Gå til innhold

"Konfrontere" eller la det gå?


Tanuki

Anbefalte innlegg

Bakgrunn: i 2018 ble jeg invitert i bryllup til det jeg da så på som en veldig nær venninne. Ble invitert uten samboer, selv om venninne har møtt han flere ganger og vi på den tiden hadde 1 barn og var forlovet. Jeg takket nei fordi det var utelukket å bruke våre feriedager + penger (vi bodde i utlandet da) på et bryllup bare jeg var invitert til. Jeg spurte om henne om ikke jeg kunne ta med samboer, men nei for de hadde vist bare plass til 80 gjester...I ettertid skjønte jeg at andre venninner ble invitert med følge.

I fjor giftet jeg meg, og før vi sendte ut innbydelser så spurte jeg om hun hadde datoen ledig, men nei de skulle i et annet bryllup. Greit nok, så da inviterte jeg ikke henne og tenkte ikke mer over det. Vi hadde et lite bryllup, for bare familie og aller nærmeste venner , vi var 18 stk tror jeg.

Jeg fikk ingen gratulasjon fra henne, egentlig ikke overraskende for vi fikk ikke noe takkekort for gaven vi sendte henne til hennes bryllup. Så får jeg vite gjennom andre at hun er sur fordi hun ikke ble invitert i bryllupet mitt!? Jeg fatter ikke at det er mulig. Hun kom også med noen latterlige kommentarer om forlovelselsringen min, og nå er visst foreldrene hennes sure på mine foreldre fordi hun er sur på meg? .....Med mindre jeg er fullstendig urimelig så virker dette så latterlig at jeg har ikke ord. Er det i det hele tatt en vits i å prøve å finne ut hvorfor det har blitt slik?? jeg kjenner jeg har mistet nesten all lyst til å snakke med henne, men på en annen side så står familiene våre ganske nærme hverandre så jeg kommer garantert til å møte henne igjen. 

Hva ville andre gjort? konfrontert eller bare ignorert det hele?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Tanuki skrev:

Bakgrunn: i 2018 ble jeg invitert i bryllup til det jeg da så på som en veldig nær venninne. Ble invitert uten samboer, selv om venninne har møtt han flere ganger og vi på den tiden hadde 1 barn og var forlovet. Jeg takket nei fordi det var utelukket å bruke våre feriedager + penger (vi bodde i utlandet da) på et bryllup bare jeg var invitert til. Jeg spurte om henne om ikke jeg kunne ta med samboer, men nei for de hadde vist bare plass til 80 gjester...I ettertid skjønte jeg at andre venninner ble invitert med følge.

I fjor giftet jeg meg, og før vi sendte ut innbydelser så spurte jeg om hun hadde datoen ledig, men nei de skulle i et annet bryllup. Greit nok, så da inviterte jeg ikke henne og tenkte ikke mer over det. Vi hadde et lite bryllup, for bare familie og aller nærmeste venner , vi var 18 stk tror jeg.

Jeg fikk ingen gratulasjon fra henne, egentlig ikke overraskende for vi fikk ikke noe takkekort for gaven vi sendte henne til hennes bryllup. Så får jeg vite gjennom andre at hun er sur fordi hun ikke ble invitert i bryllupet mitt!? Jeg fatter ikke at det er mulig. Hun kom også med noen latterlige kommentarer om forlovelselsringen min, og nå er visst foreldrene hennes sure på mine foreldre fordi hun er sur på meg? .....Med mindre jeg er fullstendig urimelig så virker dette så latterlig at jeg har ikke ord. Er det i det hele tatt en vits i å prøve å finne ut hvorfor det har blitt slik?? jeg kjenner jeg har mistet nesten all lyst til å snakke med henne, men på en annen side så står familiene våre ganske nærme hverandre så jeg kommer garantert til å møte henne igjen. 

Hva ville andre gjort? konfrontert eller bare ignorert det hele?

 

Ja, så smålige kan man bli, først den ene og så den andre. Her er vel ingen bedre eller verre enn den andre? 

Hvor nære venninner dere egentlig har vært er vel også et stort spørsmål? Hva skal det tjene til å begynner å krangle enda mer? Hev deg over galskapen dere begge er 50/50 ansvarlig for. 

Anonymkode: b5453...d20

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, så smålige kan man bli, først den ene og så den andre. Her er vel ingen bedre eller verre enn den andre? 

Hvor nære venninner dere egentlig har vært er vel også et stort spørsmål? Hva skal det tjene til å begynner å krangle enda mer? Hev deg over galskapen dere begge er 50/50 ansvarlig for. 

Anonymkode: b5453...d20

Hvordan i all verden er jeg 50% ansvarlig?? kanskje du burde lese igjen. 

Edit: Vi har vært bestevenner siden barneskolen. Etter vgs flyttet jeg til et annent land for å studere, så da naturligvis ble det gradevis mindre kontakt selvom vi møttes i ferier og sånn. Så ja, vi var veldig nære, inntill jeg ikke kunne komme i bryllupet hennes virker det som. 

