Gå til innhold

Hvorfor blir kvinnekroppen ødelagt av å føde barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det evolusjonen som har feilet her? Vil fremtidens menneske være bedre "skikket" til å føde?

Keisersnitt, revning, inkontinens osv. Jeg får følelsen av hunderaser som har blitt avlet så hardt at de knapt kan stå på beina.

Anonymkode: a09fe...ee4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste kropper blir ikke ødelagt av en fødsel 

Anonymkode: c1c7c...588

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det evolusjonen som har feilet her? Vil fremtidens menneske være bedre "skikket" til å føde?

Keisersnitt, revning, inkontinens osv. Jeg får følelsen av hunderaser som har blitt avlet så hardt at de knapt kan stå på beina.

Anonymkode: a09fe...ee4

Er det hunder eller mennesker du ønsker å diskutere her? Det er to helt ulike problemstillinger.

Anonymkode: 4542a...e5d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen mødre med ødelagte kropper. Finnes vel komplikasjoner der moderne medisin redder oss fra å ikke dø, men som tok livet av mange kvinner før i tiden.

Anonymkode: 1838b...1a9

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst fordi vi går på to bein og fordi vi føder barn med så store hoder (=store hjerner)  Vi har rett og slett blitt for motorisk avanserte og smarte for vårt eget beste. 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen mødre med ødelagte kropper. Finnes vel komplikasjoner der moderne medisin redder oss fra å ikke dø, men som tok livet av mange kvinner før i tiden.

Anonymkode: 1838b...1a9

Jeg kjenner flere som har inkontinensproblematikk og som har hatt senvansker ift. rifter og sying samt mye annet, også har man jo strekkmerker, arr etter KS; åreknuter og blodutredelser på beina, samt ødelagte bryster da.  Kosmetisk, ja, men problematisk for mange. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det hunder eller mennesker du ønsker å diskutere her? Det er to helt ulike problemstillinger.

Anonymkode: 4542a...e5d

Jeg vil diskutere biler. Det skjønte du vel.

Anonymkode: a09fe...ee4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ikke ødelagt av å føde?

Jeg fikk selv drømmekroppen etter at jeg hadde født, altså etter måneder med trening og godt kosthold. Hadde jeg bare gitt blaffen og spist det jeg ville og ikke rørt på meg så hadde kroppen blitt ødelagt, ikke pga fødsel men pga egen skyld. Synes det er en dårlig unnskyldning å si at man ble feit etter fødsel. Man kan gjøre mye selv for å unngå å la seg selv forfalle bare fordi man har født barn.

Men jeg må si at kroppen forandrer seg på en måte der man får strekkmerker, litt løs hud og man har jo en helt anneledes kropp etter fødsel. Strekkmerker kan man ikke gjøre noe med, men resten er opp til deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste kropper blir ikke ødelagt av en fødsel 

Anonymkode: c1c7c...588

De fleste blir preget da. Gjerne ikke ødelagt men den forandrer seg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi blir ikke ødelagt av det! Jeg (kropp og sinn=meg) har blitt bedre etter at jeg fødte barn. 

De som ikke har født har sikkert en lignende opplevelse, da med at alder og erfaringer spiller inn. 

Totalt sett så tror jeg at barn (fødsel eller omsorg), alder og erfaring har noe å si. 

Vi blir ikke dårligere av å føde barn. De som ikke gjør det blir heller ikke noe dårligere eller bedre enn dem som føder barn. 

Personlighet, erfaring og innstilling er det som har noe å si. 

Ikke begynn med noe tull om hvordan underlivet er bedre/verre etter barnefødsel. Det er så individuelt. 

Og: jeg orker ikke voksne menn som ikke skjønner dette! 

Jeg (Og mange med meg) har bortimot full forståelse for menn når det gjelder kropp, aldring, potens osv)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lysestake skrev:

Blir vel ikke ødelagt av å føde?

Jeg fikk selv drømmekroppen etter at jeg hadde født, altså etter måneder med trening og godt kosthold. Hadde jeg bare gitt blaffen og spist det jeg ville og ikke rørt på meg så hadde kroppen blitt ødelagt, ikke pga fødsel men pga egen skyld. Synes det er en dårlig unnskyldning å si at man ble feit etter fødsel. Man kan gjøre mye selv for å unngå å la seg selv forfalle bare fordi man har født barn.

Men jeg må si at kroppen forandrer seg på en måte der man får strekkmerker, litt løs hud og man har jo en helt anneledes kropp etter fødsel. Strekkmerker kan man ikke gjøre noe med, men resten er opp til deg.

