Gå til innhold

Flytte med barn.. Portugal eller Irland?


Charlotte_87

Anbefalte innlegg

Jeg bor idag sammen med min nydelige datter i Øst-Europa. Selv har jeg funnet jobb og datteren min går på den lokale skolen her nede. Alt er i grunn greit, bare at vi trives ikke i selve landet. Folket her er slitne, sure og det er virkelig vanskelig å finne kaffe eller butikk, hvor personalet har litt "europeisk" være måte. Landet generelt er fattig og for fremtiden, ser jeg liten mulighet for videre utvikling for barnet mitt.

Jeg har fått jobb tilbud både i Irland og i Portugal, men jeg har aldri vært i noen av stedene. Portugal frister fordi der er det varmt hele året rundt og mulighet for å lære portugisisk. Men likevel kjenner vi ikke kulturen eller folket der. Irland det samme.

Noen som har tips eller råd, hvordan det er å bo i ett av disse land med barn? Kanskje dere har bodd der eller er der fra? Er det dyrt eit med privat skole hvis lokal skole er for vanskelig til å begynne med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linaria

Er jobbtilbudet i Dublin? Det er ekstremt dyrt å bo der. Leieprisene er høyere enn i Oslo, mens inntektene er mye lavere. Jeg kjenner både irer og nordmenn som har bodd der og ingen har likt det. Sønnen til en jeg kjenner betaler nå nesten 800 euro i måneden for rom i studentkollektiv. Andre steder i Irland kan det gå fint, men det finnes noen litt lugubre områder. Kan komme med nærmere tips om jeg vet hvor det er.

Vet lite om Portugal, men kan se for meg at det kan være vanskelig når man ikke kan språket? Men nå har du jo jobb og nå vet jeg ikke hvor gammel datteren din er, men barn pleier ikke å ha store problemer med å lære nye språk, spesielt ikke hvis de er unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye om noen av landene, men solen hadde lokket for min del. Alt dette regnet fikk jeg nok av i Bergen og Førde, det er helt grusomt :P 

Anonymkode: 39cb7...81d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2019 den 14.38, Charlotte_87 skrev:

Jeg bor idag sammen med min nydelige datter i Øst-Europa. Selv har jeg funnet jobb og datteren min går på den lokale skolen her nede. Alt er i grunn greit, bare at vi trives ikke i selve landet. Folket her er slitne, sure og det er virkelig vanskelig å finne kaffe eller butikk, hvor personalet har litt "europeisk" være måte. Landet generelt er fattig og for fremtiden, ser jeg liten mulighet for videre utvikling for barnet mitt.

Jeg har fått jobb tilbud både i Irland og i Portugal, men jeg har aldri vært i noen av stedene. Portugal frister fordi der er det varmt hele året rundt og mulighet for å lære portugisisk. Men likevel kjenner vi ikke kulturen eller folket der. Irland det samme.

Noen som har tips eller råd, hvordan det er å bo i ett av disse land med barn? Kanskje dere har bodd der eller er der fra? Er det dyrt eit med privat skole hvis lokal skole er for vanskelig til å begynne med...

Irland bør du vente med å vurdere til vi vet hvordan det blir etter 29/30 mars og brexit. Hvorfor ikke flytte tilbake til Norge om du er Norsk?

Anonymkode: 0c43a...852

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valg Portugal, hyggelige og service innstilte folk ☺

Anonymkode: 8e982...a16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke så mye om noen av landene, men solen hadde lokket for min del. Alt dette regnet fikk jeg nok av i Bergen og Førde, det er helt grusomt :P 

Anonymkode: 39cb7...81d

Fint i Førde vel ?   Ikke i sentrum, men all den fine naturen rundt omkring.  Litt mye regn, men når det skinner opp er det helt magisk. Som å bo i et landskapsmaleri.

Anonymkode: 46063...bb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke Norge?

 

Anonymkode: 12ff7...cab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert Spania? I Malaga/Fuengurolla områder er det så pass mye med nordmenn at det finnes en norsk skole og barnehage. Direkte fly til Oslo, om det er ønske å reise til Norge en del. Og veldig fint vær, pluss man lærer seg spansk. 

Ulemper, er vel å finne jobb, dyrt med bolig, boligene er ikke isolerte og kalde på vinteren. 

Anonymkode: ee034...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan portugisisk,  ville jeg valgt Portugal pga klima, men kan fort bli ensomt hvis man ikke kan kommunisere.  

Kjenner mange irer,  og de er veldig hyggelige og imøtekommende.  Kanskje lettere å skli inn der.  

Men hvorfor vil dere ikke bo i Norge? Må være vanskelig for barnet ditt å flytte fra land til land,  og uten familie?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 3.35, AnonymBruker skrev:

Irland bør du vente med å vurdere til vi vet hvordan det blir etter 29/30 mars og brexit. Hvorfor ikke flytte tilbake til Norge om du er Norsk?

Anonymkode: 0c43a...852

Hva har Brexit med dette å gjøre?

Personlig er jeg glad i både Portugal og Irland. (De litt snillere og hyggeligere småsøsknene til England og Spania, liksom).

Men om du virkelig vurderer å flytte hadde det vel vært lurt å besøkt begge stedene for å kjenne selv på kultur, stemning etc ettersom det høres ut som det er viktig for deg. Jeg opplever at det er veldig hyggelig i begge land, men likevel ganske ulikt 🙂

Anonymkode: f02df...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min umiddelbare tanke er Irland siden du har barn og da er det en ypperlig mulighet til å bli meget god i engelsk. Men samtidig så er jo det et språk de vil lære seg uansett.. så kanskje ikke så dumt å lære seg portugisisk egentlig!? 

