Gå til innhold

Jeg trenger sårt hjelp til å tyde en låt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er låta Conceiving you med Riverdale, Second hand syndrome.

Jeg ville blitt veldig glad hvis noen kunne hjelpe meg med å skjønner hva hele låta handler om. Jeg forstår mye av teksten, men skjønner ikke budskapet.

 

Anonymkode: 87ca3...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så sikkert at det er noe "budskap" der da? Låtskrivere sitter ikke alltid og klemmer inn dype, skjulte budskap i sangene sine. De skriver ofte det som rimer og høres bra ut, det som faller dem inn der og da.

Husker Spice Girls ble spurt en gang om den egentlige meningen i en av sangene sine. Folk trodde det var noe skikkelig lurt. "Mening? Det er bare tull, det rimte" var svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

På en måte tenker jeg på en person gjerne med en form for autisme. en person som ikke vet hvordan man er et par, og deler livet med en partner, men samtidig har et sterkt ønske om det. Personen vil men vet ikke hvordan. Men trenger en som forstår ham henne.

En som er vant til å se og føle på avstand, men ikke klarer å gjøre tanker om til virkelighet. En person som gjerne ikke tar steget for å møte personen selv om sjansen er der, fordi det er tryggere og dermed mer komfortabelt å være på avstand. 

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Amistad skrev:

 

 

På en måte tenker jeg på en person gjerne med en form for autisme. en person som ikke vet hvordan man er et par, og deler livet med en partner, men samtidig har et sterkt ønske om det. Personen vil men vet ikke. Men trenger en som forstår ham henne.

En som er vant til å se og føle på avstand, men ikke klarer å gjøre tanker om til virkelighet. En person som gjerne ikke tar steget for å møte personen selv om sjansen er der, fordi det er tryggere og dermed mer komfortabelt å være på avstand. 

Grunnen til at jeg lurer på denne låta er fordi jeg fikk den tilsendt av en veldig god venn (mann), jeg er dame. 

Ca 1-1.5 år senere dør han helt plutselig, knappe 50 år.

I begravelsen ble denne låta spilt og det var fordi han hadde planlagt begravelsen sin selv, uten at han visst noe om at han plutselig skulle dø av noe akutt.

Han var min beste venn, men han var nok den beste vennen til flere også. Alltid til hjelp på tlf eller chat, omtrent hele døgnet rundt.

Jeg synes den låta er trist og lurer så veldig på om han ville si noe til oss med den låta.

Anonymkode: 87ca3...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du tar bort det jeg skriver om autisme, og samtidig hører låten mens du tenker på ham, så kan det være du finner en tolkning som du føler passer. Dette er vel en slik type låt som kan tolkes etter hvem som hører den. Men jeg har lest flere som har tolket den i ca damme bane som jeg skrev over her. 

 

VENT LITT du fikk den tilsendt av ham? Jeg leste først bare at den ble spilt i begravelsen ... 

Da ville jeg jo tolket det som at han var avstandsforelsket i deg, men ikke turde gå videre med det, eller ikke ville det fordi han var redd for å ødelegge vennskapet mellom dere to. Det tror jeg faktisk blir ca sånn.

Endret av Amistad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Amistad skrev:

Vel, hvis du tar bort det jeg skriver om autisme, og samtidig hører låten mens du tenker på ham, så kan det være du finner en tolkning som du føler passer. Dette er vel en slik type låt som kan tolkes etter hvem som hører den. Men jeg har lest flere som har tolket den i ca damme bane som jeg skrev over her. 

 

VENT LITT du fikk den tilsendt av ham? Jeg leste først bare at den ble spilt i begravelsen ... 

Da ville jeg jo tolket det som at han var avstandsforelsket i deg, men ikke turde gå videre med det, eller ikke ville det fordi han var redd for å ødelegge vennskapet mellom dere to. Det tror jeg faktisk blir ca sånn.

Jeg tror ikke han var forelsket, vi var bare veldig nære venner som prester om alt mulig. Om han skulle vært forelsket så er det jo rart han spiller den i begravelsen.

Takk for din tolkning. Jeg skal høre på den igjen, den er jo veldig trist i en begravelse.

