Gå til innhold

Vaksinemotstandere og antibiotika


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, Salvie said:

Det er klart det ikke er positivt at slike sykdommer bryter ut i land der det nesten har vært utryddet. Et stort problem er all reisingen mellom land der det er mindre vanlig med slike vaksiner. Man skal ikke lange veien før feks polio fortsatt er vanlig. Jeg tenker at det er veldig uetisk å påtvinge mennesker stoffer de ikke ønsker i kroppen, så i første omgang bør det komme et innreiseforbud der alle de som ikke er vaksinerte ikke får slippe inn i landet. Da vil mye være gjort tror jeg, for smitten kommer som regel fra utlandet og blir tatt med hit som følge av reising.

tja, det etiske her er ikke helt opplagt. Tvang er uansett etisk vanskelig, men det er også etisk vanskelig å la noens valg påvirke andres liv. og for antivaxere tror jeg ærlig talt stoffene i vaksinen er underordnet, de er mot uansett hvor mye det bevises at de er ufarlige. Og at slike vrangforestillinger skal få påvirke andres liv er etisk tvilsomt. heldigvis har kvinneguiden begynt å sperre antivaxtråder pga at de er helseskaldelige.

Et innreiseforbud for uvaksinerte blir heller ikke heeeeelt enkelt å håndheve....

 

Anonymkode: 50f55...a68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 27.2.2019 den 10.19, AnonymBruker skrev:

Klippet ut fra en annen vaksinetråd som døde ut:

Jeg lurer nemlig fælt på hva vaksinemotstandere tenker om antibiotikabruk.


Mange av sykdommene vi er vaksinert mot som potensielt kan komme tilbake på grunn av vaksinefrykt vil måtte behandles med kraftige antibiotikakurer. Økning i slike tilfeller = økning i antibiotikabruk = økning i resistente bakterier = flere vil ikke kunne bli friske av disse gamle livsfarlige sykdommene. Og vaksinerte skal vi altså heller ikke være. Resultatet vil bli at mange dør.

Eller mener vaksinemotstandere at også behandling av sykdommene skal foregå "naturlig"? Altså uten behandling? Også her vil naturligvis resultatet bli at mange dør.

Eller mener vaksinemotstandere egentlig at de helst ser at resten av befolkningen vaksinerer seg, slik at de kan slippe, og dermed får være gratispassasjerer på immunitetstoget? 

Anonymkode: 53b6d...199

Du bør forstå og sette deg inn i hvilke sykdommer man kan vaksinere mot, hvilke sykdommer man kan behandle med antibiotika og hvordan antibiotikaresistens utvikles. Her roter du sammen alt dette til en eneste stor lapskaus. 

 

Anonymkode: 16045...7f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotikaresistens utvikles i all hovesak på grunn av høy antibiotikabruk hos oppdrettsfisk og husdyr, samt mennesker som får antibiotika for den minste ting(nei, man trenger ikke antibiotika for UVI eller mellomørebetennelse). I tillegg er alle som påbegynner antibiotikakurer uten å fullføre dem, et problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver.

Men ikke undervurder det at antibiotika som eventuelt må brukes for å behandle ettersykdommer av meslinger IKKE er av den helt vanlige typen, men "dyr antibiotika som er reservert for spesielle tilfeller". Dette er i mange tilfeller "siste utvei"-antibiotika, og blir bakterier resistente mot disse, da er vi faktisk nokså fortapt.

Anonymkode: c6c4b...22a

Mange ettersykdommer av meslinger kan gå over av seg selv, som diare, bronkitt og mellomørebetennelse. Hjernebetennelse er en sjelden, men alvorlig, komplikasjon. Den MÅ behandles med antibiotika. Tror du at 20 - 30 tilfeller av hjernebetennelse årlig(som vi hadde før vaksinen)har skylden i antibiotikaresistensen? 