Men feit er jo ikke det eneste. Puppene blir aldri de samme igjen 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødsel er så fundamentalt for rasen. Derfor er det rart at fødsel ikke er en gledens aktivitet. Men heller en aktivitet forbundet med store smerter og stor fare for livet i verste fall. I beste fall bare en mørbanket kropp.

Det blir som om evolusjonen hadde gjort det nøvendig for oss å spise, men spising alltid fører til oppkast og smertefull diare, på en gang.

Jeg får ikke dette til å stemme med evolusjonen som liksom skal gjøre oss tilpasningsdyktige og strømlinjeformede.

Anonymkode: a09fe...ee4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SupaWoman said:

Det er først og fremst fordi vi går på to bein og fordi vi føder barn med så store hoder (=store hjerner)  Vi har rett og slett blitt for motorisk avanserte og smarte for vårt eget beste. 

Dette er det riktige svaret. Når våre forfedre begynte å gå på to ben, så ble det vanskeligere for kvinner å føde. Kroppene våre er ikke lagd for det på samme måte som andre pattedyr. Det er også derfor menneskebarn er helt ubrukelige når de er født sammenlignet med andre nyfødte dyr. De må ut så fort som mulig så de ikke dreper moren sin. 

Anonymkode: c1126...b38

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes evolusjonen har feilet, ja. Å føde har alltid vært risikosport og er det fortsatt der det ikke er tilgang på sykehus og kvalifisert medisinsk personell (og selv om vi har dette i Norge kan det gå galt også her - aldri tenk noe annet!). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men feit er jo ikke det eneste. Puppene blir aldri de samme igjen 

Puppene ble mer eller mindre lik etter fødsel og amming. Hadde små myggstikk av pupper før jeg ble gravid, fikk få uker etter unnfangelsen fikk jeg fine "perfekte" pupper (min mening, og var var strålende fornøyd). Når jeg begynte å amme hadde jeg fortsatt de perfekte puppene. Så avsluttet jeg ammingen og puppene ble desverre farlig lik før unnfangelsen. Kanskje en tanke slappere eneste. Men ikke særlig merkbart.

Ellers er ikke min kropp ødelagt etter en fødsel. Underlivet er tilnærmet som før, vekten er lavere enn før (var slank før, og langt unna overvektig). Hadde jeg trent muskler i magen og ryggen, ville den nok blitt stram raskt. Akkurat nå er den litt slapp, men ikke sykt slapp. Men dette er ikke noe jeg kan skylde på at fødselen har ødelagt kroppen min på. Så klart strekkes magen når baby vokser, en blir jo som ei kule oftest. Og en må trene for å få musklene stramme igjen. Dette er kun min egen feil. Har heller ikke særlig strekkmerker, de forsvant mirakuløst vis noen måneder etter fødselen, de få jeg hadde. Så nei. Kroppen blir ikke nødvendigvis ødelagt av en fødsel

Anonymkode: 994b3...3ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en fordel evolusjonsmessig at babyen får bli så stor som mulig før fødselen.

Samtidig er det jo en stor fordel at mor overlever fødselen. 

Tipper disse to finner en balanse. 

Så kommer det medisinske framskritt som øker mors mulighet til å overleve. Vil det da føre til større babyer? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, lysestake skrev:

Blir vel ikke ødelagt av å føde?

Jeg fikk selv drømmekroppen etter at jeg hadde født, altså etter måneder med trening og godt kosthold. Hadde jeg bare gitt blaffen og spist det jeg ville og ikke rørt på meg så hadde kroppen blitt ødelagt, ikke pga fødsel men pga egen skyld. Synes det er en dårlig unnskyldning å si at man ble feit etter fødsel. Man kan gjøre mye selv for å unngå å la seg selv forfalle bare fordi man har født barn.

Men jeg må si at kroppen forandrer seg på en måte der man får strekkmerker, litt løs hud og man har jo en helt anneledes kropp etter fødsel. Strekkmerker kan man ikke gjøre noe med, men resten er opp til deg.

Mye er opp til en selv, men slappe bryster, slapp magehud, åreknuter og sprengte blodkar lar seg dessverre ikke trene bort.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stan skrev:

Det er jo en fordel evolusjonsmessig at babyen får bli så stor som mulig før fødselen.

Samtidig er det jo en stor fordel at mor overlever fødselen. 

Tipper disse to finner en balanse. 

Så kommer det medisinske framskritt som øker mors mulighet til å overleve. Vil det da føre til større babyer? 

Det kan du si??  Jeg syns det er rart at jenter kan få mens i 10 års alder og kan da bli gravide, men så er kroppen sjelden klar for graviditet og fødsel ved så ung alder og moren får ofte store senskader.  Men så beror jo ikke dette så mye på evolusjon, avkommet lever jo videre selv om mor får skader og i verste fall dør og dette kan arves videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...