Gå til innhold

Mann kokt i hjel i omsorgsbolig


sofakrok1

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Violetta skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du blander utdanning inn i dette.

Da skal jeg forklare for deg. Både helsefagarbeidere og sykepleiere lærer om stell under sin utdanning og har også praksis der andre observerer hva de gjør i stellsituasjoner. Når man lærer å stelle (som også innebærer dusjing innimellom naturlig nok) så blir ting som å kjenne på vanntemperaturen helt standard. De som ikke har utdannelse innen helse har gjerne ikke ting som stell like mye i ryggmargen som de som er sykepleiere og helsefagarbeidere. Jeg blander utdanning inn i dette fordi jeg selv har jobbet på bolig og selvsagt derfor har sett hvilke feil som gjøres av ufaglærte som ikke hadde skjedd hvis de hadde en utdannelse innen helse. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Zikkzakk skrev:

Da skal jeg forklare for deg. Både helsefagarbeidere og sykepleiere lærer om stell under sin utdanning og har også praksis der andre observerer hva de gjør i stellsituasjoner. Når man lærer å stelle (som også innebærer dusjing innimellom naturlig nok) så blir ting som å kjenne på vanntemperaturen helt standard. De som ikke har utdannelse innen helse har gjerne ikke ting som stell like mye i ryggmargen som de som er sykepleiere og helsefagarbeidere. Jeg blander utdanning inn i dette fordi jeg selv har jobbet på bolig og selvsagt derfor har sett hvilke feil som gjøres av ufaglærte som ikke hadde skjedd hvis de hadde en utdannelse innen helse. 

Så du tror ikke en person uten utdanning er i stand til å forstå at man må kjenne på temperaturen før man badet en person? Skal man måtte ha utdanning for å bade sine egne barn for eksempel? Mitt poeng er at slike feil like godt kan begås av utdannede mennesker som de uten utdanning.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Violetta skrev:

Så du tror ikke en person uten utdanning er i stand til å forstå at man må kjenne på temperaturen før man badet en person? Skal man måtte ha utdanning for å bade sine egne barn for eksempel? Mitt poeng er at slike feil like godt kan begås av utdannede mennesker som de uten utdanning.

Har jeg skrevet noen sted at man må være utdannet for å forstå at man må kjenne på vannet? Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du skal diskutere det at folk som har utdanning som sykepleier eller helsefagarbeidere er mer dreven i stell og har sånne ting i ryggmargen i større grad enn de som ikke har en slik utdannelse. Ditt poeng er jeg helt uenig i, fordi en helsefaglig utdannelse gjør at man får slikt mer i ryggmargen og det blir mindre sannsynlig å gjøre feil. Selvsagt greier de fleste å stelle barna sine, men å stelle voksne mennesker og gjerne de som er kognitivt svekket er en kunst. Om du tar en helsefaglig utdannelse selv og steller 300 pasienter vil du skjønne hva jeg mener. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Har jeg skrevet noen sted at man må være utdannet for å forstå at man må kjenne på vannet? Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du skal diskutere det at folk som har utdanning som sykepleier eller helsefagarbeidere er mer dreven i stell og har sånne ting i ryggmargen i større grad enn de som ikke har en slik utdannelse. Ditt poeng er jeg helt uenig i, fordi en helsefaglig utdannelse gjør at man får slikt mer i ryggmargen og det blir mindre sannsynlig å gjøre feil. Selvsagt greier de fleste å stelle barna sine, men å stelle voksne mennesker og gjerne de som er kognitivt svekket er en kunst. Om du tar en helsefaglig utdannelse selv og steller 300 pasienter vil du skjønne hva jeg mener. 

Men nå hadde personen i denne saken helserelatert utdanning og erfaring med å jobbe innen helsesektoren da. Og likevel skjedde det.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zikkzakk skrev:

Har jeg skrevet noen sted at man må være utdannet for å forstå at man må kjenne på vannet? Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du skal diskutere det at folk som har utdanning som sykepleier eller helsefagarbeidere er mer dreven i stell og har sånne ting i ryggmargen i større grad enn de som ikke har en slik utdannelse. Ditt poeng er jeg helt uenig i, fordi en helsefaglig utdannelse gjør at man får slikt mer i ryggmargen og det blir mindre sannsynlig å gjøre feil. Selvsagt greier de fleste å stelle barna sine, men å stelle voksne mennesker og gjerne de som er kognitivt svekket er en kunst. Om du tar en helsefaglig utdannelse selv og steller 300 pasienter vil du skjønne hva jeg mener. 