Endret av Tanuki
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere i utgangspunktet er/var nære så hadde jeg tatt en samtale om det for å prøve å løse det og få en god tone igjen - samtidig som du får frem din misnøye med det jeg ser på som mer urimelighet fra hennes side i denne saken. Er dere ikke så nære så vet jeg ikke hvor mye en får ut av det av å ta det opp.

Endret av Moonwalker
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moonwalker said:

Er dere ikke så nære så vet jeg ikke hvor mye en får ut av det av å ta det opp.

Nettopp, er ikke akkurat veldig nære nå, samtidig syns jeg det hele er så tullete, vi blir nok ikke bestevenner igjen, men hadde vært fint om vi i det minste kunne hatt en avslappet og normal tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tanuki skrev:

Nettopp, er ikke akkurat veldig nære nå, samtidig syns jeg det hele er så tullete, vi blir nok ikke bestevenner igjen, men hadde vært fint om vi i det minste kunne hatt en avslappet og normal tone.

Da kan du ta det opp, så får det gå som det går. Om du går mer nøytralt og spørrende inn i det i stedet for å konfrontere (som ofte er mer aggresivt), så er jo kanskje sjansen grei for å få en ok samtale om det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iogmed at dere og familiene er så nære, ville jeg tatt det opp. Men på en veeldig forsiktig måte, og nevn at du synes det er trist det er blitt sånn, at du gjerne vil snakke ut om det, fordi forholdet dere har er for verdifullt til at det skal være en sak. Eller noe sånt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bommet du ved å ikke invitere henne i bryllupet deres. Selv om hun sa hun ikke hadde datoen ledig så burde du ha sendt henne en invitasjon for å vise at hun var velkommen, så fikk det være opp til henne å takke nei. Så her bør du ta kontakt med henne og forklare at du ikke sendte invitasjon fordi hun sa hun ikke kunne delta denne dagen, men at hun selvsagt hadde vært velkommen dersom hun hadde hatt datoen ledig! 

Også tar dere det derifra. 

At din mann ikke ble invitert i hennes bryllup bør du bare la ligge. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, appelsinjuice said:

Her bommet du ved å ikke invitere henne i bryllupet deres. Selv om hun sa hun ikke hadde datoen ledig så burde du ha sendt henne en invitasjon for å vise at hun var velkommen, så fikk det være opp til henne å takke nei. Så her bør du ta kontakt med henne og forklare at du ikke sendte invitasjon fordi hun sa hun ikke kunne delta denne dagen, men at hun selvsagt hadde vært velkommen dersom hun hadde hatt datoen ledig! 

Også tar dere det derifra. 

At din mann ikke ble invitert i hennes bryllup bør du bare la ligge. 

Må man virkelig sende en invitasjon når personen allerede har sagt at han/hun ikke kommer? Alså allerede har takket nei? Det har jeg aldri hørt om, spesielt npr det er snakk om et så lite bryllup. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt innbydelse selv om hun muntlig sa hun ikke hadde mulighet. Nettopp for å ikke få dette tilbake, at hun ikke var invitert. Det ser penere ut når man har blitt invitert, men kan takke nei. 

Anonymkode: b3aa5...b89

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tanuki skrev:

Bakgrunn: i 2018 ble jeg invitert i bryllup til det jeg da så på som en veldig nær venninne. Ble invitert uten samboer, selv om venninne har møtt han flere ganger og vi på den tiden hadde 1 barn og var forlovet. Jeg takket nei fordi det var utelukket å bruke våre feriedager + penger (vi bodde i utlandet da) på et bryllup bare jeg var invitert til. Jeg spurte om henne om ikke jeg kunne ta med samboer, men nei for de hadde vist bare plass til 80 gjester...I ettertid skjønte jeg at andre venninner ble invitert med følge.

I fjor giftet jeg meg, og før vi sendte ut innbydelser så spurte jeg om hun hadde datoen ledig, men nei de skulle i et annet bryllup. Greit nok, så da inviterte jeg ikke henne og tenkte ikke mer over det. Vi hadde et lite bryllup, for bare familie og aller nærmeste venner , vi var 18 stk tror jeg.

Jeg fikk ingen gratulasjon fra henne, egentlig ikke overraskende for vi fikk ikke noe takkekort for gaven vi sendte henne til hennes bryllup. Så får jeg vite gjennom andre at hun er sur fordi hun ikke ble invitert i bryllupet mitt!? Jeg fatter ikke at det er mulig. Hun kom også med noen latterlige kommentarer om forlovelselsringen min, og nå er visst foreldrene hennes sure på mine foreldre fordi hun er sur på meg? .....Med mindre jeg er fullstendig urimelig så virker dette så latterlig at jeg har ikke ord. Er det i det hele tatt en vits i å prøve å finne ut hvorfor det har blitt slik?? jeg kjenner jeg har mistet nesten all lyst til å snakke med henne, men på en annen side så står familiene våre ganske nærme hverandre så jeg kommer garantert til å møte henne igjen. 

Hva ville andre gjort? konfrontert eller bare ignorert det hele?

