Gå til innhold

Medbrakt drikke til bryllupsfesten


Ferskeneple

Anbefalte innlegg

Lykke til med tidenes fyllefest! Å invitere utrolig mange (200+?) og be de ta med ubegrenset mengder med alkohol er i imponerende. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voldsomt så fine man skal være på det. Er ikke gjestene villig til å betale en hundrelapp for en 6-pakning for å delta på sine venner/families bryllup, kan de heller la være å komme. Selv om det er en stor fest man tar seg råd til, finnes det grenser for hvor god råd folk har (unntaksvis om man er 40 og har jobbet halve livet, betalt ned hus og vil etc). 

For vår del kostet bryllupet ca 65 000, og da presset vi økonomien Max for at gjestene skulle få en fin dag. Vi betalte vin og øl til middag og dessert, men utenom dette tok gjestene med eget. Og det som var fascinerende? Det var kun etpar som tok med alkohol, og da kun noen bokser med cider. Massevis av alkohol hadde vi også igjen etter bryllupet. 

Selv om man inviterer til fest skal man ikke gå personlig konkurs. Har man gjester som mener dette, er de mer opptatt av å drikke seg dritings på andres regning enn å feire kjærligheten til sine nære og kjære 

Anonymkode: b4e68...3f6

Hvorfor skal vi være villige til å betale en hundrings for alkohol på en bryllupsfest vi er invitert til? Nei takk, da blir jeg hjemme.

Hadde det vært spleisefest i vennegjengen for å bare ha en fest, så er det helt ok å ta med egen drikke.

Her er det snakk om bryllup og der skal ikke gjestene spleise med brudeparet. Er ikke gjestene som maser på at paret må gifte seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er greit i et lavbudsjettsbryllup, men hvis dere har brukt titusener på kjole, ringer og stas, synes jeg det er gjerrig å knipe inn på serveringen av gjestene.

Anonymkode: 62c81...b04

Jeg er litt enig i dette - det kommer an på hva slags feiring man har lagt opp til. Å be folk ta med medbragt til en uformell låvefest er noe annet enn om man går for smoking og festmiddag. Jeg tar for gitt at dere har sjekket at det faktisk er lov å nyte medbragt i lokalet dere skal være i...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, EvaLena skrev:

Vi gidder mest sannsynlig ikke å sitte helt tørrlagte og småsnakke med tante Helga på 83 som samtidig er en person vi aldri har møtt tidligere.

Da takker jeg meg heller til å sitte hjemme og studere frimerker, noe jeg forøvrig også ser på som dørgende kjedelig.

Men du kan ta med medbragt etter å ha fått påspandert middag og alkohol. Og ikke snakke med Helga på 83, men med noen andre du måtte like å snakke med. Selv om det er hyggelig å inkludere Helga også da. 

Problemet er at noen trenger litersvis med alkohol for å tørre å være på en litt større fest og  forventer å bli påspandert fylla? Får jo drikke/alkohol til maten spandert? 

Sosial angst? 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du kan ta med medbragt etter å ha fått påspandert middag og alkohol. Og ikke snakke med Helga på 83, men med noen andre du måtte like å snakke med. Selv om det er hyggelig å inkludere Helga også da. 

Problemet er at noen trenger litersvis med alkohol for å tørre å være på en litt større fest og  forventer å bli påspandert fylla? Får jo drikke/alkohol til maten spandert? 

Sosial angst? 

Anonymkode: 85367...b81

Nei, jeg har ikke sosial angst. Jeg synes bare det er gørrkjedelig å tørrprate med folk jeg ikke kjenner og som jeg mest sannsynlig ikke vil møte igjen. Da er jeg mer for å drikke noen øl og slå meg løs på dansegulvet, så kan jeg snakke litt løssluppent med hvem som helst.

Endret av EvaLena
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, EvaLena skrev:

Hvorfor skal vi være villige til å betale en hundrings for alkohol på en bryllupsfest vi er invitert til? Nei takk, da blir jeg hjemme.

Hadde det vært spleisefest i vennegjengen for å bare ha en fest, så er det helt ok å ta med egen drikke.

