Gå til innhold

Dere som er feite...


dr_zhivago

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg kvalifiserer til å svare i denne tråden, for det er litt diffust hvordan TS definerer "sykdom" og "overvektig, men uansett; Jeg veier 90kg og er 170 høy. Jeg spiser relativt normalt, knekkebrød eller banan til frokost, samme til lunsj, vanlig middag, og kanskje noe knekkebrød eller grønnsaker til kvelds. Den største syndebukken min er nok i helgene da jeg godt kan kose meg med snacks og cider/vin, og det er MYE kalorier i alkohol. Jeg har en ganske stillesittende jobb, men klokker inn i snitt ca 7000 skritt om dagen. Jeg har ødelagt forbrenning etter flere år med anoreksi i tenårene, så kroppen min er i en evig "sparemodus" så jeg legger på meg bare jeg ser på mat. Jeg hadde nok kanskje gått ned om jeg hadde trent aktivt og sluttet med helgekosen. Jeg prøver å spise ekstra sunt i uka for å kompensere for utskeielsene i helga. 

Anonymkode: 18496...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gått opp 4-5 kilo på 1 år og føler meg uvel.. 😓 

Å kutte ut søtsaker er ikke vanskelig. Sørg for nok protein og fett i kosten. 

Anonymkode: 77bd0...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Endret av mlifjeld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er 165 cm og bikket 72 kilo (som egentlig ikke kan kalles direkte overvekt en gang) etter å ha spist for 4 personer hver dag i et år etter en depresjon. Følte meg fæl, tung og at ingen klær passe

Hadde følt meg ganske fæl jeg også om jeg spiste 4 personer hver dag! 😂😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mlifjeld skrev:

 

Hadde følt meg ganske fæl jeg også om jeg spiste 4 personer hver dag! 😂😂

det stod spiste for 4 personer hver dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk at det kommer svært mange svar om sykdom, lav forbrenning osv., og veldig mange overvektige benekter at de spiser mye. Ikke at jeg kan uttale meg om hva som foregår på innsiden, dvs. psykisk, men jeg kommer ikke på en eneste overvektig jeg vet om eller kjenner som spiser normalt og trener eller er jevnlig i aktivitet. Det er mange sofaslitere og mange som spiser usunt både hjemme og på jobb, og ikke minst har brus og energidrikker som tørstedrikk. Jeg skjønner ikke det siste, folk må jo få i seg mange tusen kalorier for mye når cola, fanta, burn, monster osv. er førstevalget som tørstedrikk. Og noen av dem skjønner ikke hvorfor de ikke går ned i vekt og prøver seg med jevne mellomrom på slankekaffe, milkshaker osv. Hallo?

Bare det å drikke vann eller kalorifattig saft/brus og ta seg et par kveldsturer i uka hadde sikkert utgjort en stor forskjell. Det er jo bare sunn fornuft.

Anonymkode: 0611b...234

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at alle som er overvektig sitter på ræva og fråtser i potetgull. Det går fint an å bli overvektig uten fråtsing og overspising. En godt voksen (og overvektig) person med stillesittende jobb kan ha hvileforbrenning så lavt som 14-1500, og da skal det svært lite til før man er i kalorioverskudd, og har man et kalorioverskudd på 2-300 pr dag så blir det overvekt og fedme av det over tid. Jeg har kuttet kaker og potetgull og godteri for mange år siden, og spiser sunt, men har likevel en BMI på 34. For min del er det slik at jeg er i kalorioverskudd når jeg bikker 1900 kalorier, altså legger jeg på meg hvis jeg spiser f.eks 2000 kcal pr dag.

Anonymkode: 5523d...7a9

Men da går det an å øke aktivitetsnivået litt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mr. Kilmister skrev:

Hvorfor er du så typisk norsk å bryr deg? 

Fordi jeg er norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er typisk at det kommer svært mange svar om sykdom, lav forbrenning osv., og veldig mange overvektige benekter at de spiser mye. Ikke at jeg kan uttale meg om hva som foregår på innsiden, dvs. psykisk, men jeg kommer ikke på en eneste overvektig jeg vet om eller kjenner som spiser normalt og trener eller er jevnlig i aktivitet. Det er mange sofaslitere og mange som spiser usunt både hjemme og på jobb, og ikke minst har brus og energidrikker som tørstedrikk. Jeg skjønner ikke det siste, folk må jo få i seg mange tusen kalorier for mye når cola, fanta, burn, monster osv. er førstevalget som tørstedrikk. Og noen av dem skjønner ikke hvorfor de ikke går ned i vekt og prøver seg med jevne mellomrom på slankekaffe, milkshaker osv. Hallo?

