Gå til innhold

Kommer særskrivingsfeil noen gang til å slutte å irritere meg?


Husholdning1

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Cata skrev:

Enkelt. Man går på skolen og lærer norsk i 9 år. Dessuten leser man bøker på fritiden og får inn korrekt norsk på det viset. Da utvikles evnen til å irritere seg over skrivefeil ganske fort. 

Dysleksi, neglisering i barndommen, adhd, add, autisme... Så de er dømt til å ikke skrive altås. 

Anonymkode: 314e1...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man evnen til å irritere seg over skrivefeil?! 

Sånn dønn seriøst! Hvordan?! 

Anonymkode: 314e1...e7e

Du kaller det en evne, jeg tenker mer på det som en lidelse som skjærer meg i øynene. Fryktelig plagsomt! Her har jeg uthevet noen av de feilene som gjør mest vondt: Vi var der i fjord (fjor). Jeg må vende meg til automatgir (venne). Nyskjerrig (nysgjerrig). Desverre (dessverre).  

Hvis alle kan være så snille å skrive i alle fall disse ordene korrekt, så vil jeg få en bedre hverdag 😜 (selv om det også er veldig slitsomt med alle ordene som deles opp i hytt og pine, som f.eks: Veranda dør, dør karm, hår børste, vaffel jern).

Anonymkode: 4183d...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dysleksi, neglisering i barndommen, adhd, add, autisme... Så de er dømt til å ikke skrive altås. 

Anonymkode: 314e1...e7e

Det er jo ikke en høy prosentandel av befolkningen som har disse diagnosene. Jeg har ei venninne med autisme, og irriterer meg ikke over hennes feil. :) Hun slet mye på skolen og ga opp til slutt, og det har jeg full forståelse for.

Anonymkode: 6979f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Blondie65 skrev:

Oooh mi gadd asså ... er det noe også nå?

:ironi:

Etter å ha blitt kritisert i en tråd her for mange år siden har jeg blitt svært nøye på å unngå engelsk innblanding i norsk skriftlig språk 

Spesielt i denne sammenhengen synes jeg det betyr noe. Hun eller han latterliggjør viktigheten av godt språk og kan i det minste bli bedt om å gjøre det på norsk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nettvenn skrev:

Når man irriterer seg over skrivefeil hos andre,tenker man da noen gang på at det kan finnes årsaker til dårlig rettskriving? Eller har ikke det noe med saken å gjøre? 

Ja. Men særskrivingsfeil ser ikke ut til å være forårsaket av dysleksi, slik stavefeil noen ganger er. Særskrivingsfeil ser ut til å ofte være forårsaket av latskap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Ja. Men særskrivingsfeil ser ikke ut til å være forårsaket av dysleksi, slik stavefeil noen ganger er. Særskrivingsfeil ser ut til å ofte være forårsaket av latskap. 

Ok;jeg tenkte igrunnen på andre ting,som feks hjerneslag som har rammet språkevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nettvenn skrev:

Ok;jeg tenkte igrunnen på andre ting,som feks hjerneslag som har rammet språkevnen.

Joda, ting kan sikkert skje, men annenhver nordmann har ikke slike problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dysleksi, neglisering i barndommen, adhd, add, autisme... Så de er dømt til å ikke skrive altås. 

Anonymkode: 314e1...e7e

Jeg ventet på det kortet der. I slike debatter er det alltid noen som trekker det. Jeg kjenner dyslektikere og de bestreber seg på å skrive riktig, noe som er ganske mye enklere i dag enn det var for 40 år siden pga. PC og stavekontrollens innføring. På hvilken måte påvirker neglisjering i barndommen rettskrivning som man lærer på skolen eller via lesing? Forklar meg. 

At mennesker med ADD eller ADHD kan slite, kan jeg forstå siden konsentrasjonsevnen påvirkes. Autisme kjenner jeg for lite til, men rent intuitivt vil jeg anta at en autist generelt vil slite med å kommunisere slik at rettskrivning kanskje ikke er det viktigste kommunikasjonsproblemet. 

Uansett, skulle man gå ut fra at det er disse gruppene som står for hovedandelen rettskrivningsfeil så er det dårlig stelt med folkehelsa i Norge. Da kjenner jeg langt flere dyslektikere, autister og personer med ADD eller ADHD enn jeg trodde - for jeg kjenner mange som er elendige i rettskrivning. Dette er mennesker jeg har kjent i mange år og aldri hørt at de har noen form for diagnose. 

Det forbauser meg også at det later til å være mye dårligere stelt med rettskrivning nå enn for 40 år siden. En del av mine FB venner er folk som jeg gikk på skolen sammen med for 40 år siden og som den gang ikke var regnet for å være spesielt sterke i teoretiske fag, norsk inkludert. De skriver, om ikke perfekt, så iallfall langt bedre og "rettere" norsk enn det man ser enkelte journalister prestere i dag. 

