Gå til innhold

Flytte med barn.. Portugal eller Irland?


Charlotte_87

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart at folk ikke følger med mer enn dette. Brexit, avhengig avmom det blir en hard brevit, eller en mildere form for brexit, vil påvirke mange forhold i europa. Både med hensyn til å kunne reise, bosette seg, flyt av og tlgjengelighet av varer. Hva som skjer er faktisk mer spennende enn hva som ville skje da vi gikk fra 1999 til år 2000. 

Anonymkode: 0c43a...852

La meg ført ta den siste : NEI!!! (JA, det var ett enormt problem, ja vi opplevde ingen problemer; det kom fordi vi brukte en haug med milliarder med å revidere den samlede Teknologiske arkitetkturen i Verden for å sikre at det ikke oppsto problemer. )

Når det gjelder Irland i forhold til Brexit, er det faktisk kun en issue, og det handler om grensespenningen mellom Irland og Nordirland øker til ny åpen konflikt. Det vil kunne ha noe påvirkning i Dublin, men jeg ville ikke regnet med mye. Konfliktløpet blir litt anderledes enn sist. 

Andre detaljer som at mange engelske selskaper i disse dager flytter hovedkontorer og administrasjoner til Dublin, kan påvirke kosten med å bo der og økonomien i flyttingen din. Men den effekten skal du se allerede idag. 

Jeg ville uansett valgt Portugal. Men så ville jeg brukt mere tid på å vurdere økonomien i relasjon til forventet lønn og generelt kostnivå, siden det alltid er bedre med mere penger hvis resten er likt.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 11.3.2019 den 8.13, AnonymBruker skrev:

Rart at folk ikke følger med mer enn dette. Brexit, avhengig avmom det blir en hard brevit, eller en mildere form for brexit, vil påvirke mange forhold i europa. Både med hensyn til å kunne reise, bosette seg, flyt av og tlgjengelighet av varer. Hva som skjer er faktisk mer spennende enn hva som ville skje da vi gikk fra 1999 til år 2000. 

Anonymkode: 0c43a...852

Men dette vil vel påvirke Portugal like mykje som Irland? Verken Portugal eller Irland er del av Storbritannia, begge er med i EU. 

Anonymkode: e44a3...670

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugal, kvar gong, fordi eg har budd der og elske det. Men det er ikkje sånn at det er varmt heile året der heller. Store skilnader på nord og sør då, eg budde i nord, og der var vinteren (november-april då eg var der) mørk og regnfylt. Ikkje samanlikna med Bergen, men... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men dette vil vel påvirke Portugal like mykje som Irland? Verken Portugal eller Irland er del av Storbritannia, begge er med i EU. 

Anonymkode: e44a3...670

Den ene forskjellen er vel dette med grensa mellom Irland og Nord-Irland og at Irland er mer avhengig av handel med Storbritannia enn det Portugal er.

Men nå ble det ikke Brexit denne måneden, så vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt greia her. I en annen tråd sier jo TS at hun snakker dårlig engelsk, mens i denne tråden så har hun fått tilbud om jobb både i Portugal og Irland......

Anonymkode: 12ff7...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW, for en respons :) 

Jeg har ikke vært inne på forumet her på en stund og ser ble svar først nå. 

1.  Hvorfor vil jeg ikke til Norge? Vel, uten å tråkke noen på tærne eller fornærme - men jeg liker ikke den norske mentaliteten. Norsk skolesystem har ingenting å stille opp mot når det gjelder utdanning i andre land. Barnet mitt er på en høyt nivå innen matte og engelsk, noe som på samme alderstrinn i Norge ikke engang har luktet på i nærheten.... og en del andre ting. Men da har dere fått svar der.

2.  Portugal er veldig fristende. Men mitt barn flyr ofte aleine for å besøke den andre foreldre i Norge. Fra Baltikum er det litt over en time med fly og Norwegian har gode ordninger med barn som reiser alene. Slik sett blir Portugal langt unna. 

Er det sant at det er stor klasse forskjell i Ireland? Bør jeg tenke privatskole?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går for Irland ville jeg helt klart gått for privatskole. Jeg har ikke bodd i Irland, men har irak familie, og klasseforskjellene er store, og jeg ville ikke stolt på en hvilken som helst offentlig skole. 

Anonymkode: 39e3a...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...