Gå til innhold

Ferietur med venner? Var dette rottent gjort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Litt om en situasjon her. Vi er en vennegjeng på 6-7 stk som ofte treffes sammen. Er rundt 25 år alle sammen. Vi ta rofte oss en kafe sammen, kino, tur ut på byen eller hva det måtte være. Jeg trodde vi var nokså sammensveiset. Så over til en situasjon:

Vi snakket en stund om å ta oss en felles ferietur til syden i sommer. ca en uke. Dvs at alle sammen blir med. Så begynte vi å planlegge noe mer i detalj. Altså hvor og når vi skulle reise. Det skal jo bli i juli en uke, men siden vi er så mange, så må vi prøve å få de til å klaffe slik at alle kan reise. I hovedsak må en passe på at alle har ferie samtidig. Vi har allerede sett på aktuelle plasser vi kan bo på. Enten hotell eller en stor leilighet som vi leier sammen. Men ingenting var bestilt enda

To av venninnene foreslo at vi skulle reise f.eks uke 28 da dette passet best for dem. Denne uka sa jeg og en veninne til ifra om at det ikke passet for oss ga jobb, men at vi skulle sjekke med jobben om det likevel var mulig å få til en ordning. Samtidig spurte vi de to andre om de kunne se om det passet en annen uke for dem. For alle hadde gledet seg til å reise sammen, og det ville vært en opplevelse! Og det var avtalen.

Så møtes vi til kafe en uke senere, og da får vi beskjed om at de to allerede hadde reservert en leilighet for oss alle i uke 28. Od da reiser vi! Det var ikke aktuelt for de to å flytte på noe, så da bestilte de bare i vei uten å forhøre seg med oss andre. Nå er det slik at det som nevnt ikke passer for meg og min veninne, men tilfeldigivs så passer det for resten (selv om de ikke spurte i det hele tatt). Det passer sa de, og da reiser de bare sammen med de to. Dvs de 5 reiser, mens jeg og veninnen min ikke kan.

Og det er for så vidt greit... skjønner at det kan være vanskelig å få alt til å gå opp, men vi føler bare det var råttent gjort. De bestilte utifra den datoen det passet dem, og thats it! De sa ikke ifra engan, før vi møttes til kafe. De spurte ikke på forhån om vi fikk hørt med jobben og om vi fikk ordnet noe. Ikke har de engang prvdt å flytte på ferien selv. De sa bare jess da reiser vi! De oste av glede, og de snakket om alt mulig de skulle finne på og gjøre på, mens jeg og veninnen min bare satt der helt matt!

hva tenker dere om dette? Hva synnes dere om dene type mennesker?

Jeg snakket med veninnen min, og hun er like skuffet. Skjønner ikke at det går an å være så egoistisk...

Anonymkode: 489b6...6b4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var dårlig gjort ja. Og det toppet seg når de da sitter der etterpå og snakker og gleder seg. Skjønner godt at du er skuffet over dem. 

Det kan fort bli veldig vanskelig å få med alle på en slik tur mtp ferieuker osv men måten de gjorde det på var ikke noe fin. 

• Liker 27
Skrevet

På linje 9, skjønte jeg hvor dette kom til å ende... Flertallets røst eller venninne-diktatur?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de faktisk ga litt faen i dere og gjorde det som passet best for de to der og da, og forventet at enten tilpasser resten seg til det, eller så blir det ikke på noe. Som du sier er det bare flaks at det passet for de andre, de heller ble ikke spurt, kunne fort blitt flere som ikke fikk bli med.

Dette er ikke OK, det er mangel på omtanke og respekt, dette hadde ikke jeg eller noen i min vennegjeng gjort mot noen av de andre. Det som topper det er jo at de sitter der og koser seg med å legge planer mens dere to sitter der. Det er jo dritjævlig gjort, de bryr seg virkelig ikke.

De prøvde ikke en gang, de to egoistene fant en uke som passa for dem og som du sier "jess da drar vi".

De er ikke dine venner. 

Anonymkode: 4d8ce...187

• Liker 17
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ikke greit på noen som helst måte, hadde revurdert vennskapene til de der.

Gjest dittogdatt
Skrevet

Handlinger sier mer enn ord, og dette var fullstendig respektløst spør du meg..

AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette er veldig ugreit. Èn ting er at det er vanskelig å finne et tidspunkt som passer for alle, men her har de jo gått inn for å lage en konflikt. 

Anonymkode: 17fd6...9b7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen! TS her.

Takk for svar alle sammen. Ser at dere har lik forståelse av dette som meg og veninnen min. Når jeg tenker over dette, så ser jeg egentlig ikke vennskapet her. I allefall ikke noe omtanke eller hensyn til hverandre.

Nå fikk jeg vite at en 3. veninne ikke ville bli med heller. Hun kan selvsagt, og det passer henne, men hun sa tydelig ifra til de to andre at dette var råttent gjort, og at hun ikke blir med av prinsipp. Så nå er de bare 4 stk som blir med på den turen.

Vi tre andre skal planlegge derfor en egen tur. En jentetur til syden. Har faktisk avtalt å treffes imorgen for å planlegge noe :) Tror dette kan bli bra likevel! :) .

