Gå til innhold

Hva er det nordmenn flytter fra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Da får du lære deg spansk da vel. 

 

6 minutter siden, applestories said:

Jeg tar det som en selvfølge at de som flytter til et annet land med tanke om å bli boende, lærer seg språket.

Selvfølgelig. Har da ikke påstått noe annet heller.
 

Anonymkode: af450...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn flytter til utlandet og klager over at innvandrere kommer til Norge......lurer på om dere vet hva definisjonen på hykleri er.

 

Anonymkode: 0cc9c...289

Jeg har som nevnt tenkt å flytte til utlandet, og jeg klager ikke på innvandring. Jeg kan klage på feilslått integreringspolitikk og andre ting jeg er uenig i, men jeg synes at Norges har en plikt til å ta imot mennesker i nød. 

Jeg synes mer synd på spanjolene og andre, som ikke har råd til kjøpe bolig i eget land, fordi utlendinger presser priser opp enn på oss nordmenn. Jeg synes også at europeere tar seg mer til rette i for eksempel Spania enn det utlendinger gjør i Norge. Der er det ofte ikke snakk om integrering overhodet, men å skape egne miljøer, og holde seg innenfor dem. Akkurat det vi klager på i forhold til enkelte innvandrere i Norge. 

Anonymkode: b57dc...b30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å flytte fra janteloven, ensartetheten, frykten for alt som er naturlig (f.ex. ulv og andre rovdy, løse hunder) og den generelle tvangstrøya vi alle skal inn i for å være som naboen.

Anonymkode: 59d08...b4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd 10 år i utlandet, og har ingen planer om å flytte tilbake til Norge igjen. Dette er mitt nye hjem, og det er større sjanse for at jeg bytter statsborgerskap, enn at jeg flytter "hjem" igjen.

I Norge så ble jeg avvist av helsevesenet, som ga meg store helseplager. Jeg ble avvist av alt av arbeidstakere, så jeg fikk ikke jobb. Studier ble for vanskelig, på grunn av helseproblemer, som helsevesenet ikke gjorde noe for å hjelpe meg med. Jeg hater snø, is, slaps, kulde, og temperaturer under 20 grader. Jeg ble uglesett av samfunnet, fordi at jeg ikke hadde kone, hus, stasjonsvogn og hus i en alder av 30 år. 

I tillegg så er nordmenn flest så ufattelig rigide, kalde og følelsesløse, sammenlignet med her hvor jeg bor, for eksempel.

Men skjønner jo at spørsmålet kommer, for vi nordmenn er jo så opptatt av at vår egen navle er fasiten på hvordan alle andre navler skal se ut, så om noen andre har en navle som ser litt annerledes ut så skal vi sporenstreks påpeke det, og gjerne heve oss selv over den andre.
 

Anonymkode: af450...c6d

Vet du hva, man lever bare en gang! Så flott at du tok tak og rett og slett flyttet fra problemet (noen ganger hjelper det!) Så godt at alt ordnet seg:) Lykke til ♡ 

Anonymkode: d3f9c...1a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lyst til å flytte utenlands. Jeg fryser og blir sur i kulda. Alt gjør vondt. Huden blir stygg og jeg blir feit. Samfunnet er så sinnsykt kroppsfokusert, og ikke på den ufyselige måten, men tanken om at "kropp er så naturlig, la oss gni det inn i ansiktet på folk", og all dobbeltmoralen om at man skal være åpen mot alle, bortsett fra de og de og de. Diskriminering! At en utenlandsk person ikke engang blir kalt inn til intervju! Jeg har norsk navn, aldri opplevd det, men fy flate så mye tull! 

Nei, mye bedre i utlandet. Dette med gratis helsevesen kan ta seg en bolle. Gratis, men slett ikke bra. Noen burde ikke jobbet med mennesker. 

Anonymkode: d3f9c...1a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/9/2019 at 3:35 PM, AnonymBruker said:

Nordmenn flytter til utlandet og klager over at innvandrere kommer til Norge......lurer på om dere vet hva definisjonen på hykleri er.

 

Anonymkode: 0cc9c...289

Nordmenn som klager på innvandrere sikter vel stort sett til innvandrere som drar med seg problematiske kulturer og mangel på respekt. Jeg planelegger etterhvert å flytte til Sveits og vil da selvsagt lære meg språket umiddelbart. I motsetning til visse andre innvandrere.

Anonymkode: 23aaf...638

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det er noe hyklersk blant de nordmenn som klager på at innvandrere kommer og bruker velferdsstaten hvis man planlegger å gjøre det samme selv i et annet europeisk land. 