Nå går jeg en helserettet utdanning. Tror ikke vi har på pensum at vi skal sjekke badetemperaturen før vi bader noen. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nematocera
4 timer siden, Zikkzakk skrev:

Da skal jeg forklare for deg. Både helsefagarbeidere og sykepleiere lærer om stell under sin utdanning og har også praksis der andre observerer hva de gjør i stellsituasjoner. Når man lærer å stelle (som også innebærer dusjing innimellom naturlig nok) så blir ting som å kjenne på vanntemperaturen helt standard. De som ikke har utdannelse innen helse har gjerne ikke ting som stell like mye i ryggmargen som de som er sykepleiere og helsefagarbeidere. Jeg blander utdanning inn i dette fordi jeg selv har jobbet på bolig og selvsagt derfor har sett hvilke feil som gjøres av ufaglærte som ikke hadde skjedd hvis de hadde en utdannelse innen helse. 

Ja alle andre enn helsepersonell pleier jo koke barna sine i hjel i badekaret, eller drukne dem fordi det er så avansert å kjenne på vannet før man putter ungen opp det, eller bli i et rom når noen som ikke er i stand til å ta vare på seg selv bader..

Det er bare helt utrolig hvordan man beskytter helsepersonell. Mann kokt i hjel: "Vi må se om det er snakk om en RUTINESVIKT" Å skolde noen har ikke noe med rutiner å gjøre. Det handler om at man er så uansvarlig at man er en risikofaktor sammen med ALLE mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Nematocera skrev:

Ja alle andre enn helsepersonell pleier jo koke barna sine i hjel i badekaret, eller drukne dem fordi det er så avansert å kjenne på vannet før man putter ungen opp det, eller bli i et rom når noen som ikke er i stand til å ta vare på seg selv bader..

Det er bare helt utrolig hvordan man beskytter helsepersonell. Mann kokt i hjel: "Vi må se om det er snakk om en RUTINESVIKT" Å skolde noen har ikke noe med rutiner å gjøre. Det handler om at man er så uansvarlig at man er en risikofaktor sammen med ALLE mennesker. 

Har du lyst til å diskutere med meg så må du droppe stråmannsargumentasjon. Jeg biter nemlig ikke på den type oppførsel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zikkzakk skrev:

Har du lyst til å diskutere med meg så må du droppe stråmannsargumentasjon. Jeg biter nemlig ikke på den type oppførsel. 

 Det er jo du selv som sier at man får inn å kjenne på temperaturen med utdannelse. Hva gjorde du før du tok en helserettet utdanning? La du deg bare ned i vann du ikke ante temperaturen på?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, The Kitten skrev:

Nå går jeg en helserettet utdanning. Tror ikke vi har på pensum at vi skal sjekke badetemperaturen før vi bader noen. 

Det er utrolig rart at du ikke har lært noe så elementært på skolen. Vi snakket nemlig om temperatur på vaskevann under sykepleierstudiet, og man snakker om det i praksis under dusjsituasjon eller stell med vaskefat der praksisveildeder ser på. :) Du skjønner, om dette ikke belyses er det fort gjort at man vasker en pasient i for kaldt eller varmt vann. Det å spørre også pasienten om vedkommende vil kjenne på vannet både i dusj og i vaskefatet før vi startet å vaske var noe som vi fikk inn i ryggmargen helt fra begynnelsen på mitt studie

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zikkzakk skrev:

Det er utrolig rart at du ikke har lært noe så elementært på skolen. Vi snakket nemlig om temperatur på vaskevann under sykepleierstudiet, og man snakker om det i praksis under dusjsituasjon eller stell med vaskefat der praksisveildeder ser på. :) Du skjønner, om dette ikke belyses er det fort gjort at man vasker en pasient i for kaldt eller varmt vann. Det å spørre også pasienten om vedkommende vil kjenne på vannet både i dusj og i vaskefatet før vi startet å vaske var noe som vi fikk inn i ryggmargen helt fra begynnelsen på mitt studie

Jeg lærte noe så elementært før jeg begynte på barneskolen.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ufaglært, jobber på sykehjem, og kjenner faktisk på temperaturen før jeg hjelper beboere med dusjing. Dette klarer jeg helt uten en 3.årig bachelor:)

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, The Kitten skrev:

 Det er jo du selv som sier at man får inn å kjenne på temperaturen med utdannelse. Hva gjorde du før du tok en helserettet utdanning? La du deg bare ned i vann du ikke ante temperaturen på?

Før jeg startet på sykepleien var jeg ikke så dreven på stell av pasienter. Jeg spurte ikke dem om å kjenne på vannet i vaskefatet først nei. Jeg visste heller ikke hvor fort vaskevannet blir kaldt og hvor fort man blir kald uten å bli tørket med en gang. 

