Gå til innhold

Undersøkelse: Menn mener det er likestilling – kvinner er ikke like enige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To av tre menn mener kvinner er likestilt i Norge. Men bare én av fire norske kvinner mener det samme. Det viser en fersk undersøkelse.

https://www.nrk.no/norge/undersokelse_-menn-mener-det-er-likestilling-_-kvinner-er-ikke-like-enige-1.14461165

Mer bevis på at menn ikke forstår hva likestilling er for noe.

Anonymkode: b999f...be0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde vært mer interessant hadde de fått kvinnene til å forklare hvorfor det ikke er likestilling

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meningsmåling er vel ikke det beste verktøyet for å måle likestilling.

Anonymkode: 79fef...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En meningsmåling er vel ikke det beste verktøyet for å måle likestilling.

Anonymkode: 79fef...3c6kKaånskje 

Kanskje ikke for å måle faktisk grad av likestilling - hvis det i det hele tatt er mulig - men svært egnet til å måle hva et representativt utvalg av befolkningen mener om saken.

Det er forøvrig et faktum at kvinner fortsatt får dårligere betalt enn menn, tar mesteparten av husarbeidet og har langt  lavere sjanse for å bli forfremmet dersom de har barn. Dette er bare noen få eksempler på områder der vi fortsatt er langt fra å være likestilte.

Endret av Roci
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To av tre menn mener kvinner er likestilt i Norge. Men bare én av fire norske kvinner mener det samme. Det viser en fersk undersøkelse.

https://www.nrk.no/norge/undersokelse_-menn-mener-det-er-likestilling-_-kvinner-er-ikke-like-enige-1.14461165

Mer bevis på at menn ikke forstår hva likestilling er for noe.

Anonymkode: b999f...be0

Det vil isåfall også si at 1 av 4 kvinner ikke "forstår hva likestilling er." Hva "likestilling" betyr er ikke nødvendigvis det samme for alle. Noen mener at gjennomsnittlige lønnsforskjeller er bevis på at vi ikke er likestilt, uavhengig om forskjellen kommer av frie valg eller ikke. 

22 minutter siden, Roci skrev:

Kanskje ikke for å måle faktisk grad av likestilling - hvis det i det hele tatt er mulig - men svært egnet til å måle hva et representativt utvalg av befolkningen mener om saken.

Det er forøvrig et faktum at kvinner fortsatt får dårligere betalt enn menn, tar mesteparten av husarbeidet og har langt  lavere sjanse for å bli forfremmet dersom de har barn. Dette er bare noen få eksempler på områder der vi fortsatt er langt fra å være likestilte.

Konklusjonen til ssb når det kommer til lønnsforskjeller mellom kvinner og menn:

"Ved hjelp av lønnsstatistikken for 2016 kan lønnsforskjellene først og fremst forklares med at kvinner i større grad enn menn utdanner seg til relativt lavtlønte yrker"

Har du noen kilder på påstanden om husarbeid og forfremmelse? Tviler ikke på at det stemmer, men vil gjerne se på tallene :)

link til ssb-artikkel:

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/lonnsforskjellene-mellom-kvinner-og-menn-vedvarer--331542

Endret av ewzp0xo3hlgove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en sutre-tråd for å bitche over at det viss nok ikke er nok "likestilling" i Norge...                

Anonymkode: 6ae20...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner TAR dårligere betalt enn menn, slutt å spre den myten som bare skjemmer arbeidsgivere uten grunn. Det er diskriminering det. 

 

Velg risiko yrke privat, tjen bra med risiko for tap av lønn, istedenfor kommunalt sykehjem. Om noe så er Norge mindre likestilt for menn.


Jenter får gitt vekk lærlingplasser i hele industrien på faktum av at de er jenter, er det likestilling? At jentene blir slukt opp uavhengig av ferdigheter og karakterer, på grunn av dette jaget for 50/50 menn og kvinner på arbeidsplassen. Det finnes ikke en enklere periode å være kvinne, og likevel sytes det som aldri før. Dere har fordeler gjennom hele utdanningen, videre til starten av arbeidslivet, er ikke det godt nok?

Anonymkode: 2f9df...818

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

To av tre menn mener kvinner er likestilt i Norge. Men bare én av fire norske kvinner mener det samme. Det viser en fersk undersøkelse.

https://www.nrk.no/norge/undersokelse_-menn-mener-det-er-likestilling-_-kvinner-er-ikke-like-enige-1.14461165

Mer bevis på at menn ikke forstår hva likestilling er for noe.

