Gå til innhold

Hvilken død er verst for en sau: slaktehuset eller bli tatt av ulv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Ikke det? Hva annet enn moro har de av å drepe 30 sau i løpet av en natt, kun en ulv?? Vil du komme hit til sommeren på ulvesafari? Kan med 99% sikkerhet love deg ulvemøte 👍

De teller ikke, eller tror du at de kan matematikk også? De foretrekker visse deler på sauen, og spiser det. At det er overflod av mat gjør at de tar for seg av det de liker best å spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Har sett dyr som får panikk når de skal inn i bilen som kjører de til slakteriet. Lagt ut både videoer og bilder på en side som drives av bønder på fb. Og transporten er å stue dem sammen i frakt, så ikke pynt på det. 

Om du forstår litt om fysiske lover er det bedre å være stuet sammen enn å stå oppreist alene når man skal fraktes. Dyr føler seg tryggest når de står. Sauer protesterer når de skal bytte beite, flyttes til større binger osv. har du dokumentert det?

Anonymkode: 2f7c7...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

De teller ikke, eller tror du at de kan matematikk også? De foretrekker visse deler på sauen, og spiser det. At det er overflod av mat gjør at de tar for seg av det de liker best å spise. 

Et bitt i nakke, et bitt i flanke og et bitt i krysset er ikke å spise en sau. Det er å drepe.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du forstår litt om fysiske lover er det bedre å være stuet sammen enn å stå oppreist alene når man skal fraktes. Dyr føler seg tryggest når de står. Sauer protesterer når de skal bytte beite, flyttes til større binger osv. har du dokumentert det?

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Det er en mellomting av å være stuet sammen og å stå alene. Er så lei av at det skal pyntes på. Bedre å være ærlig er det ikke? Får både lest og sett nok på nevnte fb-side. Et par bønder er jo faktisk ærlige og redelige, og svarer også på spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et bitt i nakke, et bitt i flanke og et bitt i krysset er ikke å spise en sau. Det er å drepe.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Ja, de dreper dem før de spiser ja. Det stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

De teller ikke, eller tror du at de kan matematikk også? De foretrekker visse deler på sauen, og spiser det. At det er overflod av mat gjør at de tar for seg av det de liker best å spise. 

Jasså ja.. Jeg har sett syner når jeg har telt ulvedrepte sauer av ulv etter en natt herjing? Ikke en jævla ulv var spist på, lå døde sau over alt som har hatt en lang og smertefull død, det så jeg/vi på skadene. Det var også flere sau som fortsatt levde som vi måtte drepe på stedet... 

Har også vært med inn til sauene etter en bjørn hadde tatt en (1) sau og spist masse av den. Jeg er jeger og av og til hjelper jeg venner som er bønder, jeg har ikke noe imot bjørn men ulven direkte hater jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, BMW 5-serie 535D skrev:

Jasså ja.. Jeg har sett syner når jeg har telt ulvedrepte sauer av ulv etter en natt herjing? Ikke en jævla ulv var spist på, lå døde sau over alt som har hatt en lang og smertefull død, det så jeg/vi på skadene. Det var også flere sau som fortsatt levde som vi måtte drepe på stedet... 

Har også vært med inn til sauene etter en bjørn hadde tatt en (1) sau og spist masse av den. Jeg er jeger og av og til hjelper jeg venner som er bønder, jeg har ikke noe imot bjørn men ulven direkte hater jeg. 

Du er jeger. Så ironisk. Så du bevæpner deg og skyter dyr i full overlegenhet samtidig som du faktisk som voksen person sitter og klandrer ulven, et rovdyr for å drepe byttedyr? Jaja. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Det er en mellomting av å være stuet sammen og å stå alene. Er så lei av at det skal pyntes på. Bedre å være ærlig er det ikke? Får både lest og sett nok på nevnte fb-side. Et par bønder er jo faktisk ærlige og redelige, og svarer også på spørsmål. 