Anonymkode: 92781...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor noen velger å flytte til irland. Ikke fordi det er noe galt med selve irland, men fordi folket der er lei av å bli vannet ut av utlenninger. Irland mister sin identitet.

 

Mange steder som er spennende. Hva med å velge noe annet en normalen? dersom jeg skulle valgt en øy og har barn, ville jeg satset på noe som er tryggere for ungene eller mer stabilt. Som f eks isle of man eller færøyene.

 

Tørr jeg spørre om du er en av dem som har flyktet fra barnevernet? Å flytte til litauen er jo ikke noe mange her i landet ønsker.

Anonymkode: a1f37...806

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i dublin. Synes folk der er generellt hyggelig og positive. Når jeg bodde der så var boligene kjipe, mye gammelt. Det er noe som heter "scangers" der, og de skumle, pusser hunden sin på deg om du bare ser i deres retning. De bor i de billigere områdene rundt dublin. ( ballyfermot ) greide aldri å føle meg hjemme der, men er glad i irer og i dublin. : )

Anonymkode: a95eb...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linaria
22 hours ago, AnonymBruker said:

Fatter ikke hvorfor noen velger å flytte til irland. Ikke fordi det er noe galt med selve irland, men fordi folket der er lei av å bli vannet ut av utlenninger. Irland mister sin identitet.

 

Mange steder som er spennende. Hva med å velge noe annet en normalen? dersom jeg skulle valgt en øy og har barn, ville jeg satset på noe som er tryggere for ungene eller mer stabilt. Som f eks isle of man eller færøyene.

 

Tørr jeg spørre om du er en av dem som har flyktet fra barnevernet? Å flytte til litauen er jo ikke noe mange her i landet ønsker.

Anonymkode: a1f37...806

Hva er det du snakker om? Kryr da av irer i Irland? Jeg kjenner utrolig mange irer, har vært i Irland rundt 20 ganger, vært sammen med en ire, og har ikke én gang hørt noen klage på innvandring. Irer er vel heller kjent for å være innvandrere selv. 

Irland har absolutt ikke mistet sin identitet. Har du bare vært blant turistene i Temple Bar, eller? For jeg har vært alt for mye i små landsbygder i Tipperary, og der er det så irsk at det gjør vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irland, uten tvil :) Herlig land, bodde der i 6 mnd før vi fikk barn. 

Jobbet i Dublin og bodde i en landsby som heter Bray, det var da en liten time med toget inn til sentrum, om jeg hadde hatt barn ville jeg nok bod noe nærmere jobb :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 8.02, AnonymBruker skrev:

Hva har Brexit med dette å gjøre?

Personlig er jeg glad i både Portugal og Irland. (De litt snillere og hyggeligere småsøsknene til England og Spania, liksom).

Men om du virkelig vurderer å flytte hadde det vel vært lurt å besøkt begge stedene for å kjenne selv på kultur, stemning etc ettersom det høres ut som det er viktig for deg. Jeg opplever at det er veldig hyggelig i begge land, men likevel ganske ulikt 🙂

Anonymkode: f02df...d7d

Rart at folk ikke følger med mer enn dette. Brexit, avhengig avmom det blir en hard brevit, eller en mildere form for brexit, vil påvirke mange forhold i europa. Både med hensyn til å kunne reise, bosette seg, flyt av og tlgjengelighet av varer. Hva som skjer er faktisk mer spennende enn hva som ville skje da vi gikk fra 1999 til år 2000. 

Anonymkode: 0c43a...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville valgt Portugal pga klima og vennlige mennesker og kultur. Hvis du liker bra vær og digg mat og å lære et nytt språk, så flytt dit :)

Har vært i Irland med barn, og det er veldig pent og folk er hyggelige sånn generelt. Men været er ofte helt dritt. Bergen virker jo som en solskinnsby i forhold. 

Anonymkode: b9006...f5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Irland, fordi man kan lære seg flytende engelsk, og fordi Irland i seg selv er så fascinerende land. Kunne godt tenkt meg å bo i det grønne landet :) Engelsk kan komme godt med å kunne godt over hele verden.

Portugal ville jeg ikke valgt, fordi jeg orker ikke tanken på varme året rundt og alltid stekende sol og tørt landskap store deler av året. Portugisisk kan du bruke i Portugal og Brasil.

Anonymkode: 9c1bb...c2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Irland, men jeg er ikke helt enige med de som påstår at de er så veldig hyggelige alltid. De er morsomme å være sammen med, og de er vel de fødte "underholdere", men de kan også være ekstremt sære og litt lukkede. Dessuten opplever jeg at de ikke er så likestilte som her. Akkurat det har jeg opplevd flere ganger, at menn blir litt småaggresive om en kommer inn på tema. Og de er katolikker; det preger mange. Ellers er det sjukt dyrt der! Bare så det er sagt. Elsker arkitektur og natur der, men jeg ville aldri bodd der! 

Portugal har jeg aldri vært i, og vet ikke så mye om, men ville nok valgt det likevel pga litt annet temperament i mennesker og klima. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
På 9.3.2019 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke Norge?

 

 

På 9.3.2019 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert Spania?

 

Litt upraktisk når jobbtilbudet gjald Portugal eller Irland 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...