Gå til innhold

Medbrakt drikke til bryllupsfesten


Ferskeneple

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er virkelig ikke det som er poenget. Det er et kulturskifte der den gamle måten der vertskapet stod for mat og drikke dør ut. 

Jeg hadde selv alkoholfritt bryllup, men ingen av mine gjester trengte å bruke penger under festen. Slik mener jeg et bryllup skal være, eller at en eventuelt kan ha bonger til baren.

Hvor mye måtte du bruke på bryllupet ditt den gangen du giftet deg da? Bryllup i Norge i dag er ufattelig dyrt og jeg forstår at man da kanskje må forsøke å spare inn på noen utgifter. 

Anonymkode: 3da06...f58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett på det som litt merkelig at ikke vertskapet står for alt når de først holder bryllupsfest, men jeg hadde fint tatt med egen drikke bare den kunne stått kaldt under middagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke valgt å be folk ta med egen alkohol i mitt eget bryllup -men hadde ikke satt spørsmålstegn ved at andre hadde valgt å gjøre det slik -så selvfølgelig hadde jeg tatt med egen vin til å drikke etter maten. Syntes det var helt greit å skrive det sånn som du la frem i hovedinnlegget. 

Anonymkode: 1ac9c...7db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og da ville jeg ikke hatt deg i mitt bryllup i heller :)

hos oss (og hos ts hadde du fått) ubegrensede mengder mat, så mye øl og vin du ville under mat, men om du vil drikke deg sørpa etter dette kan du velge å forlate bryllupsfesten for å dra på byen, eller kjøpe inne get på forhånd og drikke dette etter middagen. Som sagt, endte vi med å ha masse alkohol til overs, så det tyder vel på at folk var her god oss og ikke for alkoholen.. 

glad jeg ikke har slike mennesker i min omgangskrets 

Anonymkode: b4e68...3f6

I de bryllupene jeg har vært fikk jeg ubegrenset med både mat og drikke hele dagen/kvelden/natta så det er nok det mest  vanlige. Jeg var ikke sørpefull heller, så da vet du det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, EvaLena skrev:

I de bryllupene jeg har vært fikk jeg ubegrenset med både mat og drikke hele dagen/kvelden/natta så det er nok det mest  vanlige. Jeg var ikke sørpefull heller, så da vet du det.

Og i de bryllupene jeg har vært i, har det vært drikke til maten og eventuelt eget etter middag. 

For å spørre annerledes: hadde du stilt deg negativ til å møte i et alkoholfritt bryllup, siden du da ikke "bidrar til spleiselaget"? 

Og hvis man som gjest ikke skal bruke penger på et bryllup, skal man da ikke komme med bryllupsgave? 

Om det stod på økonomien, så kunne mine gjester heller kommet uten gave og med medbrakt alkohol. Viktigste for meg er at de kommer, uten at den ene eller andre parten må blakke seg. 

Jeg forstår heller ikke argumentet at man da har "invitert for mange" - skal man IKKE ha bryllup fordi man ikke kan ha fri flyt av alkohol? For meg er dette helt ulogisk.

For min del ønsker jeg heller å bli invitert i bryllup til noen jeg er glad i og å måtte ta med egen drikke, enn å ikke delta i det hele tatt. Nettopp fordi det viktige for meg er å dele denne dagen til mennesker som er viktig for meg. 

Men klart, "etikette er viktigst"... 

Anonymkode: b4e68...3f6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser for meg at et bryllup hvor man tar med drikke selv (til kvelden) blir mer uformelt. Og jeg er fan av litt uformelle bryllup, jeg er ikke særlig begeistret for at alt skal være striglet og etter timeplan og all verdens bridezilla-nykker. 

 

Anonymkode: f464d...657

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og i de bryllupene jeg har vært i, har det vært drikke til maten og eventuelt eget etter middag. 

For å spørre annerledes: hadde du stilt deg negativ til å møte i et alkoholfritt bryllup, siden du da ikke "bidrar til spleiselaget"? 

Og hvis man som gjest ikke skal bruke penger på et bryllup, skal man da ikke komme med bryllupsgave? 

