Gå til innhold

Prøver verksted og lurer kunde angående pris?


Tingling

Anbefalte innlegg

Kanskje et dumt spm 🙈 men jeg er enslig kvinne som ikke har peiling på bil 😂ofte når jeg skal ha bil på verksted, eller får prisforslag ol. Så får jeg høre av andre  «de prøver sikkert å lure deg til å gjøre mer en nødvendig og gir deg høyere pris ol» ( siden de vet at du er alene, kvinne og ikke har peiling på bil) jeg mener jo at de gjør d som er nødvendig og priser, utstyr, jobb ol må de vell følge lover og regler? Og hvis de sier noe må gjøres ellers blir d motorhavari eller store reperasjoner så må de ha (profesjonell)bakgrunn for å si det? Ikke bare for å tjene penger? Puff😅 måtte bare få det ut, siden jeg skal levere bilen inn på verksted torsdag.. og liker og ha tro på at jeg ikke blir lurt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Tingling skrev:

Kanskje et dumt spm 🙈 men jeg er enslig kvinne som ikke har peiling på bil 😂ofte når jeg skal ha bil på verksted, eller får prisforslag ol. Så får jeg høre av andre  «de prøver sikkert å lure deg til å gjøre mer en nødvendig og gir deg høyere pris ol» ( siden de vet at du er alene, kvinne og ikke har peiling på bil) jeg mener jo at de gjør d som er nødvendig og priser, utstyr, jobb ol må de vell følge lover og regler? Og hvis de sier noe må gjøres ellers blir d motorhavari eller store reperasjoner så må de ha (profesjonell)bakgrunn for å si det? Ikke bare for å tjene penger? Puff😅 måtte bare få det ut, siden jeg skal levere bilen inn på verksted torsdag.. og liker og ha tro på at jeg ikke blir lurt..

Drar du på merkeverksted så legger de ofte på mer enn akkurat den ene tingen du trengte å få gjort. Både fordi de har peiling på bilen, de ser behov som kommer og mersalg. 

Dra til et ikke merkeverksted og de vil nok prøve på mersalg de også, men de kan lettere kun gjøre den jobben de ber om. 

Hvorfor skal bilen din på verksted?

Anonymkode: 2d84d...362

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreim, men de mente også at de måtte skifte vasspumpe.. også er det div skruer ol 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De verkstedene som lurer folk prøver seg nok på alle som ikke gir inntrykk av å ha peiling på bil (det gjelder vel brorparten av befolkningen). Min ex leverte bilen på verksted og fikk beskjed om at den trengte reparasjoner for godt over 100000, han holdt på å skrote den. Han har slekt som er mekanikere (bor langt unna, derfor gikk han ikke dit med en gang); de var i nærheten og tok en kikk, viste seg at det kostet ca 30000 å få bilen i fult kjørbar stand (sikkert vennepris på jobben, men ikke 80-90000 i rabatt).

Anonymkode: 75483...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tingling skrev:

Registerreim, men de mente også at de måtte skifte vasspumpe.. også er det div skruer ol 

Det er smart å bytte denne samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tingling skrev:

Registerreim, men de mente også at de måtte skifte vasspumpe.. også er det div skruer ol 

Denne bør skiftes samtidig ja. Iallfall på Audi og VW så her har de ikke prøvd å lure deg. Skruer osv er jo også kjekt å ha for å få festet de nye delene :)

Problemet her virker ikke til å være at verkstedet prøver å lure deg, men at vennene dine ikke har snøring på bil. Mulig de har lest litt mye Pondus også. De fleste seriøse bilverksteder vil ikke prøve å lure deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enslig kvinne uten peiling på bil her også. Jeg hadde samme bekymringer som deg før det første verksted-besøket. Men jeg har blitt veldig positivt overrasket. Verkstedet har vært veldig ryddige og ærlige. De sier fra hvis de mener at en reparasjon er unødvendig, og de har gjort det de kan for å holde kostnadene nede. Nå bruker jeg nesten bare dette verkstedet siden jeg opplever at de er til å stole på. Rett før jul måtte jeg bruke et annet verksted, fordi jeg hadde ikke tid til å vente på ledig time hos "mitt" verksted. Det gikk bra det også. 

Anonymkode: 7bec3...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tingling skrev:

Registerreim, men de mente også at de måtte skifte vasspumpe.. også er det div skruer ol 

Det er helt vanlig å bytte vannpumpe samtidig med registerreima, kjedelig hvis vannpumpa ryker en uke etter reima er byttet for da må samme jobben gjøres en gang til.

Det er også veldig viktig å bytte registerreim til riktig tid, hvis reima ryker så er det veldig stor sjanse for at motoren er bare skrot etterpå.

Anonymkode: 9d4cf...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tingling skrev:

Registerreim, men de mente også at de måtte skifte vasspumpe.. også er det div skruer ol 

Om regreima går via vannpumpen som den pleier så bør den byttes. Tenk så kjedelig å bruke masse penger å ikke ta den med, så ryker den etter noen mnd. Blir dobbel jobb da.

Anonymkode: 214dd...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er også veldig viktig å bytte registerreim til riktig tid, hvis reima ryker så er det veldig stor sjanse for at motoren er bare skrot etterpå.