Min hest står åletrangt, og hater det, hver gang jeg skal kjøre han på sommerferie. Han må stå slik for at ferden skal være trygg. Han elsker det når han har kommet frem. Om bønder føler de har for liten plass bør de levere i flere omganger. Ikke verre enn det.

 

Jeg skal ikke pynte på det, men da må du la være å overdramatisere det. Stusser veldig på at bønder klager over dyrenes transport når de selv bestiller den. Er jo bare å planlegge.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ja, de dreper dem før de spiser ja. Det stemmer. 

Åj. Nå dreit du deg ut. De fleste kadaver har bare de tre bittene og ingenting annet. De er jagd ihjel eller blitt forlatt etter nakkebittet. Det er en grunn til at de må flå der dyret ligger.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Du er jeger. Så ironisk. Så du bevæpner deg og skyter dyr i full overlegenhet samtidig som du faktisk som voksen person sitter og klandrer ulven, et rovdyr for å drepe byttedyr? Jaja. 

Djeezes, så du sammenligner en jeger som dreper dyret humant 97 av 100 ganger med en ulv som piner byttedyret 100 av 100 ganger? 

Jeg klager på ulven, om du ikke fikk det med deg så er jeg ikke imot bjørn ei heller ulv i Russland og Canada. Men de jævla ulvene her i Skandinavia skulle vært skutt hver eneste en ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min hest står åletrangt, og hater det, hver gang jeg skal kjøre han på sommerferie. Han må stå slik for at ferden skal være trygg. Han elsker det når han har kommet frem. Om bønder føler de har for liten plass bør de levere i flere omganger. Ikke verre enn det.

 

Jeg skal ikke pynte på det, men da må du la være å overdramatisere det. Stusser veldig på at bønder klager over dyrenes transport når de selv bestiller den. Er jo bare å planlegge.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Jeg overdramatiserer ikke, det er fakta. Dessverre så er nok ikke bønder av de mest hensynsfulle. De tenker nok mer penger enn hvordan dyra har det alltid. Det er bønder som har sluttet med dyrehold og gått over til annet. De skriver ærlig. Og blir ofte skjelt ut for det. De vil ikke alltid fortelle sannheten. Og kommer den frem så er det full aggresjon mot "byfolk" som "Ikke skjønner noe". Jeg tror faktisk at du vet godt hva jeg snakker om! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Jeg overdramatiserer ikke, det er fakta. Dessverre så er nok ikke bønder av de mest hensynsfulle. De tenker nok mer penger enn hvordan dyra har det alltid. Det er bønder som har sluttet med dyrehold og gått over til annet. De skriver ærlig. Og blir ofte skjelt ut for det. De vil ikke alltid fortelle sannheten. Og kommer den frem så er det full aggresjon mot "byfolk" som "Ikke skjønner noe". Jeg tror faktisk at du vet godt hva jeg snakker om! 

Så har vi plenti av byfolk som begynner som bønder, og de lykkes. Det er mange dyktige og flinke bønder her i landet. Mye å ta av når det gjelder info, men anbefaler siste episode av Insider ang ulv. De viser begge sider. Det du sier er ikke fakta. Det er din mening. Du skal se, lese, observere og lære mye før du kan hevde at ditt standpunkt er fakta. Jeg kan være ærlig om at jeg fronter min mening. 

 

Jeg er "byfolk" selv med naturforvaltningsutdanning. Jeg er for ulv, men den ulven vi har nå mener jeg tjener mot artens beste. Eller alle arters beste..

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så har vi plenti av byfolk som begynner som bønder, og de lykkes. Det er mange dyktige og flinke bønder her i landet. Mye å ta av når det gjelder info, men anbefaler siste episode av Insider ang ulv. De viser begge sider. Det du sier er ikke fakta. Det er din mening. Du skal se, lese, observere og lære mye før du kan hevde at ditt standpunkt er fakta. Jeg kan være ærlig om at jeg fronter min mening. 

