Gå til innhold

"Konfrontere" eller la det gå?


Tanuki

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette høres faktisk litt bittert ut 🤔

Anonymkode: 27794...da8

Argumenter for påstanden, takk.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Man kan vanskelig ha flere langvarige vennskap uten å være villig til å svelge en kamel eller to. Det handler vel om hva man ønsker å henge seg opp i vs. hva man er villig til å heve seg over. Om man deltar i noens bryllup eller ikke er jo bagateller som ikke har noen innvirkning på ens videre liv. 

Anonymkode: 27794...da8

Hjelpes.

1. Denne venninnen hadde allerede sagt at hun ikke var tilgjengelig den datoen TS sa bryllupet skulle være. Siden denne dama ikke inviterte TS's forlovede til sitt bryllup, mens andre venninner ble invitert med følge, så analyserer jeg situasjonen sånn at hun har et problem med forholdet til Ts og at uansett hvilken dato Ts skulle gifte seg på, så hadde hun vært utilgjengelig. Det at hun ikke har anerkjent gaven fra TS underskriver min teori.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun kan jo heller la vennskapet ta slutt over uviktige bagateller og misforståelser :) Hennes valg. Har hun nok av andre nære venner og ikke orker drama så er det helt innafor å bare la denne venninnen seile sin egen sjø. Ellers så kan hun jo ta en oppklarende telefon og beklage at venninnen trodde hun ikke var invitert. Begge deler funker, avhengig av hvilken relasjon hun ønsker å ha til venninnen sin i fremtiden :) 

Anonymkode: 27794...da8

Uenig igjen, denne venninnen startet dette og hun bør ikke komme seg unna med skiten sin. TS skal ikke beklage en skit, men heller spørre denne venninnen om hvorfor hun løy om gjestelista og TS sin mann ikke ble invitert når alle andre venninnenes menn ble det og  hvorfor har hun ikke takket for gaven og ikke minst hvorfor leiker hun såret og vonbroten over manglende invitasjon når hun sa hun ikke var tilgjengelig den datoen. For det er sikkert ikke sånn at TS sin mann er vonbroten over manglende invitasjon, selv om denne venninnen opptrådte respektløst overfor hans forlovede og hans forhold.

Slik jeg ser det, er det som er skrevet i bold konflikten. 

Venninnen started dette og nå prøver hun seg på å komme seg unna og har til og med bragt inn sine foreldre i greia, jeg blir overrasket over hvis hun faktisk har fortalt foreldrene sine at hun selv sa hun ikke var tilgjengelig på bryllupsdatoen. Jeg vedder på at det har vært opplegg tidligere også hvor denne venninnen har vist frem sine narsisistiske tendenser, bedrevet gaslightning og folk har gitt seg pga de ikke vil ha mer drama. 

Det er det dummeste man gjør når man har med denne typen folk, man må aldri la dem slippe unna. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster driver ofte sånn for å virke spennende og for å få sympati. Hun også la ut om til naboer om at hun ikke var invitert i vårt bryllup. Faktisk så var hun med på mye planlegging og fikk være med å velge sitteplass selv osv. Jeg inkluderte henne så mye jeg kunne, likevel gikk dette rundt. Da hun ble konfrontert så forsto hun ingenting og jeg var problemet. 

Anonymkode: d1521...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, O.G. skrev:

Uenig igjen, denne venninnen startet dette og hun bør ikke komme seg unna med skiten sin. TS skal ikke beklage en skit, men heller spørre denne venninnen om hvorfor hun løy om gjestelista og TS sin mann ikke ble invitert når alle andre venninnenes menn ble det og  hvorfor har hun ikke takket for gaven og ikke minst hvorfor leiker hun såret og vonbroten over manglende invitasjon når hun sa hun ikke var tilgjengelig den datoen. For det er sikkert ikke sånn at TS sin mann er vonbroten over manglende invitasjon, selv om denne venninnen opptrådte respektløst overfor hans forlovede og hans forhold.