Bare det å drikke vann eller kalorifattig saft/brus og ta seg et par kveldsturer i uka hadde sikkert utgjort en stor forskjell. Det er jo bare sunn fornuft.

Anonymkode: 0611b...234

Er helt enig, men desverre er det ikke alltid man forstår omfanget av kaloriene man putter i seg, ei heller hvor mye en spiser i løpet av en dag. Mange tror de spiser normalt fordi de rett og slett ikke skjønner det. 

Vet om en som spiser eks 2 - 3 porsjoner middag, men tenker at han spiser en vanlig middag som er noenlunde normal kost. Personen er ikke klar over mengden, kun fokus på hva middagen inneholder. 

Anonymkode: b0453...9e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg kvalifiserer til å svare i denne tråden, for det er litt diffust hvordan TS definerer "sykdom" og "overvektig, men uansett; Jeg veier 90kg og er 170 høy. Jeg spiser relativt normalt, knekkebrød eller banan til frokost, samme til lunsj, vanlig middag, og kanskje noe knekkebrød eller grønnsaker til kvelds. Den største syndebukken min er nok i helgene da jeg godt kan kose meg med snacks og cider/vin, og det er MYE kalorier i alkohol. Jeg har en ganske stillesittende jobb, men klokker inn i snitt ca 7000 skritt om dagen. Jeg har ødelagt forbrenning etter flere år med anoreksi i tenårene, så kroppen min er i en evig "sparemodus" så jeg legger på meg bare jeg ser på mat. Jeg hadde nok kanskje gått ned om jeg hadde trent aktivt og sluttet med helgekosen. Jeg prøver å spise ekstra sunt i uka for å kompensere for utskeielsene i helga. 

Anonymkode: 18496...138

Det skal mye til før forbrenningen ødelegges, og sparebluss på den måten du beskriver, eksisterer ikke. Jeg tror det heller er atferden din, styrt av tankene dine, som igjen er påvirket av spiseforstyrrelsen din, som gjør at du strever. På et plan er du faktisk i "sultmodus", men det er altså mentalt, ikke fysiologisk; du snakker (skriver) som en typisk jojoslanker.

Anonymkode: 4efec...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at det er mange normalvektige som synser veldig her. Som tror at alle overvektige spiser store mengder chips, sjokolade, smågodt, og så videre.

Jeg spiste rimelig normalt. Jeg spiste brød eller frokostblanding til frokost. Brød til lunsj. En rett-i-koppen-suppe eller go'morgenyoghurt på ettermiddagen på jobb. Vanlig mager middag med potet/pasta/ris/couscous/nudler. Brød til kveldsmat. Og knasket på frukt og grønnsaker innimellom der. Godteri og sånt var bare i helgene, og ikke enorme mengder. Passet på fettet på alt jeg spiste i hverdagen. Valgte alltid de magreste variantene. Sukkerfri drikke i hverdagen. Men tok et kakestykke eller to, og spiste godteri og snacks som ble tilbydt hvis det var fest. Trente karate 2 ganger i uka og innebandy med kolleger en gang i uka. Vekta krøp oppover og oppover. La på meg noen kilo hvert år. 

Jeg klarte å snu trenden ved å gå imot mange av rådene ernæringsrådet gir! Det blir 10 år siden til høsten. Jeg kuttet brød, frukt, rotgrønnsaker og begynte å velge de fete variantene. Kremfløte hvis det skulle fløte i maten. Vanlig gulost. Vanlig yoghurt. Kotelett hvis jeg følte for det. Bacon hvis jeg følte for det. Biff hvis jeg følte for det. Kjøttdeig i stedet for karbonadedeig. 

 

Fedme-"epidemien" er ikke manglende viljestyrke hos de overvektige. Vi blir jo anbefalt mat som får de fleste til å legge på seg! Det er faktisk det offentlige som må ta på seg skylden for de dårlige rådene. Det er feil mat som fører til overspising. Vi må kutte ned på karbohydratene. Mettet fett har aldri vært usunt. Det er hårreisende at de har anbefalt å kutte fett og spise mer karbohydrater uten et fnugg av bevis. Sitat senatoren som presset gjennom disse rådene til tross for høylytte reaksjoner fra eksperter:
"En politiker har ikke den luksusen en vitenskapsmann har at han kan vente til man har bevis"

 

Gary Taubes forklarer litt mer om om dette her for de som er interessert:

 

Anonymkode: 8c859...d6c

Nok en gang andres feil og ikke ens egen. Ansvarsfraskrivelse. Jeg lever på karbohydrater, men er slang ettersom jeg ikke spiser mer enn kroppen trenger og er i aktivitet.

