Gå til innhold

Undersøkelse: Menn mener det er likestilling – kvinner er ikke like enige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Menn blir jo diskriminert på visse områder så den manglende likestillingen går jo ut over menn også

Hvor går den utover kvinner, jeg vi ha konkrete eksempler, jeg er fullstendig klar over at menn blir regelrett diskriminert i det skjule for å fremheve kvinner, men det er utenom poenget da denne tråden hevder det er motsatt. 

Anonymkode: 2f9df...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Zienna skrev:

Hvorfor skal man måtte bruke albuer for å få en rettferdig lønn?  En dyktig sjef må vite å lønne etter ytelse og evne, og ikke etter størrelsen på albuene! 
Personlig (og som leder) ville spisse albuer hatt den motsatte effekt hos meg!

Da får du starte et firma og lede det etter din modell da, men i den virkelige verden i den private sektoren så er det slik du fungerer. Du får ikke mer enn du krever, og sånn det er nå så krever menn mer enn kvinner. Det har ingenting med likestilling og gjøre.

Anonymkode: 2f9df...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da får du starte et firma og lede det etter din modell da, men i den virkelige verden i den private sektoren så er det slik du fungerer. Du får ikke mer enn du krever, og sånn det er nå så krever menn mer enn kvinner. Det har ingenting med likestilling og gjøre.

Anonymkode: 2f9df...818

Tull.  Jeg er leder i større bedrift i privat næringsliv, og luker kjapt ut personer med holdninger som du har. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Zienna skrev:

Tull.  Jeg er leder i større bedrift i privat næringsliv, og luker kjapt ut personer med holdninger som du har. 

Du luker ut personer som forhandler om lønnen sin? Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: 2f9df...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du luker ut personer som forhandler om lønnen sin? Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: 2f9df...818

Hvorfor er det det dummeste du har hørt?

Anonymkode: 095ba...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du luker ut personer som forhandler om lønnen sin? Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: 2f9df...818

Jeg luker ut personer som har lønn som fremste motivasjonsfaktor.  Disse er ofte individualister og ikke egnet i større team hvor samarbeid og deling av kunnskap er en forutsetning for å lykkes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig er jeg spendt på når vi skal sette oss ned sammen alle sammen og si : ok. Så har vi utfordringer. Menn sliter med... og kvinner ..... Hva kan vi sammen gjøre ?

Jeg tenker vi skaper fronter når vi fokuser på vårt eget kjønn mest og ikke hvordan vi alle kan få det bedre.

Jeg har en følelse av at mange menn steiler når det blir så ensrettet fokus på at kvinnen skal få det bedre, når mannen vet mannskjønnet også har utfordringer de ville forandret men det ikke gås i tog for dette.

Jeg er kvinne. Jeg er drittlei av mye som blir tredd nedover hue på meg pga mitt kjønn. Og jeg tror mange menn har samme følelsen av å  være mann ?

Anonymkode: efb27...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en følelse av at mange menn steiler når det blir så ensrettet fokus på at kvinnen skal få det bedre, når mannen vet mannskjønnet også har utfordringer de ville forandret men det ikke gås i tog for dette.

Ingen som hindrer dem i å gå i tog. Eller....?

Anonymkode: 095ba...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kjønnsdiskriminering i arbeidslivet så må vi vel si at det er gjort et godt stykke arbeid og at målet er nådd. Det er ikke lett å dokumentere noen diskriminering i dag. De som mener noe annet får gjerne presentere en undersøkelse som viser noe signifikant. De som diskrimineres i arbeidslivet nå er innvandrere eller personer av annen rase. Der har vi nok fortsatt et godt stykke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Personlig er jeg spendt på når vi skal sette oss ned sammen alle sammen og si : ok. Så har vi utfordringer. Menn sliter med... og kvinner ..... Hva kan vi sammen gjøre ?

Jeg tenker vi skaper fronter når vi fokuser på vårt eget kjønn mest og ikke hvordan vi alle kan få det bedre.

Jeg har en følelse av at mange menn steiler når det blir så ensrettet fokus på at kvinnen skal få det bedre, når mannen vet mannskjønnet også har utfordringer de ville forandret men det ikke gås i tog for dette.

Jeg er kvinne. Jeg er drittlei av mye som blir tredd nedover hue på meg pga mitt kjønn. Og jeg tror mange menn har samme følelsen av å  være mann ?

Anonymkode: efb27...be3

Yup.

Jeg er ufattelig lei av at alt skal handle om kjønn. Vi har mennesker som lider, sliter i arbeidslivet og/eller blir utsatt for systematiske svikt/diskriminering.

Skjønner ikke hvorfor vi ikke fokuserer på å bedre livet til befolkningen kontra kjønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Zienna skrev:

Jeg luker ut personer som har lønn som fremste motivasjonsfaktor.  Disse er ofte individualister og ikke egnet i større team hvor samarbeid og deling av kunnskap er en forutsetning for å lykkes.

Jeg vet ikke hvilken fantasiverden du bor i der du tror lønn IKKE er fremste motivasjonsfaktor for bortimot alle i arbeid...

Anonymkode: 2f9df...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvilken fantasiverden du bor i der du tror lønn IKKE er fremste motivasjonsfaktor for bortimot alle i arbeid...

