Gå til innhold

Hvorfor blir kvinnekroppen ødelagt av å føde barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strekkmerker, bollete mage, hengebryst er ikke en ødelagt kropp. 

Det er en kropp som har levd. Man har ikke tenåringskroppen hele livet, og om man ser i andre kulturer og mindre utviklet samfunn og kulturer, så går mødre lett rundt med både bollete mage, grevinneheng, strekkmerker og tomme bryster. Ingen reagerer. 

Spørsmålet er vel heller... 

Hvorfor skal vi alle være helt perfekte hele livet? 

Anonymkode: 8ef96...1d8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting ble ødelagt ved min kropp etter fødsel, bortsett fra et bittelite arr i skjedeåpningens kant som ble sydd. Men det er ikke til skade for noen, og merkes ikke.

Men jeg hadde tidligere en nabodame som dessverre hadde maks uhell med sin første fødsel, og revnet forfra og helt bak til endetarmsåpningen.... har ikke stilt henne inngående spørsmål om hvordan hun ble etterpå, om lukkemuskelen funker som den skal osv. Men vet at hun fikk innvilget keisersnitt med barn nummer to, og slapp å føde vaginalt da.

Sånne ting KAN skje,men det store flertallet blir jo ikke "ødelagt".

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jeg kjenner flere som har inkontinensproblematikk og som har hatt senvansker ift. rifter og sying samt mye annet, også har man jo strekkmerker, arr etter KS; åreknuter og blodutredelser på beina, samt ødelagte bryster da.  Kosmetisk, ja, men problematisk for mange. 

Jeg har aldri født, men strekkmerker og endrede bryster har jeg like fullt. Åreknuter kan man også få uten å ha født. Mye av det du tillegger fødselskroppen er slikt som skjer med en kropp uansett gjennom et liv.

Hvorfor er folk som opptatt av utseende? 

Anonymkode: 5d1db...dd3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer

Hvis du føder mens du er ung så er sjansen mindre for at du blir ødelagt

Endret av ThotSlayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke først og fremst snakk om strekkmerker eller hengepupper.

Men det er faktum at det å føde er forbundet med relativt stor dødsrisiko. Tenk om høna risikerte livet hver gang den la et egg. Tror ikke høna hadde overlevd lenge som art.

Anonymkode: a09fe...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det riktige svaret. Når våre forfedre begynte å gå på to ben, så ble det vanskeligere for kvinner å føde. Kroppene våre er ikke lagd for det på samme måte som andre pattedyr. Det er også derfor menneskebarn er helt ubrukelige når de er født sammenlignet med andre nyfødte dyr. De må ut så fort som mulig så de ikke dreper moren sin. 

Anonymkode: c1126...b38

Men andre pattedyr har også komplikasjoner, det er ikke bare mennesket som får det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at vi i så mange århundreder har tatt oss av barna til de mødrene som ikke hadde fødekropper og at de dårligst utformede kroppene i forhold til fødsel har gått i arv selv om mødrene døde. I dag har vi gått enda videre slik at vi redder mødrene også slik at de får flere barn som fører genene for dårlige fødekropper videre. 

I naturen dør generelt sett både mor og barn dersom mor ikke har en god fødekropp og det blir kun de beste fødekroppgenene som føres videre.

Anonymkode: 419f7...874

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, lysestake skrev:

Blir vel ikke ødelagt av å føde?

Jeg fikk selv drømmekroppen etter at jeg hadde født, altså etter måneder med trening og godt kosthold. Hadde jeg bare gitt blaffen og spist det jeg ville og ikke rørt på meg så hadde kroppen blitt ødelagt, ikke pga fødsel men pga egen skyld. Synes det er en dårlig unnskyldning å si at man ble feit etter fødsel. Man kan gjøre mye selv for å unngå å la seg selv forfalle bare fordi man har født barn.

Men jeg må si at kroppen forandrer seg på en måte der man får strekkmerker, litt løs hud og man har jo en helt anneledes kropp etter fødsel. Strekkmerker kan man ikke gjøre noe med, men resten er opp til deg.

Jeg tror ts mente ødelagt i underlivet, som inkontinens og fistel m.m.for å nevne noe. Det som berører kroppens funksjon. Den blir ikke ødelagt av strekkmerker eller noen love handles. 