Anonymkode: 49d21...da1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at det er mange normalvektige som synser veldig her. Som tror at alle overvektige spiser store mengder chips, sjokolade, smågodt, og så videre.

Jeg spiste rimelig normalt. Jeg spiste brød eller frokostblanding til frokost. Brød til lunsj. En rett-i-koppen-suppe eller go'morgenyoghurt på ettermiddagen på jobb. Vanlig mager middag med potet/pasta/ris/couscous/nudler. Brød til kveldsmat. Og knasket på frukt og grønnsaker innimellom der. Godteri og sånt var bare i helgene, og ikke enorme mengder. Passet på fettet på alt jeg spiste i hverdagen. Valgte alltid de magreste variantene. Sukkerfri drikke i hverdagen. Men tok et kakestykke eller to, og spiste godteri og snacks som ble tilbydt hvis det var fest. Trente karate 2 ganger i uka og innebandy med kolleger en gang i uka. Vekta krøp oppover og oppover. La på meg noen kilo hvert år. 

Jeg klarte å snu trenden ved å gå imot mange av rådene ernæringsrådet gir! Det blir 10 år siden til høsten. Jeg kuttet brød, frukt, rotgrønnsaker og begynte å velge de fete variantene. Kremfløte hvis det skulle fløte i maten. Vanlig gulost. Vanlig yoghurt. Kotelett hvis jeg følte for det. Bacon hvis jeg følte for det. Biff hvis jeg følte for det. Kjøttdeig i stedet for karbonadedeig. 

Fedme-"epidemien" er ikke manglende viljestyrke hos de overvektige. Vi blir jo anbefalt mat som får de fleste til å legge på seg! Det er faktisk det offentlige som må ta på seg skylden for de dårlige rådene. Det er feil mat som fører til overspising. Vi må kutte ned på karbohydratene. Mettet fett har aldri vært usunt. Det er hårreisende at de har anbefalt å kutte fett og spise mer karbohydrater uten et fnugg av bevis. 

Anonymkode: 8c859...d6c

Jeg synes det er storveies at du har fått til vellykkede kostholdsendringer og støtter din skepsis mot offiselle anbefalinger, men jeg er ikke enig i alle årsakssammenhengene. Det er ikke maten som får folk til å legge på seg, men mengdene, og matinntaket reguleres av mange faktorer, en viktig faktor er smak, og en annen faktor er stress. Mat som ikke smaker helt som den skal (noe man vel må si om de magreste variantene av en del produkter), tilfredsstiller ikke behovet man har når man setter seg til bords. Det hjelper heller ikke på opptaket av vitaminene i de grønnsakene vi blir anbefalt å spise mer av, så kanskje går vi rundt og er litt mer sultne enn vi hadde trengt også. Kombiner dette med frykt for selvpåført sykdom, bekymring over å ikke prøve hardt nok, nederlagsfølelse over å mislykkes med noe som på overflaten virker svært enkelt, fristelser på hvert gatehjørne og kjøpekraft til å falle for de fleste, og en generell innstilling i samfunnet om at mer alltid er bedre, alle impulser må følges, alle ønsker skal innfris, og det øyeblikkelig, og et konstant press om å være vellykket, ihvertfall ha en "perfekt" kropp", så trenger vi ikke engang stillesitting for å forklare “fedmeepidemien”.

Anonymkode: 4efec...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et yrke hvor jeg jobber med overvektsproblematikk, og har vært opptatt av grunnene til disse sjokkerende tallene: https://www.nrk.no/trondelag/fedmeproblem-i-norge_-70-prosent-av-folket-er-overvektige-1.14244273 At det er nå normalt å være overvektig.

Men i stedet for å se på dette problemet i et større perspektiv, så tyr folk som TS til fordømming og fordommer mot mennesker som sliter. Det er ganske gjennomgående her inne, og det er ikke greit. 

Fedme er ikke en karakterbrist, og det er ikke tegn på svakhet. Det er et resultat av at livsstilen vår på flere måter tilrettelegger for overvekt. Det hjelper ikke å gå til angrep på mennesker på denne måten. Vi bør som samfunn ta tak i dette, men ikke på individnivå. Overvektige mennesker vet at de er overvektige, og de trenger ikke forklare seg for folk som bare er ute etter å shame. 

Anonymkode: 07085...eff

Ingen ting er individets ansvar lenger, alt tilskrives samfunnet. Det er vår tids store sykdom. Alle vet at først ved personlig ansvar og innsikt kan endringer skje. 

