Gå til innhold

Dere som er feite...


dr_zhivago

Anbefalte innlegg

Fe tykke er tykke fordi de spiser sånne som Ts til middag. 

Anonymkode: df87c...684

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kjempe lett å bli tykk. 

Frokost + 100 g melkesjokolade. 

Lunsj + en skole bolle. 

Middag + 200 gram chips + 100 gram sjokolade. 

Kvelds + 100 g is + 50 g chips + 50gram smågodt. 

Rett før senge tid kanskje 50 gram smågodt. 

 

Dette er et eksempel på hvor lett det er å bli tykk. Spise noe sånt hver dag. Noen blir ikke mett. De mangler metthet følelse. Uansett så tror jeg at tykke føk alltid har en grunn til hvorfor de er tykk. 

Det er så mye folk kan slite med som gjør at det går ut over kroppen. 

Fedme, anorexi, selvskading osv... 

Anonymkode: cc140...d31

Endelig et relevant innlegg med mye sannhet i seg. Det er nemlig et slikt kosthold jeg mistenker at den jevne tjukkas holder, i tillegg til fravær av fysisk aktivitet. Men er det ikke forferdelig slitsomt å ete så usunt? Jeg synder innimellom jeg også, men blir kvalm og uvel av 2-300 gram godteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

pAnnestekt

Anonymkode: fd7dc...519

Du er på slankeren. Du spiste ikke slik for å bli feit. Klarer du ikke være ærlig på et anonymt forum engang? 

Alle feite på kg. spiser super sunt, det er slik de ble feite. 🙄 Yeah right! Who’s the biggest loser ?? !

Anonymkode: 8e484...a56

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Jøss, du kan avsløre min intelligens vha. et par setninger? Jeg er imponert.

Takker for bidraget, men da faller du ikke under målgruppen for spørsmålet da du har en helsemessig unnskyldning.

Så siden jeg ikke kan trene like mye, eller i hvert fall ikke på samme måte som mange andre får jeg ikke lov å svare på spørsmål om kosthold og vekt? 

Anonymkode: fd7dc...519

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker litt det samme. Det burde være ekstra egenandel på behandling av livsstilssykdommer. 

Og det burde vært avkorting på uførestønad ved disse sykdommene. Eller enda bedre, man burde ikke bli ufør av livsstilssykdommer. 

Anonymkode: 7e669...166

Klart det og alle som skader seg på f eks skitur bør betale alt selv

Anonymkode: ca571...31d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er på slankeren. Du spiste ikke slik for å bli feit. Klarer du ikke være ærlig på et anonymt forum engang? 

Alle feite på kg. spiser super sunt, det er slik de ble feite. 🙄 Yeah right! Who’s the biggest loser ?? !

Anonymkode: 8e484...a56

Jo, jeg har spist tilsvarende i hele mitt voksne liv. Jeg er ikke glad i hverken søtt eller fett, jeg liker best grønnsaker og belgfrukter. Jeg pleide å velge meg tomater og agurk til lørdagsgodt allerede da jeg var liten. 

 

Anonymkode: fd7dc...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om å orke eller ikke, det skjer helt av seg selv. 

Hvordan jeg spiser for å opprettholde vekta? Jeg tar i dag som eksempel: 

Frokost: En halv tallerken rå grønnsaker og spirer, og lapper laget av 15 gram chia, 10 gram mandelmel og 40 gram hirse. Stekt i 5-gram kokosolje. 

Lunsj: Suppe av butternut squash, gulrot, squash og 1 dl kokosmelk. Toppet suppa med 50 gram kokt quinoa og 30 gram bønner 

Middag: 65 gram mungbønnepasta med tomatpassata, toppet med diverse grønnsaker stekt i 5 gram kokosolje. 

Kveldsmat blir nok litt pinnestekt quinoa- og hirsebrød med tomat, paprika og agurk på, tror jeg, og kanskje et glass biola.

En ganske typisk dag for meg. 

