Gå til innhold

Hvorfor blir kvinnekroppen ødelagt av å føde barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags egenskaper mener du fører til at man er mindre egnet til å føde da? 

Anonymkode: 62b07...88e

Smalt bekken, f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ThotSlayer
2 minutter siden, AnonymBruker said:

*eyeroll*. fødte da jeg var i 40-åra. hadde ingen komplikasjoner før, under eller etter fødsel. er samme størrelse som før unnfangelsen og fødsel. 

Anonymkode: 381bb...3ab

Åh herregud, bare fordi du kommer med anekdotiske bevis, betyr ikke at det nødvendigvis er sannheten.

Fakta er at kvinnekroppen har lettere for å komme seg etter en fødsel når den er ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thyra skrev:

Smalt bekken, f.eks.

Som ikke nødvendigvis arves til sine barn. Min mor hadde det og fikk både meg og min søster med keisersnitt, men både jeg og søsteren min har født flere barn vaginalt uten problemer. Lurer på hvor du har funnet informasjon som sier at det å redde mødre under fødsel fører til at det blir flere kvinner som ikke kan føde vaginalt, det hadde vært interessant å lese om. 

Anonymkode: 62b07...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som ikke nødvendigvis arves til sine barn. Min mor hadde det og fikk både meg og min søster med keisersnitt, men både jeg og søsteren min har født flere barn vaginalt uten problemer. Lurer på hvor du har funnet informasjon som sier at det å redde mødre under fødsel fører til at det blir flere kvinner som ikke kan føde vaginalt, det hadde vært interessant å lese om. 

Anonymkode: 62b07...88e

Jeg sier ikke at det er feil å redde mødre og barn under fødsel. Men det er jo logisk å anta at en del av de egenskapene som gjør at det blir vanskeligere å føde er arvelige, som det meste annet. Nei, det er ikke nødvendigvis slik at alke arver det. 

Det er vel en grunn til at vilke dyr ofte klarer seg bedre under fødsel enn det mennesker gjør. 

https://www.side2.no/helse/stadig-flere-kvinner-ma-fode-med-keisersnitt-dette-er-arsaken-4630066

 

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett har mennesket hevet seg over evolusjonen. Vi kommer til å endre på genene slik at evnen til å føde vil være det minste å bekymre seg for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Det var en annen type intelligens som skulle til for å overleve i steinalderen enn det som skal til for å lykkes i et moderne samfunn. 

Sikkert. Men det er gjort studier som påstår at IQ har sunket. 

Steinalder mennesket var nok mer intelligent, men manglet kunnskap. 

Vi er kanskje noe mindre intelligent, men har tilgang på voldsomt med kunnskap. Således kan vi framstå som de overlegne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, stan said:

Mulig. Men Norge utgjør mindre enn en promille av verdens befolkning. Så det er mulig at andre faktorer enn snyltere på det norske velferdssystemet betyr mere.

Der ikke staten har råd til å sørge for at fattige barna får mat har de heller ikke råd til å redde kvinner som får problemer under fødselen.

1 hour ago, stan said:

Men det er ting som tyder på at mennesket har mistet intelligens siden steinalderen. Sivilisasjonen gjør det lettere å overleve for de dumme. 

Utvikling av intelligens har stor sammenheng med hvor tett mennesker har bodd. Høy intelligens gir større fordeler i samhandling med andre mennesker enn det gjør for å samle bær og jage byttedyr. Fram til den industrielle revolusjon ble befolkningsutviklingen begrenset av ressurstilgang, og intelligens ga større fordeler sammenliknet med f.eks. fysisk styrke der det var mange mennesker som måtte samarbeide.

Anonymkode: 8a4cb...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er ikke staten har råd til å sørge for at fattige barna får mat har de heller ikke råd til å redde kvinner som får problemer under fødselen

Nettopp, derfor kan man regne med at evolusjons mekanismer enda er dominerende. 

 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høy intelligens gir større fordeler i samhandling med andre mennesker enn det gjør for å samle bær og jage byttedyr.

