Gå til innhold

Hva gjør du på en utradisjonell måte? (oppdragelse)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du noe du gjør utradisjonelt, utenfor boksen, annerledes når det kommer til barneoppdragelse? Og hvorfor? :)

Alt man får høre av andre føler jeg er hvordan man "burde" gjøre ting. Og få tør skille seg ut, noe som er synd. 

Går gutten din i jenteklær, bor dere uten en nabo i miiiils omkrets, er dere veganere hele gjengen, tror du på en spesiell form for pedagogikk eller livsstil? Eller beundrer du noe du tror du kanskje ville blitt dømt for av andre og ikke tør gjøre selv? 

 

Her er et minieksempel fra meg. Jeg lot datteren min hjelpe til tidlig på kjøkkenet, så hun kunne skjære harde grønnsaker veldig bra med en vanlig kniv da hun var 2 år. Har hatt minimalt med uhell (jeg har mange flere uhell enn henne). Dette er det så klart noen som synes er merkelig og veldig farlig, mens jeg oppdaget at med en gang hun fikk demonstrert hva man gjør med en kniv og fikk prøve seg, så mestret hun det. Det ble slutt på veiving med og rundt kniver. Nå er hun 4 og er proff med kniven. 

Anonymkode: 066eb...cce

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei er nokså mainstream. De eksemplene du nevner får meg til å tenke på vaksine motstandere og andre snåle ideer. Det med kniven er jo ikke så vilt da, finnes jo kokkekniver for barn. 

Anonymkode: f4c03...0d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig uvanlig å slippe til barna på kjøkkenet fra de er små, mange barn i barnehagen jeg jobber i som er drevne på kjøkkenet. Har hatt to-åringer som kan knekke (?) egg, bruke kniv, trille boller (ikke bare kna emnet litt).

 

Anonymkode: dc1ce...ab7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har latt barna bestemme leggetiden fra de var små, dvs så har de aldri hatt fast leggetid men lagt seg når de føler seg trøtt. Det er vell kanskje ganske utrodisjonelt, men det har fungert utmerket, aldri hatt lakenskrekk, hyppige oppvåkninger på natt eller forskjøvet døgnrytme.

Anonymkode: 5fec8...095

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen lærer barna å vaske klær, lage mat osv

Jeg som kvinne lærer barna å skifte dekk, og alt av etterfyllinger på bil. 

Anonymkode: b7483...4fe

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er nok ganske mainstream.

Det eneste jeg kommer på er at jeg aldri hever stemmen mot barna, bare blir mer bestemt enn vanlig når de gjør noe galt. Det fungerer overraskende bra.

Vi har klare rammer for hva som er lov (og ikke) hjemme hos oss, men utover det får barna utforske det aller meste på egenhånd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe du gjør utradisjonelt, utenfor boksen, annerledes når det kommer til barneoppdragelse? Og hvorfor? :)

Alt man får høre av andre føler jeg er hvordan man "burde" gjøre ting. Og få tør skille seg ut, noe som er synd. 

Går gutten din i jenteklær, bor dere uten en nabo i miiiils omkrets, er dere veganere hele gjengen, tror du på en spesiell form for pedagogikk eller livsstil? Eller beundrer du noe du tror du kanskje ville blitt dømt for av andre og ikke tør gjøre selv? 

 

Her er et minieksempel fra meg. Jeg lot datteren min hjelpe til tidlig på kjøkkenet, så hun kunne skjære harde grønnsaker veldig bra med en vanlig kniv da hun var 2 år. Har hatt minimalt med uhell (jeg har mange flere uhell enn henne). Dette er det så klart noen som synes er merkelig og veldig farlig, mens jeg oppdaget at med en gang hun fikk demonstrert hva man gjør med en kniv og fikk prøve seg, så mestret hun det. Det ble slutt på veiving med og rundt kniver. Nå er hun 4 og er proff med kniven. 

Anonymkode: 066eb...cce

Altså 2-åringene i bhg bruker kniv til å både spikke og skjære grønnsaker rett som det er...

Anonymkode: 37e57...96d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså 2-åringene i bhg bruker kniv til å både spikke og skjære grønnsaker rett som det er...

Anonymkode: 37e57...96d

Men det var da bare et mildt eksempel jeg selv brukte. Spørsmålet mitt var jo hva dere andre gjør? :)

 

Anonymkode: 066eb...cce

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset får ikke barnet vårt sitte ubegrenset på pc/nettbrett/telefon. Vi har ikkje nettbrett i hus. 

Vi er ute i skog og mark, lekeplasser etc. 

Helt ærlig føler jeg det er ganske utradisjonelt i dag 😂

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, så fryktelig vågalt er det jo ikke, men vi går ikke på ski :hoho: 

Det føles til tider som vi er den eneste familien i hele Norge som ikke fyker rundt i skog og hei i vinterhalvåret. Våre barn har gått på skiskole på SFO, og har heldigvis noen besteforeldre som tar dem med på skitur når de en sjelden gang er på hytta. Men ellers har vi knapt gått på ski overhodet som familieaktivitet.