Anonymkode: fd7dc...519

TS skrev ikke de med sykdommer som gjør en overvektig. ingen friske folk blir overvektige av det du listet opp.

Anonymkode: 49d21...da1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så siden jeg ikke kan trene like mye, eller i hvert fall ikke på samme måte som mange andre får jeg ikke lov å svare på spørsmål om kosthold og vekt? 

Anonymkode: fd7dc...519

Helst ikke i denne tråden, fordi jeg eksplisit sa at jeg ville ha svar fra de som ikke har en medisinsk årsak til sin fedme. Når du er handikappet og ikke kan trene så er det selvfølgelig ikke din skyld at det er vanskelig å holde en sunn vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har mye med posjonstørrlselser, og skjulte kalorier å gjøre. Om noen drikker 1,5 liter cola på en kveld, er det 630 kcal. Spiser man en Grandiosa er der 1750 kalorier om jeg ikke husker feil. Det sammen er langt over dagsbehovet for en person, Mat som smaker godt, er ofte kaloritett.

noen får også stor magesekk, det har jeg sett på «my 600lb life» der de slankeopperer svært overvektige i USA. Magesekken er svære, de opererer bort store mengder. Ser ut da skal det bra mye til for å føle seg mett. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, dr_zhivago skrev:

Helst ikke i denne tråden, fordi jeg eksplisit sa at jeg ville ha svar fra de som ikke har en medisinsk årsak til sin fedme. Når du er handikappet og ikke kan trene så er det selvfølgelig ikke din skyld at det er vanskelig å holde en sunn vekt.

Man skal ikke måtte trene for å unngå å bli feit. Mange normalvektige, slanke og tynne trener ikke. Kroppen regulerer energibehov og sultfølelse etter aktivitet. 

Anonymkode: 49d21...da1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Cyndaquil skrev:

Jeg tror det har mye med posjonstørrlselser, og skjulte kalorier å gjøre. Om noen drikker 1,5 liter cola på en kveld, er det 630 kcal. Spiser man en Grandiosa er der 1750 kalorier om jeg ikke husker feil. Det sammen er langt over dagsbehovet for en person, Mat som smaker godt, er ofte kaloritett.

noen får også stor magesekk, det har jeg sett på «my 600lb life» der de slankeopperer svært overvektige i USA. Magesekken er svære, de opererer bort store mengder. Ser ut da skal det bra mye til for å føle seg mett. 

 

 

En Grandiosa har 1322 kalorier. 

Anonymkode: 49d21...da1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme TS... jeg er 165 cm og bikket 72 kilo (som egentlig ikke kan kalles direkte overvekt en gang) etter å ha spist for 4 personer hver dag i et år etter en depresjon. Følte meg fæl, tung og at ingen klær passet. Følte meg ekstremt lite attraktiv. Da begynte jeg å gjøre noe med saken før det gikk for langt, så har gått ned 7 kilo nå og skal ned en 5 kilo til. Føler meg pakket inn i fett hvis jeg veier over 65 kilo. Nesten som en michellinmann.

At folk klarer å gå rundt å veie 150 kilo osv, det fatter jeg ikke. Går rund med krykker og peser og svetter of lukter vondt og må bruke talkium under valkene sine for å forhindre lukt... nei vettu hva. De kan ikke bry seg om hvorfan de ser ut eller føler seg i det HELE TATT, og det skjønner jeg ingenting av. 

Anonymkode: a0ba5...1dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke måtte trene for å unngå å bli feit. Mange normalvektige, slanke og tynne trener ikke. Kroppen regulerer energibehov og sultfølelse etter aktivitet. 

Anonymkode: 49d21...da1

Ok. Men fysisk handikapp kan kanskje føre til at andre ting er i ubalanse? Om vedkommende har et såpass sunt kosthold så burde ikke vekten fortsette å øke.