Det er lite som tyder på at mennesker gikk alene å plukket bær og på jakt. Vi er sosiale skapninger og har vært det siden før vi kunne kalles mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

*eyeroll*. fødte da jeg var i 40-åra. hadde ingen komplikasjoner før, under eller etter fødsel. er samme størrelse som før unnfangelsen og fødsel. 

Anonymkode: 381bb...3ab

Da må nok du også få en «eyeroll». Om jeg blir skutt i hodet og overlever, ville det høres veldig dumt ut å rulle med øynene når andre snakker om farene ved hodeskudd.  

Det er ingen tvil om at yngre kvinnekropper er bedre rustet til å gjennomføre en vellykket fødsel enn om man er godt oppi 30-åra, for ikke å snakke om etter 40. Du har vært heldig, og det er jo bra, men uttalelsen din var mindre bra. 

Til alle som mener evolusjonen må ha «begått en feil», så er det jo ikke sånn at den er gjort på et kvarter, men fortsetter kontinuerlig. Eksisterer vi om 10 000 år, kan vi sikkert registrere en rekke forandringer fra idag. At vi nå begynner å bli i stand til å tukle med evolusjonen er en annen sak. Resultatet av det er ikke lett å vite. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 25.2.2019 den 21.10, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri født, men strekkmerker og endrede bryster har jeg like fullt. Åreknuter kan man også få uten å ha født. Mye av det du tillegger fødselskroppen er slikt som skjer med en kropp uansett gjennom et liv.

Hvorfor er folk som opptatt av utseende? 

Anonymkode: 5d1db...dd3

Jeg tillater meg å svare, til tross for at kommentaren ikke var til meg: Ja, man KAN få både strekkmerker, slapp hud, inkontinens, åreknuter og endrede bryster uten å ha født. Det er likevel ingen hemmelighet at sannsynligheten for å få dette, øker betydelig for hver barnefødsel. Sannsynligheten for å bevare kroppen i best mulig stand, både utseendemessig og funksjonelt, øker selvsagt betydelig om man aldri blir gravid. Det er et faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2019 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Strekkmerker, bollete mage, hengebryst er ikke en ødelagt kropp. 

Det er en kropp som har levd. Man har ikke tenåringskroppen hele livet, og om man ser i andre kulturer og mindre utviklet samfunn og kulturer, så går mødre lett rundt med både bollete mage, grevinneheng, strekkmerker og tomme bryster. Ingen reagerer. 

Spørsmålet er vel heller... 

Hvorfor skal vi alle være helt perfekte hele livet? 

Anonymkode: 8ef96...1d8

Dette ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/25/2019 at 8:25 PM, AnonymBruker said:

De fleste kropper blir ikke ødelagt av en fødsel 

Anonymkode: c1c7c...588

 

On 2/25/2019 at 8:33 PM, lysestake said:

Blir vel ikke ødelagt av å føde?

Jeg fikk selv drømmekroppen etter at jeg hadde født, altså etter måneder med trening og godt kosthold. Hadde jeg bare gitt blaffen og spist det jeg ville og ikke rørt på meg så hadde kroppen blitt ødelagt, ikke pga fødsel men pga egen skyld. Synes det er en dårlig unnskyldning å si at man ble feit etter fødsel. Man kan gjøre mye selv for å unngå å la seg selv forfalle bare fordi man har født barn.

Men jeg må si at kroppen forandrer seg på en måte der man får strekkmerker, litt løs hud og man har jo en helt anneledes kropp etter fødsel. Strekkmerker kan man ikke gjøre noe med, men resten er opp til deg.

 

On 2/25/2019 at 8:34 PM, solmåneogstjerner said:

Men vi blir ikke ødelagt av det! Jeg (kropp og sinn=meg) har blitt bedre etter at jeg fødte barn. 

De som ikke har født har sikkert en lignende opplevelse, da med at alder og erfaringer spiller inn. 

Totalt sett så tror jeg at barn (fødsel eller omsorg), alder og erfaring har noe å si. 

Vi blir ikke dårligere av å føde barn. De som ikke gjør det blir heller ikke noe dårligere eller bedre enn dem som føder barn. 