Vi gjør mye annet, da. For eksempel har barna begynt med musikkopplæring fra de var bitte små, og for oss er det en selvfølge at man kan lese noter nesten før bokstaver. Men på det typisk norske ski- og friluftslivssporet svikter vi grovt!

Anonymkode: 94db2...6ed

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som en over med ingen skigåing 🤫plus at vi har ikke tv, spiser mye vegetar, og barnet mitt går på en steinerskole i en by hvor det ikke er så veldig populært for å si det mildt 😅

Anonymkode: c99de...d9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke Tv eller pad. Vil ikke ha det for alt i verden. Har ikke bil, og det er ikke øverst på ønskelista det heller. Jeg har planer om å samsove med barnet mitt til han ikke vil mere, da jeg tror det er bra for hans utvikling og vår tilknytning. Hadde samme innstilling til amming, men der sluttet han til min overraskelse av seg selv før fylte året; men igjen, da var det jo selvregulert, noe jeg følte var viktig og riktig. 

Prøver å leve så enkelt som mulig for å fremme tilknytning i stedet for å knytte oss for mye til ting. 

Inspirerende å høre om familier som tør å la være å gjøre det alle andre gjør/gjøre noe litt annerledes :) Håper flere har innspill. 

 

Selv så skulle jeg ønske jeg turte + hadde mulighet til å reise på fulltid rundt om i verden hele tiden. Ha hjemmeskole på turen. Men det får bli med drømmen foreløpig. 

Anonymkode: 066eb...cce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har stort fokus på selvstendighet. De har gått selv til skolen fra 1. Klasse. Syklet til fotballtrening selv, laget egen matpakke selv fra 3. Klasse. Jeg tror man frarøver barn mye mestringsopplevelse ved å henge over dem.

Anonymkode: 984e2...fe5

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har stort fokus på selvstendighet. De har gått selv til skolen fra 1. Klasse. Syklet til fotballtrening selv, laget egen matpakke selv fra 3. Klasse. Jeg tror man frarøver barn mye mestringsopplevelse ved å henge over dem.

Anonymkode: 984e2...fe5

Høres sunt ut :) Barn blir for mye kjørt rundt overalt og får ta for få avgjørelser selv. 

Anonymkode: 066eb...cce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres sunt ut :) Barn blir for mye kjørt rundt overalt og får ta for få avgjørelser selv. 

Anonymkode: 066eb...cce

Ja, helt enig, men det er faktisk beinhardt å være den eneste forelderen som ikke kjører til fotballtrening, sitter og ser på at barna trener og så kjører de hjem igjen. Vi er de eneste på laget og selv om jeg ikke er usikker på valget vårt, så er det litt tøft. 

Anonymkode: 984e2...fe5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Ja, helt enig, men det er faktisk beinhardt å være den eneste forelderen som ikke kjører til fotballtrening, sitter og ser på at barna trener og så kjører de hjem igjen. Vi er de eneste på laget og selv om jeg ikke er usikker på valget vårt, så er det litt tøft. 

Anonymkode: 984e2...fe5

Det kan jeg skjønne. Jeg er sånn på lekeplasser (siden barna var veldig små) at jeg ikke hang over dem, og bare der fikk jeg stygge blikk og kommentarer om at jeg nærmest ikke brydde meg. Når sannheten er at for å løse konflikter eller problemer så må barn i det minste få sjansen. 

Så kan se for meg at det kan føles litt tøft av og til. Men barnet er nok glad for det i ettertid :)

Anonymkode: 066eb...cce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her smeller og roper, kjefter og banner vi når vi blir sint. Men har lært barna at man ikke kan oppføre seg slik utendørs da :) Alle her har så eksplosivt sinne og jeg tror det er sunt for alle å være trygg på at hjemme så kan man blåse ut hvis man føler for det. 

Ene barnet mitt nekter å spise kjøtt og det syns jeg er helt greit! Har vært vegetarianer selv i mange år da jeg var yngre. Vi tar lett på det med mat og tvinger ingen til å smake (selv om vi oppfordrer til det). 

Vi ligger inne hos ungene til de sovner. Gidder ikke venne de av det. Syns det er koselig og de er små så kort tid. De kan sovne av seg selv også da, så vi MÅ ikke ligge der. 

Vi kan fint ha en ettermiddag eller helgedag hvor vi bare spiller, ser på film eller bruker iPad. Føler «alle» bare er ute på skitur og badetur, eller forbyr skjerm, men jeg syns det er helt innafor å roe helt ned med skjerm. 

Og regler hos oss er bøyelige. Prøver å lære barna mine at så lenge de argumenterer godt nok for seg så kan de få til det de vil :)

Anonymkode: 67c65...97a

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utradisjonell måte? Hva med heller dårlig oppdragelse og til dels omsorgssvikt etter svarene her å dømme...

Anonymkode: 00232...0e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Utradisjonell måte? Hva med heller dårlig oppdragelse og til dels omsorgssvikt etter svarene her å dømme...

Anonymkode: 00232...0e9

Hva da? 

Anonymkode: 066eb...cce

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...