Gå til innhold

Ene vennegjengen er splittet pga meg. Vet ikke hva jeg kan gjøre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt startet med at en i denne gjengen begynte å ruse seg. H*n fikk en sprekk etter 5 år. Som vi ble kjent var han ekstremt smart, at han alltid fant løsninger. Og vi jobbet en del sammen med stort hell.

Så sprakk han etter ett års vennskap. Den jeg kjente ble en helt annen. Uff. Orker egentlig ikke si så mye, men han var så sjukt rusa, og jeg ble ærlig talt redd ham. Han fortjente jo ikke det, men jeg er helt avhengig av å få kontakt med folk. Vite at vi kommuniserer. Jeg har opplevd noe helt forferdelig, så tror dette vekket litt traumet i meg! Det var ikke lett!

Poenget er at h*n kom inn og ble inkludert i en gjeng. De har vist forståelse for meg, det er sant. Men nå et h*n tilbake fra rehab etter noen måneder og gjengen møtes i helger nå og da. Til middag og quiz og bare så morsomme og hyggelige settinger. H*n nekter å komme hvis jeg kommer. Hilser bare kort og avmålt når vi møtes. Nå reagerer vennegjengen. De vil ha alle samlet.

Jeg har sagt at de kan be oss annenhver gang. Det har vært sånn ok til nå, men nå føler de på at jeg sitter alene i helgen. Jeg syns ikke at det gjør noe ærlig talt, og h*n trenger mye mer enn meg å være sosial nå.

De har prøvd å mekle, men h*n mener jeg sviktet veldig. Jeg gjorde det også, for jeg tok avstand. Jeg har ingen annen unnskyldning enn at jeg hater rusa mennesker, og pga traumet jeg ble utsatt for. Jeg forklarte h*n det da det var på det verste. Det ble bare masse gråt og fortvilelse, men jeg takler det ikke. Jeg har aldri gått hos psykolog, så har lært å passe på meg selv. MEN jeg skjønner at jeg sviktet.

Nå sier vennene våre at vi må skjære opp. Jeg vil, men h*n tilgir ikke. Nå sier vennene våre at det er opp til h*n. Da sitter jeg her og er redd vedkommende sklir ut igjen. Jeg aner ikke hva jeg kan si eller gjøre nå. Hvis noen av dere har vært i ett av våre tilfeller, hva gjorde dere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men dere som har opplevd å bli sviktet. Hva tenker dere at jeg kan gjøre nå? Dere bør vite. Eller dere som har sviktet. Hvordan ordne opp? Noe må en vel kunne gjøre?? 

AnonymBruker
Skrevet

Vennene dine mener det et opp til denne personen. Hør på vennene dine. 

Anonymkode: d8c38...281

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vennene dine mener det et opp til denne personen. Hør på vennene dine. 

Jo. Men det er ikke lett. Er redd det vil skli ut igjen. Jeg vil ikke at han blir ekskludert! Ikke at han blir det uten grunn, men han er jo kjempesåret, og vil ikke høre noe. Snart vår og sommer og jeg tenker at han trenger de faste vennene mer enn meg, for den årstiden er vanskelig for tidligere misbrukere. Nei, jeg vet ikke.

Veldig veldig hyggelig at vennene våre vil ha meg der. Vi er jo en vennekrets. Men liker ikke helt ultimatet om at vi må ordne opp og at han har fått kniven på strupen. Faller han utpå igjen vil jeg få dobbel skyldfølelse. Mens vennene sier at det er hans ansvar og liv. Men så lett er det jo ikke heller. 

Som det er nå sees han og de oftere enn de og meg. Jeg savner også flere helger sammen da vi er en rolig gjeng som kun spiller div og snakker sammen

Nei, jeg vet ikke. Kanskje du har rett. Nå møtes vi sånn ca en helg annenhver måned +. Syns det funker greit da men..blir jo mer sosial ut over nå. 

Skrevet

Bare det var noe jeg kunne sagt. Eller gjort, så han stolte på meg igjen. Ikke noe hokuspokus antar jeg. Kjipt er det! 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe. Synes ikke det er rett at du skal holde deg unna når det er denne personen som velger å lage kvalme. Kos deg sammen med vennene dine så skal du se personen kommer rekende etter hvert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er i din fulle rett til å trekke deg unna folk som ruser seg. Det er IKKE å svikte noen. Det er den som ruser seg som svikter folk med å velge rus foran mennesker som bryr seg om dem. Vennene din vil nok bare at allle skal være venner, men det er dårlig av dem å presse deg for du har ikke gjort noe galt. Det er han som begynte ruse seg som har brutt din tillit, selv om han er dramaqueen og vrir det om til at det er han som har blitt sviktet. Han har sviktet seg selv: og hans problem er hans problem enten han liker det eller ikke. 

Anonymkode: fa5e4...e18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er i din fulle rett til å trekke deg unna folk som ruser seg. Det er IKKE å svikte noen. Det er den som ruser seg som svikter folk med å velge rus foran mennesker som bryr seg om dem. Vennene din vil nok bare at allle skal være venner, men det er dårlig av dem å presse deg for du har ikke gjort noe galt. Det er han som begynte ruse seg som har brutt din tillit, selv om han er dramaqueen og vrir det om til at det er han som har blitt sviktet. Han har sviktet seg selv: og hans problem er hans problem enten han liker det eller ikke. 

Anonymkode: fa5e4...e18

Dette, Ts! 

Anonymkode: 688c8...4d8

Gjest Blondie65
Skrevet

Her er det ikke mye mer du kan gjøre. Ballen er i den andre banehalvdelen, og det er ikke din skyld.

Du må lære deg skilnaden mellom ting du kan gjøre noe med, og ting du ikke kan gjøre noe med. Noen ganger kan det være vanskelig å vite om man kan gjøre noe med en sak, det er det ikke her fordi din venn ikke vil ha noe med deg å gjøre. Da kan du ikke gjøre mer.

Om vedkommende faller ut på igjen er det heller ikke din feil. Jeg tror at en del av rusbehandlingen til din venn må være å lære seg å håndtere verden rundt seg, inkludert reelle eller innbilte skuffelser.

Kanskje du også trenger psykolog for å lære å håndtere det du har opplevd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...