Gå til innhold

Sliten av å være bestemor på fulltid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 10.8.2019 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre er døde. Jeg hadde lite kontakt med min far, og min mor drakk dessverre litt... Faren til særkullsbarna er helt vanlig og normal, selv om det var han som gikk fra meg...

Dette har jeg aldri tenkt på. Har heller tenkt at det var min mann som hadde trøbbel da han var enebarn. Tenkte kanskje han ikke klarte å se flere fordi han selv vokste opp alene... 

Har egentlig bare tenkt på at min mor alltid stilte opp som bestemor da barna var små. Hun var kanskje ikke en super mamma, men i den generasjonen var det langt mellom dem.... Men hun stilte virkelig opp for meg og barna som bestemor og jeg har alltid sett opp til det idealet når jeg har tenkt på min bestemorsrolle...

Det vil jeg ikke. Det blir bare kjent og alle skal sladre om meg som går til terapeut og mannen ville ikke likt det heller, og hva om naboene og andre fikk vite det...?

Mannen prioriterer familien.

Det er ikke så lett å tenke på fremtiden. Vi prøver virkelig å få barna sammen slik at det kan være støtte i hverandre om ikke vi kan stille opp, og de kan kanskje støtte oss også om de er sammen om det... Jeg tror kanskje ikke det blir slik, men jeg tror at når barna er eldre så vil min datter klare dette på en god måte.

Men man kan jo ikke kaste et barn ut på dypenden og håpe at de svømmer også bare gå ut og komme tilbake og se om de ligger død på bunnen eller svømmer...

ts...

Anonymkode: 3bcad...0fc

Ift terapi: hvis dere bor på et lite sted så skjønner jeg at det føles vanskelig. Men du kan garantert finne en psykolog i en annen by, hvor som helst i landet, som du kan møte pr skype. Tror det hadde vært vel anvendte penger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

TS her...

Har skjedd mye siden i sommer, veldig mye dessverre. En skremmende tid!

Min mann fikk et alvorlig illebefinnende sent i sommer og har tilbrakt mye tid på sykehus. Vi har hatt tunge tider nå, men også gode tider fordi barna og barnebarna alle har stilt mye opp for oss denne tunge tiden! Vi har selvsagt ikke kunne stille opp for noen nå... På sykehuset har vi vært omringet av familien, og de har også tatt seg fri og hjulpet oss hjemme. Nå er det veldig vanskelig med en del ting så vi har også snakket om å flytte inn i en leilighet, noe vi har fått mye støtte i barna om vi ønsker å gjøre selv om barndomshjem og hage ikke lenger er der. Det har vært rørerende å ha støtten deres!

Min datter har i perioden flyttet inn til sine svigerforeldre, og hun og mannen ser nå på mulighet til å kjøpe nabohuset ved siden av dem da dette kommer visst for salg. Hun har ikke klaget, men jeg merker at hun og mannen holder avstand og at de er på en måte skuffet nå... Om jeg skal sette ord på det...

Anonymkode: 3bcad...0fc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her...

Har skjedd mye siden i sommer, veldig mye dessverre. En skremmende tid!

Min mann fikk et alvorlig illebefinnende sent i sommer og har tilbrakt mye tid på sykehus. Vi har hatt tunge tider nå, men også gode tider fordi barna og barnebarna alle har stilt mye opp for oss denne tunge tiden! Vi har selvsagt ikke kunne stille opp for noen nå... På sykehuset har vi vært omringet av familien, og de har også tatt seg fri og hjulpet oss hjemme. Nå er det veldig vanskelig med en del ting så vi har også snakket om å flytte inn i en leilighet, noe vi har fått mye støtte i barna om vi ønsker å gjøre selv om barndomshjem og hage ikke lenger er der. Det har vært rørerende å ha støtten deres!

Min datter har i perioden flyttet inn til sine svigerforeldre, og hun og mannen ser nå på mulighet til å kjøpe nabohuset ved siden av dem da dette kommer visst for salg. Hun har ikke klaget, men jeg merker at hun og mannen holder avstand og at de er på en måte skuffet nå... Om jeg skal sette ord på det...

Anonymkode: 3bcad...0fc

Der ser dere hvem av familiemedlemmene som faktisk bryr seg om dere, og ikke bare bruker dere. Vis det samme tilbake, at dere faktisk setter pris på de som har vist dere omsorg. Håper det går bedre med mannen din!

Anonymkode: 5d710...b99

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her...

Har skjedd mye siden i sommer, veldig mye dessverre. En skremmende tid!

Min mann fikk et alvorlig illebefinnende sent i sommer og har tilbrakt mye tid på sykehus. Vi har hatt tunge tider nå, men også gode tider fordi barna og barnebarna alle har stilt mye opp for oss denne tunge tiden! Vi har selvsagt ikke kunne stille opp for noen nå... På sykehuset har vi vært omringet av familien, og de har også tatt seg fri og hjulpet oss hjemme. Nå er det veldig vanskelig med en del ting så vi har også snakket om å flytte inn i en leilighet, noe vi har fått mye støtte i barna om vi ønsker å gjøre selv om barndomshjem og hage ikke lenger er der. Det har vært rørerende å ha støtten deres!

Min datter har i perioden flyttet inn til sine svigerforeldre, og hun og mannen ser nå på mulighet til å kjøpe nabohuset ved siden av dem da dette kommer visst for salg. Hun har ikke klaget, men jeg merker at hun og mannen holder avstand og at de er på en måte skuffet nå... Om jeg skal sette ord på det...

Anonymkode: 3bcad...0fc

Ser ut som dette ga dere muligheten  til å ruske litt opp i en vanskelig situasjon for alle. Håper dere klarer å holde på den nye nærheten og være nære i hverandres liv fremover 💕 Har også troen på at der vil gå seg til med din datter over tid. 

Håper det går bra med din mann! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå kjære deg. Håper det går bedre med mannen din, og deg. Et stort sjokk når noen går fra frisk til syk på minutter. 

Tiden er inne for at dere får hjelp tilbake, og flytt i leilighet så dere får en enklere hverdag. Det blir kanskje lettere å si ifra om at dere ikke er en ung foreldregenerasjon og at dere umulig kan stille opp på samme måte som før. Det er klart det er sårt for din datter. Men hun har vært heldig lenge, med at dere har tatt støyten for de en god stund. Ta med deg at dere har dannet et godt grunnlag for kontakt med barnebarn og at dere alltid vil være to viktige personer i deres liv som har vist dem omsorg og kjærlighet. Dere har gitt masse som de alltid vil sette pris på. Ta vare på dere selv nå, sammen med hyggelig besøk uten at dere må yte så mye.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her...

Har skjedd mye siden i sommer, veldig mye dessverre. En skremmende tid!

Min mann fikk et alvorlig illebefinnende sent i sommer og har tilbrakt mye tid på sykehus. Vi har hatt tunge tider nå, men også gode tider fordi barna og barnebarna alle har stilt mye opp for oss denne tunge tiden! Vi har selvsagt ikke kunne stille opp for noen nå... På sykehuset har vi vært omringet av familien, og de har også tatt seg fri og hjulpet oss hjemme. Nå er det veldig vanskelig med en del ting så vi har også snakket om å flytte inn i en leilighet, noe vi har fått mye støtte i barna om vi ønsker å gjøre selv om barndomshjem og hage ikke lenger er der. Det har vært rørerende å ha støtten deres!

Min datter har i perioden flyttet inn til sine svigerforeldre, og hun og mannen ser nå på mulighet til å kjøpe nabohuset ved siden av dem da dette kommer visst for salg. Hun har ikke klaget, men jeg merker at hun og mannen holder avstand og at de er på en måte skuffet nå... Om jeg skal sette ord på det...

Anonymkode: 3bcad...0fc

Når dere trengte støtte var det altså de andre som trådte til, og den bortskjemte datter og hennes mann har holdt avstand og er skuffet. 

Hva sier dette deg? 

Synes du det er normalt å være skuffet over at noen ble syk? 

Hun har ikke klaget? Det var da... nei hva skal man si???

Hun har iallefall en grense da. Å bli merkbart skuffet over at far ble syk og mor opptatt av den grunn er innafor. Markere det ved å holde avstand og med å markere hvordan hun da prioriterer å stole på svigerforeldre istedenfor er innafor. Likevel, hun drar det iallefall ikke så langt at hun setter ord på hvor utrolig ubeleilig dette var for henne. 

At hun faktisk har en grense er... nei det er bare greit å vite at hun faktisk har en. Det er ikke så mye som har tydet på det tidligere egentlig. 

Nå håper jeg at dere tar det med ro, og at dere ikke takker resten av familien for hvordan de stilte opp med å skyve dem bort til fordel for prinsessen igjen. 

La henne flytte inn i nabohuset til svigerforeldre, kjøp dere en hyggelig leiligheten, stress ned og ta vare på hverandre og familien. De som ikke trekker seg bort nå når dere ikke kan være servicesenter iallefall. 

Jeg håper at mannen din blir frisk og rask igjen, men for dere begges skyld håper jeg nesten det tar litt tid, hvor ro og fred er så viktig at dere ikke åpner for service igjen på en stund. Da kan det jo hende at brikkene faller litt bedre på plass. For dere.

Hvordan de faller for svigerforeldre derimot... Vi får håpe de også setter grenser en gang. Eller må. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så var det altså de andre barna som stilte opp i krisesituasjoner!! Og yndlingsdatteren ble "skuffet" når foreldrene ble syke.  Hvem ville ha trodd det..

Endret av tirben
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre her, utrolig flott av de andre barna å stille opp, og direkte smålig reaksjon fra prinsessa!

men hva reagerer eller sier mannen din om situasjonen? Ønsker han god bedring.

og med deg, hvordan har du det nå når du kan fokusere mer på deg og resten av familien?

Anonymkode: c1b77...fd2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg.. men er det ingen som legger merke til at tråden forandrer seg i takt med hva slags svar folk gir her? Noen påpekte hvor kjipt det kan være for de andre barnebarna hvis de skjønner at prinsessas datter er favoritten. Så en stund senere kommer et innlegg om hvordan bestefar tydelig favoriserer det ene barnebarnet i en annens bursdag.

Folk fyrer seg opp og nye scenarioer dukker opp, helt i strid med alle råd hun får. 

Så lurer noen på hva som kommer til å skje hvis de blir syke/ikke kan stille opp osv. Og så en mnd eller to senere så har nettopp det skjedd.. 😛 syns det lukter troll av hele tråden. Noen har nok litt for mye fritid 😛

Anonymkode: 920d3...f04

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg.. men er det ingen som legger merke til at tråden forandrer seg i takt med hva slags svar folk gir her? Noen påpekte hvor kjipt det kan være for de andre barnebarna hvis de skjønner at prinsessas datter er favoritten. Så en stund senere kommer et innlegg om hvordan bestefar tydelig favoriserer det ene barnebarnet i en annens bursdag.

Folk fyrer seg opp og nye scenarioer dukker opp, helt i strid med alle råd hun får. 

Så lurer noen på hva som kommer til å skje hvis de blir syke/ikke kan stille opp osv. Og så en mnd eller to senere så har nettopp det skjedd.. 😛 syns det lukter troll av hele tråden. Noen har nok litt for mye fritid 😛

Anonymkode: 920d3...f04

At dette er oppdiktet er vel noe de fleste har skjønt for lenge siden, selv om vi fortsatt svarer 😛 Jeg hadde vel en latteremoji da TS fortalte at datteren hadde flyttet inn, det tok liksom kaka 😛 

Anonymkode: 5d710...b99

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt denne tråden, på tross av at det skle helt ut og ble tydelig en trolletråd.. Håpet det var min mor som hadde skrevet den...... Dessverre..

Anonymkode: 576df...a58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2019 den 20.11, AnonymBruker skrev:

Der ser dere hvem av familiemedlemmene som faktisk bryr seg om dere, og ikke bare bruker dere. Vis det samme tilbake, at dere faktisk setter pris på de som har vist dere omsorg. Håper det går bedre med mannen din!

Anonymkode: 5d710...b99

Min datter bryr seg jo! Jeg tror også at avstanden som de holder kan like gjerne være at de bare ønsker at vi ikke skal føle at vi må hjelpe dem da de kanskje forstår at de har vært til bry? Jeg tolker det ikke bare som at de bare bryr seg om seg selv, og de har jo lov til å være skuffet over at ting har endret seg... Samtidig er det bare min opplevelse og følelse rundt det at de holder avstand og er skuffet. 

Kan være jeg føler det sånn fordi de ikke er hos oss så mye mer... De er er like mye som de andre og har hjulpet til, så dette er nok bare mine følelser rundt å se dem mindre... Kanskje er jeg sjalu fordi de snuser på å flytte inn ved siden av hans foreldre.....?

 

ts...

Anonymkode: 3bcad...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2019 den 20.39, Bokdamen skrev:

Ser ut som dette ga dere muligheten  til å ruske litt opp i en vanskelig situasjon for alle. Håper dere klarer å holde på den nye nærheten og være nære i hverandres liv fremover 💕 Har også troen på at der vil gå seg til med din datter over tid. 

Håper det går bra med din mann! 

Tusen takk for omtanken!

Nå har vi absolutt ikke gjort noe for å ta opp noe eller noe sånt, det bare ble sånn naturlig på grunn av det som hendte.

Vi, eller kanskje spesielt jeg, er veldig glad for at barna har reagert som de gjorde og at de har støttet oss. Det er bedre nå, men det kommer til å bli flere måneder før min kjære er ordentlig oppe og går igjen. Jeg er fremdeles redd for å miste han... og mange av barna var nok også redd for at dette var slutten eller begynnelsen på slutten...

ts...

Anonymkode: 3bcad...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

  • 2 uker senere...
På 17.11.2019 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det her? 

Anonymkode: 1c0b3...2bc

Fremover... Vi har lagt huset ut for salg og har kjøpt oss leilighet med overtakelse i slutten av januar. Mannen har vært mye til rehabilitering og det har ikke gått så fort som vi hadde håpet... 

Vi er mer alene nå... Krisen har vel blåst over og alle må stri med seg og sitt og vi prøver å ikke bry noen heller...

Når det gjelder det denne tråden handlet om for nesten ett år siden så vet jeg ikke hva jeg skal si... mannen min som har det vondt har det tøft fordi datteren vår kjøpte nabohuset til sine svigerforeldre og de flytter inn der i disse dager. Mannen er ikke i form til å ha to små her hjemme, men han vil at jeg skal stille opp... Jeg har føyd meg en del for jeg tør ikke å opprøre han noe nå og jeg vet at å være den «dårlige foreldre/besteforeldre» ovenfor vår datter og hennes to små er noe som sliter på han (uansett hvor feil han tar i hva han oppfatter...!). Jeg føler at jeg er omtrent tilbake til start der... de skal flytte, svigersønn jobber og jobber og jeg må være på ballen eller så klager datteren om at hun er sliten og mannen min kjenner på at han som er dårlig burde...

jeg prøver å se lyst på det. Sliten, men jeg bidrar og får se barnebarna mye og det hjelper sånn at mannen min har det bra...

 

ts...

Anonymkode: 3bcad...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Denne tråden er som en roman! Hvis du ikke er et troll TS, må du ha lykke til med å ta til deg de mange rådene her. Orker ikke gjenta. Hvis du derimot er et troll, synes jeg du skal skrive bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fremover... Vi har lagt huset ut for salg og har kjøpt oss leilighet med overtakelse i slutten av januar. Mannen har vært mye til rehabilitering og det har ikke gått så fort som vi hadde håpet... 

Vi er mer alene nå... Krisen har vel blåst over og alle må stri med seg og sitt og vi prøver å ikke bry noen heller...

Når det gjelder det denne tråden handlet om for nesten ett år siden så vet jeg ikke hva jeg skal si... mannen min som har det vondt har det tøft fordi datteren vår kjøpte nabohuset til sine svigerforeldre og de flytter inn der i disse dager. Mannen er ikke i form til å ha to små her hjemme, men han vil at jeg skal stille opp... Jeg har føyd meg en del for jeg tør ikke å opprøre han noe nå og jeg vet at å være den «dårlige foreldre/besteforeldre» ovenfor vår datter og hennes to små er noe som sliter på han (uansett hvor feil han tar i hva han oppfatter...!). Jeg føler at jeg er omtrent tilbake til start der... de skal flytte, svigersønn jobber og jobber og jeg må være på ballen eller så klager datteren om at hun er sliten og mannen min kjenner på at han som er dårlig burde...

jeg prøver å se lyst på det. Sliten, men jeg bidrar og får se barnebarna mye og det hjelper sånn at mannen min har det bra...

 

ts...

