Gå til innhold

Hvordan takle en kollega som blir for personlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i et prosjekt med en mannlig kollega. Vi har et veldig godt faglig samarbeid, har god framdrift i prosjektet, og har fått gode tilbakemeldinger fra ledelsen for det vi gjør. Problemet er at jeg syns han blir litt slitsom når vi ikke snakker om jobb. 

Er jo naturlig å ta pauser fra det faglige av og til, og snakke om andre ting feks tv-serier eller nyhetsbildet eller annet upersonlig. Men han her går over grensene for hva jeg synes det er naturlig å prate om på jobben. Han stiller alltid så direkte spørsmål. Feks hvis jeg sier jeg var på konsert med en kompis "er det noe på gang mellom dere?". Eller "var du full i helgen?" Eller "er du på Tinder?"

Det er ikke en #metoo situasjon, altså, jeg tror ikke han flørter med meg, og det er ikke det at spørsmålene er av seksuell karakter. Men syns han er litt frekk på en måte. Det blir for direkte og jeg har ikke lyst å fortelle om datinglivet mitt til en kollega. Til nå har jeg bare svart kort på det han spør om og skiftet tema. Men hvordan lar jeg være å svare uten å gjøre noe poeng ut av det? Vil ikke skape dårlig stemning. 

Jeg er 28 år og singel og han er rundt 40 og gift, uten at det trenger å ha noe å si. Hadde reagert likt om jeg var gift og han spurte om samlivet mitt, liksom. 

How to deal?

Anonymkode: 8b997...6af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker er bare slik, de stiller personlige spørsmål uten blussel. Hvis de ikke forstår et vink, må du nesten bare si rett ut at "nei, det tilhører privatlivet, blir min sak el. l." og begynne å prate om noe annet.

Anonymkode: 2c333...c26

• Liker 7
Gjest BearMama
Skrevet

Bare si rett ut at du ikke føler deg komfertabel med å prate om dating og privatlivet ditt. 

AnonymBruker
Skrevet

"Det har ikke du noe med" med et smil :) og skift tema og vær like blid.

Anonymkode: 55ec0...547

• Liker 3
Skrevet

Gode råd over her og du må hoppe i det. Man kan ikke og skal ikke gjøre alle til lags hele tiden.
Blir spørsmålene feil for deg, så må du sette grenser der du vil ha dem når han ikke skjønner det selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som han prøver å være kul. Ville enten sagt noe direkte til han, om at sånne spørsmål er for personlige for deg, eller ledd det bort med at han ikke har noe med det, og om han savnet det å være ung?

Jeg personlig liker ikke å være direkte i sånne situasjoner, så jeg får som oftest samtalene over på dem selv, men det hjelper kanskje ikke i lengden. 

Anonymkode: 7201e...388

Skrevet

Han prøver nok bare å være hyggelig. Mange snakker jo gjerne om litt mer private ting innimellom. Tror jeg hadde løst det ved å smile og si at det tilhører privatlivet eller noe lignende for å så pensle samtalen over på noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er skikkelig typisk at jeg kunne spørre om slikt. Ikke Tinder, men om du har noe på gang eller var full. Er ikke meningen å være frekk eller stille for personlige spørsmål fra min side. Jeg har ikke like mye sosiale antenner som andre og har adhd. Ofte hater jeg meg selv etterpå og forstår ikke hva jeg gjorde feil. Men kanskje det er at jeg stiller personlige spørsmål. Ofte vet jeg ikke forskjell på for personlige ting og vanlige ting. Dette preger mye min hverdag. 

Kanskje han bare ikke forstår det sånn som meg? 

Anonymkode: 496f0...fe9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...