Endret av Cata
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vox_populi said:

Vil du dele din forståelse med andre? Hvorfor skriver noen konge reker og tunfisk biter? Uttalen tilsier da ikke at ordet skal skrives slik?

Det kan være to ulike grunner. Den ene er påvirkning fra engelsk, hvor de har få sammensatte ord.

Samtidig, så er det barn uten så mye kontakt med engelsk skriftspråk som også skriver «leke plass» og «mat pakke». Det har ingenting med uttalemåte å gjøre, men hvordan man kategoriserer det skriftlige ord i hodet sitt. «Lekeplass» består jo av to ord, og mellom to ord skal det være mellomrom. Altså må det skrives «leke plass». Det er deres logikk i hvert fall.

Jeg er ikke FOR skrivefeil, jeg får like vondt i huet av en dårlig skrevet tekst som alle andre. Men jeg kan forstå enkelte skrivefeil. Skrift er kunstig, og de reglene vi følger for skrift er valgt ut av enkeltpersoner. Det finns altså logikk ved språk som ikke er normert i skrift fordi de som satte seg ned med grammatikken gjorde et utvalg. I engelsk har de valgt å ikke ha så mange sammensatte ord. Det har ingenting med språket i seg selv å gjøre, det har å gjøre med hvordan noen menn på 18/1900-tallet tolket det muntlige språket.

Anonymkode: c2228...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre*, ikke samtidig 😅

Anonymkode: c2228...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2019 at 5:17 PM, Husholdning1 said:

Er det noen som har opplevd at irritasjonen over fenomenet har opphørt?

Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Cata skrev:

Jeg ventet på det kortet der. I slike debatter er det alltid noen som trekker det. Jeg kjenner dyslektikere og de bestreber seg på å skrive riktig, noe som er ganske mye enklere i dag enn det var for 40 år siden pga. PC og stavekontrollens innføring. På hvilken måte påvirker neglisjering i barndommen rettskrivning som man lærer på skolen eller via lesing? Forklar meg. 

At mennesker med ADD eller ADHD kan slite, kan jeg forstå siden konsentrasjonsevnen påvirkes. Autisme kjenner jeg for lite til, men rent intuitivt vil jeg anta at en autist generelt vil slite med å kommunisere slik at rettskrivning kanskje ikke er det viktigste kommunikasjonsproblemet. 

Uansett, skulle man gå ut fra at det er disse gruppene som står for hovedandelen rettskrivningsfeil så er det dårlig stelt med folkehelsa i Norge. Da kjenner jeg langt flere dyslektikere, autister og personer med ADD eller ADHD enn jeg trodde - for jeg kjenner mange som er elendige i rettskrivning. Dette er mennesker jeg har kjent i mange år og aldri hørt at de har noen form for diagnose. 

Det forbauser meg også at det later til å være mye dårligere stelt med rettskrivning nå enn for 40 år siden. En del av mine FB venner er folk som jeg gikk på skolen sammen med for 40 år siden og som den gang ikke var regnet for å være spesielt sterke i teoretiske fag, norsk inkludert. De skriver, om ikke perfekt, så iallfall langt bedre og "rettere" norsk enn det man ser enkelte journalister prestere i dag. 

Du stod klar for den ja. Jeg stresser hver gang jeg skal skrive her inne pga deres dømming av skrivefeil og synet dere har på skrivefeil. Jeg har add, blitt misbrukt på alle mulige områder når jeg var liten til jeg ble voksen. Det er ekstremt deprimerende å vite at jeg er så dårlig på å skrive. Der faller ikke naturlig verken å skrive eller å snakke så mye. Jeg tenker meg nesten alltid 4-5 ganger om jeg kan skrive eller si det jeg tenker på pga hvordan dere tenker om det. Mange ganger visker jeg ut hva jeg har skrevet fordi jeg vet ikke hvordan jeg skal skrive det. Jeg må søke på på så mange ord og steninger. 

Med alt dette vil jeg bare si at ikke vi alle har skrivefeil med vilje. Jeg vil bare kunne klare å ha en positiv hverdag. Klare å være med folk osv. Jeg vet jeg ikke passer inn i samfunnet på grunn av skrivefeilene mine, bakgrunnen min, add. Det er så mye som ikke er akseptert. Derfor reagerer jeg på at folk har så mye i mot skrivefeil. 

Ikke vær grei for meg, men hvertfall for alle de andre som har det som meg. Det er slitsomt å få utdelt et så urettferdig kort ved fødselen. 

Håper du forstår hva jeg skriver og ikke bare tar en ting ut i fra det og svarer på det. Du vet vel hva jeg mener. 

Anonymkode: 314e1...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dysleksi, neglisering i barndommen, adhd, add, autisme... Så de er dømt til å ikke skrive altås. 