Cyandaquil over her kom med et godt eksempel. Mange er kanskje ikke klar over hvor mye energi det er i mat, og derfor tror de at de spiser mindre enn de gjør. Forøvrig er ikke akkurat 1.5L cola og en Grandiosa noe man bør ete ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på det samme TS... jeg er 165 cm og bikket 72 kilo (som egentlig ikke kan kalles direkte overvekt en gang) etter å ha spist for 4 personer hver dag i et år etter en depresjon. Følte meg fæl, tung og at ingen klær passet. Følte meg ekstremt lite attraktiv. Da begynte jeg å gjøre noe med saken før det gikk for langt, så har gått ned 7 kilo nå og skal ned en 5 kilo til. Føler meg pakket inn i fett hvis jeg veier over 65 kilo. Nesten som en michellinmann.

At folk klarer å gå rundt å veie 150 kilo osv, det fatter jeg ikke. Går rund med krykker og peser og svetter of lukter vondt og må bruke talkium under valkene sine for å forhindre lukt... nei vettu hva. De kan ikke bry seg om hvorfan de ser ut eller føler seg i det HELE TATT, og det skjønner jeg ingenting av. 

Anonymkode: a0ba5...1dd

Trodde talkium var for å unngå sår av gnissing? Er det ikke?

Anonymkode: 49d21...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trodde talkium var for å unngå sår av gnissing? Er det ikke?

Anonymkode: 49d21...da1

Jo det også, men også for å unngå fuktighet som igjen skaper sopp og lukt. 

Anonymkode: a0ba5...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dr_zhivago skrev:

hvordan orker dere dette? Jeg tenker da på dere som skikkelig feite, med hengemage og rumper som låvedører. Og hvordan spiser dere for å opprettholde en slik fysikk? Og hvorfor gjør dere ikke noe med det?

Det er et bevisst valg jeg tar. Å spise masse masse sukker og fett. Jeg har til og med mitt eget kott bare for sjokolade. Jeg spiser minst fem store sjokoladeplater om dagen. Så nå vet du det. 

Anonymkode: 4a940...953

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et bevisst valg jeg tar. Å spise masse masse sukker og fett. Jeg har til og med mitt eget kott bare for sjokolade. Jeg spiser minst fem store sjokoladeplater om dagen. Så nå vet du det. 

Anonymkode: 4a940...953

Syntes du det er fint eller behagelig å være så stor? Siden det er bevisst? Eller er det et langsiktig selvmord du bedriver ? 

Anonymkode: a0ba5...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra en noe ufin formulering i HI er det jo et interessant tema. Som det også forskes på. 

Hvordan klarer de å spise spise så store mengder at de blir livstruende overvektig? Hva er det med psyken deres som gjør at de må spise hele tiden? Hvor villig er de til å gjøre noe med dette? Hvordan ser de på seg selv og det å være i et samfunn som åpenbart kritiserer slik overvekt? Hvor får de økonomi til å spise så ekstremt mye? Man ser jo sjeldent personer i høyt betalte stillinger med så graverende overvekt (påstand fra min side) osv. 

Det anorexia går mye på å ha stålkontroll på kostholdet og en ekstrem angst for å gå opp i vekt. Hvordan er det med overspisingslidelse hvor det går på å ha en ukontrollerbar sult som sikkert sitter like hardt i som det psykiske makten anorexia har på en person. 

Jeg har vært avhengig av rusmidler og det er utrolig hardt å slutte. Det er en venn, en livbøye, en måte å overleve på. Jeg vil tro det er mye av det samme med overspising, men der man som rusmisbruker må slutte helt for å komme i tilfriskning, så vil en person med overspisingslidelse kunne fortsette å spise hver dag. Personen må ikke ta farvel med sin avhengighet på samme måte som man må ved rus. Gjør dette det enklere eller vanskeligere å ta grep og komme ut av avhengigheten sin? 

En masse spørsmål jeg skulle ønske det var fasitsvar på. Har mange ulike tanker rundt dette, men om de er feil eller riktig vet jeg ikke. 