 

Jeg er "byfolk" selv med naturforvaltningsutdanning. Jeg er for ulv, men den ulven vi har nå mener jeg tjener mot artens beste. Eller alle arters beste..

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Plenty av byfolk? Har du tall? 

Jeg trodde du var bonde. Derfor jeg trodde du visdte hva jeg snakket om. Men da så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, SoWhat? skrev:

Plenty av byfolk? Har du tall? 

Jeg trodde du var bonde. Derfor jeg trodde du visdte hva jeg snakket om. Men da så. 

Å herregud...lykke til med misjonsreisen.

Anonymkode: 2f7c7...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2019 den 18.09, Missyme2 skrev:

Ulven er et rovdyr. 

Vann er vått.

Anonymkode: 726f2...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Jasså ja.. Jeg har sett syner når jeg har telt ulvedrepte sauer av ulv etter en natt herjing? Ikke en jævla ulv var spist på, lå døde sau over alt som har hatt en lang og smertefull død, det så jeg/vi på skadene. Det var også flere sau som fortsatt levde som vi måtte drepe på stedet... 

Har også vært med inn til sauene etter en bjørn hadde tatt en (1) sau og spist masse av den. Jeg er jeger og av og til hjelper jeg venner som er bønder, jeg har ikke noe imot bjørn men ulven direkte hater jeg. 

Hva med alle de sauene som dør på beite? Uten at det er et rovdyr i nærheten? Det er ganske mange flere enn de som blir tatt av ulv. Tror du ikke det de som dør av feks beinbrudd pines også? Men da er bonden rask til å fraskrive seg ansvar. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 hours ago, SoWhat? said:

Du snakker om dyr. Har skjønt at du er mot ulv, men du er ikke 4 år, så bør vite at dyr ikke har menneskelige følelser som mennesker. Jez

Dyr har følelser, men kanskje ikke på den måten brukeren skisserer. Men sannsynligvis liker de fleste ulver å drepe, syntes at jakt er moro. På samme måte som noen mennesker liker å jakte, og syntes det er spennende å lure seg inn på dyr og skyte dem. 

Men vi kan ikke klandre ulven for det, for den har ikke utvikelt en kompleks bevissthet eller verktøyene til å klare seg uten å drepe andre dyr. Men det har mennesker, og mennesker har derfor mye større moralsk ansvar for hvordan de oppfører seg, enn andre dyr

Anonymkode: 96d47...df8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Missyme2 skrev:

Hva med alle de sauene som dør på beite? Uten at det er et rovdyr i nærheten? Det er ganske mange flere enn de som blir tatt av ulv. Tror du ikke det de som dør av feks beinbrudd pines også? Men da er bonden rask til å fraskrive seg ansvar. 🙄

Det er ekstremt få som dør av naturlige årsaker som beinbrudd osv. Beinbrudd får de da de blir jaget av ulv og er fylt av redsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, SoWhat? skrev:

De piner de ikke for moro skyld. Du må jo få deg litt kunnskap. 

Noen ganger dreper slagbjørn mye mer enn den kan spise  (sikkert det samme med noen ulver) og det kan virke som om den har hatt det moro da den plutselig har kommet over husdyr, som er mye lettere å jage og drepe enn ville dyr. Når rovdyrunger leker, er det en forberedelse til å lære seg å jakte. Så selv om rovdyr dreper for å overleve, tror jeg nok et lett bytte kan bli moro for rovdyret, og da tar den gjerne flere enn nødvendig, bare fordi den kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Det er ekstremt få som dør av naturlige årsaker som beinbrudd osv. Beinbrudd får de da de blir jaget av ulv og er fylt av redsel

Er du seriøs nå eller? I underkant av 20.000 blir tatt av rovdyr hvert år, mens 100.000 dør av andre årsaker. Det er ikke akkurat ekstremt få. Utrolig trist at bønder og jegere kun velger å fokusere på de som blir tatt av rovdyr. Stakkars sau sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...