 

Hun der er ikke ei venninne av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, appelsinjuice skrev:

Her bommet du ved å ikke invitere henne i bryllupet deres. Selv om hun sa hun ikke hadde datoen ledig så burde du ha sendt henne en invitasjon for å vise at hun var velkommen, så fikk det være opp til henne å takke nei. Så her bør du ta kontakt med henne og forklare at du ikke sendte invitasjon fordi hun sa hun ikke kunne delta denne dagen, men at hun selvsagt hadde vært velkommen dersom hun hadde hatt datoen ledig! 

Også tar dere det derifra. 

At din mann ikke ble invitert i hennes bryllup bør du bare la ligge. 

Sterkt uenig. Hun inviterte ikke mannen til TS enda de var forlovet og hadde barn sammen og kom med en unnskyldning som viste seg å være løgn og  andre venninner ble invitert med følge. Hun gjorde det sånn for en grunn og den grunnen er antageligvis ikke spesielt god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, O.G. skrev:

Sterkt uenig. Hun inviterte ikke mannen til TS enda de var forlovet og hadde barn sammen og kom med en unnskyldning som viste seg å være løgn og  andre venninner ble invitert med følge. Hun gjorde det sånn for en grunn og den grunnen er antageligvis ikke spesielt god.

Enig, men er det noen vits i å være bitter over dette? 🤔

Dersom lokalet kun tok 80 mennesker og det var fullt så hadde de nok valget om å enten utelate TS sin mann eller mannen til en av deres andre venner som de kanskje var nærmere med. Men jeg er enig i at det er en uting å invitere noen uten partner når de må reise langt for å delta. 

TS har et valg; Enten være bitter over ting man uansett ikke kan endre på nå, og avslutte hele vennskapet, eller ta en telefon og oppklare misforståelsen om at venninnen tror hun ikke var velkommen i bryllupet hennes. 

Hennes valg. 

Anonymkode: 27794...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig, men er det noen vits i å være bitter over dette? 🤔

Anonymkode: 27794...da8

Ingen som er bitter her for det jeg vet.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Dersom lokalet kun tok 80 mennesker og det var fullt så hadde de nok valget om å enten utelate TS sin mann eller mannen til en av deres andre venner som de kanskje var nærmere med. Men jeg er enig i at det er en uting å invitere noen uten partner når de må reise langt for å delta. 

 

Anonymkode: 27794...da8

Nemlig, det venninnen gjorde var en fiendtlig handling hvor hun viste TS at hun ikke respekterer forholdet til TS.

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

TS har et valg; Enten være bitter over ting man uansett ikke kan endre på nå, og avslutte hele vennskapet, eller ta en telefon og oppklare misforståelsen om at venninnen tror hun ikke var velkommen i bryllupet hennes. 

Hennes valg. 

Anonymkode: 27794...da8

Vennskapet var nok allerede over da venninnen unnlot å invitere forloveden til TS, men TS viste det ikke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, appelsinjuice skrev:

Her bommet du ved å ikke invitere henne i bryllupet deres. Selv om hun sa hun ikke hadde datoen ledig så burde du ha sendt henne en invitasjon for å vise at hun var velkommen, så fikk det være opp til henne å takke nei. Så her bør du ta kontakt med henne og forklare at du ikke sendte invitasjon fordi hun sa hun ikke kunne delta denne dagen, men at hun selvsagt hadde vært velkommen dersom hun hadde hatt datoen ledig! 

Også tar dere det derifra. 

At din mann ikke ble invitert i hennes bryllup bør du bare la ligge. 

Dette.

Jeg skjønner at du ikke føler skyld i denne situasjonen TS, men dersom du vil fortsette å ha et forhold til henne så tror jeg dette er den beste måten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor Ts skulle invitere noen som allerede har sagt at de ikke kan komme. Skulle hun ha rent etter venninnen med invitasjonen også kanskje? 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, O.G. skrev:

Ingen som er bitter her for det jeg vet.

Nemlig, det venninnen gjorde var en fiendtlig handling hvor hun viste TS at hun ikke respekterer forholdet til TS.

 

Vennskapet var nok allerede over da venninnen unnlot å invitere forloveden til TS, men TS viste det ikke da.

Dette høres faktisk litt bittert ut 🤔

Man kan vanskelig ha flere langvarige vennskap uten å være villig til å svelge en kamel eller to. Det handler vel om hva man ønsker å henge seg opp i vs. hva man er villig til å heve seg over. Om man deltar i noens bryllup eller ikke er jo bagateller som ikke har noen innvirkning på ens videre liv. 

Anonymkode: 27794...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor Ts skal invitere noen som allerede har sagt at de ikke kan komme. Skulle hun ha rent etter venninnen med invitasjonen også kanskje?

Nei, hun kan jo heller la vennskapet ta slutt over uviktige bagateller og misforståelser :) Hennes valg. Har hun nok av andre nære venner og ikke orker drama så er det helt innafor å bare la denne venninnen seile sin egen sjø. Ellers så kan hun jo ta en oppklarende telefon og beklage at venninnen trodde hun ikke var invitert. Begge deler funker, avhengig av hvilken relasjon hun ønsker å ha til venninnen sin i fremtiden :) 

Anonymkode: 27794...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...