Personlighet, erfaring og innstilling er det som har noe å si. 

Ikke begynn med noe tull om hvordan underlivet er bedre/verre etter barnefødsel. Det er så individuelt. 

Og: jeg orker ikke voksne menn som ikke skjønner dette! 

Jeg (Og mange med meg) har bortimot full forståelse for menn når det gjelder kropp, aldring, potens osv)

Dere over her, tar ikke poenget. Det er helt irrelevant hvordan akkurat deres kropper taklet fødsel. Faktum er at fødsler er det mest risikable kvinner gjør (kanskje nest etter å innlate seg med menn); barseldød, revning, fremfallen livmor, inkontinens og andre plager rammer uomtvistelig mange gjennom historien og globalt - et godt helsevesen, ikke naturen, har heldigvis redusert risikoen. Men at dette skjer der naturen får styre alene, kan dere ikke bortforklare med selvdisiplin og trening. Skjerp dere.

ts, godt spørsmål. Død, sykdom og skader er jo en del av naturen det også. Så antar det kun er pga store tall - mange fødsler - at naturen har råd til slike svakheter.

Selv er jeg ikke religiøs, men når jeg tenker på dette, og at jomfruhinnen finnes, så er konklusjonen dessverre at Gud er en mann.

Anonymkode: ace1f...c2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ung når man får barn blir ikke kroppen ødelagt. Jeg fikk begge mine tidlig i tyveårene, har verken slapp hud, strekkmerker, inkontinens eller åreknuter. Ikke er brystene forandret heller. Husk at huden er mye mer smidig når man er ung.

Anonymkode: c0bca...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Monica1968 said:

Jeg tillater meg å svare, til tross for at kommentaren ikke var til meg: Ja, man KAN få både strekkmerker, slapp hud, inkontinens, åreknuter og endrede bryster uten å ha født. Det er likevel ingen hemmelighet at sannsynligheten for å få dette, øker betydelig for hver barnefødsel. Sannsynligheten for å bevare kroppen i best mulig stand, både utseendemessig og funksjonelt, øker selvsagt betydelig om man aldri blir gravid. Det er et faktum.

Men du vil uansett ikke være kjempedeilig når du er 40, 50 og 60. Du vil ikke trekke mannfolk i fleng selv om du ikke engang har født noe på størrelse med en ert, så hvorfor ikke heller ha noe igjen for årene du kan krysse av for, som barn og barnebarn?

Anonymkode: d18cf...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://forskning.no/svangerskap-medisin/n-av-sju-far-skader-i-bekkenbunnen/471637

Studier av eldre kvinner har vist at vaginal fødsel er en av risikofaktorene for å utvikle urinlekkasje, avføringslekkasje og fremfall av livmor og skjedevegger senere i livet.

– Vi antar at 20–40 prosent av den kvinnelige befolkningen har problemer. 10 prosent av kvinner blir operert for problemer med fremfall eller urininkontinens i løpet av deres liv. Men mørketallene er store, sier Engh.

Anonymkode: f59dc...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

https://forskning.no/svangerskap-medisin/n-av-sju-far-skader-i-bekkenbunnen/471637

Studier av eldre kvinner har vist at vaginal fødsel er en av risikofaktorene for å utvikle urinlekkasje, avføringslekkasje og fremfall av livmor og skjedevegger senere i livet.

– Vi antar at 20–40 prosent av den kvinnelige befolkningen har problemer. 10 prosent av kvinner blir operert for problemer med fremfall eller urininkontinens i løpet av deres liv. Men mørketallene er store, sier Engh.

Anonymkode: f59dc...f79

Urinlekkasje er det veldig mange menn også som rammes av, og de har jo sjelden født barn. 

Anonymkode: d18cf...459

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har født tre barn vaginalt og har ingen plager. Ingen inkontinens, ingen revning, ingen ødelagte pupper. Et og annet strekkmerke og litt mindre fyll i puppene har jeg, men ærlig talt, det får man uansett etterhvert som årene går. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du vil uansett ikke være kjempedeilig når du er 40, 50 og 60. Du vil ikke trekke mannfolk i fleng selv om du ikke engang har født noe på størrelse med en ert, så hvorfor ikke heller ha noe igjen for årene du kan krysse av for, som barn og barnebarn?