Selv vurderer jeg å flytte til utlandet fordi jeg er lei av å være en av stadig færre som bidrar mye i arbeidslivet, mens flere lever på offentlige stønader selv om de strengt tatt ikke har noen grunn til det. Har jobbet en liten time allerede, og skal vel jobbe til kl. 22 i i kveld. Sånn er det nesten hver eneste dag, og stadig mer av livet dreier seg om jobb. Når jeg ser rundt meg, ser jeg mange andre som jobber lite men likevel lever livet, fordi det i Norge ikke får særlig til konsekvenser av å ikke gidde å jobbe. Dette er ikke bærekraftig i lengen, så jeg jobber med å flytte. 

Anonymkode: 19a81...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎03‎.‎2019 den 15.17, AnonymBruker skrev:

dere som har svart; hvilket land har dere flyttet til? jeg er selv inne på tanken om å flytte, er syk og klarer bare ca 20% stilling. og har mer smerter i kulden. men hvilket land har et godt helsevesen, og er et forholdsvis trygt land? de fleste drar vel til spania

Anonymkode: ad578...9ee

De fleste drar til Spania ja, og de har et bra helsevesen. Har en venninne som bor der nå, og hun er svært fornøyd med helsevesenet. Hun har ikke bodd der lenge, så hun har med tolk til legen. Hun lærer seg selvfølgelig spansk, men i starten er det jo fint med tolk, for det første man lærer seg er ikke lege og medisin språk. Og dumt om det blir misforståelser da det kommer til helsen.

Jeg har ennå ikke bestemt meg hvor jeg skal dra. Min venninne bor i en norsk koloni i Spania, og har jo bare norske venner. Og hun sier jo selv at det er mye rart der. For det er en del alkiser, noen som rømmer fra barnevernet og folk som sliter psykisk. Er jo selvfølgelig flotte oppegående mennesker der og. Men det frister lite å bo i koloni. Samtidig som de sier at bor du i Alicante, og selv om du bor i et av de spanske områdene, så er det vanskelig å bli integrert. De er jo ikke så glade for å ha oss der, vi presser jo opp prisene. 

Anonymkode: fbbb9...703

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.3.2019 den 8.03, AnonymBruker skrev:

De fleste drar til Spania ja, og de har et bra helsevesen. Har en venninne som bor der nå, og hun er svært fornøyd med helsevesenet. Hun har ikke bodd der lenge, så hun har med tolk til legen. Hun lærer seg selvfølgelig spansk, men i starten er det jo fint med tolk, for det første man lærer seg er ikke lege og medisin språk. Og dumt om det blir misforståelser da det kommer til helsen.

Jeg har ennå ikke bestemt meg hvor jeg skal dra. Min venninne bor i en norsk koloni i Spania, og har jo bare norske venner. Og hun sier jo selv at det er mye rart der. For det er en del alkiser, noen som rømmer fra barnevernet og folk som sliter psykisk. Er jo selvfølgelig flotte oppegående mennesker der og. Men det frister lite å bo i koloni. Samtidig som de sier at bor du i Alicante, og selv om du bor i et av de spanske områdene, så er det vanskelig å bli integrert. De er jo ikke så glade for å ha oss der, vi presser jo opp prisene. 

Anonymkode: fbbb9...703

Personlig ville jeg nok holdt meg unna norske steder, som alicante/malagaområdet/torrevieja.

Ikke vanskelig å bli integret om du klarer å oppføre deg vet du, lære språket. Jeg bor på et sted uten noen skandinaviske.

Anonymkode: a2a32...db4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd perioder i utlandet, og opplever at jeg i større grad har flyttet _til_ noe annet, ikke _fra_ noe som ikke var bra nok her. Man flytter jo gjerne pga utdanning, jobboppdrag, at man etablerer seg med en person som kommer fra et annet land osv.

Eldre mennesker flytter ofte fra (deler av) vintersesongen, den kan være lang for mange, særlig hvis du ikke kan eller vil utnytte snøen til vinteraktiviteter.

Anonymkode: f29fe...8ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg med nedsettende og hatefullt innhold, samt svar til dette.

Yvonne (teamleder)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd 10 år i utlandet, og har ingen planer om å flytte tilbake til Norge igjen. Dette er mitt nye hjem, og det er større sjanse for at jeg bytter statsborgerskap, enn at jeg flytter "hjem" igjen.

I Norge så ble jeg avvist av helsevesenet, som ga meg store helseplager. Jeg ble avvist av alt av arbeidstakere, så jeg fikk ikke jobb. Studier ble for vanskelig, på grunn av helseproblemer, som helsevesenet ikke gjorde noe for å hjelpe meg med. Jeg hater snø, is, slaps, kulde, og temperaturer under 20 grader. Jeg ble uglesett av samfunnet, fordi at jeg ikke hadde kone, hus, stasjonsvogn og hus i en alder av 30 år. 

I tillegg så er nordmenn flest så ufattelig rigide, kalde og følelsesløse, sammenlignet med her hvor jeg bor, for eksempel.