Anonymkode: 314e1...e7e

Jeg kjenner ikke alle med adhd, men min sønn har det, og har aldri hatt problemer med rettskriving. Han skriver så godt som feilfritt. Den senere tid har han imidlertid begynt å blande inn engelsk, da han leser og hører engelsk daglig, men det er jo forståelig. 

Så jeg tror ikke man kategorisk kan dra det kortet "Men hva med de med adhd da?", hver gang det kommer til dette med rettstaving og rettskriving på nettet. Jeg ser hele tiden at folk drar frem denne gruppen, men det stemmer altså ikke. Mange med adhd er veldig intelligente, selv om de har problemer med å sitte stille på skolen, og skriver uten problemer riktig.

Anonymkode: 2b814...967

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, Nettvenn skrev:

Når man irriterer seg over skrivefeil hos andre,tenker man da noen gang på at det kan finnes årsaker til dårlig rettskriving? Eller har ikke det noe med saken å gjøre? 

Det er en av svært mange grunner til at jeg har utviklet mine sosiale evner. Jeg prøver virkelig ikke å lete etter feil hos folk, og jeg vet svært godt at det finnes både dysleksi, ikke-norsk bakgrunn, osv.

Men faktum er også at de fleste dyslektikere jeg kjenner gjør seg ekstra flid når de skriver, og bruker de hjelpemidler de kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du stod klar for den ja. Jeg stresser hver gang jeg skal skrive her inne pga deres dømming av skrivefeil og synet dere har på skrivefeil. Jeg har add, blitt misbrukt på alle mulige områder når jeg var liten til jeg ble voksen. Det er ekstremt deprimerende å vite at jeg er så dårlig på å skrive. Der faller ikke naturlig verken å skrive eller å snakke så mye. Jeg tenker meg nesten alltid 4-5 ganger om jeg kan skrive eller si det jeg tenker på pga hvordan dere tenker om det. Mange ganger visker jeg ut hva jeg har skrevet fordi jeg vet ikke hvordan jeg skal skrive det. Jeg må søke på på så mange ord og steninger. 

Med alt dette vil jeg bare si at ikke vi alle har skrivefeil med vilje. Jeg vil bare kunne klare å ha en positiv hverdag. Klare å være med folk osv. Jeg vet jeg ikke passer inn i samfunnet på grunn av skrivefeilene mine, bakgrunnen min, add. Det er så mye som ikke er akseptert. Derfor reagerer jeg på at folk har så mye i mot skrivefeil. 

Ikke vær grei for meg, men hvertfall for alle de andre som har det som meg. Det er slitsomt å få utdelt et så urettferdig kort ved fødselen. 

Håper du forstår hva jeg skriver og ikke bare tar en ting ut i fra det og svarer på det. Du vet vel hva jeg mener. 

Anonymkode: 314e1...e7e

Hvis dette innlegget er representativt for hvordan du pleier å skrive synes jeg du skal være litt mindre hard mot deg selv. Dette vart både velformulert og lettlest. Det er ikke denne typen innlegg som gjør at jeg ergrer meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Det er en av svært mange grunner til at jeg har utviklet mine sosiale evner. Jeg prøver virkelig ikke å lete etter feil hos folk, og jeg vet svært godt at det finnes både dysleksi, ikke-norsk bakgrunn, osv.

Men faktum er også at de fleste dyslektikere jeg kjenner gjør seg ekstra flid når de skriver, og bruker de hjelpemidler de kan. 

Godt å høre 🙂 Jeg har vært språkløs,var en tøff vei og mye jobb for å få språket noenlunde på plass igjen. Må slå opp mange ord,tidkrevende,men gir også mye læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nettvenn skrev:

Godt å høre 🙂 Jeg har vært språkløs,var en tøff vei og mye jobb for å få språket noenlunde på plass igjen. Må slå opp mange ord,tidkrevende,men gir også mye læring.

Og der støtter du poenget mitt fra en innlegg lenger opp. Du tar deg bryet med å slå opp ord for ikke å gjøre feil, eller i det minste for å gjøre færre feil enn du ellers ville gjort. Du gjør en innsats for å få det riktigst mulig. Mange andre gjør ikke det. 

Jeg er for øvrig enig med Blondie65 i at språket ditt ikke er av det slaget som irriterer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke at dysleksi eller ADD har med særskrivingsfeil å gjøre?

Man skriver som man snakker når det gjelder akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 19.04, Blondie65 skrev:

Gjør jeg? Hvem er det du mener jeg hetser? Jeg påpeker en skrivefeil jeg har sett. 

Du benytter en skrivefeil du har sett noen begå (livets hare skole) til å hetse hele gruppa, som karakteristisk nok har meninger du ikke deler og ikke respekterer. Ikke prøv deg med en løgn om at det var et tilfeldig sammentreff. Det hele var et påskudd - du hadde aldri hetset en gruppe som målbærer godtkjøpstanker fra KG.

Anonymkode: 6204a...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...