Jeg snakker av erfaring når jeg sier at jeg selv har opplevd situasjoner på bolig slm hadde vært unngått om de hadde hatt utdannelse innen helse som innebærer å lære seg stell på skikkelig vis. Jeg tror ikke man skjønner hva det innebærer å lære seg stell på skikkelig vis før man virkelig har gjort det. Man tror at så lenge man greier å vaske en baby så klarer man alt liksom. Saken er at man gjør ikke det. Folk som har fått barn selv må også lære seg stell på skikkelig vis under studiet. Det er noe annet å vaske en person med langtkommet MS enn en liten baby. 

Jeg har ingen behov for å diskutere dette noe mer, da det for meg er helt åpenbart og ikke noe å diskutere. Jeg har ikke behov for å diskutere stråmannsargumentasjon om at uutdannede putter babyer i kokende vann, for det har jeg aldri sagt eller hevdet. Dette orker jeg ikke kaste bort tiden min på. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, The Kitten skrev:

Nå går jeg en helserettet utdanning. Tror ikke vi har på pensum at vi skal sjekke badetemperaturen før vi bader noen. 

Da bør du lese i en av bøkene dine som omhandler stell av pasienter. Er ganske så sikker på at det står noen ord om dette. Dersom du skal bli helsefagarbeider skal dere lære å sjekke vannet før dere bader en pasient. Tom frisører sjekker om vannet er temperert før de vasker håret til kunden. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg lærte noe så elementært før jeg begynte på barneskolen.

Det finnes mennesker som ikke tenker over å kjenne på vannet før de skal bade andre. Dette handler ikke om dumskap eller latskap men de har bare ikke tenkt over det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, The Kitten skrev:

Jeg lærte noe så elementært før jeg begynte på barneskolen.

Jeg har ingen interesse av å diskutere dette, fordi du kommer til å tro at å stelle voksne og eldre var noe du skjønte hvordan du skulle gjøre før du begynte på barneskolen. Du får bare tro at du er dreven på stell av voksne og gamle pasienter uten å ha erfaring med det. Det gjør ikke meg noe at du tror det :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sylveon skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5V1awb/mann-som-doede-etter-glovarmt-bad-ble-senket-ned-i-vannet-med-heis?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Kommet litt mer info.

Det er utover min fatteevne at man kan stå ved siden av et sånt badekar, mens du heiser oppi i, uten å i det minste reagere litt på varmen.

Ja, så varmt vann må jo ha DAMPET skikkelig?  

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Superc

Denne vedkommende må være komplett idiot, eller ha gjort det med hensikt. Det er helt sinnsykt å senke en pas. Uten språk ned i kokende vann- uten å kjenne på det først. Håper både kommune og pleier får sin straff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Zikkzakk skrev:

Da skal jeg forklare for deg. Både helsefagarbeidere og sykepleiere lærer om stell under sin utdanning og har også praksis der andre observerer hva de gjør i stellsituasjoner. Når man lærer å stelle (som også innebærer dusjing innimellom naturlig nok) så blir ting som å kjenne på vanntemperaturen helt standard. De som ikke har utdannelse innen helse har gjerne ikke ting som stell like mye i ryggmargen som de som er sykepleiere og helsefagarbeidere. Jeg blander utdanning inn i dette fordi jeg selv har jobbet på bolig og selvsagt derfor har sett hvilke feil som gjøres av ufaglærte som ikke hadde skjedd hvis de hadde en utdannelse innen helse. 

Jeg har jobbet på sykehjem og hadde absolutt ingen utdanning eller erfaring fra før. Men jeg var ALLTID obs på å sjekke temperaturen på vannet og spurte alltid pasienten om det kjentes greit ut. Så dette vil jeg ikke si har noe med utdannelse å gjøre. Jeg kjenner jo på vannet selv før jeg går i dusjen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Beltedyr skrev:

Er ufaglært, jobber på sykehjem, og kjenner faktisk på temperaturen før jeg hjelper beboere med dusjing. Dette klarer jeg helt uten en 3.årig bachelor:)

Så fint at du gjør det. Jeg gjorde det også før jeg startet på studiet. Det er dog ikke alle sykepleiere eller helsefagarbeidere som har stelt en eneste pasient før de startet på sin utdannelse. Ting må derfor læres helt fra bunnen av. Det er også fort gjort at ufaglærte har lært ting på feil vis eller at en så elementær ting som å kjenne på vannet ikke er blitt fortalt rett og slett på grunn av manglendes opplæring. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...