Gå til innhold

Sliten av å være bestemor på fulltid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at det ikke er en barnevernssak, men hva mener du egentlig med at du må ta ansvar, at barnebarnet ditt blir satt på gaten hvis ikke, at DU må ha kontroll? Den helgen, barnebarnet ville da ikke blitt satt på gaten og ting hadde gått galt hvis hun bare var hjemme hos sin mor? Ingen ting uansvarlig med det? Å være hjemme når man har fått et søsken, og mor (og far?) er hjemme? Som bestemor skulle du kommet med litt mat, tatt klesvasken kanskje, hold dere mest mulig unna, det er det ansvarlige. DU skal da ikke ha noe ansvar eller kontroll over om de er litt slitne (alle blir det), krangler, ønsker barnevakt i ukesvis?  Barnet blir da ikke vanskjøttet av foreldrene dine, eller din mann? Dere hjelper jo ikke dette barnebarnet i det hele tatt, dere hjelper foreldrene med å ikke ta seg av henne. Hvorfor og hvordan er det en hjelp for det stakkars barnet? 

Å få en baby er ingen krise. Å ta seg av egne barn er ingen krise. Hva de andre besteforeldrene gjør burde være deg revnende likegyldig. 

Siden denne datteren din er så grei og dere er så nære og trives så godt i hverandres selskap, så må du da som hennes mor, barnas bestemor og barnevakt på heltid kunne snakke med henne om hvor feil dette er? 

Og dra vekk. Det må mannen din tåle. Ingen barnebarn kommer til å lide, bare en datter og svigersønn som blir sur. 

Anonymkode: 0aacb...200

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du gjør en god jobb med å få til endring. Rom ble ikke bygget på en dag!

Jeg synes du skal være enda mer bestemt, og bli sint hvis det trengs! 

Foreldrene til din svigersønn har ingenting med å si at du er egoistisk fordi du skal på ferie! Og at de dumper ungen hos dere, vel vitende om at ingen skal komme på lørdag for å hente, han drar på festival! 

Du skal selvsagt ikke sette ungen på fortauet. Men du ringer svigersønnen dim og ber ham hente som avtalt.

Så sier du til hele gjengen at de er 2 voksne på ett barn, snart 2 voksne på 2 barn, dette klarer voksne folk over hele verden hver dag, de er ikke imbesiler så det har du full tillit til at de klarer også!

Skjønner ikke hvor tafatte og late de er som strever sånn med å ta seg av egne unge(r). Så vanskelig er det rett og slett ikke.

Anonymkode: 8c7d3...cc2

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts og mannen opptrer som GRUFULLE  foreldre og besteforeldre.   SKAM DEG TS!!

Anonymkode: 7348f...833

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts og mannen opptrer som GRUFULLE  foreldre og besteforeldre.   SKAM DEG TS!!

Anonymkode: 7348f...833

Skam deg selv som er så dømmende og lite konstruktiv!

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du snakke med din mann en gang til. Ta ett av de andre voksne barna dere har som eksempel. Den familien, og de konkrete svigerforeldrene der (velg noen som er ålreite og har ting på stell og normal kontakt med barnebarna). Har han noen gang tenkt på hva DE tenker om hans elendige bestefarsegenskaper? Om hvordan han neglisjerer hele familien og de sikkert elskede barnebarna? Hva slags omdømme tror du han og du har hos dem? Hvordan framstår dere (med rette), og hvordan ser de på dere tror han? Dere er jo besteforeldre av den verste sort. Har han aldri tenkt på det, han som er så opptatt av fasade? Alle de andre besteforeldrene må jo vinne konkurransen om å være best, nesten uansett her.

Og det gjelder dem alle. Han taper ansikt for hver dag som går, dere blir garantert snakket og tenkt meget stygt om, av mange flere enn dette ene, uvesentlige paret.

Anonymkode: 0aacb...200

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎05‎.‎2019 den 21.44, AnonymBruker skrev:

Han mener at det oppleves ikke slik jeg tror det oppleves. Han mener at alle har ikke samme behov, og at sånn er det bare. Han er heller ikke enig i at han favoriserer, han hjelper de som spør om hjelp som han selv sier. Han ser ikke dette på samme måte som meg... 

ts...

Anonymkode: 3bcad...0fc

Men det at han ikke tar hensyn til din mening betyr jo at han tråkker på dine følelser. Virker ikke som han har respekt... og det er et varseltegn. Han vet hvor du er lettest å såre. Du virker kuet av denne mannen. Det trenger ikke bety skilsmisse, men at du står opp for deg selv. Hvis han stadig stikker kjepper i hjulene, hadde jeg vurdert å sette han til veggs. 

På ‎08‎.‎07‎.‎2019 den 22.37, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ha endring!

Den siste måneden har jeg fått med mannen på turer. Jeg har ikke hatt noe barnebarn alene, jeg inviterer alltid de andre og jeg har invitert meg selv hjem til andre. mannen vil aldri være med, men jeg har sluttet å bry meg og bare drar alene.

Har også sagt at han om han skal ha datterens barn får de finne på ting ute eller gå tur slik at jeg kan få hvile.

Dette har ført til MYE krangling med min datter og i hennes familie. De er åpenbart avhengige av oss og de gir uttrykk for det. Mannen biter på rett som det er, men holder seg mye ute...

Han har også klart å miste oversikt igjen. Han gir uttrykk for at han vil at barnebarna skal leke sammen, men jeg (og jeg tror de andre barna) skjønner at han bare ønsker å aktivisere datters barn og han håper koen tar over. En sånn gang hvor han hadd et annet barnebarn her skjedde det igjen at det «forsvant». Han hadde latt det bli ute da datter hentet sitt barn og foreldrene hentet uten å si noe til oss når de oppdaget det alene utenfor...

Har også oppdaget at enkelte av vår/mine barn, stebarn ikke deler noe med oss. Plutselig er de på ferie i USA i ukesvis, og dette har de planlagt i lang tid! Vi fikk vite det helt tilfeldig at de var bortreist.

Datter har termin om en ukes tid. Vi skal på ferie om litt over to uker, men merker at mannen min har begynt å legge opp til at vi bør bli her for å passe. Spesielt siden datter og mannen virker å ha det tøft om dagen. Om det er mindre pass eller om det er graviditet eller annet vet jeg ikke...

 

ts

Anonymkode: 3bcad...0fc

Kan han ha begynnende demens, det vil si har ting blitt verre? Dumt spørsmål, dere har jo ikke alltid hatt barnebarn. 

På ‎15‎.‎07‎.‎2019 den 12.41, AnonymBruker skrev:

TS her...

Da er ferien avbestilt av mannen min, etter mye krangling og kriser! Jeg var helt uenig, men min svigersønns foreldre har vært på oss om hvor egoistiske vi er, og datter og svigersønn krangler og krangler...

De og min datter hadde tydeligvis planlagt at de og vi skulle dele på å ha storesøster boende etter fødselen i noen uker(!). 

Min mann klarer ikke å få stempel som «dårligere» enn de andre besteforeldrene så han har vært i helt krisemodus siden dette kom frem. Han vil vi skal være best, men jeg har klart å skjønne at slik holder de på fordi de bare tar det for gitt at vi skal stille opp!

Så ferien er i vasken. Datteren vår som er høygravid og fødeklar sitter hjemme og svigersønn leverte barnebarnet her før helgen med beskjed om at foreldrene hans skulle komme og hente på lørdag. De er visst på hotelltur til tirsdag fant vi ut når vi undret oss over hvor de ble av...

Svigersønn selv var faktisk på festival i helgen! Jeg satt hos datter og min mann med barnebarnet. Han hadde visst dratt med noen kompiser etter enormt mye krangling dem i mellom...

Vet egentlig ikke selv om de klarer seg selv eller hva som skjer. Kommunikasjonen er tydeligvis bare rot, og vi må ordne opp!

Anonymkode: 3bcad...0fc

Dere kan ikke redde deres datters forhold. Og hvorfor ringte ikke et av de andre barna til sin far når han forlot barneselskapet? Jeg ville gjort det hvis en besteforelder trådte over en grense. 

Forsto at ferien ville bli avlyst, men hva skjer i denne familien, foreldrene til deres svigersønn blander seg inn? Hele tråden virker å være oppspinn. Alle her trenger visst familierådgiving. At barnets far gikk ut med par kamerater reagerer jeg ikke så mye på, hvis datteren ikke var alene med babyen. 

Men. Den jeg foreløpig er mest bekymret for i dette er din datter. Hun må lære seg å bli voksen i en fart. Det at dere planla ferie rett etter fødselen var dumt, men bare etter min mening. Hvem foreslo ferien? Mannen din? Da er han kanskje litt av en kverulant. 

Hvilke foreldre sender datteren til besteforeldrene i to uker rett etter en familieforøkelse? Datteren deres er ødelagt, og barnebarna står i fare for å bli det. Det kalles å komme fra en dysfunksjonell familie. Men ting kan heldigvis bli bedre, selv om jeg ikke ser noe håp for at mannen din endrer seg ts. Håper jeg tar feil. 

 

Endret av Jytte
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff Ts! For en lei utvikling det hele har tatt. Jeg skjønner at du ønsker å stille opp for datteren din, og at dette ikke er enkelt.

Men det er mye som er bekymringsfullt her... Det at datteren din og svigersønnen ikke klarer å ta hånd om sitt eget barn.. At de planlegger å sende det eldste barnet sitt bort i flere uker etter at den nye babyen kommer..  Hva tenker du om dette? 

Skal dette pågå i år etter år? Skal de være helt avhengige av begge sett besteforeldre for å takle hverdagen som småbarnsforeldre? Jeg tenker at dette ikke er sunt eller normalt på noen måte, hverken for dem eller for dere besteforeldre. 

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi blitt besteforeldre på ny! Det er fantastisk, vi og datters familie er overlykkelige! Det er litt slitsomt nå så jeg har ikke hatt tid å skrive så mye her inne, men er her inne og leser innimellom!

Det er bare helt vidunderlig med den nye! 

ts

Anonymkode: 3bcad...0fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi blitt besteforeldre på ny! Det er fantastisk, vi og datters familie er overlykkelige! Det er litt slitsomt nå så jeg har ikke hatt tid å skrive så mye her inne, men er her inne og leser innimellom!

Det er bare helt vidunderlig med den nye! 

ts

Anonymkode: 3bcad...0fc

Gratulerer med ny baby, ts! Håper ting har roet seg litt ned! 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 7.31, AnonymBruker skrev:

Dette fikk vi til noen uker. Så kanskje vi må prøve det igjen, men nå er hun jo gravid og det er ikke alt hun klarer. Hun er sykemeldt og sliten, og det føles hjerterått å bare si nei  uten unntak nå...

Om vi er borte spør hun først de andre besteforeldrene, så søsken og hun spør også noen venner og naboer... alle får høre at vi ikke har kunnet og at de må ha barnevakt fordi det er prekært. Får de ikke barnevakt tror jeg barnebarnet bare sitter på iPad eller foran TV. Jeg må ærlig innrømme at det ofte gjør vondt i hjerte når jeg ikke vet om de klarer seg selv og jeg er noen ganger fryktelig bekymret for barnebarnet mitt... Jeg skjønner at det er vanskelig med små barn, og min datter og svigersønn får ikke dette helt til....

Men de andre løsningene blir jo også irritert på oss... at vi plutselig sier nei også får de alt ansvaret...

Takk

ts...

Anonymkode: 3bcad...0fc

Men kjøre deg ts. Datteren din har jo en mann. Hva tror du han er til for da?

hvis hun er sliten, må HAN trå til! Som alle andre fedre der konen er høygravid. Barnevakt ofte? DET er jo ikke å være foreldre. Alle foreldre er slitne hele tiden. Det er det som er å være foreldre. 

Du er ute å kjøre. Du gjør datteren din en total bjørnetjeneste. Gjør henne hjelpesløs og ute av stand til å ha et vanlig familieliv. Å være voksen foreldre innebærer å ta ansvar . Du frarøver henne viktig læring som hun trenger i voksenlivet. Slutt med det! 