Anonymkode: 87ca3...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra en progrock side: 

“For God’s sake/ I need to be real/ I need touch/ I need… people?” An eerie whisper launches the first track on Riverside’s “Second Life Syndrome”. This track, “After”, sets the scene for what will be quite a mind trip through blackness, misery, and despair.

You see, at the end of “Out of Myself”, our protagonist left the woman whom he admits is the love of his life. He, however, is wrestling with himself. He wrestles in the deepest parts of his mind against feelings of introversion, doubt, and worth. In essence, he sees no value in himself, so he removes himself from all contact with humanity. He feels he has no worth, and yet he does not want to lose himself. It’s a sick sort of selfish self-denial that many of us have experienced. After all, though, he thinks that he will be “OK”.

But he isn’t ok. He is tired of the darkness seated in his confused, befuddled mind. He’s tired of the lack of comfort. Does he really need something else? Could he possibly need…people? Could he possibly need…love? As he struggles with this epiphany, the other side of his mind—the other side that truly takes him out of himself—continually warns him not to lose himself in all of this. What he doesn’t seem to understand, however, is that he is nothing without others.

Leser det som: Isolasjon, lav selvfølelse, følelse av å være verdiløs. Han innser at han trenger mennesker og kjærleik i livet.

Anonymkode: faff4...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conceiving you av Riverdale handler om en som er forelsket/ elsker noen, men sier aldri fra. Mulig den avdøde kun likte melodien, eller at han har gått og elsket noen han av en eller annen grunn ikke kunne få eller ikke turte si fra til. Hvor mye, om noe, han gjenkjenner seg i den sangen er umulig å si. De fleste favorittsangene mine har ingen relevans til mitt liv, jeg liker melodien

Ser ikke helt hva man skal tolke av sangen, han sier det jo rett ut. Eller du kan kanskje ikke engelsk så godt?

Anonymkode: 14eb2...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Conceiving you av Riverdale handler om en som er forelsket/ elsker noen, men sier aldri fra. Mulig den avdøde kun likte melodien, eller at han har gått og elsket noen han av en eller annen grunn ikke kunne få eller ikke turte si fra til. Hvor mye, om noe, han gjenkjenner seg i den sangen er umulig å si. De fleste favorittsangene mine har ingen relevans til mitt liv, jeg liker melodien

Ser ikke helt hva man skal tolke av sangen, han sier det jo rett ut. Eller du kan kanskje ikke engelsk så godt?

Anonymkode: 14eb2...42f

Jeg er ikke så altfor flink i engelsk. Jeg skjønner en del av teksten, men ikke alt og da mister jeg sammenhengen.

Anonymkode: 87ca3...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra en progrock side: 

“For God’s sake/ I need to be real/ I need touch/ I need… people?” An eerie whisper launches the first track on Riverside’s “Second Life Syndrome”. This track, “After”, sets the scene for what will be quite a mind trip through blackness, misery, and despair.

You see, at the end of “Out of Myself”, our protagonist left the woman whom he admits is the love of his life. He, however, is wrestling with himself. He wrestles in the deepest parts of his mind against feelings of introversion, doubt, and worth. In essence, he sees no value in himself, so he removes himself from all contact with humanity. He feels he has no worth, and yet he does not want to lose himself. It’s a sick sort of selfish self-denial that many of us have experienced. After all, though, he thinks that he will be “OK”.

But he isn’t ok. He is tired of the darkness seated in his confused, befuddled mind. He’s tired of the lack of comfort. Does he really need something else? Could he possibly need…people? Could he possibly need…love? As he struggles with this epiphany, the other side of his mind—the other side that truly takes him out of himself—continually warns him not to lose himself in all of this. What he doesn’t seem to understand, however, is that he is nothing without others.

Leser det som: Isolasjon, lav selvfølelse, følelse av å være verdiløs. Han innser at han trenger mennesker og kjærleik i livet.

Anonymkode: faff4...111

Det siste du skriver stemte nok for både han og meg. Så jeg skal ha det i tankene da jeg hører på låta senere i kveld.

Takk for hjelpen 😊

Anonymkode: 87ca3...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...