Men skjønner jo at spørsmålet kommer, for vi nordmenn er jo så opptatt av at vår egen navle er fasiten på hvordan alle andre navler skal se ut, så om noen andre har en navle som ser litt annerledes ut så skal vi sporenstreks påpeke det, og gjerne heve oss selv over den andre.
 

Anonymkode: af450...c6d

Dette lukter Thailand gitt 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Antoinette said:

Dette lukter Thailand gitt 🙂

Anbefaler at du sjekker luktesansen din.

Anonymkode: af450...c6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Antoinette skrev:

Dette lukter Thailand gitt 🙂

Jeg synes absolutt ikke dette lukter Thailand. Kanskje Italia, Spania? 

Anonymkode: 6a0a3...c4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert mye utenlands. Alt jeg har lært der kunne jeg lært i Norge, men disse faktorene drev meg ut:

- Kulde

- Mørketid

- Lysten på en mer spennende kultur

Jeg elsker Norge, og er veldig fornøyd med å være født og oppvokst her. Norge er et fantastisk bra land, men hvis jeg skulle flytte ut på permanent basis, så hadde det vært av de nevnte grunnene over her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Yvonne skrev:

Tråden er ryddet for innlegg med nedsettende og hatefullt innhold, samt svar til dette.

Yvonne (teamleder)

Hvordan er dette mulig i en tråd som dette?!

Vet ikke hva som sto, men består KG av en gjeng ungdomsskolejenter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.3.2019 den 14.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd 10 år i utlandet, og har ingen planer om å flytte tilbake til Norge igjen. Dette er mitt nye hjem, og det er større sjanse for at jeg bytter statsborgerskap, enn at jeg flytter "hjem" igjen.

I Norge så ble jeg avvist av helsevesenet, som ga meg store helseplager. Jeg ble avvist av alt av arbeidstakere, så jeg fikk ikke jobb. Studier ble for vanskelig, på grunn av helseproblemer, som helsevesenet ikke gjorde noe for å hjelpe meg med. Jeg hater snø, is, slaps, kulde, og temperaturer under 20 grader. Jeg ble uglesett av samfunnet, fordi at jeg ikke hadde kone, hus, stasjonsvogn og hus i en alder av 30 år. 

I tillegg så er nordmenn flest så ufattelig rigide, kalde og følelsesløse, sammenlignet med her hvor jeg bor, for eksempel.

Men skjønner jo at spørsmålet kommer, for vi nordmenn er jo så opptatt av at vår egen navle er fasiten på hvordan alle andre navler skal se ut, så om noen andre har en navle som ser litt annerledes ut så skal vi sporenstreks påpeke det, og gjerne heve oss selv over den andre.
 

Anonymkode: af450...c6d

Jeg skjønner hva du snakker om. Kommer til å gi Norge et par år til før jeg seriøst vurderer flytting til et annet land. 

Anonymkode: 5d0ae...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bolig i Spania og har derfor nettverk der.

Veldig dårlig idé og ikke vedlikeholde medlemskapet sitt i Folketrygden.

For, dessverre, så har ikke Spania det samme gode helsetilbudet som i Norge. Man blir ferdig behandlet på sykehus, og sendes hjem. Etter det - ingenting. Greit for de som blir friske, men gjelder det alvorlig sykdom, med nedsatt funksjonsevne, så sliter man. For der mangler de tilbud, med mindre en kan kjøpe tjenester privat. Og det er dyrt.

Flytt gjerne, men brenn ikke alle broer til Norge. Man vet ikke når man trenger hjelp.

Anonymkode: 7f108...285

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg noe annet enn vær og uvær. Har selv bestemt meg for å ikke tilbringe pensjonisttilværelsen i Norge.

Anonymkode: 17c93...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg flyttet til Kina sammen med min familie. Dette er hva jeg flytter fra.

- Jeg har et svakt nettverk i Norge, og de fleste på vår alder er ikke som oss.
- Jeg får dårlig mage av norsk mat, fordi jeg tåler ikke gjær. Her bruker de ikke gjær og jeg liker maten bedre.
- Jeg liker ikke kaldt vær. Det er fint med noen kalde måneder sånn at man kan gå på ski, men ikke at det er kaldt 8 måneder av året.
- Jeg liker ikke det norske skolesystemet. Unger lærer seg å feste istedenfor å lære.
- Jeg synes mange nordmenn kan være svært dømmende og lite forståelsefull for folk som gjør andre valg enn dem.
- ironisk nok, føler jeg meg mindre fri til å si hva jeg mener i Norge. Her så kan jeg ikke kritisere noe offentlig, men privat er det null problem.
- Norge er dyrt, og kona kan ikke få seg en høytbetalt jobb. Her kan vi ha mye høyere levestandard.

Noen nevnte at man bør lære seg språket. Det er jeg helt enig og jeg jobber hardt med å lære meg kinesisk.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...