Anonymkode: 2f9df...818

Den virkelige verden. Bare Google det selv. Lønn er ikke den fremste motivasjonen til folk flest.

Anonymkode: db3cf...c06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til et land Midtøsten dere, så kan dere få erfare at det ikke er så ille i Norge likevel. Bra at vi tar diskusjonen her til lands også, men jeg synes at det kan bli et visst hysteri over debatten fra tid til annen. Det er liksom ikke måte på hva som er galt, diskriminerende, kritikkverdig, støtende, idiotisk osv. Dessuten går vel likestilling begge veier?

Anonymkode: bc784...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Roci skrev:

Kanskje ikke for å måle faktisk grad av likestilling - hvis det i det hele tatt er mulig - men svært egnet til å måle hva et representativt utvalg av befolkningen mener om saken.

Det er forøvrig et faktum at kvinner fortsatt får dårligere betalt enn menn, tar mesteparten av husarbeidet og har langt  lavere sjanse for å bli forfremmet dersom de har barn. Dette er bare noen få eksempler på områder der vi fortsatt er langt fra å være likestilte.

Kvinner velger oftere lavere stillingsprosent fordi de vil være hjemme med barn , og er dårligere til å forhandle seg frem til lønn. Det må vi ikke glemme her. I hvilke bransjer får egentlig kvinner mindre lønn enn menn for likt arbeid?

Kvinner har også høyere sykefravær. https://forskning.no/arbeid-helse-ny/hvorfor-har-kvinner-mye-hoyere-sykefravaer-enn-menn/263187. Det er klart at menn blir ansett for å være mer stabile i arbeidslivet. Kvinner skal bare være glad for at man får betalt sykefravær, egentlig.

Menn har masse ulemper de også. Mindre sjanse for å få foreldrerett, få partnere og barn, har større krav til karriere og skaffe seg sosial status. Menn har større sjans for å begå selvmord, og det er dermed bevist at menn har det vanskeligere enn kvinner. Men når blir det snakket om menns problemer?

Kvinner i Norge er svært, svært priviligerte. De bør fokusere på å kjempe for sakene til de kvinnene i verden som faktisk sliter og blir undertrykket på ordentlig.

 

 

Anonymkode: f1c95...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Zienna skrev:

Tull.  Jeg er leder i større bedrift i privat næringsliv, og luker kjapt ut personer med holdninger som du har. 

Hvordan foregår dette? Sparker du dem son krever høyere lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den virkelige verden. Bare Google det selv. Lønn er ikke den fremste motivasjonen til folk flest.

Anonymkode: db3cf...c06

Javel, nå er jeg spent, de er like motivert om de møter opp til 80kr timen istedenfor 180kr? Tror du mange hadde jobbet uten lønn? 

Anonymkode: 2f9df...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner velger oftere lavere stillingsprosent fordi de vil være hjemme med barn , og er dårligere til å forhandle seg frem til lønn. Det må vi ikke glemme her. I hvilke bransjer får egentlig kvinner mindre lønn enn menn for likt arbeid?

- er du sikker på at det alltid er et valg? Et annet aspekt ved dette, er at det kanskje bør ses i sammenheng med at fødselstallene går ned. Hvis Erna vil at det skal fødes flere barn, så må det bli mindre ulønnsomt å få dem.

Kvinner har også høyere sykefravær. https://forskning.no/arbeid-helse-ny/hvorfor-har-kvinner-mye-hoyere-sykefravaer-enn-menn/263187. Det er klart at menn blir ansett for å være mer stabile i arbeidslivet. Kvinner skal bare være glad for at man får betalt sykefravær, egentlig. 

- jeg får ikke åpnet lenken din, men omfatter ikke dette også fravær pga syke barn? Betalt sykefravær er absolutt et gode, men har lite med likestilling å gjøre. Menn får også betalt sykefravær.

Menn har masse ulemper de også. Mindre sjanse for å få foreldrerett, få partnere og barn, har større krav til karriere og skaffe seg sosial status. Menn har større sjans for å begå selvmord, og det er dermed bevist at menn har det vanskeligere enn kvinner. Men når blir det snakket om menns problemer?

Kvinner i Norge er svært, svært priviligerte. De bør fokusere på å kjempe for sakene til de kvinnene i verden som faktisk sliter og blir undertrykket på ordentlig.

- det er jeg ikke uenig i. Jeg bare påpekte noen fakta.

 

 

Anonymkode: f1c95...49f

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

To av tre menn mener kvinner er likestilt i Norge. Men bare én av fire norske kvinner mener det samme. Det viser en fersk undersøkelse.

https://www.nrk.no/norge/undersokelse_-menn-mener-det-er-likestilling-_-kvinner-er-ikke-like-enige-1.14461165

Mer bevis på at menn ikke forstår hva likestilling er for noe.

Anonymkode: b999f...be0

Det kommer aldri til å bli likestilling i feministers øyne, for da har de ingen grunn til å eksistere lenger. Litt sånn som agent smith i Matrix. Hva preger kvinnedagen? Bare klaging og syting og offermentalitet. Man er totalt blind for hvor privilegerte kvinner egentlig er. 

Anonymkode: 466be...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Zienna said:

Tull.  Jeg er leder i større bedrift i privat næringsliv, og luker kjapt ut personer med holdninger som du har. 

Du kan umulig være leder. 

Anonymkode: 466be...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...