Anonymkode: 49d21...da1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når overvekt er psykisk sykdom, bety det at vi har en statsminister som er psykisk syk?

Anonymkode: 49d21...da1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, dr_zhivago skrev:

Men da går det an å øke aktivitetsnivået litt da.

ja, selvfølgelig, men det var ikke det som var poenget. Poenget er at 2000 kalorier er ikke spesielt store mengder mat - det er faktisk ganske normalt, men det går likevel an å legge på seg og bli overvektig av det.

Til dere som ikke tror på oss som er overvektige når vi hevder at man kan bli overvektig uten å fråtse i potetgull og fjell av mat:

Det er ikke noe å diskutere. Bare finn frem kalkulatoren.

Anonymkode: 5523d...7a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, selvfølgelig, men det var ikke det som var poenget. Poenget er at 2000 kalorier er ikke spesielt store mengder mat - det er faktisk ganske normalt, men det går likevel an å legge på seg og bli overvektig av det.

Til dere som ikke tror på oss som er overvektige når vi hevder at man kan bli overvektig uten å fråtse i potetgull og fjell av mat:

Det er ikke noe å diskutere. Bare finn frem kalkulatoren.

Anonymkode: 5523d...7a9

Er vel ikke så mange som har påstått at dere frotser i potetgull, foruten de som har innrømmet det selv, men når fedmen kommer av et lite overskudd over tid er det i hvertfall enkelt å gjøre noe med det! Om du har 300 kalorier i overskudd per dag så kan du lett kutte ned et par brødskiver og legge inn en times gåtur om dagen. Så er det problemet løst. Det er noe alvorlig galt med dømmekraften om man lar et slik beskjedent overskudd utvikle seg til 50kg ekstra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, dr_zhivago skrev:

Er vel ikke så mange som har påstått at dere frotser i potetgull, foruten de som har innrømmet det selv, men når fedmen kommer av et lite overskudd over tid er det i hvertfall enkelt å gjøre noe med det! Om du har 300 kalorier i overskudd per dag så kan du lett kutte ned et par brødskiver og legge inn en times gåtur om dagen. Så er det problemet løst. Det er noe alvorlig galt med dømmekraften om man lar et slik beskjedent overskudd utvikle seg til 50kg ekstra.

Eh, jo, det er en ganske vanlig oppfatning blant normalvektige at de som er overvektige nødvendigvis fråtser i brus og kake, og du ser det flere steder i denne tråden. Om det er enkelt eller ikke å gjøre noe med et kaloriunderskudd på 300 kalorier er fremdeles på siden av poenget mitt. 

Poenget er fortsatt at man kan legge på seg på et nokså normalt kosthold uten å fråtse i usunn mat. 

Anonymkode: 5523d...7a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo, det er en ganske vanlig oppfatning blant normalvektige at de som er overvektige nødvendigvis fråtser i brus og kake, og du ser det flere steder i denne tråden. Om det er enkelt eller ikke å gjøre noe med et kaloriunderskudd på 300 kalorier er fremdeles på siden av poenget mitt. 

Poenget er fortsatt at man kan legge på seg på et nokså normalt kosthold uten å fråtse i usunn mat. 

Anonymkode: 5523d...7a9

Ja, men du blir ikke feit av det, altså havner i kategorien fedme.

Anonymkode: 49d21...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men du blir ikke feit av det, altså havner i kategorien fedme.

Anonymkode: 49d21...da1

jeg har BMI på 34 = fedme. Det skjer gradvis, og dermed er det lett å overse det før det har blitt mye.

Anonymkode: 5523d...7a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo, det er en ganske vanlig oppfatning blant normalvektige at de som er overvektige nødvendigvis fråtser i brus og kake, og du ser det flere steder i denne tråden. Om det er enkelt eller ikke å gjøre noe med et kaloriunderskudd på 300 kalorier er fremdeles på siden av poenget mitt. 

Poenget er fortsatt at man kan legge på seg på et nokså normalt kosthold uten å fråtse i usunn mat. 

Anonymkode: 5523d...7a9

Vel, det er jo flere her inne som har sagt rett ut at de er feite pga. et usunt kosthold med sjokolade, brus og potetgull...

Og ja, man kan bli feit av "vanlig" mat også, i bunn og grunn handler det om å innta mer energi enn mann forbruker. Skiløpere i verdensklasse kan stappe i seg det de vil fordi de forbruker så mye energi. Man må justere kostholdet sitt etter aktivitetsnivået. Det nytter ikke å si at man spiser vanlig når man ender opp med å legge på seg kilovis i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...