Jeg har slitt med både anorexia og bulumi så jeg vet hvilke krefter som ligger bak. For min del har rusen vært desidert mest ødeleggende, men jeg har ikke lidd ekstremt av spiseforstyrrelsen. Det har vært ille og det er et mentalt fengsel, men rusen var verst. Jeg vil heller ruse meg enn å bli ekstremt overvektig. Til tross for at jeg ute i rusen mistet både jobb, hjem, ble kriminell og var nær døden mange ganger. Det er nok min frykt for overvekt som snakker da. 

Til tross for at jeg selv er en avhengig person som har hatt ekstrem  og tvangspreget kontroll på noen ting og har hatt null kontroll på andre ting, så er dette et tema jeg synes er veldig stort, vanskelig og ubesvart. 

Anonymkode: 926b2...626

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke ønskelig å være overvektig, men det er likevel veldig vanskelig å gjøre noe med det. 

Jeg vet alt om hvordan man går ned i vekt. Og jeg har gjort det mange ganger. På det meste gikk jeg ned 45 kg...

Det er det å holde seg nede som er vanskelig...

Hva jeg gjør for å opprettholde overvekten? Spiser feil - enkelt og greit.

Utfordringen min er at jeg over tid mistrives med et kosthold hvor jeg må avstå fra mye av det jeg har lyst på. Uansett hvor strukturert jeg er i lange perioder så er det tungt å hele tiden måtte velge noe annet enn det man egentlig ønsker. Og så sprekker man til slutt.

Jeg vet ikke hvorfor jeg er skrudd sammen på denne måten, men det gir meg en form for glede og tilfredsstillelse å kose meg med noe godt. Og den gode følelsen er der og da viktigere enn det å gå ned i vekt. Det er ikke snakk om fråtsing, men i perioder kan jeg spise en sjokolade hver kveld, og potetchips flere ganger i uka. Jeg spiser en stor porsjon middag hver dag, men spiser ellers stort sett knekkebrød med ost og skinke til de andre måltidene. I helgene spiser jeg alltid potetchips og sjokolade, men ikke i vanvittige mengder. En pose i løpet av helga og inntil 200 gr sjokolade. 

Det er ikke sånn at en på 150 kg nødvendigvis går med krykker, lukter vondt og har dårlig helse slik det hevdes tidligere i tråden her. Ikke er man automatisk dum heller...

Med mine 140 kg trener jeg tre økter i uka, både styrke og kondisjon, har *bankibordet* god helse og ingen større kroppslige plager relatert til overvekten. Jeg oppfører meg pent mot andre, er godt utdanna og har en jobb jeg er god i, og er engasjert i frivillig arbeid/dugnad etc. på fritiden. Som veldig mange andre - uavhengig av vekt og kroppsfasong.

Samtidig er jeg en person som trives best innendørs og er ikke så glad i friluftsliv/utendørs aktiviteter. Derfor har jeg, utenom treningsøktene mine, en ganske passiv hverdag. Og det er ingen god kombinasjon med det å finne glede i god mat...

Anonymkode: b9755...e82

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et yrke hvor jeg jobber med overvektsproblematikk, og har vært opptatt av grunnene til disse sjokkerende tallene: https://www.nrk.no/trondelag/fedmeproblem-i-norge_-70-prosent-av-folket-er-overvektige-1.14244273 At det er nå normalt å være overvektig.

Men i stedet for å se på dette problemet i et større perspektiv, så tyr folk som TS til fordømming og fordommer mot mennesker som sliter. Det er ganske gjennomgående her inne, og det er ikke greit. 

Fedme er ikke en karakterbrist, og det er ikke tegn på svakhet. Det er et resultat av at livsstilen vår på flere måter tilrettelegger for overvekt. Det hjelper ikke å gå til angrep på mennesker på denne måten. Vi bør som samfunn ta tak i dette, men ikke på individnivå. Overvektige mennesker vet at de er overvektige, og de trenger ikke forklare seg for folk som bare er ute etter å shame. 

Anonymkode: 07085...eff

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...