AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #1 Skrevet 7. mars 2019 Har havnet i en situasjon der jeg har noe jeg ikke kan dele videre, men deler av dette er noe jeg sliter med (fordi det også angikk meg) og har sterkt behov for å snakke om, (ikke her inne). Det kan jeg som sagt ikke, derfor blir det i så fall til at jeg må gjøre om på historen, ikke gå i detaljer osv. Men da får jeg ikke frem hva jeg egentlig synes er vanskelig, hvorfor det er vanskelig og hva jeg trenger hjelp til. Hvordan skal jeg angripe dette? Det er altså ikke snakk om noe ulovlig eller noe som har skjedd med noen som trenger hjelp, men ikke vil oppsøke hjelp selv og sånne ting. Det er bare sånn at jeg ikke kan eller vil (fordi det er forventet og jeg er lojal selv om det ikke gjelder meg mer) fortelle ting til andre enn dem det gjelder. Jeg vet, tror jeg, at det jeg konkret tror jeg sliter med nok ikke er hovedproblemet og at det jeg ikke kan fortelle videre egentlig ikke trengs å fortelles i detalj for at jeg skal få hjelp for mine egne problemer. Men, jeg klarer ikke på egenhånd finne ut av hva dette egentlig dreier seg om, altså hvorfor jeg synes ting er så vanskelig og hvorfor jeg ikke klarer å komme meg videre alene. Klarer ikke skille ut mine generelle problemer fra det konkrete som angår andre enn meg. Ser at det ikke er et spørsmål her, og sikkert vanskelig å svare på når jeg ikke er mer konkret, men skrev det allikevel. Anonymkode: f5f2c...8a0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #2 Skrevet 7. mars 2019 Ufårståelig hva du mener når du ikke kan si noe om hva det gjelder. Anonymkode: 259d6...fde 8
Mamina Skrevet 7. mars 2019 #3 Skrevet 7. mars 2019 (endret) Kanskje du kan skrifte, hvis du finner en prest som vil lytte. De har jo taushetsplikt så... snakk med en prest om alt mellom himmel og.... Endret 7. mars 2019 av Mamina 3
mangolassie Skrevet 7. mars 2019 #4 Skrevet 7. mars 2019 Skjønner ikke hva du mener med innlegget ditt.. Du kan snakke med en person som har taushetsplikt om du trenger å dele med noen. 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #5 Skrevet 7. mars 2019 Du må finne noen som ikke kjenner vedkommende som også er involvert i det som har skjedd! Da kan du prate om det som har skjedd! Anonymkode: dfdae...4d6 1
StyrmannM Skrevet 7. mars 2019 #6 Skrevet 7. mars 2019 (endret) Klarer du å skrive det ned? Litt dagbok, også drøfte med deg selv? Eller forestill deg at du forklarer det til noen (katten?). Saken blir ofte litt klarere dersom du lar den modne litt i hodet. Og da finner du kanakje en vei for å diskutere din utfordring her, uten å blande inn det du skal holde hemmelig? Edit: rettet skriveleifer Endret 7. mars 2019 av StyrmannM 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #8 Skrevet 7. mars 2019 Ja, fastlegen har taushetsplikt hvert fall. Men det er jo meningen at jeg ikke skal si det til noen. Selv om jeg i så fall forteller det til noen med taushetsplikt, så har jeg gjort det jeg ikke skulle. (Og jeg har jo ikke oversikt over hvem fastlegen min kjenner og ikke kjenner.) Anonymkode: f5f2c...8a0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #9 Skrevet 7. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, fastlegen har taushetsplikt hvert fall. Men det er jo meningen at jeg ikke skal si det til noen. Selv om jeg i så fall forteller det til noen med taushetsplikt, så har jeg gjort det jeg ikke skulle. (Og jeg har jo ikke oversikt over hvem fastlegen min kjenner og ikke kjenner.) Anonymkode: f5f2c...8a0 Du har to muligheter: Enten holder du kjeft, eller du bryter et løfte, og sier det til noen. I siste tilfelle er det beste du kan gjøre å si det til en person med taushetsplikt. Om det er en mulighet å snakke med personen du har lovet taushet, så kan du selvsagt begynne der. Anonymkode: cef65...db5 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #10 Skrevet 7. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har to muligheter: Enten holder du kjeft, eller du bryter et løfte, og sier det til noen. I siste tilfelle er det beste du kan gjøre å si det til en person med taushetsplikt. Om det er en mulighet å snakke med personen du har lovet taushet, så kan du selvsagt begynne der. Anonymkode: cef65...db5 Det er flere, og det er ikke umulig, men ingen god løsning. Hittil har jeg ikke sagt det til noen, men det har gått såpass lang tid nå og jeg begynner å lure på om det alltid kommer til å plage meg eller hva. Synes det er vanskelig å vite hvordan jeg skal håndtere dette. Anonymkode: f5f2c...8a0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #11 Skrevet 7. mars 2019 Det blir for vanskelig når jeg ikke er konkret i det jeg spør om her. Så det blir med dette, men takk for svarene og forslaget om å ta det med fastlegen eventuelt. TS Anonymkode: f5f2c...8a0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #12 Skrevet 7. mars 2019 Gå til psykolog.... Herregud.. Anonymkode: 12bdd...54f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #13 Skrevet 8. mars 2019 Ring en eller annen hjelpetlf eller anonym hjelpechat på nett. Kirkens SOS, finnes de fortsatt? Eller snakk med noen som ikke kjenner disse folka. Anonymkode: e6469...a08 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #14 Skrevet 8. mars 2019 Jeg synes ikke det er å regne for et løftebrudd dersom du snakker med noen som har taushetsplikt slik som en prest, psykolog, fastlege, psykiatrisk sykepleier, hjelpetelefon e.l. Anonymkode: 25307...648 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #15 Skrevet 8. mars 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, fastlegen har taushetsplikt hvert fall. Men det er jo meningen at jeg ikke skal si det til noen. Selv om jeg i så fall forteller det til noen med taushetsplikt, så har jeg gjort det jeg ikke skulle. (Og jeg har jo ikke oversikt over hvem fastlegen min kjenner og ikke kjenner.) Anonymkode: f5f2c...8a0 Da får du la være å si det til noen da. Anonymkode: 89fe1...02a
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #16 Skrevet 8. mars 2019 Det høres ut som du trenger en psykolog og prate med. Det er ikke å bryte er løfte og snakke med en psykolog som har taushetsplikt. Du skriver at du ikke klarer dette på egenhånd, men at du samtidig ønsker å holde løfte ditt om og ikke spre informasjonen du bærer på til andre. Jeg synd du holder løftet ditt hvis du snakker med en profesjonell som har taushetsplikt . Anonymkode: 01440...16c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #17 Skrevet 8. mars 2019 Nå vet jeg ikke alderen din, men hvis du er i skolealder så kan kanskje en helsesøster være en du kan kontakte hvis du ikke vil gå til psykolog eller fastlegen med problemet ditt ? Anonymkode: 01440...16c 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #18 Skrevet 8. mars 2019 23 hours ago, AnonymBruker said: Ja, fastlegen har taushetsplikt hvert fall. Men det er jo meningen at jeg ikke skal si det til noen. Selv om jeg i så fall forteller det til noen med taushetsplikt, så har jeg gjort det jeg ikke skulle. (Og jeg har jo ikke oversikt over hvem fastlegen min kjenner og ikke kjenner.) Anonymkode: f5f2c...8a0 Hvis det går på bekostning av deg og du sliter, så synes jeg du er for lojal. Hvis du ikke har klart å finne ut av dette selv og sliter, så må du snakke om det. Det høres ut som at dette er noe som går på bekostning av din selvfølelse. Slike ting er viktig, hvis ikke er det du som må betale prisen for dette videre. Snakk med noen med taushetsplikt. Anonymkode: 0dba4...888 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2019 #20 Skrevet 8. mars 2019 Du kan fortelle det til meg! Jeg har undertegnet på taushetsplikt!!! Anonymkode: 643f8...be0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå