Gå til innhold

Kommer særskrivingsfeil noen gang til å slutte å irritere meg?


Husholdning1

Anbefalte innlegg

Hvordan får man evnen til å irritere seg over skrivefeil?! 

Sånn dønn seriøst! Hvordan?! 

Anonymkode: 314e1...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man evnen til å irritere seg over skrivefeil?! 

Sånn dønn seriøst! Hvordan?! 

Anonymkode: 314e1...e7e

Fordi vi alle har gått på skolen og lært bedre. Vi har alle lært og lest. Man BURDE derfor vite hvordan ting skal skrives. Men mange gidder ikke likevel.

Så hvorfor ikke anstrenge seg bittelitt, og prøve å skrive mest mulig riktig? Det har med hensyn til andre å gjøre. Folk som skriver som en gris orker ikke jeg å prøve og tolke eller forstå. Da hopper jeg ut av tråden. Orker bare ikke bruke masse ekstra tid på å prøve og forstå noe folk kunne skrevet riktig i utgangspunktet. Sånn at leserne både forstår deg, og bruker minst mulig tid på å lese det du har skrevet.

Jeg skriver heller ikke 100% korrekt, men folk slipper i hvert fall å streve med og tolke seg frem til hva jeg skriver.

Anonymkode: 2b814...967

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan får man evnen til å irritere seg over skrivefeil?! 

Sånn dønn seriøst! Hvordan?! 

Anonymkode: 314e1...e7e

Hvis du irriterer deg over at andre irriterer seg over det, så får du holde deg unna språkforumet. :)

Anonymkode: e3d73...f68

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg alltid. 

Jeg synes det er respektløst mot leserne og er redd for at språket vårt gradvis blir dårligere. Det er flere grunner til dette enn særskrivingsfeil, men man skulle tro det var enkelt å unngå!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du irriterer deg over at andre irriterer seg over det, så får du holde deg unna språkforumet. :)

Anonymkode: e3d73...f68

Så du tror jeg irriterer meg over det? 

You got it so wrong. 

Anonymkode: 314e1...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klar over at det selvsagt finnes langt viktigere saker å bry seg med her i verden, enn skrivefeil. Jeg kan skrive litt feil selv også, men likevel er skrivefeil noe som ergrer vettet av meg stadig vekk. Det klarer jeg ikke å la være, uansett hva som skjer rundt meg. Små skrivefeil henger jeg meg vanligvis ikke opp i, men det er så forbasket mange grove skrivefeil der ute!

Det som forundrer meg, er hvor ekstremt mange det er som er helt elendige til å skrive. For det dreier seg om utrolig mange! Sosiale medier gjør dette problemet synligere, helt klart. Før dataens og sosiale mediers inntog, var ikke dette like synlig for folk flest. Men likevel, hva er det med folk og skriving? Når mine facebookvenner skriver "i dag har jeg gott kvelds tur, å etter på skall jeg på kaffe (kafé) med en venine"., da begynner jeg rett og slett å lure på hvordan det står til i øverste etasje....

Anonymkode: 1b21a...e5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg mest er at det sannsynligvis blir lov med særskriving hvis mange nok praktiserer det. De kaller det "språkutvikling" (eller kanskje "språk ut vikling"). 

Anonymkode: ebd85...728

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg irriterer meg både over særskrivingsfeil og over andre ting, men jeg har utviklet mine sosiale ferdigheter til det punktet at jeg har lært meg når det er passende å kommentere slike ting og når en sitter på hendene sine eller biter seg i tungen - og begge deler helt uten å fortrekke en mine.

Men det er en utfordring ... Og særlig når de som har gått på livets hare skole utfolder seg i all sin prakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men det er så forbasket mange grove skrivefeil der ute!

Jeg begår mange skrivefeil jeg også, men jeg har såpass respekt for mine lesere at jeg luker ut de fleste før jeg slipper innlegget fra meg. Noe annet ville være uforskammet. 
Jeg tror det er derfor slurvefeil provoserer meg: Det signaliserer at leseren er en dust som forfatteren ikke ser noen grunn til å legge to pinner i kors for.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blondie65 skrev:

de som har gått på livets hare skole

Du har gått på bløt skole, kan det se ut til. Ikke hard nok, i hvert fall.

Anonymkode: 6204a...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror jeg irriterer meg over det? 

You got it so wrong. 