Slik jeg ser det, er det som er skrevet i bold konflikten. 

Venninnen started dette og nå prøver hun seg på å komme seg unna og har til og med bragt inn sine foreldre i greia, jeg blir overrasket over hvis hun faktisk har fortalt foreldrene sine at hun selv sa hun ikke var tilgjengelig på bryllupsdatoen. Jeg vedder på at det har vært opplegg tidligere også hvor denne venninnen har vist frem sine narsisistiske tendenser, bedrevet gaslightning og folk har gitt seg pga de ikke vil ha mer drama. 

Det er det dummeste man gjør når man har med denne typen folk, man må aldri la dem slippe unna. 

Oi...! 

😂

Ja her er det bare å dumpe venninna raskere enn hakka møkk! 

Hun har sikkert funnet på masse annet faenskap også, som O.G kan analysere i fillebiter. 🤔

Anonymkode: 27794...da8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi...! 

😂

Ja her er det bare å dumpe venninna raskere enn hakka møkk! 

Hun har sikkert funnet på masse annet faenskap også, som O.G kan analysere i fillebiter. 🤔

Anonymkode: 27794...da8

Du ser det ikke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min søster driver ofte sånn for å virke spennende og for å få sympati. Hun også la ut om til naboer om at hun ikke var invitert i vårt bryllup. Faktisk så var hun med på mye planlegging og fikk være med å velge sitteplass selv osv. Jeg inkluderte henne så mye jeg kunne, likevel gikk dette rundt. Da hun ble konfrontert så forsto hun ingenting og jeg var problemet. 

Anonymkode: d1521...70c

Gaslighting kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

1) Man inviterer etablerte par sammen i bryllup. Noe annet er svært uhøflig. Hvis man likevel velger å leve utenfor folkeskikken får man faktisk være så høflig å forklare samtidig som man leverer invitasjonen hvorfor akkurat denne personen er invitert uten partner. Da må man også akseptere at denne personen sier fra om at de ikke kommer når partneren ikke er invitert, og DET bør man ta som en voksen person.

2) Man takker for gaver man har fått.

3) En kan ikke forvente å få invitasjon til en dato man har sagt ikke passer. 

4) Har man noe uoppgjort med en person så tar man det med den personen det gjelder, ellers holder man kjeft. 

Jeg er ellers helt enig med @O.G. her.

Det er mye mulig at jeg er svært gammeldags oppe i hodet mitt og mener at tradisjoner rundt slike ting som bryllup bør overholdes. Se hvor galt det går med skuffede hengegjeiper rundt omkring fordi en skal gjøre som en vil og forventer helt andre ting av andre. 

Denne venninnen er sur fordi TS ikke kom i bryllupet hennes. Det er der dramaet starter.

Jeg hadde konfrontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre henne. Si at du gjerne vil snakke med henne og oppklare eventuelle misforståelser. 

Anonymkode: 82194...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

 

Jeg er ellers helt enig med @O.G. her.

 

Takk.

Jeg synes det er rart at folk ikke ser det, det er jo tekstbok intrigemakeri.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo spørre henne. Si at du gjerne vil snakke med henne og oppklare eventuelle misforståelser. 

Anonymkode: 82194...76d

Hvilke misforståelser tenker du på da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la henne fare. Det virker som hun er ute etter drama. Jeg ser noen mener du burde sendt invitasjon uansett, for å vise at hun er velkommen, og så kan hun heller takke nei, men der er jeg uenig. Jeg mener det ville vært respektløst å sende invitasjon til en person som på forhånd har sagt fra om at hun er opptatt den datoen. 

 

Anonymkode: 91149...903

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, O.G. skrev:

Hun der er ikke ei venninne av deg.

Det er mange sosiale regler og krumspring du kunne/burde fulgt, men dette er vel egentlig det saken bunner ut i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, O.G. skrev:

Du ser det ikke?

