Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Svigerinnen min tar imot adoptivkatter i ny og ne. Nå har hun skaffet seg 3 stykker (mot broren min sin vilje, fordi hun er litt furt fordi han ikke liker katter).

Den ene katten har et navn fra tidligere, men hun har byttet navn på den nå og er fast bestemt på at katta skal hete det. Problemet er at hun har navngitt katten med samme navn som jeg ble kalt når jeg ble mobba på barneskolen. Hun sender snap av katten (og navnet) daglig, noe som gjør meg irritert og lei meg. Hun vet at jeg ble kalt/mobbet med dette navnet. Har sagt ifra til broen min men svigerinna nekter å bytte navn da dette navnet passer katta så fint, og at katten «lyder» navnet allerede. 

Hva bør jeg gjøre? Jeg hater det navnet men svigerinna mi nekter å bytte

Anonymkode: fa0f4...8a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje namnet etterkvart kan bli meir nøytralt for deg? Om katten "tek over" namnet?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva jeg mener om dette.

På den ene siden forstår jeg at dette er ekkelt for deg. Jeg hadde selv ikke valgt et navn med så negative assosiasjoner for familiemedlem, og jeg hadde byttet navn dersom jeg hadde blitt gjort oppmerksom på dette. Hvis hun nylig har fått katten, og den tidligere het noe annet, så tenker jeg det burde være uproblematisk å bytte navn. Har selv hatt dyr med kallenavn som «Pølsa» og «Bolla» (Ja, de var hester, og ja, de var litt runde), men aldri tenkt på at det kunne støte noen. Men hadde så klart bytter hvis noen synes det var sårende. 

Samtidig... Hvor mye kan man egentlig blande seg? Hva om svigerinnen ønsker å kalle barnet noe, men så er det tilfeldigvis navnet på en person som mobbet deg masse? Kan man blande seg da? Min magefølelse sier egentlig at dette er noe man må tåle. Dårlige assosiasjoner til navn har jo en tendens til å endres når man får nye bekjentskaper. Det er jo ikke EGENTLIG noe du kan gjøre, hvis de vil beholde navnet... Annet enn å blokkere på Snap da. 

(For øvrig helt irrelevant at det er mot broren din sin vilje. Det må være hans ansvar å sette ned foten, og når du trekker det fram her så får jeg en følelse av at du bare prøver å sette din svigerinne i et dårlig lys.)

Anonymkode: 398b0...054

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

#krenket for alt

Anonymkode: addf9...323

• Liker 1
Skrevet

Blokker dama på snap.

• Liker 6
Skrevet

Om du har problemer med tidligere erfaringer, som mobbing, er dette noe du må jobbe med selv.

Du kan ikke forvente at andre skal endre seg/ sin oppførsel for deg, du kan bare endre deg selv og hvordan du selv reagerer.

Uansett om det er dårlig gjort av henne eller ikke, så er det du selv som kan endre hvordan du forholder deg til fortiden og egne traumer. 

Kanskje du kan finne en måte å bearbeide mobbingen på? Bygge opp selvfølelsen? Endre fokus?

Ønsker deg lykke til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette handler ikke om deg. En svigerinne er relativt perifert slektskap. Hadde det vært mannen din og en katt du så hver dag, så kanskje, men dette er sa et ikke-problem. Blokker henne på snap og bit tennene sammen når du er på besøk. 

Anonymkode: f582a...498

Skrevet

Gi denne svigerinne et mobbenavn og se hvordan hun liker det.

Skrevet
9 timer siden, O.G. skrev:

Gi denne svigerinne et mobbenavn og se hvordan hun liker det.

Jepp. Og si det gjentatte ganger. 

Herseteknikker lenge leve. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet svigerinnen din om dette navnet?

Anonymkode: 8f13a...eb6

AnonymBruker
Skrevet

Hun er indirekte mobber når hun gjør det. Så ekkelt for deg og jeg skjønner deg godt. Kanskje broren din har fortalt noe til hun, og hun sleipe jævelen bruker det mot deg. Jeg har en bror som er sånn, han bruker å si noe gjentatte ganger som jeg sa for årevis av år siden, jeg fikk et utbrudd og det utbruddet nevner han ofte. Jeg prøver å la vær å bli irritert, men han er sleip og forstetter. Skal sette han på plass neste gang lol. Gjør det du også!

Anonymkode: 72324...c43

Skrevet

Hadde jeg vært deg ville jeg blokkert kvinnfolket på snap, og om hun hadde en vakker dag spurt hvorfor så si du følte for å gjøre det. 

Skrevet
På 2.3.2019 den 16.42, AnonymBruker skrev:

«Pølsa» og «Bolla»

😂👍🏻

AnonymBruker
Skrevet

Hun skjønner nok ikke alvoret.

Det kan jeg evt forstå. Voksne folk trenger ikke ta sånt personlig når det ikke er vondt ment. «Mobbet som liten» er man liksom over som voksen. Det er ihvertfall naturlig å tenke og sunnere å få bukt på enn å sitte og dvele ved kattenavn...

Anonymkode: 3d8fe...257

• Liker 1
Skrevet
På 2.3.2019 den 18.55, bouiuod skrev:

Om du har problemer med tidligere erfaringer, som mobbing, er dette noe du må jobbe med selv.

Du kan ikke forvente at andre skal endre seg/ sin oppførsel for deg, du kan bare endre deg selv og hvordan du selv reagerer.

Uansett om det er dårlig gjort av henne eller ikke, så er det du selv som kan endre hvordan du forholder deg til fortiden og egne traumer. 

Kanskje du kan finne en måte å bearbeide mobbingen på? Bygge opp selvfølelsen? Endre fokus?

Ønsker deg lykke til.

Fullstendig enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...