Her er det snakk om bryllup og der skal ikke gjestene spleise med brudeparet. Er ikke gjestene som maser på at paret må gifte seg.

Jeg forstår ikke. Det er ikke bra nok å få påspandert middag og alkohol til middagen og kakene? 

Du gidder ikke feire venneparet/familiemedlemmet som gifter seg på grunn av for lite alkohol? 

Liker du ikke store sosiale sammenkomster og ønsker egentlig å være hjemme og bruker alkohol som unnskyldning? 

Hva i alle dager er greia her? 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, EvaLena skrev:

Nei, jeg har ikke sosial angst. Jeg synes bare det er gørrkjedelig å tørrdrakter med folk jeg ikke kjenner og som jeg mest sannsynlig ikke vil møte igjen. Da er jeg mer for å drikke noen øl og slå meg løs på dansegulvet, så kan jeg snakke litt løssluppent med hvem som helst.

Det har du i TS sitt bryllup muligheten til?

Og med den innstillingen forstår jeg ikke helt hvorfpr du vurderer å dra i slike sammenkomster når du tydeligvis ikke liker det. 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å gjøre som du tenker Ts. Veldig rare gjester om de ikke kan ta med seg en flaske vin, en sixpack øl eller lignende. 

Det blir helt sikkert en kjempefin fest og lykke til med bryllupet! 

Jeg ville absolutt kommet i et slikt bryllup og til og med snakket med gamle tante Olga på 86. Men jeg snakker gjerne med folk uansett hvem de er og om det er alkohol i bildet eller ikke. 

Anonymkode: f464d...657

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for at jeg spammer tråden, men jeg fatter det ikke. Fatter ikke og begriper at noen kan mene de fortjener både det ene og det andre når de blir invitert et sted. Altså.. Nei, jeg fatter det ikke. 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er greit i et lavbudsjettsbryllup, men hvis dere har brukt titusener på kjole, ringer og stas, synes jeg det er gjerrig å knipe inn på serveringen av gjestene.

Anonymkode: 62c81...b04

Jeg skal ta en for laget her også.

Men jeg har høy toleranse for disse tingene :

 - Jeg har vært flydd inn til bryllup på slott med stort sett alt betalt

- Jeg har vært på bryllup som i all praksis var spleiselag

- jeg har vært på bryllup med dypt kristne mennesker som hadde andakt som del av feiringen. 

Vi er der for å feire dere! 

Dette er det viktige. Dette er hva dere skal fokusere på: Dere skal feire en dag der dere skal føle dere vel med hvordan mennesker forholder seg til deres lykke som ektepar. Pengebruken deres skal ikke primært handle om oss.

Sekundært: Jeg feirer med alkohol. Sorry.

Jeg skal møte i ett alkoholfritt brullup. Jeg respekterer deres valg, men for meg er dette ett møte. Jeg møter opp, feirer dere på deres premisser, men det er den litt kjedelige meg som ikke driter seg ut og som sitter i ett hjørne og ikke finner det naturlig å koble meg opp til en mengde mennesker. Dere kjenner meg, dere vet hva det går i, dette er hva dere ønsker, og jeg ønsker det beste for dere. 

Men lets face it, det er ikke gøy for oss.

(Det er ikke gøy for dere heller, bryllpsfesten er stort sett kun en haug av stress for bryllupsparet uansett , så det blir fort felles skjebne, felles trøst)

Jeg føler ikke vel med å betale fullpris for alkohol. Jeg er sånn sett grunnleggende Norsk. Vi forholder oss til virkeligheten om kostnaden av norske drinker og følgelig foretrekker vi to alternativer til fest : enten at vertskapet står for alt, eller at det er fritt til å ta med.

Fra brudeparet er det ofte ett annet hensyn; i håp om å unngå en "brudeferden i hardanger", ønsker de en barkeeper eller bonger, begge for å sikre at brudegjestene har noen som helst minne om å være i ett bryllup, (my nightmare).

Derfor har vi endt opp med en konsensus om at fri bar er en god idee. 