 

Joda, jeg ser det helt fint hvis jeg tar på meg de grå bitterpi**-brillene mine, men i og med at jeg ikke er en tenåring lenger så syntes jeg det er en langt bedre løsning å snakke sammen som voksne mennesker og oppklare eventuelle misforståelser og konflikter ;) 

Men som nevnt så kommer det helt an på om TS har lyst til å bevare vennskapet eller ikke. Dersom hun ikke har det er der helt innafor å bare ignorere alt drama og gå videre :) 

Anonymkode: 27794...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Alice123 skrev:

Det er mange sosiale regler og krumspring du kunne/burde fulgt, men dette er vel egentlig det saken bunner ut i.

Ja, men jeg lurer jo på hva som gikk rundt i hodet på denne venninnen når hun og mannen laget gjestelisten.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, jeg ser det helt fint hvis jeg tar på meg de grå bitterpi**-brillene mine, men i og med at jeg ikke er en tenåring lenger så syntes jeg det er en langt bedre løsning å snakke sammen som voksne mennesker og oppklare eventuelle misforståelser og konflikter ;) 

Men som nevnt så kommer det helt an på om TS har lyst til å bevare vennskapet eller ikke. Dersom hun ikke har det er der helt innafor å bare ignorere alt drama og gå videre :) 

Anonymkode: 27794...da8

Vennskapet var over da denne venninnen opptrådde respektløst og ikke inviterte TS's forlovede til bryllupet sitt, det blir veldig spesielt når TS i etterkant har fått høre at felles venninner fikk med sine kjærester. Mente virkelig denne venninnen at Ts skulle sitte der alene sammens med en haug med par??? 

Denne venninnen inviterte ikke mannen til TS for en grunn og jeg tror ikke grunnen er god nok til at hun kan oppføre seg som hun nå gjør, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker din reaksjon på dette er avhengig hva slags forhold du ønsker at dere skal ha videre. Det virker ikke som at denne dama kommer til å takle en konfrontasjon veldig godt. Ut fra det du skriver, får jeg inntrykk av at hun er typen som er mest opptatt av seg og sitt. Så om du ønsker å bevare et «vennskap» med dette mennesket, bør du nok bare ignorere hele greia. Med «vennskap» mener jeg da en høflig og vennlig tone når dere likevel må treffes, ikke jentetur til Praha og fortrolige samtaler. Det skipet har nok gått. 

Når det gjelder invitasjonen du ikke sendte, synes jeg ikke at du gjorde noe direkte galt. Selv hadde jeg nok sendt invitasjon selv til folk jeg visste kanskje ikke kunne komme, dersom jeg ville vise at de uansett var ønsket og velkommne. Dersom du skulle ha lyst til å forbedre forholdet dere i mellom, kan du jo prøve å forklare henne hvorfor du ikke sendte invitasjonen, og si at du «er lei for at hun følte at hun ikke var velkommen», og at det ikke var meningen. Men igjen, det kommer an på hva slags forhold du ønsker at dere skal ha videre. 

Anonymkode: bf153...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2019 den 20.22, O.G. skrev:

Gaslighting kalles det.

Nei, det gjør det ikke.

Anonymkode: 78394...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør det ikke.

Anonymkode: 78394...76e

Hva kalles det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/27/2019 at 11:26 AM, appelsinjuice said:

Her bommet du ved å ikke invitere henne i bryllupet deres. Selv om hun sa hun ikke hadde datoen ledig så burde du ha sendt henne en invitasjon for å vise at hun var velkommen, så fikk det være opp til henne å takke nei. Så her bør du ta kontakt med henne og forklare at du ikke sendte invitasjon fordi hun sa hun ikke kunne delta denne dagen, men at hun selvsagt hadde vært velkommen dersom hun hadde hatt datoen ledig! 

Også tar dere det derifra. 

At din mann ikke ble invitert i hennes bryllup bør du bare la ligge. 