Om det stod på økonomien, så kunne mine gjester heller kommet uten gave og med medbrakt alkohol. Viktigste for meg er at de kommer, uten at den ene eller andre parten må blakke seg. 

Jeg forstår heller ikke argumentet at man da har "invitert for mange" - skal man IKKE ha bryllup fordi man ikke kan ha fri flyt av alkohol? For meg er dette helt ulogisk.

For min del ønsker jeg heller å bli invitert i bryllup til noen jeg er glad i og å måtte ta med egen drikke, enn å ikke delta i det hele tatt. Nettopp fordi det viktige for meg er å dele denne dagen til mennesker som er viktig for meg. 

Men klart, "etikette er viktigst"... 

Anonymkode: b4e68...3f6

Nettop! Virker som at alkoholen er så viktig at folk faktisk vurderer om de skal komme eller ikke basert på det. I Ts sitt selskap får de jo velkomstdrink og drikke til maten, hvis de vil ha (eller har behov for) mer drikke så står de fritt til å ta med selv, det er jo ingen tvang. Men etiketten for «nesa høyt i sky» folk er jo det viktigste 🙄

Anonymkode: 35b09...1fd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i flere slike bryllup, og de har vært virkelig alle tiders! Synes du helt fint kan skrive invitasjonen slik du foreslår.

For meg er bryllup med fri bar noe jeg kjenner mest fra KG - noe jeg knapt har opplevd i det virkelige liv... Det er faktisk ganske mange av oss som har det slik, og er vandt med at man tar med seg drikke til etter maten eller man kjøper i baren.

Er man på et sted hvor man kan ta med drikke selv, er i alle fall det å ta med et mye bedre alternativ enn å organisere en bar av et eller annet slag, og så ta betalt fra gjestene selv....

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og i de bryllupene jeg har vært i, har det vært drikke til maten og eventuelt eget etter middag. 

For å spørre annerledes: hadde du stilt deg negativ til å møte i et alkoholfritt bryllup, siden du da ikke "bidrar til spleiselaget"? 

Og hvis man som gjest ikke skal bruke penger på et bryllup, skal man da ikke komme med bryllupsgave? 

Om det stod på økonomien, så kunne mine gjester heller kommet uten gave og med medbrakt alkohol. Viktigste for meg er at de kommer, uten at den ene eller andre parten må blakke seg. 

Jeg forstår heller ikke argumentet at man da har "invitert for mange" - skal man IKKE ha bryllup fordi man ikke kan ha fri flyt av alkohol? For meg er dette helt ulogisk.

For min del ønsker jeg heller å bli invitert i bryllup til noen jeg er glad i og å måtte ta med egen drikke, enn å ikke delta i det hele tatt. Nettopp fordi det viktige for meg er å dele denne dagen til mennesker som er viktig for meg. 

Men klart, "etikette er viktigst"... 

Anonymkode: b4e68...3f6

Jeg hadde ikke giddi å vært så fryktelig lenge utover kvelden i ett alkoholfritt bryllup. Jeg hadde antakelig kjedet meg med tørrpreik.

Bryllupsgave er en selvfølge, selv fra meg. Du behøver ikke å gjøre dette mer komplisert enn det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser i tråder som dette tenker jeg man like greitt kan la vær å ha selskap og heller bruke pengene på en skikkelig luksus bryllupsferie enn å kaste dem bort på utakknemlige gjester. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Har du ikke råd til å betale har du bedt for mange... Syns medbrakt i bryllup er feil. Vi giftet oss i 2018, men valgte å ha alkoholfritt da vi ville gifte oss men ikke hadde råd til full fest for x antall gjester. 

Anonymkode: ca859...c23

Tenker folk faktisk hadde kost seg mere om de fikk ta med alkohol selv i stede for at dere hadde alkoholfritt. 

Anonymkode: 2cdce...5c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er nokså sjokkert over mange av de holdningene skribentene i denne tråden fremlegger i sine innlegg.