Vi kan faktisk alle gjøre vårt for å hindre resistens mot anbtiotika: La være å ta antibiotika uten at det er strengt nødvendig, og fullføre antibiotikakuren om man først har påbegynt en kur. At mange avbryter antibiotikabehandling så snart de føler seg bedre, er blant annet skyld i at multiresistent tuberkulose har oppstått.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

tja, det etiske her er ikke helt opplagt. Tvang er uansett etisk vanskelig, men det er også etisk vanskelig å la noens valg påvirke andres liv. og for antivaxere tror jeg ærlig talt stoffene i vaksinen er underordnet, de er mot uansett hvor mye det bevises at de er ufarlige. Og at slike vrangforestillinger skal få påvirke andres liv er etisk tvilsomt. heldigvis har kvinneguiden begynt å sperre antivaxtråder pga at de er helseskaldelige.

Et innreiseforbud for uvaksinerte blir heller ikke heeeeelt enkelt å håndheve....

 

Anonymkode: 50f55...a68

Mye enklere å ha med papirer på at man er vaksinert enn å hente uvaksinerte med tvang og sette en sprøyte i de. Det er noe jeg aldri tror kommer til å skje så lenge samfunnet er sånn passe sivilisert og oppegående. Det verste jeg vet er tilhengere av en dystopisk verden der tvang skal brukes for å få igjennom ting, ser du for deg væpnet politi drar folk ut av sengene, setter på de håndjern og bitekurv og kjører de avgårde til vaksineringsleirer? Eller hvordan ser du for deg denne tvangsvaksineringen skal foregå?

Vi lever i et samfunn bestående av enkeltindivider og det vil alltid være folk som velger annerledes enn andre og som tar avgjørelser som påvirker andre. Man kommer ikke utenom det i et fritt samfunn. Selvfølgelig, jeg skulle ønske alle ble tvunget til å ta lange utdannelser og være miljøvennlig og mindre kapitalistisk, men jeg ville aldri brukt makt for å nå målene og det er heldigvis andre ledere i Europa enig i. Vi er for mange folk i verden, men bare se på tragedien i India da de bestemte seg for å tvangssteriliere mange mennesker. Tvang er aldri veien å gå, da må man heller bekjempe det med kunnskap og edlere midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble født på en tid da det fortsatt fantes en fæl sykdom ved navn kopper, og dengang ble det gitt koppevaksine. Men pga. svært sensitiv hud hos meg, bestemte leger at jeg ikke skulle få vaksinen da de fryktet at den kunne bryte ut i full sykdom. Heldigvis for meg ble koppesykdom offisielt erklært utryddet mange år senere, og det er vaksinasjonsprogram som er grunn til dét. Hadde ikke andre vaksinert seg hadde jeg levd i konstant fare for smitte, med alt det ville medført.

Har sørget for å ta alle andre tilgjengelige vaksiner gjennom årene og sørget for at datteren min også har gjort det. Selv om vi begge noen ganger kunne kjenne litt bivirkninger rett etterpå, er jeg overbevist om at reell sykdomssmitte vil være mye verre.

Samtidig har jeg alltid vært svært måteholden med bruk av antibiotika, bruker det kun i de få tilfellene kroppen sliter med å takle infeksjoner selv. Mener det er viktig å mobilisere og styrke eget immunforsvar; bruke naturlige antibiotika når det går an og "industriantibiotika" når det er helt nødvendig.

Anonymkode: 1a490...b3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Salvie skrev:

Det er greit så lenge det ikke er lovpålagt. De bryter ingen lover.

Det er ikke et særlig brukbart argument. Det kommer nok uansett en lovendring om ikke altfor lenge, tipper jeg. 

Om vi var gift og jeg var utro, kunne jeg da bare hevdet at det må da være greit? Utroskap er vel ikke straffbart? 

Alt som ikke er ulovlig, er ikke nødvendigvis riktig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Påkrevd skrev:

Det er ikke et særlig brukbart argument. Det kommer nok uansett en lovendring om ikke altfor lenge, tipper jeg. 

Om vi var gift og jeg var utro, kunne jeg da bare hevdet at det må da være greit? Utroskap er vel ikke straffbart? 

Alt som ikke er ulovlig, er ikke nødvendigvis riktig. 

Folk har forskjellig moral og meninger, men loven er altså lik for alle. Det er den man skal forholde seg til først og fremst. Jeg liker ikke folk som sniker i køen, men ok det er ikke straffbart og det bør det heller ikke være.