Anonymkode: 314e1...e7e

Glimrende eksempel på en med dårlig språkforståelse.

Dersom man ønsker å uttrykke seg, så bør man gjøre dette på norsk. Å bruke engelsk, i denne sammenhengen, blir en understreking av manglende forståelse fremfor en markering av poenget.

Endret av Rotemor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har gått på bløt skole, kan det se ut til. Ikke hard nok, i hvert fall.

Anonymkode: 6204a...a76

Jeg vet hvordan livets harde skole skrives. Jeg burde kanskje presisert at jeg siterte hvordan dette ble skrevet av noen som hadde gått på denne skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg irriterer meg både over særskrivingsfeil og over andre ting, men jeg har utviklet mine sosiale ferdigheter til det punktet at jeg har lært meg når det er passende å kommentere slike ting og når en sitter på hendene sine eller biter seg i tungen - og begge deler helt uten å fortrekke en mine.

Men det er en utfordring ... Og særlig når de som har gått på livets hare skole utfolder seg i all sin prakt.

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Akkurat nå, Rotemor skrev:

Glimrende eksempel på en med dårlig språkforståelse.

Dersom man ønsker å uttrykke seg, så bør man gjøre dette på norsk. Å bruke engelsk, i denne sammenhengen, blir en understreking av manglende forståelse fremfor en markering av poenget.

Oooh mi gadd asså ... er det noe også nå?

:ironi:

Etter å ha blitt kritisert i en tråd her for mange år siden har jeg blitt svært nøye på å unngå engelsk innblanding i norsk skriftlig språk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg vet hvordan livets harde skole skrives. Jeg burde kanskje presisert at jeg siterte hvordan dette ble skrevet av noen som hadde gått på denne skolen. 

Ok, da er diagnosen alvorligere enn jeg antok. Du er ikke en velmenende dame som begår en ubetydelig feil, men er en arrogant xxxxx som hetser svake grupper.

Anonymkode: 6204a...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, da er diagnosen alvorligere enn jeg antok. Du er ikke en velmenende dame som begår en ubetydelig feil, men er en arrogant xxxxx som hetser svake grupper.

Anonymkode: 6204a...a76

Gjør jeg? Hvem er det du mener jeg hetser? Jeg påpeker en skrivefeil jeg har sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man evnen til å irritere seg over skrivefeil?! 

Sånn dønn seriøst! Hvordan?! 

Anonymkode: 314e1...e7e

Medfødt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man evnen til å irritere seg over skrivefeil?! 

Sånn dønn seriøst! Hvordan?! 

Anonymkode: 314e1...e7e

Enkelt. Man går på skolen og lærer norsk i 9 år. Dessuten leser man bøker på fritiden og får inn korrekt norsk på det viset. Da utvikles evnen til å irritere seg over skrivefeil ganske fort. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man irriterer seg over skrivefeil hos andre,tenker man da noen gang på at det kan finnes årsaker til dårlig rettskriving? Eller har ikke det noe med saken å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke slutte å irritere meg over særskrivingsfeil, og (grove) skrivefeil generelt. Jeg skjønner ikke hvordan det går an. De fleste har gått på skole i 13 år - og dermed brukt språket direkte eller indirekte 8 timer hver dag. De fleste leser aviser og bøker. Har folk bare oversett lærernes tilbakemeldinger? 🤔 Jeg skylder på internett, mobilspråk, og datamaskiner. Jeg liker å tro at folk ikke hadde SÅ mange skrivefeil på skolen.

Merker at jeg blir påvirket av andres feil, hvis jeg leser samme feil igjen og igjen. Jeg må f.eks noen ganger tenke meg om når jeg skal bruke lenger/lengre, fordi jeg hører og leser at folk bruker "lengre" i de fleste situasjoner nå.

Jeg er egentlig ganske sikker på at flere feil vil bli "godtatt" med tiden. Synes det er synd at folk ikke har "respekt" for språket. Skremmende. Synes ikke at språket skal endre seg fordi folk rett og slett er for late til å bry seg. Samma det, liksom. Vi forstår jo hva de mener..

Min samboer studerer språk, og mener faktisk at man må tilpasse språket hvis mange nok skriver feil. Han mener at det er noe feil med språket da, at det er for komplisert, og dermed må vi endre på det.. Jeg synes det er helt tullete. 

Anonymkode: 6979f...c7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...