninnen min satt i flere timer etter skolen og så på TV. Samme med godteri. Jeg er ikke på langt nær så streng, med unntak av brus, men det er fordi jeg ikke drikker det selv så jeg kjøper det aldri.

Jeg er helt enig med deg at jeg heller vil bruke tiden på å lærer gode manerer ved bordet og normal folkeskikk og den slags. Jeg kan fint la han få en kjeks, eller sjokolademelk mens jeg lager ferdig middagen, til gjengjeld er det helt uproblematisk å gå med han i butikken, han spør skjeldent om å få godteri eller is, men han er vill etter bær og frukt så det kjøper jeg mye av. 

Det er nettopp det. Den gyldne middelvei tror jeg er best.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke 30 min hverdag er strengt for en 3 åring! Jeg synes faktisk at det er ganske mye. 

Anonymkode: f0a67...584

Der er vi forskjellige og takk og pris for det. Min mann hadde med sin datter som er ett år eldre enn min eldste fri bruk av skjerm. Det syntes jeg var for mye. Fantorangen fra 17.30-18 var nok syntes jeg. Minste her ser nok mer enn 30 min per dag, men sjelden sammenhengende. Jeg tror ikke det finnes en fasit men at hver enkelt familie finner ut hva som er best for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Dette ER jo mainstream. Det er mer mot strømmen å faktisk heve stemmen til barn idag. De skal jo forklares alt, gjerne så pedagogisk som mulig. Og man skal selvfølgelig ikke heve stemmen. 

Min ikke-mainstreame ting:

1.) Jeg hever faktisk stemmen, voksne kan også bli både sinte og lei seg. 

2.) Nei, jeg trenger ikke forklare alt til deg, jeg er voksen du er barn. Noe er bare nei, fordi mamma sier nei!

3.) vi kan spille ulike spill (Nintendo, playststion) sammen i timesvis. Eller se tegnefilm sammen i mange timer. 

4.) Dere overlever om vi skulker skolen en og annen gang for å prioritere en opplevelse. Si at du var syk. Jo; det er lov å lyve til læreren noen ganger! 

5.) Det er helt greit å ta igjen om noen er slem. Du er ikke noen sin hakkekylling.

6.) De kan få sove oppi senga til de er tenåringer om de har lyst til det. Og ja; det er fult mulig å ha et sexliv for mamma og pappa likevel; kjøkkenbenken, vaskerommet, stua og verandaen er like gode plasser (om en ikke bedre) - om ungene har sovna i vår seng.

7.) De får velge fritidsaktiviter selv, og det er også helt OK å bestemme seg for å slutte. 

8.) Is før frokost er lov innimellom. Tilogmed på en ukedag. 

9.) Ja, vi kan kjøpe en dyr leke/ting helt uten grunn på hvilket som helst tidspunkt bare fordi du/vi hadde veldig veldig lyst på det.

10.) Dere overlever fint noen timer lørdag og søndag morgen med hver deres iPad og restene av godteriet fra kvelden før. 

11.) Såklart vi kan ta med bestevennen din på en langweekend til en-random-storby-du-så-video-av-på-YouTube. - Men bare den bestevennen mamma og pappa også faktisk liker! 

12.) Nei, du er ikke verdens navle.

13.) Ingen liker en sutrekopp eller en sladrehank! 

14.) «hvor mange enheter tåler ditt barn» - Mange! Men det tåler ikke å være rundt voksne som er aggressive, utilregnelige eller uforutsigbare. 

15.) Det er helt OK å være middelmådig. Du trenger ikke jobbe ekstra for å bli best. 

16.) Du trenger ikke like alle eller leke med alle men du skal heller ikke gjøre livet deres surt.

17.) Det er lov å si både faen og helvette. Men ikke for ofte.

18.) Gå på rommet ditt fordi mamma og pappa skal se vold på TV’n!

19.) Ja: mamma og pappa krangler! Noen ganger høyt. Men vi elsker hverandre og blir alltid venner igjen, akkurat som at du kan krangle med dine bestevenner og bli venn igjen. 

 

Anonymkode: a1a5e...3cb

Konge 😀👏

Anonymkode: 93ae3...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er utradisjonelt akkurat, men en blanding mellom streng og veldig frie tøyler. 

Streng i den forstand at han må gjøre som vi sier uten sutring eller å motsi. Han har en del plikter og vet hva vi forventer av attferd, handlinger og hva han må gjøre. Gjør han ikke det så blir det konsekvenser som ingen ukelønn, ekstra oppgaver eller ingen skjerm tid på en uke. 

Ellers har han frie tøyler til å gjøre det han ønsker med fritiden sin. Han får lov å velge når han gjør ting som lekser, rydde og andre oppgaver bare han gjør det innen en viss tid. Han får alltid lov å avslutte det han driver med og er flink å estimere ca hvor lang tid det er til han er ferdig. 

Anonymkode: 93ae3...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Bevare meg vel.... dette er jo barnemishandling. En unge på 6-7 år må lage middag selv hver dag? Greit at barn deltar i matlaging, men å overlate alt ansvar for mat til en liten unge er jo helt sykt. Så hvis du ikke lagde matpakke selv eller middag selv, så fikk du ingen mat etter frokost?

Anonymkode: 2dda7...647

Synes barnemishandling er litt å ta i men skjønner hvordan det høres ut for noen som ikke er vant til det! 😂 Jeg sultet jo aldri eller ble aldri nektet mat, men jeg ville bestemme selv hva jeg skulle spise så da ble det løsningen. Lærte enkle oppskrifter fra en kokebok ment for barn. Ble lagd middag til meg noen ganger, men foretrukket å lage selv da moren min spiser nesten det samme hver dag.

Matpakke lagde jeg selv, ja. Frokost spiste jeg ikke (ingen i familien gjør det). 

Anonymkode: 6cdf2...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...