Vet jeg siterer deg igjen, men bare for å ha det helt klart. Vi snakket sammen og  jeg fikk skriftlig og muntilg beskjed om at hun ikke hadde den datoen ledig. Så jeg kan ikke si jeg føler det var et veldig overtramp å ikke sende en invitasjon. Det var som sagt et lite bryllup med nesten bare familie til stedet, så er ikke slik at hun ble utelatt av en større venninnegjeng eller noe.

Jeg syns at å bare invitere den ene av godt etablerte par er sært, spesielt når man vet at gjestene kommer langveisfra. 

On 2/27/2019 at 7:39 PM, AnonymBruker said:

Enig, men er det noen vits i å være bitter over dette? 🤔

Dersom lokalet kun tok 80 mennesker og det var fullt så hadde de nok valget om å enten utelate TS sin mann eller mannen til en av deres andre venner som de kanskje var nærmere med. Men jeg er enig i at det er en uting å invitere noen uten partner når de må reise langt for å delta. 

TS har et valg; Enten være bitter over ting man uansett ikke kan endre på nå, og avslutte hele vennskapet, eller ta en telefon og oppklare misforståelsen om at venninnen tror hun ikke var velkommen i bryllupet hennes. 

Hennes valg. 

Anonymkode: 27794...da8

Jeg føler meg ikke bitter, vi har ikke hatt mye kontakt siden jeg giftet meg, jeg syns mye av oppføreselen hennes har vært sær og uhøflig, men jeg var ikke klar over inntill nylig at jeg ble sett på som den store stygge ulven av familien hennes. Så derfor lurer jeg på om det er vits i å prøve å oppklare hva som har skjedd, eller bare la dem seile sin egen sjø.

On 2/27/2019 at 6:53 PM, O.G. said:

Hun der er ikke ei venninne av deg.

Det er vel mer eller mindre den samme konklusjonen jeg har kommet til. Det er trist, men ikke alle vennskap varer livet ut.

On 2/27/2019 at 7:02 PM, O.G. said:

Jeg reagerer også på at denne venninnen ikke har anerkjent gaven Ts sendte.

ja, DET er jeg faktisk ganske irritert over, sendte en gave fra meg + foreldrene mine. En fin gave, som ikke var billig heller. men har aldri blitt nevnt, har vokst opp med at det er skikk og bruk å takke for gaver man får, uansett om det er ullsokker eller ipod.

On 2/27/2019 at 7:50 PM, AnonymBruker said:

Dette høres faktisk litt bittert ut 🤔

Man kan vanskelig ha flere langvarige vennskap uten å være villig til å svelge en kamel eller to. Det handler vel om hva man ønsker å henge seg opp i vs. hva man er villig til å heve seg over. Om man deltar i noens bryllup eller ikke er jo bagateller som ikke har noen innvirkning på ens videre liv. 

Anonymkode: 27794...da8

Mitt problem er at det ikke "bare" er en enkeltstående hendelse.  Sært nok at hun inviterer meg uten min samboer (som jeg var forlovet med på den tiden), fikk heller ingen "takk" for gaven vi gav henne,

så mente hun at jeg hadde hermet etter henne fordi vi begge har forlovelsesringer med sånn der solitaire diamant!? ok, 90% av alle jeg kjenner har den typen ring, så fatter ikke hvorfor det var et problem, og dessuten hadde jeg en ring jeg hadde arvet etter min bestemor som betyr mye for meg. 

Hun ble spurt i god tid om hun og mannen hennes kunne komme i bryllupt vårt, hun gav skriftlig beskjed om at de ikke kunne, så skjønner virkelig ikke vitsen med å sende en invitasjon. Fikk heller ingen gratulasjoner fra henne eller hennes familie, men har nå i ettertid fått høre at JEG hadde fornærmet dem ved å ikke invitere. 

Jeg vil gjerne ta en prat med henne, og høre om alt tullet kan skyldes dårlig kommunikasjon og sånn, normalt er jeg ganske konfliktsky så jeg ønsker ikke å være uvenner med noen. MEN jeg syns faktisk ikke at jeg har gjort mye galt her.