Anonymkode: 8a412...988

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vel ikke kvinnekroppen "ødelagt" av å være gravid/føde (mm. man har en litt spesiell definisjon ordet), men det er jo uten tvil en enorm belastning for hele "systemet" og man kan vel godt kalle det "skade" om man ønsker. Det kan man jo også se helt ned på celle-nivå. Synes ikke det er spesielt rart at å skape live er noe som "koster". Det å formere seg er "dyrt", og det kan man se overalt i naturen, og mennesker er ikke akkurat spesielle sånn sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg fikk var noen få strekkmerker på magen, og i dag synes ikke de i det hele tatt. Har født og ammet 2 barn, uten noen komplikasjoner, ikke en liten rift eller andre problemer. Puppene er fortsatt fantastiske og, selv om jeg nå er i 40 årene. 

Anonymkode: d7256...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Gud er mann og alle menn undertrykker kvinner og vil at vi skal lide 

Anonymkode: fe533...311

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eneste jeg fikk var noen få strekkmerker på magen, og i dag synes ikke de i det hele tatt. Har født og ammet 2 barn, uten noen komplikasjoner, ikke en liten rift eller andre problemer. Puppene er fortsatt fantastiske og, selv om jeg nå er i 40 årene. 

Anonymkode: d7256...e3d

Men er de de samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, stan said:

Så kommer det medisinske framskritt som øker mors mulighet til å overleve. Vil det da føre til større babyer? 

Nei, for det er ikke lenger noen evolusjonsmessig fordel å være smart, snarere tvert imot. Staten sørger for at alle overlever uansett, og det er sjelden skolelysene som får mange barn. Hjernen vil derfor ikke fortsette å vokse.

Anonymkode: 8a4cb...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for det er ikke lenger noen evolusjonsmessig fordel å være smart, snarere tvert imot. Staten sørger for at alle overlever uansett, og det er sjelden skolelysene som får mange barn. Hjernen vil derfor ikke fortsette å vokse.

Anonymkode: 8a4cb...589

Mulig. Men Norge utgjør mindre enn en promille av verdens befolkning. Så det er mulig at andre faktorer enn snyltere på det norske velferdssystemet betyr mere. 

Men det er ting som tyder på at mennesket har mistet intelligens siden steinalderen. Sivilisasjonen gjør det lettere å overleve for de dumme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det evolusjonen som har feilet her? Vil fremtidens menneske være bedre "skikket" til å føde?

Keisersnitt, revning, inkontinens osv. Jeg får følelsen av hunderaser som har blitt avlet så hardt at de knapt kan stå på beina.

Anonymkode: a09fe...ee4

Fremtidens mennesker blir nok bare dårligere og dårligere "skikket" til å føde. Et godt utbygd helsevesen redder mange mødre og barn. I naturen vil de som er dårligst egnet til å føde dø under fødsel, og de genene blir ikke ført videre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, stan skrev:

Mulig. Men Norge utgjør mindre enn en promille av verdens befolkning. Så det er mulig at andre faktorer enn snyltere på det norske velferdssystemet betyr mere. 

Men det er ting som tyder på at mennesket har mistet intelligens siden steinalderen. Sivilisasjonen gjør det lettere å overleve for de dumme. 

Det var en annen type intelligens som skulle til for å overleve i steinalderen enn det som skal til for å lykkes i et moderne samfunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 fødsler (en i seteleie) uten så mye som en rift. Har ikke hatt noe problemer hverken under svangerskapene, eller etter fødslene. 

Anonymkode: 9167d...691

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thyra skrev:

Fremtidens mennesker blir nok bare dårligere og dårligere "skikket" til å føde. Et godt utbygd helsevesen redder mange mødre og barn. I naturen vil de som er dårligst egnet til å føde dø under fødsel, og de genene blir ikke ført videre. 

Hva slags egenskaper mener du fører til at man er mindre egnet til å føde da? 

Anonymkode: 62b07...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ThotSlayer skrev:

Hvis du føder mens du er ung så er sjansen mindre for at du blir ødelagt

*eyeroll*. fødte da jeg var i 40-åra. hadde ingen komplikasjoner før, under eller etter fødsel. er samme størrelse som før unnfangelsen og fødsel. 

Anonymkode: 381bb...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...