Gå til innhold

Erfaring med damping av Viking Sportsragg?

hurrrrimahoers

Anbefalte innlegg

Har du prøvd å dampe arbeider som er strikket med Viking Sportsragg? Jeg er bittelitt redd for å prøve, siden garnet ikke er ren ull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg dampet en genser jeg strikket i viking sportsragg. Det skjedde ikke noe galt :) 

Anonymkode: 7f9b0...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, hurrrrimahoers skrev:

Har du prøvd å dampe arbeider som er strikket med Viking Sportsragg? Jeg er bittelitt redd for å prøve, siden garnet ikke er ren ull. 

Noen har dampedilla og damper alt, slik besteforeldre til og med strøk underbuksene. 

Ren ull kan dampes forsiktig under et vått, tynt, klede. Garn med blandig av nylon og annet ayntetisk materiale kan nok dampes med all forsiktighet, men blir finere uten noen damping. Vask plagget, sentrifuger på høy omdreining, og strekk i fasong på et tørt håndkle og la plagget ligge til det er tørt. Alternativt kan du legge et tynt klede eller et tynt jåndkle opp på plagget når du har strekt plagget i fasong, og rulle plagget inn i håndkleet. Ligger det slik over natten, så ruller du ut og lar det tørke flatt. Da har du fasongen og trenger ingen damping. 

Jeg damper ingenting, damping gjør strikk flatt og dødt. 

Anonymkode: 8cd93...9eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2019 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Noen har dampedilla og damper alt, slik besteforeldre til og med strøk underbuksene. 

Ren ull kan dampes forsiktig under et vått, tynt, klede. Garn med blandig av nylon og annet ayntetisk materiale kan nok dampes med all forsiktighet, men blir finere uten noen damping. Vask plagget, sentrifuger på høy omdreining, og strekk i fasong på et tørt håndkle og la plagget ligge til det er tørt. Alternativt kan du legge et tynt klede eller et tynt jåndkle opp på plagget når du har strekt plagget i fasong, og rulle plagget inn i håndkleet. Ligger det slik over natten, så ruller du ut og lar det tørke flatt. Da har du fasongen og trenger ingen damping. 

Jeg damper ingenting, damping gjør strikk flatt og dødt. 

Anonymkode: 8cd93...9eb

Det er da voldsomt hvor bastant du er i dine uttalelser. Jeg er nok en av de du stempler med "dampedilla", og kommer til å opprettholde den "dilla" da mine erfaringer med damping er at plagget ikke blir "flatt og dødt".

Jeg har blant annet strikket mange mariusgensere i Sisu, et blandingsgarn,  som du kanskje vet. Disse har jeg dampet  med godt resultat. Jeg damper med lett hånd på vått klede og får ikke "flat og død strikk"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker en del med Viking Sportsragg og har alltid dampet forsiktig når jeg er ferdig med et plagg. Har vått klede og bare presser litt forsiktig med strykejernet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...