Anonymkode: 3bcad...0fc

Og de ande barna og barnebarna, hvordan har de det? Hvordan har de hatt det i høst, hvor skal de feire jul, hvor skal de på ferie og med hvem, har de vært friske og raske? Hva med jobbene deres, og svigersønner og svigerdøtre, går det bra? Hvordan er deres forhold, deres økonomi, trenger de hjelp til noe, eller bare litt omsorg? Hvorfor skulle vi bry oss om denne livsudyktige og bortskjemte prinsessa di som ikke kan passe sine egne barn en gang, hun ordner seg jo, hun har svigers. Men de andre barnebarna, det er de som trenger bestemoren og bestefaren sin. Du nevner ikke dem. Bryr du deg i det hele tatt om dem, eller er du fortsatt bitter fordi de ikke stiller opp for favorittdatteren? 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Lou Salome skrev:

Og de ande barna og barnebarna, hvordan har de det? Hvordan har de hatt det i høst, hvor skal de feire jul, hvor skal de på ferie og med hvem, har de vært friske og raske? Hva med jobbene deres, og svigersønner og svigerdøtre, går det bra? Hvordan er deres forhold, deres økonomi, trenger de hjelp til noe, eller bare litt omsorg? Hvorfor skulle vi bry oss om denne livsudyktige og bortskjemte prinsessa di som ikke kan passe sine egne barn en gang, hun ordner seg jo, hun har svigers. Men de andre barnebarna, det er de som trenger bestemoren og bestefaren sin. Du nevner ikke dem. Bryr du deg i det hele tatt om dem, eller er du fortsatt bitter fordi de ikke stiller opp for favorittdatteren? 

De andre barna våre? Det går jo bra, vel? Har ikke hørt noe annet. Jeg vet ikke hvem som feirer med hvem der til jul, men de er jo velkommen hit om de vil her hvor vi alle skal være.

De kunne godt ha hjulpet litt mer til for å berolige faren sin, men de stilte opp for oss og har støttet oss i salg av huset...

Jeg har ærlig talt ikke tenkt så mye på deres behov. Det har vært mer enn nok å tenke på mannen min nå, og alt som har fulgt nå pga sykdom...

Ts...

 

Anonymkode: 3bcad...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De andre barna våre? Det går jo bra, vel? Har ikke hørt noe annet. Jeg vet ikke hvem som feirer med hvem der til jul, men de er jo velkommen hit om de vil her hvor vi alle skal være.

De kunne godt ha hjulpet litt mer til for å berolige faren sin, men de stilte opp for oss og har støttet oss i salg av huset...

Jeg har ærlig talt ikke tenkt så mye på deres behov. Det har vært mer enn nok å tenke på mannen min nå, og alt som har fulgt nå pga sykdom...

Ts...

 

Anonymkode: 3bcad...0fc

«De andre?» Det handler ikke om dem. Dere bryr dere ikke om dem. Du skjønner ikke en gang at de har et liv der det mangler en bestemor og en bestefar. Du vet ikke hvor de skal være  I JULA, du har ikke spurt, du lurer ikke, du bryr deg ikke. Du vet ikke hvordan de har det, hvilke kriser de har vært gjennom. «hit hvor vi alle skal være». De andre barnebarna dine, hvorfor er ikke de en del av dere alle? De er altså «noen andre». Og du har absolutt ikke noe ønske om noe annet. Stakkars, stakkars barn og voksne. Håper faktisk de får en fantastisk jul, og dere blir sittende der «alle oss sammen» alene. Prinsessa kan jo fort finne på å feire hos sine svigerforeldre, du er jo litt sliten og faren syk, så det blir jo ikke like mye hjelp og oppvartning å få som hun trenger. Mannen hennes  jobber vel en del nå i julestria tenker jeg, så hun har nok av kriser og barnevaktbehov. 

Anonymkode: 0aacb...200

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De andre barna våre? Det går jo bra, vel? Har ikke hørt noe annet. Jeg vet ikke hvem som feirer med hvem der til jul, men de er jo velkommen hit om de vil her hvor vi alle skal være.

De kunne godt ha hjulpet litt mer til for å berolige faren sin, men de stilte opp for oss og har støttet oss i salg av huset...

Jeg har ærlig talt ikke tenkt så mye på deres behov. Det har vært mer enn nok å tenke på mannen min nå, og alt som har fulgt nå pga sykdom...

Ts...

 

Anonymkode: 3bcad...0fc

Jeg tror ikke det bare er mannen din som er fastlåst i sine tankespor, det gjelder også deg.

Anonymkode: 8c7d3...cc2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...