Gå til innhold

Hjelp! Noen som har tips for å unngå gnagsår på hæler?

Slagstøvler

Anbefalte innlegg

Heisann dere, jeg trener en del (4-7 i uken) og har i det siste vært svært plaget med gnagsår på hælene. Det virker som om alle løpeskoene ikke passer lengre, føttene er hovne. Driver mye med terrengløp og løping generelt og det er skikkelig kjedelig og smertefullt når disse blemmene kommer.. Noen som har tips? PS er ikke gravid, har prøvd Compeed. Takk på forhånd for tips :)

Endret av Slagstøvler
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nylonstrømpesokk + vanlig sokk. 

Anonymkode: 2c465...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ofte sånn ting som baller på seg syns jeg: man får først et gnagsår/blemme så får man nye gnagsår eller blemmer fordi det blir friksjon på sår hud. Jeg bruker ikke compeed, fordi jeg syns sånne plastre gjør problemet verre. Det løsner i kantene, så får man nye blemmer i overgangene til huden og det går gjerne hull på blemmer under plasteret og blir bare tull. Jeg plastrer bare med vanlig plaster over sår/blemmer og bruker tynne ullsokker (tynnere og mykere en bomullssokker). Bruker kun bomullssokker når det er fint vær/tørt fordi de lett gir for mye friksjon på huden og blemmer om man blir fuktig på bena av regn osv. Pass også på at sokkene er hele. Hvis de har hull eller er tynslitte beskytter de ikke huden godt nok og det er lettere å få friksjonsblemmer. Sjekk også hælkammen bak i skoen. Det kan være slitasje i hælområdet som gir friksjon også.

Anonymkode: d3a92...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nylonstrømpesokk + vanlig sokk. 

Anonymkode: 2c465...b5b

Det trikset lærte jeg i Infanteriet, -Søs. forsto ikke hvor nylon-sokka ble av, de havna på Sessvolmoen... Kan og hjelpe å knyte sko fastere på foten lavt, låse lisse på vrist med en ekstra ¨vridd¨ knute, og litt løsere ovenfor, for bevegelse. Altså låse skoen litt fastere på foten, men gi ¨flex¨ øverst. Tre omm lisse, for ekstra knute. Silke kan være værd ett forsøk og. ... 

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaselin-nylonsokk-vanlig sokk er et triks med fjellstøvler på langtur hvertfall, verdt er forsøk på joggetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sportstape + nylonsokk + høy sokk fungerer som gull. 

Anonymkode: 74274...445

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør ta en titt på skoa du bruker også, om problemet ikke gir seg når du bruker compeed. Sitter de godt? Glipper de litt når du løper? Er det slitasje i hælen? 

Anonymkode: 88082...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.3.2019 den 9.55, Slagstøvler skrev:

Heisann dere, jeg trener en del (4-7 i uken) og har i det siste vært svært plaget med gnagsår på hælene. Det virker som om alle løpeskoene ikke passer lengre, føttene er hovne. Driver mye med terrengløp og løping generelt og det er skikkelig kjedelig og smertefullt når disse blemmene kommer.. Noen som har tips? PS er ikke gravid, har prøvd Compeed. Takk på forhånd for tips :)

Har du fptt en lege til å se på beina at du ikke går med en heftig infeksjon og dermed er hoven? 

Tynne ullstrømper er beste middelet mot gnagsår og sko som er inngått og passer.

Anonymkode: cae6b...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kirurgtape - to,tre striper med overlapp. Dette blir forsåvidt det samme som sportstape, men kirurgtapen er tynnere, og blir mer som et ekstra lag hud. Det må brukes før problemene oppstår.

Anonymkode: f2638...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/3/2019 at 9:55 AM, Slagstøvler said:

Hmm, det jeg har gjort i slike tilfeller er det kjedelige, ta en pause. Eventuelt gjøre noe annet en stund ala sykling eller svømming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du fptt en lege til å se på beina at du ikke går med en heftig infeksjon og dermed er hoven? 

Tynne ullstrømper er beste middelet mot gnagsår og sko som er inngått og passer.

Anonymkode: cae6b...041

Jeg er også stor fan av tynne ullsokker. Altså ikke strikkesokker,  men helt vanlige ullsokker. Det forhindrer gnagsår hos meg, men jeg får de igjen anført om jeg går tur med bomullsokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...