Tusen takk for så mange tilbakemeldinger, og beklager for at jeg svarer så sent, hektiske dager:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg ikke giddet å konfrontere henne. Det er hun som er problemet. Bare la henne være sur og bitter. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tanuki skrev:

Vet jeg siterer deg igjen, men bare for å ha det helt klart. Vi snakket sammen og  jeg fikk skriftlig og muntilg beskjed om at hun ikke hadde den datoen ledig. Så jeg kan ikke si jeg føler det var et veldig overtramp å ikke sende en invitasjon. Det var som sagt et lite bryllup med nesten bare familie til stedet, så er ikke slik at hun ble utelatt av en større venninnegjeng eller noe.

Jeg syns at å bare invitere den ene av godt etablerte par er sært, spesielt når man vet at gjestene kommer langveisfra. 

Jeg føler meg ikke bitter, vi har ikke hatt mye kontakt siden jeg giftet meg, jeg syns mye av oppføreselen hennes har vært sær og uhøflig, men jeg var ikke klar over inntill nylig at jeg ble sett på som den store stygge ulven av familien hennes. Så derfor lurer jeg på om det er vits i å prøve å oppklare hva som har skjedd, eller bare la dem seile sin egen sjø.

Det er vel mer eller mindre den samme konklusjonen jeg har kommet til. Det er trist, men ikke alle vennskap varer livet ut.

ja, DET er jeg faktisk ganske irritert over, sendte en gave fra meg + foreldrene mine. En fin gave, som ikke var billig heller. men har aldri blitt nevnt, har vokst opp med at det er skikk og bruk å takke for gaver man får, uansett om det er ullsokker eller ipod.

Mitt problem er at det ikke "bare" er en enkeltstående hendelse.  Sært nok at hun inviterer meg uten min samboer (som jeg var forlovet med på den tiden), fikk heller ingen "takk" for gaven vi gav henne,

så mente hun at jeg hadde hermet etter henne fordi vi begge har forlovelsesringer med sånn der solitaire diamant!? ok, 90% av alle jeg kjenner har den typen ring, så fatter ikke hvorfor det var et problem, og dessuten hadde jeg en ring jeg hadde arvet etter min bestemor som betyr mye for meg. 

Hun ble spurt i god tid om hun og mannen hennes kunne komme i bryllupt vårt, hun gav skriftlig beskjed om at de ikke kunne, så skjønner virkelig ikke vitsen med å sende en invitasjon. Fikk heller ingen gratulasjoner fra henne eller hennes familie, men har nå i ettertid fått høre at JEG hadde fornærmet dem ved å ikke invitere. 

Jeg vil gjerne ta en prat med henne, og høre om alt tullet kan skyldes dårlig kommunikasjon og sånn, normalt er jeg ganske konfliktsky så jeg ønsker ikke å være uvenner med noen. MEN jeg syns faktisk ikke at jeg har gjort mye galt her.

Tusen takk for så mange tilbakemeldinger, og beklager for at jeg svarer så sent, hektiske dager:/

Her svarer du faktisk på ditt eget spørsmål. Du syntes denne venninnen lager mer drama enn det er verdt, og er ikke interessert i å investere mer i dette vennskapet. Og det er helt greit! 

Dersom det som plager deg er at vennskapets havari går ut over foreldrene dine så må du jo får foreldrene dine til å snakke med foreldrene hennes og forklare at venninnen ble bedt muntlig men sa hun ikke kunne denne dagen. Dersom du har det skriftlig så vis det til foreldrene sine, så får de oppklare konflikten med sine venner, din venninnes foreldre. Deretter kan du med god samvittighet trekke deg ut og la de seile sin egen sjø. 

Vennskap er kun verdt å kjempe for dersom du ønsker det selv. Er det ikke verdt bryet så er det helt innafor å la være. 

Anonymkode: 27794...da8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du..livet er for kort til å kaste det bort på dårlige venner. Rist det av deg, og gå videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...