Og sitter barna på iPad og ser TV? Velkommen til 2019. De fleste andre barn gjør det samme. Foreldrerollen din er ikke over selv om datteren din er blitt voksen. Du MÅ lære henne ansvar ved å si til henne at hun må tåle å være litt sliten, og bruke sin mann. Tusenvis av mødre gjør det samme hver dag, det er IKKE mer slitsomt for henne. Hun er heller ikke mer sliten- snarere mindre.

hun har ikke begynt foreldrerollen ennå, for hun har barnet sitt altfor lite. Det er vanlig med barnevakt hver 2-3 mnd i alle andre småbarnsfamilier. Og da for å gå på foreldremøter. Du må hjelpe henne å bli en god nok mor ved å si nei. Vet du ikke vil høre det, men det er hun ikke nå. Det vil du vel ikke?

Anonymkode: dea28...8c9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi blitt besteforeldre på ny! Det er fantastisk, vi og datters familie er overlykkelige! Det er litt slitsomt nå så jeg har ikke hatt tid å skrive så mye her inne, men er her inne og leser innimellom!

Det er bare helt vidunderlig med den nye! 

ts

Anonymkode: 3bcad...0fc

Kos deg med babyen! ❤️

Anonymkode: 2e53c...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi blitt besteforeldre på ny! Det er fantastisk, vi og datters familie er overlykkelige! Det er litt slitsomt nå så jeg har ikke hatt tid å skrive så mye her inne, men er her inne og leser innimellom!

Det er bare helt vidunderlig med den nye! 

ts

Anonymkode: 3bcad...0fc

Gratulerer med nytt barnebarn. Men det burde ikke gjøre deg sliten et fnugg, tvert i mot, nå har jo datter og svigersønn mer enn nok med sitt, dere må jo ligge unna annet enn helt korte besøk,  og du har god tid til å kose deg med andre barnebarn, som jo nå har skoleferie og kanskje ikke så mye å finne på på dagtid. Hun som har blitt storesøsken har jo mor og far hjemme for tiden, så hun kan jo bare slenge seg med på planer dere har med andre hvis det skulle passe. For de andre.

Anonymkode: 0aacb...200

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med nytt barnebarn. Men det burde ikke gjøre deg sliten et fnugg, tvert i mot, nå har jo datter og svigersønn mer enn nok med sitt, dere må jo ligge unna annet enn helt korte besøk,  og du har god tid til å kose deg med andre barnebarn, som jo nå har skoleferie og kanskje ikke så mye å finne på på dagtid. Hun som har blitt storesøsken har jo mor og far hjemme for tiden, så hun kan jo bare slenge seg med på planer dere har med andre hvis det skulle passe. For de andre.

Anonymkode: 0aacb...200

Enig, har heller aldri hørt om en bestemor som synes det er slitsomt med et helt nyfødt barnebarn!! Da er det noe som er galt et sted.

Anonymkode: aae65...659

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Moren min har passet barnebarnet sitt i totalt seks timer på de fem månedene siden han kom til. Hun koser seg bare og har ikke vært sliten. Det skal hun ikke bli heller. Besteforeldre skal kose seg, ikke være utslitt. 

Anonymkode: aeef2...a20

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi blitt besteforeldre på ny! Det er fantastisk, vi og datters familie er overlykkelige! Det er litt slitsomt nå så jeg har ikke hatt tid å skrive så mye her inne, men er her inne og leser innimellom!

Det er bare helt vidunderlig med den nye! 

ts

Anonymkode: 3bcad...0fc

Gratulerer med det nye barnebarnet! ❤️

Hvorfor er det så slitsomt for deg da? Er det du som må ta ansvar? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mollie skrev:

Gratulerer med det nye barnebarnet! ❤️

Hvorfor er det så slitsomt for deg da? Er det du som må ta ansvar? 

Datter og mann med familie blir boende hos oss en stund nå i starten så det er litt mye nå.

 

ts

Anonymkode: 3bcad...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datter og mann med familie blir boende hos oss en stund nå i starten så det er litt mye nå.

 

ts

Anonymkode: 3bcad...0fc

😂😂

Anonymkode: 5d710...b99

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datter og mann med familie blir boende hos oss en stund nå i starten så det er litt mye nå.

 

ts

Anonymkode: 3bcad...0fc

Og med det sier jeg takk og farvel. Så teit er det faktisk ikke lov å være.

Anonymkode: 2e505...088

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk man i alle fall bekreftet at dette ikke er en seriøs tråd...

Anonymkode: 32f28...e01

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...