Jump to content
theajenta

Elbil (Nissan leaf) erfaringer og rekkevidde?

Recommended Posts

AnonymBruker

20 MIL t/r jobb hver dag? Hvor mye tid av døgnet går med til det? 4-5 timer? 😳

Bytt jobb, vil jeg si 🙈😂

Har nå min andre Leaf, den nyeste. Er kjempefornøyd! (Var fornøyd med den gamle også!)

Anonymkode: 6e05f...86a

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er max 10A som er lov å installere nå, for schuko (vanlig stikkkontakt), så du husker nok rett. Om det var ekstra arbeid utenom, trekker det jo opp prisen. Likevel, 10A gir deg saaakte lading, og det vil dere irritere dere over etterhvert.

Menmen, det er lovlig og etter boka med den installasjonen dere har gjort, så sikkerheten er jo ivaretatt.

Anonymkode: 104cc...e34

Hva, er det ikke lov med 16A lenger? Vi venter på tilbud fra elektriker om å legge ut en slik her. Riktignok ikke til elbilen, @brannkvinnen.

Anonymkode: e9b85...556

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva, er det ikke lov med 16A lenger? Vi venter på tilbud fra elektriker om å legge ut en slik her. Riktignok ikke til elbilen, @brannkvinnen.

Anonymkode: e9b85...556

Til elbil-lading på schuko ja. Om man ikke setter opp fast ladestasjon da, da kan du få nesten hvilken strømstyrke som helst (selvsagt begrenset av kabling og inntakssikringer mm).

Anonymkode: 104cc...e34

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 16.8.2019 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Til elbil-lading på schuko ja. Om man ikke setter opp fast ladestasjon da, da kan du få nesten hvilken strømstyrke som helst (selvsagt begrenset av kabling og inntakssikringer mm).

Anonymkode: 104cc...e34

Til Teslaen har vi 3fase 32 A(tror jeg), men vi har jo vanlig 16A schuko også i garasjen? Der setter vi Leafen, men vi ville jo aldri ladet bilen på en 10A? Da trekker den jo nesten max? Jeg synes det virker mye lurere at den trekker omtrent 50%? Dette skjønte jeg ikke...

Anonymkode: ec7d2...d1b

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der setter vi Leafen, men vi ville jo aldri ladet bilen på en 10A? Da trekker den jo nesten max? Jeg synes det virker mye lurere at den trekker omtrent 50%? 

Anonymkode: ec7d2...d1b

Den trekker ca 80%. Fortsatt god rom til noen lyspærer.

Anonymkode: e9b85...556

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På ‎24‎.‎02‎.‎2019 den 23.14, AnonymBruker skrev:

Jeg har en leaf 2015 23kwh, den går nå vinterstid ca 100km på en lading. Kjørte 83km med den i minusgrader for ikke så lenge siden, på veier med 70-80 sone, hadde 22% strøm igjen da jeg ankom destinasjonen. Vil tro de ekstra 7kwh gir litt ekstra å gå på :)

Anonymkode: 44220...a9e

For oss som bor litt utenfor allfarvei, så er det smått komisk å lese hvor kort man kan kjøre med el-bil. Hadde ikke engang kommet til nærmeste butikk fra her jeg bor :)

 

Anonymkode: 7a424...1eb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For oss som bor litt utenfor allfarvei, så er det smått komisk å lese hvor kort man kan kjøre med el-bil. Hadde ikke engang kommet til nærmeste butikk fra her jeg bor :)

 

Anonymkode: 7a424...1eb

Nærmeste butikk er over 40km unna? Hvor i alle dager er det hen? Til og med midt i Jotunheimen eller Pasvikdalen vil det være umulig å bo så langt fra nærmeste butikk.

Anonymkode: e9b85...556

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den trekker ca 80%. Fortsatt god rom til noen lyspærer.

Anonymkode: e9b85...556

Godt rom til noen lyspærer ja, jøss bevares går helt fint! Men hva med den konstante belastningen når elbilen lades? Tror du virkelig ikke at det alene kan skape trøbbel, om det er ett punkt med dårlig forbindelse? Det er der det vil begynne å brenne, når lysbuen har fått være aktiv lenge nok! Og det spiller ingen rolle om du belaster med 50%, eller 80%! Husk at det brant et hus i Sverige i fjor, hvor bilselgeren hadde sagt det var bare å plugge til strømmen......det du kommer med er direkte FARLIG å gjøre. Les deg opp på hva det norske brannvesnet sier før du uttaler deg igjen!

Anonymkode: b524e...917

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
På 22.8.2019 den 16.02, AnonymBruker skrev:

Godt rom til noen lyspærer ja, jøss bevares går helt fint! Men hva med den konstante belastningen når elbilen lades? Tror du virkelig ikke at det alene kan skape trøbbel, om det er ett punkt med dårlig forbindelse? Det er der det vil begynne å brenne, når lysbuen har fått være aktiv lenge nok! Og det spiller ingen rolle om du belaster med 50%, eller 80%! Husk at det brant et hus i Sverige i fjor, hvor bilselgeren hadde sagt det var bare å plugge til strømmen......det du kommer med er direkte FARLIG å gjøre. Les deg opp på hva det norske brannvesnet sier før du uttaler deg igjen!

Anonymkode: b524e...917

Rett skal være rett. I den brannen i Sverige ble det brukt et tidsur for å "styre" ladingen. Dvs i realiteten ble nok strømmen brutt med dette tidsuret mange ganger under full belastning. Det er en fin oppskrift på varmgang og brann over tid, spesielt på billig kina utstyr, noe det tidsuret ganske sikkert var.

Ellers er jeg enig i at å lade på eksisterende kurs kan være litt gambling. Jo eldre jo verre. Man vet aldri helt hvor ledningsføringen går, og hvilke tvilsomme koblingsbokser kursen er innom før den kommer frem til elbilen. En slik kurs kan helt fint tåle kortvarig belastning fra en boremaskin, støvsuger eller høytrykkspyler osv. Ikke fullt så godt rustet til det langvarige relativt høye strømtrekket til lading av elbil.

Det er mye pga varigheten på strømtrekket det kan bli problemer med lading på vanlige eldre installasjoner. De er rett og slett ikke designet for det.

Anonymkode: 104cc...e34

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg ser jo poenget, men vi har rett og slett ikke opplevd nevneverdig varmgang. På den samme kursen kan vi kjøre 5-6 vaskemaskiner på en lørdag, som trekker ganske nøyaktig den samme mengden strøm. Alt dette har pågått en stund. Vi tenker riktignok å endre på opplegget om vi får oss en kraftigere elbil en gang, men den eldgamle Leafen er ikke noe vi er bekymret for.

Anonymkode: e9b85...556

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser jo poenget, men vi har rett og slett ikke opplevd nevneverdig varmgang. På den samme kursen kan vi kjøre 5-6 vaskemaskiner på en lørdag, som trekker ganske nøyaktig den samme mengden strøm. Alt dette har pågått en stund. Vi tenker riktignok å endre på opplegget om vi får oss en kraftigere elbil en gang, men den eldgamle Leafen er ikke noe vi er bekymret for.

Anonymkode: e9b85...556

Du ser poenget den dagen det brenner, men da er det for seint! Og du er bare et bevis på hvor lite peiling du har på elektriske anlegg.

Anonymkode: b524e...917

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.


Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...