Anonymkode: d18cf...459

Ta det med ro. Jeg har passert 50. Fremdeles har jeg ikke fått hverken hengehud(annet enn brystene, og det var det enkelt å gjøre noe med), åreknuter, inkontinens, strekkmerker eller revning nedentil. I hovedsak er kroppen min i dag meget lik til hva den var for et par tiår siden, i hovedsak fordi jeg alltid har vært slank. Man får ikke hengehud på magen og strekkmerker fordi om man blir eldre. Rynker i ansiktet er forholdsvis enkelt å gjøre noe med. Totalruptur, strekkmerker og hengehud etter svangerskap er derimot langt mer komplisert å ordne. 

For øvrig er det selvsagt mange kvinner som får få varige skader etter svangerskap og fødsel. Det endrer ikke på at dette øker sannsynligheten betraktelig for alt jeg har nevnt. Dette er ikke vanlige, nødvendige konsekvenser av å bli eldre, men konsekvenser av at kroppen har gjennomgått en graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2019 den 20.33, lysestake skrev:

Blir vel ikke ødelagt av å føde?

Jeg fikk selv drømmekroppen etter at jeg hadde født, altså etter måneder med trening og godt kosthold. Hadde jeg bare gitt blaffen og spist det jeg ville og ikke rørt på meg så hadde kroppen blitt ødelagt, ikke pga fødsel men pga egen skyld. Synes det er en dårlig unnskyldning å si at man ble feit etter fødsel. Man kan gjøre mye selv for å unngå å la seg selv forfalle bare fordi man har født barn.

Men jeg må si at kroppen forandrer seg på en måte der man får strekkmerker, litt løs hud og man har jo en helt anneledes kropp etter fødsel. Strekkmerker kan man ikke gjøre noe med, men resten er opp til deg.

Du kan ikke trene deg fra en fødselsskade med prolaps i underlivet og inkontinens fra avføring og urin.
De tingene du snakker om er ikke skader med fysiske endringer som følge av vektøkning under svangerskap. God morgen liksom!

Anonymkode: adf7b...bcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Monica1968 said:

Ta det med ro. Jeg har passert 50. Fremdeles har jeg ikke fått hverken hengehud(annet enn brystene, og det var det enkelt å gjøre noe med), åreknuter, inkontinens, strekkmerker eller revning nedentil. I hovedsak er kroppen min i dag meget lik til hva den var for et par tiår siden, i hovedsak fordi jeg alltid har vært slank. Man får ikke hengehud på magen og strekkmerker fordi om man blir eldre. Rynker i ansiktet er forholdsvis enkelt å gjøre noe med. Totalruptur, strekkmerker og hengehud etter svangerskap er derimot langt mer komplisert å ordne. 

For øvrig er det selvsagt mange kvinner som får få varige skader etter svangerskap og fødsel. Det endrer ikke på at dette øker sannsynligheten betraktelig for alt jeg har nevnt. Dette er ikke vanlige, nødvendige konsekvenser av å bli eldre, men konsekvenser av at kroppen har gjennomgått en graviditet.

Har du barn? Jeg har flere og jeg har heller ingen av de tingene, selv ikke slappe pupper, men jeg hadde ikke melk så lenge så det er kanskje derfor. Inkontinens har jeg ikke merket noe til og jeg revnet helle ikke. Moren min har fin hud og kropp selv om hun nærmer seg 70! Venninnene mine har heller ikke særlig med plager etter fødsler, så selv om det er flere som har født barn som har diverse plager finnes det også mange som ikke har det. Jeg stusser bare på den überdramatiske måten ts ordlegger seg.  Hvorfor blir kvinnekroppen ødelagt, bla bla bla. Den blir da ikke ødelagt! Jesus....:roll:

Anonymkode: d18cf...459

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...