Det verste er at de to jentene som bestillte leiligheten er litt sur nå, for det blir ikke en tur som de har sett for seg... altså ikke 7 stk (hele gjengen), men bare 4 stk. Og de har bestilt billetene allerede.. hehe. Nå håper de bare at de to andre ikke trekker seg også, da de enda ikke har bestilt bilettene. Men men.. det får bli demmes sak.

• Liker 26
Skrevet

Helt utrolig respektløst og jeg synes TS skal begynne å tenke over om dette egentlig er venner av henne.

Skrevet

Jeg syns det hadde vært til pass om ingen av de andre reiste, når disse to oppfører seg på denne måten og prøver å overkjøre dere andre. Så kunne de sitte der med bestilt tur, og betale den selv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei igjen! TS her.

Takk for svar alle sammen. Ser at dere har lik forståelse av dette som meg og veninnen min. Når jeg tenker over dette, så ser jeg egentlig ikke vennskapet her. I allefall ikke noe omtanke eller hensyn til hverandre.

Nå fikk jeg vite at en 3. veninne ikke ville bli med heller. Hun kan selvsagt, og det passer henne, men hun sa tydelig ifra til de to andre at dette var råttent gjort, og at hun ikke blir med av prinsipp. Så nå er de bare 4 stk som blir med på den turen.

Vi tre andre skal planlegge derfor en egen tur. En jentetur til syden. Har faktisk avtalt å treffes imorgen for å planlegge noe :) Tror dette kan bli bra likevel! :) .

Det verste er at de to jentene som bestillte leiligheten er litt sur nå, for det blir ikke en tur som de har sett for seg... altså ikke 7 stk (hele gjengen), men bare 4 stk. Og de har bestilt billetene allerede.. hehe. Nå håper de bare at de to andre ikke trekker seg også, da de enda ikke har bestilt bilettene. Men men.. det får bli demmes sak.

Utrolig bra gjort av denne venninnen som sa ifra. Jeg er helt for at alle kan gjøre feil og at situasjoner kan misforstås, men dette er ikke noe venner bør gjøre mot andre venner. Til pass for dem om de andre også trekker seg synes jeg. 

Kos deg masse på tur med de ordentlige vennene dine TS! Det er slike situasjoner som gjør at man lærer hvem som faktisk fortjener tittelen «venn/venninne», for det er mange som bare surfer på tittelen uten å fortjene den... 

Anonymkode: 27d92...7b9

• Liker 8
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Oi. Ja, synes det var veldig dårlig gjort. Dere skulle reise alle sammen. Da må man finne ei uke som passer for alle, ikke bare bestille når man vet flere ikke kan. 

Håper dere finner en annen tur som passer for dere

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at de misforstod da dere sa at dere skulle høre med jobben og be om å flytte ferieuken til uke 28? Altså, at venninnene deres trodde at det egentlig bare var en formalitet å spørre på jobben, og dermed trodde at dere også var enige i uke 28? 

Anonymkode: 0bbb1...9ba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at de misforstod da dere sa at dere skulle høre med jobben og be om å flytte ferieuken til uke 28? Altså, at venninnene deres trodde at det egentlig bare var en formalitet å spørre på jobben, og dermed trodde at dere også var enige i uke 28? 

Kan bekrefte at dette ikke er tilfellet

• Liker 1
Skrevet

Oi, det synes jeg var utrolig dårlig gjort! 

Gjest Linaria
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har planlagt turer med venner som må høre med jobben. Jeg pleier da å reservere overnatting som kan avbestilles gratis innen noen dager før vi drar (ganske vanlig på booking.com f.eks), og så venter vi med resten til de er helt sikre. Man kan ikke bare regne med at alle får fri.

AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg ikke godtatt, faktisk.

Ja, det er råttent, og jeg ville definitivt ha revurdert vennskapet. Det måtte ha gått an å få til en ordning på dette. I det minste kunne de ha forhørt med deg og venninnen før de gikk til det steget å booke turen den uken de visste dere to ikke kunne bli med på. Ingen respekt.

Anonymkode: 4192a...1ed

AnonymBruker
Skrevet

Ja dette var skikkelig råttent å bestille uten å avklare med dere førsst. Skjønner godt dere reagerer.

Anonymkode: 80792...61b

AnonymBruker
Skrevet

Sånne venner hadde jeg på videregående. De måtte til slutt gå i bøtta. De var ikke noe hyggelige og de tok ikke ansvar og hadde lite omtanke. Det gikk heller ikk an å si fra til dem om ting man ble såret av, for det gikk ikke an å spore noen dårlig samvittighet hos dem. Jeg fant meg nye venner. Det burde du også. Bra du har hun ene, da.

Anonymkode: d20d6...04f

• Liker 1
Skrevet

Nei dette er ikke OK. Greit nok at det ikke alltid kan passe for alle, men å bare booke slik og gi beskjed i etterkant at "sånn blir det" er faktisk ikke greit. Håper resten trekker seg så de blir sittende med ferien sin alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...