Anonymkode: b999f...be0

Hva er likestilling for noe? Hvor blir kvinner diskriminert i samfunnet? Du kan glemme å nevne lønn for det er og forblir en myte, hva annet? 

Anonymkode: 2f9df...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likestilling i Norge så når de som ikke tror det finner det ut kommer de til å bli positivt overasket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Roci skrev:

Kanskje ikke for å måle faktisk grad av likestilling - hvis det i det hele tatt er mulig - men svært egnet til å måle hva et representativt utvalg av befolkningen mener om saken.

Det er forøvrig et faktum at kvinner fortsatt får dårligere betalt enn menn, tar mesteparten av husarbeidet og har langt  lavere sjanse for å bli forfremmet dersom de har barn. Dette er bare noen få eksempler på områder der vi fortsatt er langt fra å være likestilte.

Lønnsspørsmålet er en klassiker.

I dagens samfunn, så er det vanlig å måtte spørre og kreve lønn. Jeg vet at jeg tjener mer enn 4 andre kvinnelige kollager, og en haug med andre menn her på arbeidsplassen. Største forskjellen på dem og meg er at jeg krever mer og jevnlig. Jeg skal ha medarbeidersamtale med sjefen til våren, hvor jeg igjen kommer til å kreve høyre lønn igjen. Skal Maria, som ikke har spurt om høyre lønn i nå snart 6 år, tjene like mye som meg kun pga hun er kvinne? Eller burde hun også gjøre som oss andre som tjener mer enn andre, kreve høyre lønn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ghostwalker skrev:

Lønnsspørsmålet er en klassiker.

I dagens samfunn, så er det vanlig å måtte spørre og kreve lønn. Jeg vet at jeg tjener mer enn 4 andre kvinnelige kollager, og en haug med andre menn her på arbeidsplassen. Største forskjellen på dem og meg er at jeg krever mer og jevnlig. Jeg skal ha medarbeidersamtale med sjefen til våren, hvor jeg igjen kommer til å kreve høyre lønn igjen. Skal Maria, som ikke har spurt om høyre lønn i nå snart 6 år, tjene like mye som meg kun pga hun er kvinne? Eller burde hun også gjøre som oss andre som tjener mer enn andre, kreve høyre lønn?

Hun burde få like mye penger som deg, hvis dere gjør samme jobb og gjør den like bra. Det handler jo ikke om at det er FORDI hun er kvinne. Dette kalles lik lønn for likt arbeid. Men ja, vi må lære kvinner å være mer frempå i lønnsforhandlinger. Kvinner er ofte oppdratt til å være mer forsiktige, og ikke brøyte seg like mye frem.

Anonymkode: cff36...df9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, startet på vernepleier studiet. De fleste av oss lette jo etter en relevant ekstra jobb ved siden av studiet. Mannfolka ble headhuntet. Vi damene slet, hun ene var hjelpleier med 10 års erfaring, og slet med å få en jobb. Tilslutt fikk jeg en ekstra jobb, jeg var i 30 årene, jobbet i kommunen i flere år, men fikk drittlønn. Så kommer det en 20 år gammel gutt, men han var stor og sterk, og får høyere lønn enn meg. For mannfolka er de desperate etter, oss damene er det lett å finne andre av.

Anonymkode: fafc5...108

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Ghostwalker skrev:

Hadde vært mer interessant hadde de fått kvinnene til å forklare hvorfor det ikke er likestilling

Jeg tror Statistisk Sentralbyrå har de beste forklaringene, og det handler mye om inntekt.

Store  personer utstråler i gjennomsnitt mer autoritet enn de som er litt mindre og det kan være en av grunnene til at de lettere får seg lederstillinger og høyere lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring, startet på vernepleier studiet. De fleste av oss lette jo etter en relevant ekstra jobb ved siden av studiet. Mannfolka ble headhuntet. Vi damene slet, hun ene var hjelpleier med 10 års erfaring, og slet med å få en jobb. Tilslutt fikk jeg en ekstra jobb, jeg var i 30 årene, jobbet i kommunen i flere år, men fikk drittlønn. Så kommer det en 20 år gammel gutt, men han var stor og sterk, og får høyere lønn enn meg. For mannfolka er de desperate etter, oss damene er det lett å finne andre av.

Anonymkode: fafc5...108

Start på elektro, tip, bygg, ingeniørutdanning osv, så får du jobb med en gang, gjerne i oljen/offshore.