Men fra ett rent økonomisk perspektiv, er det mye mer hyggelig å invetere folk på deres egne premisser under forståelse av at de du har invitert skal ha en god fest på deres vegne. 

 

Endret av Druid
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, O.G. skrev:

Enig, enten så har folk råd til å holde bryllup, eller så kan de gå til byfogden å gifte seg der. 

En kan ha bryllup selv om vielsen er borgerlig! Vigselen foretas av ordføreren eller en annen som kommunestyret utpeker til det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns din formulering var kjempebra, og jeg hadde definitivt kommet. Ønsker man ikke å kjøpe egen alkohol kan man jo bare ikke ta med seg noe, og er det virkelig et så stort problem så får de bli hjemme. Da hadde jeg ikke ansett det som noe tap uansett!

Anonymkode: 5d9d6...0f1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det ser bra ut. Nå vet ikke jeg om dere skal ha på hotell eller et annet sted. Dersom det er på hotell er ofte ikke medbrakt tillatt men de har bar der. Selv blir vi til å gjøre det litt likt som dere med at vi spanderer til maten. Utover dette må gjestene selv kjøpe alkohol i en bar som blir satt opp i lokalet. Hovedgrunnen til at vi gjør det slik er rett og slett at vi ikke ønsker en rein flatfyllfest og med bar blir det litt mer kontrollerte forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, FrodeF skrev:

Lykke til med tidenes fyllefest! Å invitere utrolig mange (200+?) og be de ta med ubegrenset mengder med alkohol er i imponerende. 

Det var da vi var 17 år, det! Nå har vi lært å beherske oss en smule. Om ikke, må du bytte bekjentskapskrets snarest!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke. Det er ikke bra nok å få påspandert middag og alkohol til middagen og kakene? 

Du gidder ikke feire venneparet/familiemedlemmet som gifter seg på grunn av for lite alkohol? 

Liker du ikke store sosiale sammenkomster og ønsker egentlig å være hjemme og bruker alkohol som unnskyldning? 

Hva i alle dager er greia her? 

Anonymkode: 85367...b81

Jeg liker rett og slett ikke å bli invitert til folk som egentlig ikke har råd til å be inn til fest.

Om andre synes bryllup uten alkohol eller å måtte ta med selv er greit, så ok for meg. Jeg er av en annen oppfatning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg liker rett og slett ikke å bli invitert til folk som egentlig ikke har råd til å be inn til fest.

Om andre synes bryllup uten alkohol eller å måtte ta med selv er greit, så ok for meg. Jeg er av en annen oppfatning.

Forstår det fremdeles ikke, men da er det jo bare å bli hjemme og se på frimerker. 

 

Anonymkode: 85367...b81

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv: "istede for gave ønsker vi at DU kommer og deler kvelden med oss. Vi serverer xxxx, ta gjerne med eget vin eller lignende til utover kvelden" (ok, dårlig formulert, men dere skjønner tegninga.)

Anonymkode: 69a0a...fde

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du da bør skrive " I steden for gave kan dere ta med drikke til bryllupet". Å måtte ta med drikke til bryllup er enda verre enn betal bar etter middag, som man i alle fall kan ha en viss forståelse for. Som andre nevner må dere sjekke om det er lov med medbragt, er det hotell eller selskap som har sjenkebevilning på serveringsstedet er det nok ikke tillatt. Og så bør du har en kjølemulighet for drikken til de 80 gjestene som kommer med en sixpack hver. 

Anonymkode: b00c9...164

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke råd til å betale har du bedt for mange... Syns medbrakt i bryllup er feil. Vi giftet oss i 2018, men valgte å ha alkoholfritt da vi ville gifte oss men ikke hadde råd til full fest for x antall gjester. 

Anonymkode: ca859...c23

Jeg ville mye heller gått i bryllup med medbragt drikke, enn et alkoholfritt bryllup. 

Alkoholfrie bryllup er nitriste, og særlig når det gjøres fordi brudeparet inviteterer så mange at de ikke har råd til alkohol. 

Det er ikke TS som har invitert for mange, det var du. 

Anonymkode: 000a6...a07

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...