Jeg er også sjokkert over at alkohol for enkelte må ha en så stor plass i festlige sammenkomster. Hva med å si at vi holder festen etterpå alkoholfri og koser oss i all edruelighet? Fordi, er det viktigeste brudeparet som skal feires, eller er det alkoholen som skal slukke tørsten? 

Brudeparets økonomi og økonomiske rammer for nryllupet og for festen er og bør være førende for om gjestene skal få drikke av, for noen, bunnløse flasker med alkoholinnhold. Mange bryllup blir da rene fyllefester der en eller flere dummer seg loddrett ut og er til sjenanse og skam både for seg selv og resten av gjestene. Og nettopp dette kan faktisk utdrikningslaget være en bedre arena for enn selve bryllupsfesten. 

At noen her begynner å problematisere hvor alkoholen skal gjøres av fra gjestene ankommer bryllupslokalet viser i seg selv hvor galt både tråden og alkoholviktigheten har tatt veien, i denne tråden. Der vi har vært har dette enkelt blitt løst med at det er utnevnt en edruelig person til bartender. Når gjestene har ankommet har alkoholen blitt levert i baren, navneskilt blitt påført embalasjen og problemet (i denne tråden) blitt løst. Det som har vært mindre elegant har vært dem som har kommet i kirken med klirrende flasker i plastposer. 

Så ts skriv i din invitasjon at drikke til maten holder vi, ellers tillater vi medbragt. Så får dere løse hvordan medbragt skal håndteres når dagen er der. Noe skal da brudepikene (voksne) og forloverne ta seg av. 

Så mye nråk for så lite. Storm i et vannglass, nei, orkan i ei spritflaske tenker jeg vi omskriver ordtaket til. 

 

Anonymkode: feb24...5ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Blondie65 skrev:

Vi lever i vorspielenes tid. Om det er bryllup eller vorspiel på lørdag? Ta med det du vil drikke selv. Vertskapet spanderer pasta carbonara.

Vi er en gjeng snerpete gamle kjerringer som synes det er trist at tradisjoner der det gode vertskap kombinerer god mat, god drikke og hyggelig stemning for sine gjester når de velger å invitere til stort bryllup. Du får ha oss unnskyldt TS, fordi vi er så opphauset i vår egen sosiale angst, manglende sosiale ferdigheter og ikke minst totale mangel på tilpasningsevne at vi synes at bryllup skal ha en litt annen ramme enn vorspielet på lørdag.

"Kless kartongvinen din der og heimebrenten din her - vertskapet serverer blandevann. Velkommen. Forresten - kjolen til bruden kostet tre ganger det et sett a tre bonger til samltige gjester ville kostet. Men det er jo KJOLEN som er viktig. Dere kan jo drikke brus". Slik ville jeg lest en sånn invitasjon. Og ja, jeg har vært i et sånt bryllup der vi ikke en gang ble varslet på forhånd at vi måtte kjøpe ALL drikke selv.

----

Du kan selvsagt skrive det du har foreslått i invitasjonen. 

Jeg tror du har mye rett i det her. 

Og når du kombinerer dette med at mange bruder får "ideer" fra USA om bridesmaids, brideshower + visjoner om et bra visuelt bryllup som ser bra ut på bilder og likevel ikke skal trakte gjestene sine etter skikk og bruk, så tror jeg at disse bryllupene blir seriøst relasjonsdefinerende etterhvert. Mange ut av dem blir nok nødt til å se seg om etter nye venner etter begivenhetene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malika

Jeg ville da heller valgt å servere alkoholfritt hele middagen og påfølgende fest. Jeg regner med dere har kokker og servitører som kan tilpasse alkoholfri drikke til menyen. 

Så. Enten alkoholfritt hele festen, eller alkohol med bar. Det er så stusselig å be gjestene komme med drikke og la det utarte seg til en rølpefest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malika skrev:

Jeg ville da heller valgt å servere alkoholfritt hele middagen og påfølgende fest. Jeg regner med dere har kokker og servitører som kan tilpasse alkoholfri drikke til menyen. 

 

Den er grei, men da må folk få vite om at det er alkoholfritt i invitasjonen, sånn at de slipper å bruke penger på hotellrom og i stedet kjøre hjem etter middagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wow... så innmari høye hester noen av dere sitter på?