 

Min klasse på 20 inneholdt 3 jenter, alle tre jentene endte opp offshore, ingen av guttene. Det mest artige var at jentene var blant de laveste karaktermessig, tilfeldig ikke sant? 

Anonymkode: 2f9df...818

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Ghostwalker skrev:

Lønnsspørsmålet er en klassiker.

I dagens samfunn, så er det vanlig å måtte spørre og kreve lønn. Jeg vet at jeg tjener mer enn 4 andre kvinnelige kollager, og en haug med andre menn her på arbeidsplassen. Største forskjellen på dem og meg er at jeg krever mer og jevnlig. Jeg skal ha medarbeidersamtale med sjefen til våren, hvor jeg igjen kommer til å kreve høyre lønn igjen. Skal Maria, som ikke har spurt om høyre lønn i nå snart 6 år, tjene like mye som meg kun pga hun er kvinne? Eller burde hun også gjøre som oss andre som tjener mer enn andre, kreve høyre lønn?

Likestilling går så klart begge veier, det handler om å ha like muligheter, ikke at noen skal ha lønnsfordeler kun i kraft av sitt kjønn. Man kan jo snu spørsmålsstillingen også - hvorfor skal du få høyere lønn bare fordi du er flinkere til å snakke for deg? Det som er iteressant er jo egentlig ikke AT lønnsforskjeller fortsatt eksisterer, men hvorfor. Det kan delvis forklares med at kvinner i større grad velger lavtlønte yrker, men hvorfor er en så viktige samfunnsoppgave som f.eks. omsorgsyrker lavtlønnet? Det er kanskje det man må se på, blant annet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest pokijh

Jeg har enda til gode å se områder hvor menn har andre MULIGHETER enn kvinner. Mange, spesielt feminister, argumenterer for at det faktum at kvinner ofte blir kalt "horer" o.l. er er bevis på manglende likestilling, noe jeg er uenig i. Om man skal ta den argumentasjonen kan man også bruke at menn tar mer selvmord osv. til å konkludere med at menn er undertrykt. 

 

Dette er et definisjonsspørsmål. Er det ikke likestilling før vi når 50/50 representasjon i samtlige statistikker? Jeg mener nei, det er umulig, og ser ikke poenget med å strebe etter det. 

 

Vi har like muligheter og rettigheter. MEN, diverse statistikker slår ut forskjellig pga faktiske biologiske forskjeller mellom menn og kvinner, noe vi ikke kan overse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pokijh
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun burde få like mye penger som deg, hvis dere gjør samme jobb og gjør den like bra. Det handler jo ikke om at det er FORDI hun er kvinne. Dette kalles lik lønn for likt arbeid. Men ja, vi må lære kvinner å være mer frempå i lønnsforhandlinger. Kvinner er ofte oppdratt til å være mer forsiktige, og ikke brøyte seg like mye frem.

Anonymkode: cff36...df9

Lik lønn for likt arbeid ja. Jeg synes også at ansiennitet, ferdigheter og innsats har noe å si. Men, dersom en mann jobber overtid hver dag, vil han få høyere lønn og kortere vei til forfremmelse. Statistikk viser at menn jobber betydelig mer overtid enn kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Det vil isåfall også si at 1 av 4 kvinner ikke "forstår hva likestilling er." Hva "likestilling" betyr er ikke nødvendigvis det samme for alle. Noen mener at gjennomsnittlige lønnsforskjeller er bevis på at vi ikke er likestilt, uavhengig om forskjellen kommer av frie valg eller ikke. 

Konklusjonen til ssb når det kommer til lønnsforskjeller mellom kvinner og menn:

"Ved hjelp av lønnsstatistikken for 2016 kan lønnsforskjellene først og fremst forklares med at kvinner i større grad enn menn utdanner seg til relativt lavtlønte yrker"

Har du noen kilder på påstanden om husarbeid og forfremmelse? Tviler ikke på at det stemmer, men vil gjerne se på tallene :)

link til ssb-artikkel:

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/lonnsforskjellene-mellom-kvinner-og-menn-vedvarer--331542

Jeg fant de i en artikkel iBT fra 7. mars i fjor. Det er lenker til NHH (ang. forfremming) og SSB (ang. husarbeid), men man må ha abonnement for å åpne dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kvinner klarer ikke gjøre alt det menn klarer. Vi vil jo gjerne ha hjelp til de tunge tingene da eller snakker du om lik lønn og sånn? 

Anonymkode: 19491...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...