Du tror oppriktig de kommer til å dra med seg voksne mennesker for å tvangsvaksinere de og barna deres? Det kommer aldri til å skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør forstå og sette deg inn i hvilke sykdommer man kan vaksinere mot, hvilke sykdommer man kan behandle med antibiotika og hvordan antibiotikaresistens utvikles. Her roter du sammen alt dette til en eneste stor lapskaus. 

 

Anonymkode: 16045...7f0

Jeg tenkte det samme. Utrolig hvor kunnskapsløse folk er mtp virus vs bakterier. Sykdommer det vaksineres mot har nada med antibiotika å gjøre. Uff. Ikke rart vi får mange idiotiske diskusjoner, når folk ikke evner å sette seg inn i det mest grunnleggende. :roll:

Anonymkode: 01f33...555

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Salvie skrev:

Folk har forskjellig moral og meninger, men loven er altså lik for alle. Det er den man skal forholde seg til først og fremst. Jeg liker ikke folk som sniker i køen, men ok det er ikke straffbart og det bør det heller ikke være.

Du tror oppriktig de kommer til å dra med seg voksne mennesker for å tvangsvaksinere de og barna deres? Det kommer aldri til å skje.

Et annet spørsmål, blir jo hvordan en slik tvangsvsksinering skal foregå, og hva den skal gjelde for. Vaksinasjonsprogrammet har tross alt endret seg en rekke ganger oppigjennom årene. Jeg er født i 1968, og hverken jeg eller andre i min generasjon er vaksinert mot hib, HPV, hepatitt B, rotavirus, pneumokokker eller barnesykdommene(men jeg, og flertallet i min generasjon, har hatt meslinger, røde hunder og kusma). Må vi tvangsvsksineres for disse sykdommene nå? Og skal vi tvinges til å re - vaksineres for kikhoste, difteri, polio og stivkrampe? Hvordan skal i så fall denne tvangen håndheves? Og med hvilke midler skal man kunne yte en slik tvang ovenfor voksne, myndige mennesker?

Barn kan, i teorien, avkreves for vaksinasjonsattest for å gå på offentlig skole, men dette vil kreve en lovendring, ettersom barn har rett og plikt til skolegang. 

Endret av Monica1968
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ebola banker på døra her i nord, tror jeg nok vi vil få se tvangsvaksinasjon. Ikke for det; folk skjønner kanskje alvoret selv da.

Anonymkode: c6c4b...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2019 den 15.14, Monica1968 skrev:

Barn kan, i teorien, avkreves for vaksinasjonsattest for å gå på offentlig skole, men dette vil kreve en lovendring, ettersom barn har rett og plikt til skolegang. 

Barn har rett og plikt til opplæring, ikke rett og plikt til skolegang på offentlig skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 15.58, Monica1968 skrev:

Antibiotikaresistens utvikles i all hovesak på grunn av høy antibiotikabruk hos oppdrettsfisk og husdyr, samt mennesker som får antibiotika for den minste ting(nei, man trenger ikke antibiotika for UVI eller mellomørebetennelse). I tillegg er alle som påbegynner antibiotikakurer uten å fullføre dem, et problem. 

Jo, noen trenger AB for UVI. Jeg har slitt med UVI i perioder. Og det å sitte på do og gråte pga smerter er ikke noe særlig. 

 

Anonymkode: 83eae...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Barn har rett og plikt til opplæring, ikke rett og plikt til skolegang på offentlig skole.

Sant. Rett til opplæring vil vanligvis innebefatte å gå på skole, ettersom de færreste foreldre har hjemmeundervisning. Hva vil du frem til? At det IKKE vil være problematisk å kreve vaksinasbonsattest for å komme inn på offentlig skole? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, noen trenger AB for UVI. Jeg har slitt med UVI i perioder. Og det å sitte på do og gråte pga smerter er ikke noe særlig. 

 

Anonymkode: 83eae...bda

Likvel er dette blant unntakene. Det er liten tvil om at overforbruk av antibiotika for sykdommer kroppen selv kunne tatt seg av, er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden stenges for antivaksinedebatt i henhold til nye rutiner, les mer her:

Antivaksinedebatt regnes som helseskadelig og er innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med.

Elaine Marley, mod.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...