Jeg ser ikke problemet med det. Alkohol er og burde ikke være hovedgrunnlaget ditt for å gå på et bryllup om det er noen som står seg nær. At dere tar hånd om alkohol til mat og velkomstdrink er jo i mine øyne nok, fordi dere holder jo ikke fyllefest, det er en feiring for forholdet deres. Plus hva skader det personlig økonomi å kjøpe noe du liker? Så får du akkurat den vinen/ølen du vil ha etc.

Om noen er SÅ bestemt på at de har rett på gratis alkohol så får de bare ikke dukke opp, og da sier det litt om dem. 

Jeg er fra en familie som tenker som noen av dere - at å ta med medbragt er stusselig fordi de forventer at brudeparet skal skjelle ut så mye penger bare på alkohol. Synes det er rarere at man henger seg opp i det enn å bare ta med det man måtte ønske og feire de du kom for. Er det virkelig så ille å ta med medbragt får dere bli hjemme.  

Synes formuleringen din var fin. Du kan evt som andre sier, droppe bryllupsgave, men ser ikke helt hvordan en six pack øl skal ødelegge økonomien. Og selvfølgelig passe på at det er lov med medbragt der du er. Alternativt er jo en bar hvor man betaler for egne drinker. 

Anonymkode: f4b05...6fa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver så krasst at man er alkis  og har problemer dersom man forventer fri bar.. Dere er klar over at det er vel så stor sjanse for at det blir rølp når man ber dem ta med drikke?..  Sikkert flere som da kommer til å ta med seg for mye fordi de ikke vet hvor lenge festen vil vare og vil sikre seg.. 

Men selvfølgelig.. Alle vi som forventer å bli spandert på har sosial fobi og er alkiser.. 

Skal dere ha den ordningen som foreslått så bør dere ihvertfall presisere at gave ikke er nødvendig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forunderer meg hver gang dette temaet er oppe på KG at avholdsbevegelsen tror det dreier seg om alkohol kun for fylla sin del, og at alkohol = rølpete neandertalergjester uten sosial kompetanse. God mat og god drikke hører sammen, det komplimenterer hverandre. Helt greit for meg at noen vil ha vann eller cola til god mat, men for svært mange av oss er det bedre med en passende vin eller øl, ikke for alkoholen sin del men for smaken. Når man iviterer til fest der gjestene gjerne må reise langt, ta taxi for å komme til og fra, booke hotellrom, kjøpe nye klær, stille med gave og gjerne også spytte i penger i et utdrikningslag, så forventer man å bli godt behandlet som gjest. Det innebærer mange ting, men bl.a å bli traktert med mat og drikke gjennom feiringen.

Jeg har vært i over 30 bryllup, ingen av dem har vært fyllakalas til tross for både fri bar og bygdetradisjon med lommelerke. De fleste oppfører seg faktisk, det er god stemning og det er kjekt. Fikses det en barløsninng med en som står i baren er det heller ingen stor svinn av alkohol eller enorm flyt, det hele er i ganske så kontrollerte rammer. Faren for flatfyll er mye større med store mengder medbragt. Det er bedre å arrangere en bar der folk betaler egen drikke etter maten enn å be folk ta med medbragt, ikke minst fordi det sannsynligvis ikke er gode kjølemuligheter til all medbragten, og det kan bli mye reking på kjøkkenet (noe kjøkkenstaben neppe er komfortabel med). 

Anonymkode: b00c9...164

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, EvaLena said:

Vi gidder mest sannsynlig ikke å sitte helt tørrlagte og småsnakke med tante Helga på 83 som samtidig er en person vi aldri har møtt tidligere.

Da takker jeg meg heller til å sitte hjemme og studere frimerker, noe jeg forøvrig også ser på som dørgende kjedelig.

Da håper jeg du blir ekskludert fra neste bryllup, du kan jo umulig være en god venn med slike holdninger. Man er nok best forunt med å overlate deg til frimerker enn at du skal være en festbrems 😅

Anonymkode: 04667...f57

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...