Anonymkode: 9d4cf...f89

Sant, men varighet på regreim er vanskelig å si. Men ville gjort det som var anbefalt av fabrikken.

Selv kjører jeg med reim som er 11år og 130 000 km.

Anonymkode: 214dd...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tingling skrev:

Registerreim, men de mente også at de måtte skifte vasspumpe.. også er det div skruer ol 

Det er faktisk veldig lurt å skrifte samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sant, men varighet på regreim er vanskelig å si. Men ville gjort det som var anbefalt av fabrikken.

Selv kjører jeg med reim som er 11år og 130 000 km.

Anonymkode: 214dd...140

Hvis reima er 11 år og har gått 130.000 km så er det på høy tid å bytte, normalt intervall varierer litt men er som regel rundt 5 år og 100.000 km. Du sparer ingenting på å kjøre så lenge med gammel reim, det blir veldig dyrt om reima ryker. Unntaket er jo hvis bilen uansett skal skrotes hvis reima ryker eller du er villig til å ta kostnaden med å bytte motor.

Anonymkode: 9d4cf...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedbudskapet hva angår tillit til verkstedet er vel at du bør forhøre deg lokalt om hvilket verksted som har et godt rykte. Og så stole på de.

Den jobber du siterer overfor ser helt riktig ut, slik som mange andre allerede har sagt.

Anonymkode: 09f23...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi blir nok lurt. Men de skal jo leve de og.

Anonymkode: 10252...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Illuminatum skrev:

Det er faktisk veldig lurt å skrifte samtidig.

Det er riktig, men det er dessverre få verksteder som har en tilknyttet pater eller pastor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Det er riktig, men det er dessverre få verksteder som har en tilknyttet pater eller pastor.

Det var det en skrivefeil ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Vox_populi said:

Det er riktig, men det er dessverre få verksteder som har en tilknyttet pater eller pastor.

Forretningsidé?

"Ja, jeg veit at jeg har børna for mye..."

Anonymkode: 10252...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Tingling skrev (På 6.3.2019 den 10.54):

Registerreim, men de mente også at de måtte skifte vasspumpe.. også er det div skruer ol 

Hei ser denne er gammel men vil forklare på mange biler drives vannpumpen av registerreima derfor ønsker de og skifte vannpumpe samtidig si at du betaler 10 000 for deler og arbeid så kjører du 4 000 km så ryker vannpumpa så må du kanskje ut med 6 000,- er derfor de skifter den samtidig så du ble ikke lurt der mange av settene med registerreim følger ofte vannpummpe med det sitter ett lager i vannpumpa :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (4 timer siden):

Hei ser denne er gammel men vil forklare på mange biler drives vannpumpen av registerreima derfor ønsker de og skifte vannpumpe samtidig si at du betaler 10 000 for deler og arbeid så kjører du 4 000 km så ryker vannpumpa så må du kanskje ut med 6 000,- er derfor de skifter den samtidig så du ble ikke lurt der mange av settene med registerreim følger ofte vannpummpe med det sitter ett lager i vannpumpa :) 

Digresjon,men har ingen å spørre😅: Er 7000kr normalt å betale for skifte av bremseklosser og skiver (dette var bak på bilen). Og noe feilsøking. Skal jeg fortsette å ha bilen må jeg ut med nærmere 25 000kr pga en nox-alarm som må nullstilles(mulig skifte noe der), og så en annen ting som styrer temperatur og kan påvirke katalysator mm. Er usikker på om forklaringen min her holder i retten, det var en rask tlf i går. Skal dra bort til verkstedet og prøve å få det skriftlig. Bilen er i utg.punktet verdt 55 000kr. Men, med desse to tingene og det at jeg kun har en nøkkel er nok prisen heller maks 40k. Hvis jeg bytter inn hos forhandler, som sikkert reparerer for en brøkdel av prisen. Uff er så usikker på om jeg skal legge ut pengene eller ta innbytte. Dette er en bil som er velkjent for fabrikasjonsfeil mm, og verkstedet sa det kun kom til å bli verre🥹Evt råd tas imot med takknemmlighet🙏Hilsen halvgammel dame med lite greie på bil😬

Anonymkode: 18b0f...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Digresjon,men har ingen å spørre😅: Er 7000kr normalt å betale for skifte av bremseklosser og skiver (dette var bak på bilen). Og noe feilsøking. Skal jeg fortsette å ha bilen må jeg ut med nærmere 25 000kr pga en nox-alarm som må nullstilles(mulig skifte noe der), og så en annen ting som styrer temperatur og kan påvirke katalysator mm. Er usikker på om forklaringen min her holder i retten, det var en rask tlf i går. Skal dra bort til verkstedet og prøve å få det skriftlig. Bilen er i utg.punktet verdt 55 000kr. Men, med desse to tingene og det at jeg kun har en nøkkel er nok prisen heller maks 40k. Hvis jeg bytter inn hos forhandler, som sikkert reparerer for en brøkdel av prisen. Uff er så usikker på om jeg skal legge ut pengene eller ta innbytte. Dette er en bil som er velkjent for fabrikasjonsfeil mm, og verkstedet sa det kun kom til å bli verre🥹Evt råd tas imot med takknemmlighet🙏Hilsen halvgammel dame med lite greie på bil😬

Anonymkode: 18b0f...649

Hvaslags bil har du?

Anonymkode: 7165e...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...